Gå til innhold
Hundesonen.no

Hund med på skole(?)

siljestokka

Recommended Posts

Skrevet

Hei! Ja, som sakt så går jeg på vanlig allmenn nå(første året). Jeg tenker kanskje at jeg må viderutdanne meg etter allmenn til noe. Tenkte kanskje jeg skulle utdanne meg i miltæret.. Sånn utdannelse med hund opplegg.. Lurer derfor på om man kan ta med egen hund dit.. Rekner jo med at jeg må bo borte ei lita stund..

Eller .. Hvilke/hva slags skoler kan man ta med hund i?? Dere som går å utdanner dere nå. Hva gjør dere. Bor dere i ehen leilighet med hund????

Er så usikker på framtiden min ;)

Skrevet

www.kvs-lyngdal.no

EDIT: jeg bare tuller! dette er en videregående skole hvor du kan ha med hund. I militæret kan du ikke ha med egen hund, såvidt jeg vet, men på alle andre høyskoler og universiteter er det bare å kaste seg ut på det private boligmarkedet.

Guest Christine
Skrevet

Nei, du kan ikke ha med egen hund i millitæret.

Det er få plasser når det gjelder hundetroppen, og du må igjennom en slags test med opptakskravene. (kondis, styrke etc.) Det er veldig få jenter som er med i hundetroppen, men klart- de ønsker flere. Har hørt at de som er i hundetroppen som oftest får halvparten så lite perm som de andre, da de er mindre folk og det alltid må være folk på kennelen for fôring osv. Man må ikke være interissert i hund for å være med, men det er jo som oftest et stort pluss. Av de jeg kjenner som har vært med uten interesse for hund sa at de tre første månedene var tyngst, da det ble mye opplæring og teori om hunder. De jeg har snakket med har også sagt at de er veldig glade for at de ble med, og at det var noe de aldri ville vært foruten.

Det er mye kondis-trening osv. i forsvaret, men når man er ferdig kan man garantere at kondisen er nesten på topp! Når det gjelder opptakskravene så er det litt lettere for jenter sånn fysisk.

Du kan jo se på forsvarsnett for mer info?

forresten, så er jeg veldig interessert i forsvaret jeg også, og jeg har fått en treningsplan fra forsvaret(lå i et hefte jeg fikk), og jeg har bestemt meg for at så fort jeg blir frisk så skal jeg begynne å trene meg opp i både kondis og styrke, slik at når jeg blir gammel nok til å være med (er 15 nå, så enda tre år til + at jeg skal gjøre ferdig vgs først) så kan jeg lett klare opptakskravene.

Guest Christine
Skrevet
Christine skal du gå i miltæret?? Hva gjør du med hundene da?

Ja, jeg har veldig lyst. Hva jeg gjør med hundene veit jeg ikke, dessuten så er det jo ikke helt sikkert at jeg kommer inn en gang. Jeg får ta det som det kommer, da det fortsatt er tre år til jeg kan melde meg inn.

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Takk for mange gode tips 😌 Det er ikke noe problem hos veterinær, hun er veldig snill ved håndtering og sånn da  ☺️
    • Hun er ung, og har dårlige erfaringer. Jeg tenker at det kan hjelpe å gi henne tid, og trene i utstillingslignende settinger. Tren uten å stille opp for dommeren, belønn masse, og gå ut igjen av ringen uten å stille opp for visning. Tren også på oppstilling og visning for seg selv uten for ringen og i andre settinger, hjemme, på parkeringsplassen, i parken osv. Gå videre med å trene i utstillingsring og stille opp, men la treningsdommer bare belønne uten å ta på henne. Og selvfølgelig respektere alle signaler på at hun er utrygg, la henne selv ta initiativ. Om utstilling ikke er viktig for dere er det såklart like greit å droppe det, men det kan nok fint gjøres å gjøre positivt igjen med trening og tålmodighet. Og det er viktig at hun f.eks. kan stå på et veterinærbord og bli undersøkt også.
    • Har ei tispe på snart 2 år. vi har drevet litt med utstilling siden hu var valp fra 4 måneder til hu ble ca 1 år. Den første tiden på treninger gikk det veldig bra , hu er sosial hund utad og elsker oppmerksomhet og byliv. Etter en tid begynte hu å rygge fra dommeren i ringen , kunne sette seg og rygge unna men vi fikk allikevel satt hun opp igjen og fikk bra premier på utstillinger . Helt til vi kom til den 5 siste utstillingen, da gikk det bra første dagen men 2 dagen da vi gikk i ringen gikk det bra helt til vi skulle stille henne opp, hode og tenner gikk fint helt til dommer skulle kjenne mot rygg da rygger hun bakover og klappet med tennene mot dommer .  Så jeg tok en avgjørelse med å si vi trekker oss .. her innså jeg kanskje at hun har jo prøvd å gitt oss tegn litt hele veien med å sette seg og rygge unna, men folk rundt trodde det var kun trass siden hu er en bestemt tispe .  etter dette oppsøkte jeg fysioterapeut og tok MR og røntgen av henne og det ble påvist betennelse på begge sider i lysken/ hoften. Det vi så når fysio skulle gå over hu var at det var tydelig vondt . Men nå i dag 1 år etterpå med gjentatte behandlinger og styrke treninger har hu endelig blitt friskemeldt og vi kan gå tilbake til det normale. Vi har vært med 2 ganger på utstillingstreninger , første gangen gikk veldig bra . Men det var folk som hu kjenner i miljøet fra før  .2 gangen oppsøkte vi nytt sted , hu var veldig glad for å komme og se så mange hunder og mennesker og hu hilste og koste med flere .  Men da vi løpte i ringen og skulle stille henne opp før treningdommeren rakk å ta på henne «snappet « hun . Så da gikk vi ut av utstilling posisjonen ,da gikk hun bort til dommer og damen og nusset og koste med dem.. utenfor ringen er det heller ikke noe problem .  Så nå lurer jeg på om jeg bare skal droppe utstilling helt for hennes del, når jeg ser at det minnesbilde fra smerte fra siste utstillingene sitter i henne så sterkt ..  Hun er jo en fantastisk og glad hund ellers. Vi skal vertfall ha en lang pause og fokusere på  noe annet og bare være hund. Har noen opplevd noe lignende, og er det beste å bare droppe utstilling helt ?
    • En viktig del av å drive med utstilling er jo å lære hundene å slappe av i buret når de ikke er i ringen. Det er ikke bare oppbevaring.  Og har du flere hunder så ville jeg enten hatt med hjelpere eller bare én hund på utstilling om gangen, ihvertfall til de er vante til omgivelsene og slapper av i buret.
    • Tenkte jeg skulle prøve det også men er så redd hunden rømmer ut av gitteret. Opplevde det med hunder før mens jeg gikk i ringen så kom de løpende inn i ringen. Veldig festlig. Ikke i det hele tatt.    Men nå har jeg nye hunder så har ikke turt å prøve på dem men hadde vært så enklere å bære inn enn de tunge gitterbura.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...