Gå til innhold
Hundesonen.no

Touch?

henrikke007

Recommended Posts

Skrevet

jeg har store planer om å imponere vennegjengen med at bikkja kan skru på tv'n ved hjelp av "av og på" knappen som er under selve tvskjermen. det er en knapp som skal trykkes innover, men er ikke spesielt tung å trykke inn. dvs at han enkelt skal kunne klare det både med snute og pote. hvordan kan jeg lære han det? han kan ikke vanlig touch ennå, så er det en ide å starte med noe på gulvet, og flytte det til tv-knappen?

tips? :rolleyes:

Guest Gråtass
Skrevet
jeg har store planer om å imponere vennegjengen med at bikkja kan skru på tv'n ved hjelp av "av og på" knappen som er under selve tvskjermen. det er en knapp som skal trykkes innover, men er ikke spesielt tung å trykke inn. dvs at han enkelt skal kunne klare det både med snute og pote. hvordan kan jeg lære han det? han kan ikke vanlig touch ennå, så er det en ide å starte med noe på gulvet, og flytte det til tv-knappen?

tips? :rolleyes:

Lær han å tøtche en post it lapp, som du flytter etterhvert og klipper mindre og mindre. Men dette kan sikkert klikkerskaren her inne tegne og forklare bedre enn meg.

Skrevet

Jeg begynte med at hunden skulle touche hånden min, så gikk jeg over til en gjenstand som lå på gulvet. Ved å bruke post-it lapper så er det lett å bestemme hva hunden skal touche.

Skrevet

Det har jeg også prøvd på, men vår tv har en nokså tung knapp i tillegg til at den er litt liten, så jeg fortsatte ikke. Jeg bare shapet inn touch på selve knappen, hoppet galant over både post-it lapper og musematter. :whistle: Personlig synes jeg det er mer spennende å frishape inn de forskjellige target'ene, men det er en smakssak. Det med å klippe post-it-lappen mindre og mindre er jo et flott triks!

Jeg ville brukt post-it-lapp, og jeg ville ikke begynt på gulvet, men på veggen. Snute er å foretrekke, da riper på tv'n og tv-bordet ikke er å trakte etter. Spesielt hvis du har en "lett-krafsete" hund, så ville jeg unngått krafsing. Dytting med snuten er ofte mer nøyaktig også, og hunden kan bruke øynene bedre til å orientere seg med.

Hvis du ikke vil bruke post-it-lapp, kan du lære hunden din å dytte på det ytterste leddet på pekefingeren din. Det som er bra med det, er at du kjenner hvor hardt han dytter, og kan belønne ut i fra det etterhvert når hunden har skjønt at han skal dytte. Det er også enkelt å bare holde pekefingeren over tv-knappen når du har kommet så langt, men negativt er det at du ikke kan øke avstanden noe særlig, før etter at du har tatt bort targeten. Litt dumt å klippe av seg en bit av en finger bare for at hunden skal bli tv-slave..! :rolleyes:

Hele trikset med å få det til, er å gå frem i små steg. Og da mener jeg små! Ha et mål; skal du kunne sitte i sofaen og gi et nonchalant hint til hunden om å skru på tv'n, eller skal du stå ved siden av den og si kommandoen? Øv dere på å komme dit du vil!

Skrevet

ja jeg har tenkt på post-it lapp. da kan jeg jo ha den inne i håndflata og bikkja vil automatisk snuse på den. så kan jeg trykke håndflata litt mot snuten slik at han kjenner at det er kontakt, og så kommer godbiten. kanskje han da vil skjønne at om han presser mot post-it lappen i håndflata, vil han få belønning. og deretter sette den andre plasser for at han forstår at det er selve lappen som er trikset.

tror nok også at det er snuten som er best mtp krafsemerker o.l.

Skrevet
ja jeg har tenkt på post-it lapp. da kan jeg jo ha den inne i håndflata og bikkja vil automatisk snuse på den. så kan jeg trykke håndflata litt mot snuten slik at han kjenner at det er kontakt, og så kommer godbiten. kanskje han da vil skjønne at om han presser mot post-it lappen i håndflata, vil han få belønning. og deretter sette den andre plasser for at han forstår at det er selve lappen som er trikset.

tror nok også at det er snuten som er best mtp krafsemerker o.l.

