Gå til innhold
Hundesonen.no

Mulige årsaker til overdreven kløe?

Mud

Recommended Posts

Loke klør og klør og klør.

Han røyter som en idiot for tiden men jeg synes han klør langt mer enn han burde gjort. Har etter rådslåing med Margrete kommet frem til at han sannsynligvis ikke har lus eller allergi, jeg finner overhodet ikke noe slikt i pelsen hans og huden ser helt normal ut. Jeg har vasket dyret grundig og børstet ut minst to splitter nye Groenendaeler.

Allikevel klør og klør og klør han :)

Gir det seg ikke i løpet av et par dager bærer det rett til doktor dyregod.

Jeg er åpen for at det kan være røytingen som forårsaker det, men han har røyta mye før han (nøyaktig en gang i året faktisk)og aldri virket så plaget! Han klør seg mer eller mindre hele tiden.

Kan det ha andre årsaker som jeg ikke har fått med meg? Er det noe mer jeg burde se på? Han klør over hele kroppen egentlig, men mest under buken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje du skulle fått vet'en til å ta et hudskrap av han. Roma holdt på sånn tidligere i år (jan-feb) og hadde tilsynelatende ikke noe lus e.l. ikke var det allergi heller (byttet fór 2 ganger bare for å prøve). Etterhvert begynte hun å flasse og, og jeg ante litt uråd...... Gikk til vet'en, tok hudskrap, og det viste seg at hun hadde fått pelsmidd (må ikke forveksles med demodex eller reveskabb). Ufarlig i seg selv, men slitsomt for hunden som klør noe vanvittig... Aner ikke hvor hun fikk det fra, men siden pelsmidden er vertsspesifikk, så må det være en annen hund. Hun fikk da 3 doser Stronghold, som skulle gis med 3 ukers mellomrom hver, og allerede etter første uken merket jeg forbedring..

Det er jo en mulighet, da... Better safe then sorry :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan være fòret som gjør det.

Jeg fòrte Aiko lenge på RC og han fungerte veldig bra på det. Plutselig begynte han å klø og flasse. Etter en tur til veterinæren, fant vi ut at jeg skulle prøve å bytte fòr. Byttet til proplan laks og ris og etter det har han knapt nok klødd seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Pelsmidd, lus (kan være ganske usynlige), skabb eller annet ekkelt uttøy ville jeg ha gjetta lenge før foret hadde fått skylda.. Ville tatt en sjekk, her er det også ganske heavy røyting med påfølgende kløe om dagen, men ikke sånn at det blir helt hysterisk. Det som ofte blir problemet er jo at med mye kløe så blir det hudinfeksjoner også klør det igjen også har du runddansen gående. En kjapp tur til vet'en er nok definivt å foretrekke. (bare vent til du er ferdig med å kaste opp..)

God bedring til dere begge :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir helt nervøs av dere jeg :)

Nå har jeg fjernet hvert løse hårstrå på pelsen, og det ser ut til at det har roet seg noe... ser det ann til i morgen, klør han fortsatt da så bærer det rett til vetrinæren..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun fikk da 3 doser Stronghold, som skulle gis med 3 ukers mellomrom hver, og allerede etter første uken merket jeg forbedring..

Det er jo en mulighet, da... Better safe then sorry ;)

Jeg har god erfaring med stronghold mot kløe. Du må få resept på det, men det tar stortsett all slags "drit" og irriterer veldig lite. Ulempen er at det er steindyrt, tror det koster noe sånt som 450 kroner for en pakke som holder til tre behandlinger. Har gitt Ace det en gang, og da fikk hun for 20-40 kilos hund - noe optimistisk av dyrlegen synes jeg :) Men da hadde jeg jo nok til å behandle Mia & Minsen på samme tube :icon_fun:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

je tenker også midd. Hadde hårsekkmidd på Aquila som valp, og det finnes jo flere typer midd. Dette går vel ikke akkurat vekk av seg selv, og må vel også påvises med en skrapeprøve, så kom dere like godt til doktor først som sist dere :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Reveskabb førte til at hunden min klødde seg nesten fordervet. Først etter at hun hadde klødd i noen dager, kom det synlig utslett på øreranden. Fikk 3 sprøyter med dectomax hos vet, og ble helt fin. Så mitt råd er: Doktor dyregod. Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vasket han fordi han klødde så mye så da tenkte jeg det var smart å få dratt ut resten av løshårene.

Det virker faktisk som det har roet seg noe nå, men tidlig å si. Jeg har forsåvidt aldri opplevd at han har røytet så mye før heller, før har det holdt med en dusj og en kraftig gjennombørsting så har det gitt seg. Nå bare flommer det på :glare:

Han er 3 mnd for sent ute med røytingen i forhold til normalen, han pleier å røyte i månedskiftet juli/august, mulig det har noe å si?

