Gå til innhold
Hundesonen.no

Er han syk?


dachseier

Recommended Posts

Jeg har hatt hund nå i 2 uker, så jeg vet jo egentlig ingenting, og må derfor spørre:

Jeg har en dachs på 7 mnd, og etter vi kom inn fra siste luftetur (en times tid siden) har han bare vært helt stille og sittet i en krok. Det ørste han gjorde var å løpe inn på badet og plassere seg selv bak noen klær som hang på en knagg, og så har han ligget med hodet i fanget mitt en halvtime, men nå vil han bare ligge inne på et iskaldt kott, så jeg vet ikke helt hva jeg skal gjøre.

Det virker ikke som han har vondt noe sted, men da han satt i fanget mitt, hørte jeg magen surkle.

Har noen peiling på hva dette kan være?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan jo være noe småen har spist. Jeg vil anbefale deg til å kontakte vetrinæren jeg:) Bedre å mase en gang for mye enn en gang for lite.

Har egentlig aldri vært borti lignende så jeg kan ikke akkurat skrive hva jeg tror og diverse:P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff, det er ekkelt når hunden ikke er i form.

Jeg lever etter mottoet "Better to be safe, than sorry", og ringer heller veterinæren en gang for mye enn en gang for lite. :icon_confused:

Siden tassen din bare er 7 måneder og du er usikker så hadde jeg hvertfall ringt veterinær. De aller fleste veterinærer har en vakt/akutt tlf du kan ringe.

Det du også burde gjøre er å ta temperaturen, en frisk hund har en temp mellom 38 og 39 grader C, tempen måler du i hundens endetarm. Tempen kan gi en indikasjon på hunden har en infeksjon eller noe annet galt.

En liten tass kan spise alt mulig rart så det kan også være greit å tenke etter hva han har spist i dag, valper/unghunder spiser ikke bare mat, men kan kaste seg over kvister, stein og sokker.

Det kan også være lurt å gi valpen en markkur om den ikke har fått det før. Men uansett ville jeg ringt veterinær.

Lykke til. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I tillegg til tempen kan du ta hundens puls og sjekke slimhinner.

Gå igjennom kroppen hans grundig, og se om han reagerer ved strekking, tøying, bøying eller pressing. At han rykker til i huden, snur seg mot der du manipulerer eller forøker å komme seg vekk kan alle være tegn på smerte.

Da har du litt mer å si til veterinæren når du ringer.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når Mari sier at du skal sjekke slimhinnene mener hun at du skal ta en titt på tannkjøttet til hunden. Vanligvis er dette i en mørk rosa tone, og når man da presser en finger mot det og fjerner fingeren, vil tannkjøttet gå fra lyst (fordi du har presset med fingeren) til den "vanlige" fargen. Hvis tannkjøttet til hunden din nå er veldig lyst eller etter press fra fingeren IKKE fort oppnår "normal" farge vil jeg råde deg til å kontakte veterinæren.

Uansett, jeg ville tatt en prat med dem imorgen hvis dette fremdeles er situasjonen. Skulle hunden endre seg mer utover kvelden, så ville jeg rådet deg til å ringe veterinærvakten jeg. Men så er jeg en enorm hønemor også :icon_confused:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for alle gode råd :icon_confused: Kjekt å ha et sted hvor en nybegynner kan få svar fra noen med erfaringer!

Det ser ut til at han lider av treg mage. Han sleit veeeldig med å få noe ut, og det som kom ut hang fast i bakenden hans, så det er vel fôret jeg må forandre på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia
Tusen takk for alle gode råd :icon_confused: Kjekt å ha et sted hvor en nybegynner kan få svar fra noen med erfaringer!

Det ser ut til at han lider av treg mage. Han sleit veeeldig med å få noe ut, og det som kom ut hang fast i bakenden hans, så det er vel fôret jeg må forandre på.

ELLER han kan ha spist noe som gjør at han er forstoppet - treg mage har skjelden med foret å gjøre, men det er en valp og kanskje har han spist en sokk eller noe som gjør at det er vanskelig å få ting igjennom. Mitt råd er - følg med på avføringen - stopper det helt opp så er det veterinæren neste og det fort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Litt av problemet er at om man avler renrasede hunder så får man konsekvenser i det at man ikke får registrert valpene, mens med blandingshunder så er det litt mer "fritt frem". Dessverre. Og det er lite man kan gjøre så lenge hundene har tilgang til mat, vann og ly, og får det tilsynet de har behov for helsemessig.
    • Hei.. Jeg blir så frustrert.. Noen jeg så hadde valper liggende ute på finn i starten av året (valpene født i Desember), har nå parret tispa igjen på første løpetid etter forrige kull, dette skjer så ofte og jeg blir kvalm! Er det virkelig ingen lov som skjermer de stakkars tipsene for sånt? De blir jo brukt som pengemaskiner. "Oppdretter" får søte små valper og itillegg så tjener de GODT på det, vinn vinn tenker de..  Ikke bare skal de ha nytt kull, men rett etter å solgt valpene fra forrige kull så ble både mor og far (de eier begge selv) lagt ut for omplassering på finn, dette ett eller annet vås om at de skulle bruke tid på Gud og hadde blitt frelst og blabla. Jeg blir helt paff.. Men viser seg jo at hundene aldri ble omplassert allikevel for nå har de lagt ut ny annonse om at de venter valper i August, fra samme tispe og hannhund... Har forresten screenshot fra annonsen til forrige kull. Er det lov å holde på sånn? Rådrift på tispa for at de har funnet ut at de tjener gode penger på det?!  Gjelder forresten Malamute/husky blanding, hvite hunder, du finner de på finn 🤪
    • Takk for tipset, fikk plass så nå får vi testet ut<3
    • Hei! ☺️ Er det noen her som forer med Dyrisk? Er dere fornøyde?
    • Nei, hu har i grunn spist det samme i en stund nå, og er vant til å spise variert. Jeg får ta meg en tur til veterinæren og snakke med de. Takk for svar 😊
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...