Gå til innhold
Hundesonen.no

Lysløype i Jessheim

MonicaT

Recommended Posts

Hei.

Vet ikke helt jeg skal poste dette, så moderator får evt. flytte innlegget om det ligger feil.

Jeg har flyttet til Jessheim og er i gjør meg kjent fasen. Har hørt at det skal være en lysløype her, men den finner jeg ikke. Noen her inne som vet hvor den ligger og som kan gi meg en vei beskrivelse og gjerne fortelle litt om løypa ( er den nærme noen vei, hvor lenge er det lys og hvor lang er den ).

Noen som har tips om andre tur steder rundt Jessheim ?

Er klar over Nordbytjernet, men der er det litt for mye folk etter min smak. Egner seg ikke å slippe en fuglehund løs der :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Vet ikke helt jeg skal poste dette, så moderator får evt. flytte innlegget om det ligger feil.

Jeg har flyttet til Jessheim og er i gjør meg kjent fasen. Har hørt at det skal være en lysløype her, men den finner jeg ikke. Noen her inne som vet hvor den ligger og som kan gi meg en vei beskrivelse og gjerne fortelle litt om løypa ( er den nærme noen vei, hvor lenge er det lys og hvor lang er den ).

Noen som har tips om andre tur steder rundt Jessheim ?

Er klar over Nordbytjernet, men der er det litt for mye folk etter min smak. Egner seg ikke å slippe en fuglehund løs der :P

Jeg må med skam melde at jeg ikke helt har oversikten over lysløyper på Jessheim, men vi litt "garva" hundefolk i området bruker ofte å dra til Ringbanen for å gå tur. Ellers er det mange turløyper på Trandum/Sessvoll (og fra Trandum går det lysløype til Sessvoll når jeg tenker meg om :P). Jeg vil forøvrig anbefale å kjøpe ei skikkelig hodelykt jeg da, så er du ikke avhengig av lys ;).

Om du vil/kan kjøre litt, så er jo Romeriksåsen glimrende nå... Ingen sau, lite folk :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå begynner det å bli noen år siden jeg bodde på Jessheim, og de bygger jo på hver tue der nå, men før gikk lysløypa ut fra Allergot ungdomsskole.. Men det var før de begynte å bygge ut noe særlig på Skogmo, så jeg vet ikke hvordan det ser ut nå...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må med skam melde at jeg ikke helt har oversikten over lysløyper på Jessheim, men vi litt "garva" hundefolk i området bruker ofte å dra til Ringbanen for å gå tur. Ellers er det mange turløyper på Trandum/Sessvoll (og fra Trandum går det lysløype til Sessvoll når jeg tenker meg om :P). Jeg vil forøvrig anbefale å kjøpe ei skikkelig hodelykt jeg da, så er du ikke avhengig av lys :P.

Om du vil/kan kjøre litt, så er jo Romeriksåsen glimrende nå... Ingen sau, lite folk :D

Hvor er Ringbanen da ?

Gikk mye med hodelykt før, men har nok sett for mye skrekkfilmer for det frister ikke så mye lengre ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå begynner det å bli noen år siden jeg bodde på Jessheim, og de bygger jo på hver tue der nå, men før gikk lysløypa ut fra Allergot ungdomsskole.. Men det var før de begynte å bygge ut noe særlig på Skogmo, så jeg vet ikke hvordan det ser ut nå...

Jeg fikk nemlig beskjed av en at den lå ved Allergot Ungdoms skole. Kjørte dit, men fant ikke noe. Spurte noen der, og de mente at jeg måtte kjøre mot Kløfta og svinge av mot Plante butikken. Og opp en sidegate der, men der fant jeg ingen ting.

:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Før lå lysløype slik at den gikk ut fra baksiden av allergot skole (der skogen er, på venstre side hvis du står på parkeringen). Nå snakket jeg akkurat med min mor, som fortsatt bor der, og kom på at jeg skulle spørre henne. Hun sa at hun trodde man måtte kjøre til skytterbanen nå. Det er forbi den plantebutikken (myrvoll), og videre inn, vet ikke om det er skiltet, men den skal ligge innenfor der en plass.