Som sagt: ser ann til i morgen, har det ikke gitt seg ringer jeg vetrinæren. Blir helt nervøs her jeg, midd på bikkja betyr sikkert midd på kattene også og da har jeg jobben :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som sagt: ser ann til i morgen, har det ikke gitt seg ringer jeg vetrinæren. Blir helt nervøs her jeg, midd på bikkja betyr sikkert midd på kattene også og da har jeg jobben :rolleyes:

om det er pelsmidd, så er de vertsspesifikke... så da er det bare bikkjen :) kan informere om at det ga seg med kløen et par dager da jeg badet frk.Roma før jeg visste at det var pelsmidd hun hadde, men det kom sterkt tilbake... jeg ville dratt til vet'en uansett og tatt et hudskrap, bare for å være på den sikre siden... for den kløingen tyder på en form for parasitter, så lenge det ikke er allergi det er snakk om..

lykke til iallefall...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sliter med det samme på min eldste, og han har fått stronghold uten at det hjelper (jodda begge ble behandlet for sikkerhetsskyld) :)

Men han sliter fortsatt.

Hva vasker du teppene hans med? Til håndklær, senger og tepper som man bruker på hunden, så må det bare vaskes med hypersensitivt da som kjent hunder reagerer kraftigere på vaksemidler enn vi gjør. Vask også gulver med bare naturlige vaskemidler.

Hvilket for går han på? (hvis det er tørrfor, s begynn å fryse foret, da han kan ha begynt å reagere på lagermidd).

Selv håper jeg på å se en bedring snart, da dyrlegene mine er tomme for råd :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sliter med det samme på min eldste, og han har fått stronghold uten at det hjelper (jodda begge ble behandlet for sikkerhetsskyld) :)

Men han sliter fortsatt.

Hva vasker du teppene hans med? Til håndklær, senger og tepper som man bruker på hunden, så må det bare vaskes med hypersensitivt da som kjent hunder reagerer kraftigere på vaksemidler enn vi gjør. Vask også gulver med bare naturlige vaskemidler.

Hvilket for går han på? (hvis det er tørrfor, s begynn å fryse foret, da han kan ha begynt å reagere på lagermidd).

Selv håper jeg på å se en bedring snart, da dyrlegene mine er tomme for råd :rolleyes:

Bare en liten tanke her, dere har sjekket ut at det ikke er fôret pelsen reagerer på? Det kan det nemlig se ut til det var problemet her. Han var på noe som egnet seg for sensitive hunder (ikke det at han er det, men han likte den maten :(). Men hunder er jo forskjellige individer, selv om noe er "sunt", så er det ikke sikkert at det passer nettopp din hund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare en liten tanke her, dere har sjekket ut at det ikke er fôret pelsen reagerer på? Det kan det nemlig se ut til det var problemet her. Han var på noe som egnet seg for sensitive hunder (ikke det at han er det, men han likte den maten :P). Men hunder er jo forskjellige individer, selv om noe er "sunt", så er det ikke sikkert at det passer nettopp din hund.

Jo, det er det alternativet vi egentlig heller mot, men han går på Hills i/d ettersom mage og tarmsystemet hans er oversensitivt, han tåler -absolutt- ikke noe annet for enn dette. Vi har testet det meste.. Dette er jo et forsom er laget for å være lettfordøyelig, og alle andre krav er "firt ned på".. Så da blir det, kløing eller konstant diare og magesmerter? :) huff.. Han skal inn og tas biopsi av tarmen i slutten av november (hvis han blir friskmeldt av veterinæren til det)..

Derfor fryser jeg nå foret, og han får oljer ved siden av, og eneste godbitene han får er agurk, da han tåler dette, mest sannsynlig fordi det består av så mye vann og lite annet.. Heldigvis liker han det veldig godt da ;) Og vakser alt med hypersensitivt, og vasker gulvene med naturlig grønnsåpe, og skifter ofte på seger og tepper, ettersom han har en mild allergi for støv, bare sånn for at det ikke er noe som skal bli verre :( puuuh... Men takk for innspill, setter pris på det :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg pratet med alle som har hunder Loke har lekt med de siste månedene (han har desverre en svært begrenset omgangskrets, og han får ikke hilse på andre hunder på trening, ei heller fremmede vi møter ) og ingen av de har hatt kløe på sine hunder. Derimot kunne flere berolige meg med at også deres hunder klødde som besatte i den siste fasen av en skikkelig røyteperiode. Da slår jeg meg til ro med den årsaken inntil videre, det ser nemlig ut som om kløen (og røytingen) er i ferd med å roe seg noe *phuh*

Takk til alle som har svart!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mikey har gått inn i en vanvittig røyteperiode nå og klør som besatt. Det jeg har merka på han er at på dager som er milde klør han mye, men hvis det er under 0 grader ute klør han minimalt i forhold.

