Gå til innhold
Hundesonen.no

Stor vs Liten


MariaN

Recommended Posts

okey, ikke lett dette.. for kan jo nesten virke som du bare velger etter utseende..

for JRT er liten og robust hund, Dvergpinscher, Parson, sikkert en del av Bichon rasene, mange terriere er robuste og små..

Men de er allerede eliminert vekk...

Men uansett, er sikkert andre robuste raser også, som passe bra til hunden du har fra før.. Syns du bør vurdere Sheltie jeg :kiss:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Såklart velger jeg etter utseende! Vil jo ikke ha en hund jeg IKKE liker???

Men kjøper ikke en hund bare fordi den er fin å se på. For da kunne jeg hatt tyve hunder i hus nå. hehe.

Langt derifra! Den skal kunne passe sammen med Diesel.

Shelti er så absolutt en av rasene som står sterkest! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, nei jeg tror vel egentlig ikke det.. var litt krass i forje innlegg..

Jeg er faktisk enig med deg, jeg ville ikke valgt en hund som jeg ikke likte utseende på... Faktisk da jeg valgte meg rase, kikket jeg gjennom MASSE raser, valgte ut dem jeg syns var fine, og leste masse om dem etterpå og fant hunden med de egenskapene jeg ville ha.. (vel...jeg hadde vel egentlig bestemt meg på forhånd, men fant ut at mitt valg nok stemte)..

Lykke til med valg uansett.. Heier på Shelti jeg :icon_fun:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe.. Stort dilemma. Kan nevne at mamma har en smågal labradorhanne som kan være litt plagsom, men han blir satt på plass av min lille papillon. Om den store begynner å yppe viser min veldig tydelig hva den mener om dette. Inne kan den gjemme seg under stoler/bord sofa om den andre tar for mye av, ute er det litt værre om han prøver å løpe ned Spike. Stort sett går det fint da.

Men en liten advarsel: med mindre du har planer om å aktivisere og trene den lille en del burde du ikke vurdere papillon som neste rase. Samtidig er det en artig liten sak som finner på så mye rart slik at det aldri er kjedelig å være sammen den. Annen ting: vær obs på sykdommer (øyetull, kneskåltull og allergier).

Nei, nå må jeg ut med min lille hoppetisprett-sak og trene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns ikke at alle små raser er veldig sjøre.. Dvergpinscher er ikke en sjør rase, den tåler MYE, og knekker ikke beina lett..

Men jeg syns en del små raser virker som dem tåler veldig lite, f.eks en del Chi, Papillon, Yorkshire Terrier osv..

Men når det er sagt så går det kjempe fint å ha store og små hunder sammen.. De små er flinke til å ta forhåndregler, og de store er flinke til å være forsiktigere med de små.. :) I valpetiden, når man har en liten knøtt på under kiloet, må man selvfølgelig passe ekstra på!

Selvfølgelig, om man ser en stor hund leke alt for røfft med en mini en, går det jo an å roe litt ned!

Min Dvergpinscher er nå 1 år og veier 4,5 kg.. Hun er veeeldig flink til å si ifra om leken blir for røff.. Da hyler hun som en liten gris, og løper som en gal fra de store hundene.. Jeg har en så kjapp hund at ingen av dem henger med, hun løper rundt dem som oftest.. Eeeelsker å jage dem, men når jakten blir snudd om er det ikke så gøy lenger syns hun.. :D

Må bare skyte inn litt her.

York er ikke en skjør hunde rase! Mine leker med mange andre store hunder den største er vel en engelsk mastiff unghund som de leker med vær dag nesten. Aldri har det skjedd noe de sier ifra om det er noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En chihuahua har et punkt i hodeskallen sin som er veldig "kjert" og hvis den får noe hardt akkurat der, som ei tann eller ligende, så kan den lille dø på flekken. Ellers er det jo ikke til å legge under en stol at de små er mye mer utsatt for brudd og andre vonder pga sin lille størrelse. Beina er små og tynne, ryggen er liten og ikke så sterk..

