Gå til innhold
Hundesonen.no

Fysisk dressur, definisjon..bruk osv


Baldrick

Recommended Posts

Joda er ikke uenig med deg, men mener at det blir etterrasjonaliserende. For i øyeblikket har du skjøvet deg selv vekk for den andres del. Det er jo ikke sikkert du får noe igjen for å være supersnill der og da.

Jeg kan til en viss grad være enig med deg, samtidig tenker jeg at det ligger en forventning der om å få noe igjen en gang jeg trenger det. Ikke som en bevisst vurdering fra min side, men som en del av det sosiale "regelverket" oss mennesker mellom.

La meg ta ett ekstremt eksempel da: En mor og ett funksjonshemmet barn som ikke er i stand til å ta vare på seg selv noen sinne og mest sannsynlig vil dø før mor blir for gammel. Hva får mor igjen?

Hun får ingen ting, det er jeg enig i. Samtidig har vi det instinktperspektivet som jeg tok frem i forrige innlegg.

Jeg skal være såpass ærlig at jeg er litt usikker selv når det gjelder altruisme. Jeg finner det bare vanskelig å skyve det vekk som noe som ikke eksisterer, da jeg mener det finnes selvoppofrelse som kun gir den andre part noe der og da.

Jeg tror vi er ganske enige egentlig, men jeg har nok som grunnholdning at vi gjør ting stort sett for å få noe igjen, om ikke der og da, så i hvert fall senere. Men det er vanskelig å konkludere bombastisk på dette, det blir uansett bare teorier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 126
  • Created
  • Siste svar
La meg ta ett ekstremt eksempel da: En mor og ett funksjonshemmet barn som ikke er i stand til å ta vare på seg selv noen sinne og mest sannsynlig vil dø før mor blir for gammel. Hva får mor igjen?

Det finns da mange slike eksempler og klart mor får noe igjen ellers hadde hun bare snudd ryggen til og gått sin vei. Hun får mer igjen ved å bli enn ved å gå. Ikke minst sin egen sammvittighet og det er egofølelse i seg selv det og nok til å opprettholde atferden. Mor blir! Hva får du og jeg igjen for å passe på og ta vare på våre hunder? De vil sannsynligvis dø før oss allikevel..Vi får enormt mye og det gjør mor også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...