Gå til innhold
Hundesonen.no

Kan man stille høyløpske tisper på utstilling?

Tyson

Recommended Posts

Skrevet

Ja, dette lurer jeg altså på.. Er det vanlig at høyløpske tisper stilles på utstilling?

Det er snakk om Schâferhund her, og det ses jo godt at de er løpske for å si det sånn..

Skrevet

Det står ikke noe i utstillingsregelverket om det, men det er jo lov til å ta hensyn - både overfor hannhunder, andre tisper og dommer. Kanskje kan hunden ligge i bilen til hannhundene er ferdig bedømt? Eller i det minste ligge i et bur? Hold avstand, ikke la hunden hilse på alle og enhver, og si fra til dommer før denne skal ta overalt på hunden.

Men, du MÅ ikke stille selv om du KAN. Hvis du selv mener at hunden ser udelikat ut, at hunden påvirkes av det, eller hva som helst - så la vær.

Skrevet

Ja, det er fullt lovlig.

Jeg har selv stilt høyløpsk tispe jeg. Og ja, jeg viste selvfølgelig hensyn til de med hannhunder.

Men for å si det sånn, jeg kommer ikke til å gjøre det igjen, krum i ryggen og var heeelt klar for mannfolk. Ble ikke noe særlig med premiering for å si det sånn..

Skrevet
Det står ikke noe i utstillingsregelverket om det, men det er jo lov til å ta hensyn - både overfor hannhunder, andre tisper og dommer. Kanskje kan hunden ligge i bilen til hannhundene er ferdig bedømt? Eller i det minste ligge i et bur? Hold avstand, ikke la hunden hilse på alle og enhver, og si fra til dommer før denne skal ta overalt på hunden.

Men, du MÅ ikke stille selv om du KAN. Hvis du selv mener at hunden ser udelikat ut, at hunden påvirkes av det, eller hva som helst - så la vær.

Det er bare det at denne tispen er meget lovende innen utstilling, det er rene utstillingslinjer den er fra, så eieren vil benytte hver sjanse som byr seg til å stille for treningen sin skyld. Er DET grunn nok til å stille høyløpsk tispe??

Skrevet

Stilte nå sist 2 tisper midt i brunsten.

De lå i bilen, kom i hallen 2min før deres klasse, jeg sa i fra til de som satt på siden av oss, og til de som stod bak meg i ringen. Stilte - så rett ut igjen. Det er ikke verre enn å vise respekt slik - så er det helt greit, syntes jeg.

(haha, hannhunden ved siden av er parret med den ene tispa før - og han lå og sang for oss ;) Så kanskje like greit han var ferdig i ringen :icon_confused: )

Skrevet

Jeg har stilt min tispe når hun har hatt løpetid. Ikke det at det syntes på henne når jeg passet på å holde henne rein bak siden hun har så mye pels. Gikk helt greit det. Hadde tenkt å si til dommeren at hun hadde løpetid om hun ikke så så fin ut. Men det slapp jeg heldigvis.

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Takk. Er ikke så flink i norsk.
    • Legitime = oppriktige/riktige i følge lover og regler.
    • Det finnes mange gode bøker og kurs om språk. Turid Rugaas har "På talefot med hunden" og "Bjeffing - språket som høres".  Dette er også en god jeg har i bokhylla www.dogwise.com/the-language-of-dogs-understanding-canine-body-language-and-other-communication-signals-dvd-set/ Hvis du bor på østlandet kan jeg på det varmeste anbefale språkkurset til Lundqvist hundeskole. Jeg har gått det to ganger og det er utrolig lærerikt. Det avhenger veldig av individene om de kan ordne opp selv eller ikke. Så lenge hundene oppfører seg ok mot hverandre og tar hverandres signaler så er det ok. Om det er stor forskjell i alder og adferd på dem så trenger de ofte litt hjelp for å fungere sammen. Jeg mener uansett at det er eierens ansvar å sørge for at alle hundene trives og har det greit, og ingen hunder skal være nødt til å sloss for plassen sin eller mistrives i flokken.
    • De som har flere hunder enn tre og som lever i flokk. Lar dere flokken ordne opp i alt selv? Eller tar dere helt styringa? Blir det værre da? Ønsker kun å lære mere om hundespråk.
    • Hva betyr legit? Betyr det at de er greie?
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...