Det er også en lysløype ved Hauerseter stadion (i Nordkisa).

Men hun trodde ikke de satt på lysene i noen av løypene før det ble snø og skiløypene ble kjørt opp! Noe jeg synes høres helt teit ut, hvorfor skal ikke lysene være på så folk kan gå i skogen?!? Kanskje du kan ringe Ullensaker kommune å høre om det er sånn...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor er Ringbanen da ?

Gikk mye med hodelykt før, men har nok sett for mye skrekkfilmer for det frister ikke så mye lengre :P

Nå er jeg helt håpløs på slike forklaringer, men om du kjører østover over E6 (mot Mc Donalds) og innover vegen derfra (rett fram forbi bensinstasjonen og innover mot renseanlegget f eks), så finner du mange skogsområder også... Jeg pleier ofte å følge gjerdene langs flyplassen og gå der - oversiktlig og greit :P.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Jeg skal hente valp om 14 dager, og nå ser det ut som tispen min får løpetid svært snart. Har noen erfaring med å få en ny valp inn i familien samtidig med at den voksne hunden får løpetid? Bør jeg be om å utsette henting av valpen?
    • Det er mange måter å gjøre dette på. Og man bør definitivt ha en plan, for alenetrening fram til en hel arbeidsdag kan ta tid. Med den siste hunden vår tok det 6 mnd. Jeg var da delvis ufør, så mannen hadde ham med på kontoret de dagene jeg var på jobb. Personlig mener jeg at man bør være hjemme med valpen minimum en uke, helst to, for å bruke tid sammen, bli kjent både med hverandre og den nye hverdagen, og etablere litt rutiner, før man i det hele tatt kan starte alenetreningen gradvis. Så bruker man tiden man har, men minst et par uker med systematisk alenetrening hjelper for de fleste. Når man må tilbake på jobb er det mange muligheter. Det viktigste er å ikke pushe valpen for lenge for tidlig, da risikerer man i verste fall å få en hund som ikke tåler å være alene hjemme i det hele tatt, og det er ganske slitsomt. Hjemmekontor. Ta med hunden på jobb.  Hundepasser/hundebarnehage (NB! Vær ekstremt nøye på hundebarnehage, der trenger valpen også tilvenning, og 5 dager i uken er alt for mye. Det er MYE stimuli, stress og påvirkning på slike steder, og det bør være en god plan for hvordan hundene får nok ro i løpet av dagen. Sjekk gjerne at de som håndterer hundene til daglig, altså ikke bare daglig leder, har kursing og faktisk kunnskap om språk og adferd hos hund, å "bare være glad i hunder" er ikke nok på slike steder). Om man er flere i huset, kan man flekse på jobbtid slik at en kan dra tidlig på jobb og komme tidlig hjem, og den andre drar sent. Nabo/familie/venn som passer valpen på dagtid og etterhvert stikker innom og lufter. Omplasseringshund som er vant til å være alene hjemme, heller enn valp. Da bør man også bruke tid på å bli kjent, og starte rolig og gå forsiktig frem med alenetrening på nytt sted, men så lenge de er vant til (og komfortabel med!) å være alene så bør treningen gå ganske raskt.  
    • Jeg lurer på hvor lenge man bør ta fri fra jobb for å være hjemme med den nye valpen, dersom man ikke har mulighet for hjemmekontor? Jeg har en valpebok der det anbefales 5-6 uker, men dette er jo ikke så enkelt i praksis. Det kan sikkert variere mye når valpen er tilvendt å være alene hjemme også. Noen tips?
    • Har ikke egenerfaring, men omgåttes en håndfull whippets. Tur i typisk norsk skog er meg bekjent ikke noe nevneverdig problem. Herjer hunden i skogen kan det såklart bli en skramme her eller der uavhengig av rase, men jeg har aldri hørt at det er noe vesentlig verre med whippet. Når det gjelder munnkurv mtp. jaktlyst så vil det hindre skade og drap av byttedyr, men jagingen og stresset blir jo det samme. Hunden skal ikke jage vilt (eller tamt strengt tatt) så du bør ha tilgang til åpne og/eller inngjerdede områder som hunden kan få løpe fra seg på. 
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...