Han klødde masse (vi snakker et par nye schæfere om dagen i pelsomfang) tidliger i sommer, dro til veterinæren og fikk tatt hudskrapeprøveting og litt sånt. De kunne ikke finne noen verdens tind. Ikke var det fôret heller viste det seg... Eneste som ser ut til å påvirke han er hvor varmt/kaldet det er ute...

Lykke til med kløende Loke! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, det er det alternativet vi egentlig heller mot, men han går på Hills i/d ettersom mage og tarmsystemet hans er oversensitivt, han tåler -absolutt- ikke noe annet for enn dette. Vi har testet det meste.. Dette er jo et forsom er laget for å være lettfordøyelig, og alle andre krav er "firt ned på".. Så da blir det, kløing eller konstant diare og magesmerter? :whistle: huff.. Han skal inn og tas biopsi av tarmen i slutten av november (hvis han blir friskmeldt av veterinæren til det)..

Derfor fryser jeg nå foret, og han får oljer ved siden av, og eneste godbitene han får er agurk, da han tåler dette, mest sannsynlig fordi det består av så mye vann og lite annet.. Heldigvis liker han det veldig godt da :P Og vakser alt med hypersensitivt, og vasker gulvene med naturlig grønnsåpe, og skifter ofte på seger og tepper, ettersom han har en mild allergi for støv, bare sånn for at det ikke er noe som skal bli verre :lol: puuuh... Men takk for innspill, setter pris på det :D

Joda, men det kan være at deres hund reagerer på et eller annet av stoffene/innholdet i dette fôret okke som. Kanskje dere må rett og slett se andre veier? Altså mer mot vom og hundemat eller barf eller noe?? Dette siste har jeg ikke peiling på, men har fått en forståelse av at man mer eller mindre har full kontroll på hva hunden da får i seg... Og da kan du jo starte på bunnen og legge til etterhvert?

Jeg sier det bare siden det virker som om dere har tatt de testene som er å ta.. så da må en jo se et annet sted?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har aldri hatt problem med at noen av mine klör spesielt mye i röyteperiodene. Falco mister "all" pelsen bestandig i november, men jeg har aldri sett ham klö av det. Zorro har ikke hatt noen skikkelig röyteperiode enda så med ham vet jeg ikke.

Derimot begynner Zorro alltid å klö/slikke seg på buken mellom bakbeina om han er understimulert under en lengre periode. Nå vet jeg ikke hvordan og hvor mye du trener eller om du har endret noe i treningen med ham, men man skal ikke glemme bort att klöing også kan väre psykisk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har aldri hatt problem med at noen av mine klör spesielt mye i röyteperiodene. Falco mister "all" pelsen bestandig i november, men jeg har aldri sett ham klö av det. Zorro har ikke hatt noen skikkelig röyteperiode enda så med ham vet jeg ikke.

Derimot begynner Zorro alltid å klö/slikke seg på buken mellom bakbeina om han er understimulert under en lengre periode. Nå vet jeg ikke hvordan og hvor mye du trener eller om du har endret noe i treningen med ham, men man skal ikke glemme bort att klöing også kan väre psykisk

Vel er han understimulert nå så selger jeg han :lol: Endringen består vel av at vi har begynt å trene endel spor, men jeg tror ikke akkurat det stresser han. Vært hyperstresset i perioder før han (etter lyra dro, når han kom etc) uten å reagere sånn. Han blir mer destruktiv og masete.

Ryggen hans er i ferd med å bli merkbart dårligere igjen, og selv om han ikke har klødd av dette før er jeg åpen for at dette kan være en mulig årsak sammen med den enorme røytingen.

Jeg har egentlig slått i fra meg parasitter, ingen av de han har lekt med har noe og lus er det i hvertfall ikke. Uansett er det i ferd med å roe seg heldigvis, så da roer jeg meg også :whistle:

Setter han i gang for fullt igjen er det dr dyregod neste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

om det er pelsmidd, så er de vertsspesifikke... så da er det bare bikkjen :whistle: kan informere om at det ga seg med kløen et par dager da jeg badet frk.Roma før jeg visste at det var pelsmidd hun hadde, men det kom sterkt tilbake... jeg ville dratt til vet'en uansett og tatt et hudskrap, bare for å være på den sikre siden... for den kløingen tyder på en form for parasitter, så lenge det ikke er allergi det er snakk om..

lykke til iallefall...

Sikker på det?

Når jeg hadde pelsmidd på mine to i fjor vinter fikk jeg beskjed om at kattene også måtte behandles, og hundenes tepper o.l. måtte vaskes eller fryses fordi pelsmidden kunne leve en stund uten vert.

I tillegg må jo huset vaskes ofte i behandlingsperioden.

Så endel mer arbeid enn å bare behandle hunden er det vel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...