Jeg ville heller ha latt hunden finne ut av seg selv at den må dytte på lappen, hvis ikke kan den lett tro at den skal vente til lappen dytter og så får han godis. Tv-knappen dytter jo ikke av seg selv, så den hjelpen ville jeg aldri brukt i trening. Hvis du bruker en klikker får du timet akkurat når han dytter godt nok også, det er en stor hjelp i sånne situasjoner.

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Så dette skjer sammen med andre hunder i huset? Det høres jo ut som hun kan trenger litt tydeligere rammer og trening på ro rundt de andre hundene generelt. Alt dette er jo ting som bør jobbes med, og ikke bare avbrytes og unngåes der og da. Hvis dette allerede har vært sånn i snart to år så vil jeg anbefale å få hjelp av en hundetrener som komme hjem til dere og se på rutinene og hjelpe med et treningsopplegg som kan gjøre henne både tryggere og roligere.
    • Hundene er løse inne så de er ikke i bånd. Har merka at hunden er stresset og ikke helt hva hun skal gjøre med all stresset inne i seg så hopper hun på ryggen. Også eskalerer det. Det samme er i bilen og hundene er i bur. Hunden kan ikke se de andre sitter i bur fordi da bjeffer hun og stresser. Hunden har da eget bur med teppe rundt og det fungerte bedre. Hun må dog hentes ut av bilen sist fordi hun kan ikke se at de andre hundene hopper ut av bilen etter hun er på bakken. Da hopper hun opp på ryggen igjen. Hun er alltid sist ut men noen ganger går heller ikke det og hun blir frustrert. Jeg merka at det var noe med valpen da hunden kom hit og har hatt utfordringer med det senere. Men vi fortsetter å jobbe med dette. Prøver å la hun verken bli overstimulert eller understimulert men med akkurat passe aktivitet. Også det mentale og mentaltrening.
    • Generelt sett ville jeg forøvrig kuttet ut all hilsing i bånd. Sosialisering foregår enten med båndtur sammen uten hilsing, eller løs med maks to andre hunder om gangen, helst med en båndtur uten hilsing før de slippes sammen. Økt frustrasjon på grunn av forventning til hilsing er sannsynligvis en av de vanligste årsakene til passeringsproblemer og aggresjon mot andre hunder. 
    • Simira har rett – det er stress, ikke rang. Det du beskriver høres ut som en hund som blir overstimulert i møte med andre hunder, og når du tar henne ned, eskalerer frustrasjonen fordi hun ikke fikk gjort det hun ville. Det viktigste nå er å gi henne mindre mulighet til å øve inn adferden. For hver gang hun ypper og hopper på en annen hund, vil hun gjøre mer av det i fremtiden. Så dere må holde større avstand og starte med møter hvor hun kan være rolig. Lang avstand, korte møter(muligens ingen møter), pause FØR hun når det frustrasjonspunktet hvor hun "mister hodet". Jeg skriver mer konkret om å bygge ro her, om dere vil ha en plan: https://oslohundetrener.no/ro-trening-hund-slik-laerer-hunden-a-finne-ro-i-hverdagen/ At den ikke reagerer på ALLE hunder er faktisk greit – det betyr at hun ikke er generelt aggresiv, men at det noen møter trigges frustrasjonen særlig mye. Fokuser på hvilke møter som går bra, og bygg derfra.
    • Dette har absolutt ingenting med rang å gjøre, det er en ren stressfunksjon. Det handler om situasjonen der og da, hva hunden har gjort rett før og tidligere på dagen, hvem som holder i båndet og hvordan de reagerer, den andre hunden og hvordan den reagerer, og sikkert mange andre ting. Igjen, her må hilsing og lek med andre hunder begrenses. Og hvis dette likevel skjer må hunden såklart uansett fjernes fra situasjonen umiddelbart. Jeg ville fått hjelp av en instruktør til å se på og jobbe med dette, så det ikke utvikler seg. Jo flere ganger dette skjer, jo mer øker sjansen for at det vil fortsette, og for at det før eller senere vil bli en konflikt der noen blir skadet.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...