*klippet*

Men, korriger meg hvis jeg er helt på jordet nå. Vokser ikke fontanellen på chi'ene sammen etterhvert, sånn som det gjør på barn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en mellomstor blandingshund på 27kg og en

Chinese crested på 4kg. Og her går det kjempefint.

Men jeg tror det kan være smart å vente til den hunden

du har nå er over den værste unghundperioden og roet

seg betraktelig muligens?

Selv fikk jeg min lille hund når blandingshunden min var nesten

3 år. Jeg ser også at den store leker mye mer forsiktig/roligere

med min lille enn han leker med store hunder. Så jeg tror de

lærer fort og tilpasse seg hverandre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*le*.

Skal selvfølgelig ha en hund fra en seriøs oppdretter, uten sykdom !

*fnis* Hadde det vært så lett, så hadde det ikke vært noen sak. Selv om man går via valpeformidlere fra miniatyrhundklubben, sjekker langt bak i stamtavler osv er det faktisk ikke alt som kommer frem. Det mye som ikke registreres i dogweb, og alle kan ikke være like ærlige. Om jeg skal ha en papillon til tror jeg at jeg skal ha en fra Sverige. Der kan man få avkom etter brukschampions *fnis*, og alt mulig annet man måtte ønske. Ikke bare utstillingslinjer som det er her hjemme..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Japansk spisshund er en nydelig rase, og en morsom en. Men her har det vært mye innavl, og mange av linjene i Norge bør man være obs på, med mindre man trives med forskjellige sykdommer og adferdsproblem... Vet at det er noen linjer i Norge som er "trygge" og en del i Sverige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den rasen har jeg null erfaring med, og har hørt lite om. Så jeg tror ikke den er aktuell. Da er sheltien heller å foretrekke :D

Uaktuell fordi du ikke har erfaring og har hørt lite om den? Research når man skal velge rase er en fin ting :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men, korriger meg hvis jeg er helt på jordet nå. Vokser ikke fontanellen på chi'ene sammen etterhvert, sånn som det gjør på barn?

I tidligere rasestandard var fontanell noe av det de regnet som "rasetrekk".

Per idag prøver man å avle såpass at den enten lukkes eller nesten lukker seg, da det ikke er ønskelig med åpen fontanell, men tillatt med en liten åpning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I tidligere rasestandard var fontanell noe av det de regnet som "rasetrekk".

Per idag prøver man å avle såpass at den enten lukkes eller nesten lukker seg, da det ikke er ønskelig med åpen fontanell, men tillatt med en liten åpning.

Det hørtes veldig fornuftig ut av de som driver avl på disse. Rart at man i utgangspunktet faktisk anså dette som et "rasetrekk" da jeg veldig vanskelig kan finne noe positivt for hunden av å ha en åpen fontanell..

Jeg husker veldig godt da Soff og jeg var på hundetreff da han var en vilter gutt på halvt år (eh.. han er fremdeles en vilter gutt, bare to år eldre nå :P ). Møtte en dame med to chi'er. Jeg har alltid vært spørrende til andre hundeeiere pga Soffens typiske "drittunge" trekk, altså hopping, kaving med labber osv.. Så da spør jeg om den hunden (som de vil dytte på meg) er interessert i sånne hunder som Soff. Og damen rygget to skritt og sa at en labb på hodet til hennes hund kunne drepe den pga åpen fontanell.. Gjett om jeg også rygget *knis*, og det veldig fort også :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan er Pomeranian? Er den 'robust'?

Noen som har erfaring med den rasen sammen med unghund?

Og hvordan uttales den rasen? Jeg blander pomeranien, pomeranian.

Det uttales pomme ;) Nå har ikke jeg personlig erfaring med denne rasen, bare vært borti dem på ringtrening/utstilling/truffet dem på tur, og de er jo helt herlige ;) Men har en tendens til å være bjeffete (til og med verre enn chi :devil: ) men men skal jo ikke skjære alle over en kam, går nok an å trenes bort der som alle andre steder :closedeyes: For min del virker dette som en rase som har mottoet: "Jeg er stor, og angrep er det beste forsvar" :P

Har bare godt inntrykk av dem, men når det gjelder sykdommer på linjer og gemytt så vil ikke jeg uttale meg noe om det..

Kunne tenkt meg en pomme selv, men jeg vil stille, og den pelsen der altså :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei..

Jeg har prøvd begge veier, altså liten hund først og stor etterpå, så stor og så en liten. Det siste er absolutt å anbefalle, men det går begge veier. Har aldri hatt noen store problemer. Bare litt mye lyd når leken blir for voldsom. Det er så gøy å ha en av hver. En til hvert bruk, som jeg pleier å si:) Vi har en Dobermann og en Papillon, 2vidt forskjellige hunder:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Takk takk!  Bli spennende dette! Gubben tar seg av jakta, mens jeg skal kose meg med turer, snørekjøring, litt utstilling og annet gøy 🤩  Blir interessant å se hvordan gammelhunden tar det, hun er 11år nå, men kvikk og rask. Er forberedt på at de må holdes adskilt en stund, så har gjort en del forberedelser i huset, har mulighet dele av alle rom og etasjene.   
    • Oi, Haldenstøver, det er gøy!! Gratulerer så mye med søtnosen😍
    • Synd at ingen er aktive på forumet nå som har hatt to valper sammen. Hadde vært så fint å lese om de som faktisk har gjort dette før. Hvorfor tar det da lengre tid å lære dem alt av hverdagslydighet? Er det kun fordi jeg må bruke mere tid? Eller er det pga. at valpene da ødelegger for hverandre? Trener med de hver og en. Er det veldig dumt at jeg da bor alene? Vet du om de du kjenner bodde alene eller sammen med noen? Fordi ser den at det kanskje er lettere å ha en type å bo sammen med. Jeg har heller ingen barn og har derfor mere ledig tid til hundetrening men ulempen da igjen er at ikke barna kan være delaktig. Tenker da selvfølgelig på større barn eller ungdommer men kan uansett ikke basere seg på dem heller siden de nok har ett eget liv også.     
    • Ja det med at jeg bor alene er en utfordring i starten siden valpene ikke kan være alene. Og det er en utfordring når jeg da må gå lengre turer med de to voksne hundene med to valper også. Med en valp så putta jeg den bare i sekken. Men dette er den største problemet en måned eller to. Jeg vet også at en ny utfordring er når de da kommer i puberteten og begge skal finne sin rang. Jeg er da redd de to valpene skal bonde seg sammen mot de voksne hundene og at de da blir sterkere sammen. Eller er ikke dette ett problem ? Men finner ikke noe annet negativt enn det dere allerede har nevnt her. Virker som om dere er samstemte som ikke anbefaler to valper fra samme kull. Jeg har da veldig lyst til å prøve dette.
    • Ingen som er aktive på forumet nå, såvidt jeg vet. De få jeg kjenner som har gjort det sier "aldri igjen". Joda, det er krevende med flere hunder uansett, men to fra samme kull har allerede et bånd, og ikke minst nærmere i (u)modenhet. Det vil ta lengre tid å lære dem alt av hverdagslydighet. Selv om du har mye tid, så hvis du har to hunder fra før så har du kanskje allerede litt logistikk for å få til aleneturer og trening med dem? I starten kan ikke valpene være mye alene heller, så med mindre du bor sammen med andre så er jo det også en utfordring. Det hjelper nok på sitt vis å ha voksne, veloppdragne hunder, også med to valper, men hvis jeg var oppdretter ville jeg som sagt hørt de konkrete tankene bak det.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...