Gå til innhold
Hundesonen.no

Kommandoen "Feil"


Anne

Recommended Posts

Noen tips på hvordan jeg kan lære inn denne kommandoen?

Aro vet hva nei betyr men synes det blir feil å bruke den under treningen når jeg leter etter en annen adferd...

Vet at det kom et forslag til hvordan man kan lære inn dette i en av diskusjonene, men det er maaaangen side å lese gjennom :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heihei! :)

Det finnes utallige mange metoder å lære det inn på.

Egentlig trenger det ikke å læres inn heller... Når du trener skal man jo holde tilbake godbiten når hunden gjør feil. Altså.. Du er ute og trener på "sitt". Hunden din legger seg f.eks ned i stedet for å sitte. Da sier du "feil" med en gang hunden legger seg og snur ryggen til hunden med godbiten i hånden. I begynnelsen kan du stå med ryggen til i ca 10 sekunder før du snur deg tilbake og prøver igjen. Altså - du kan lære inn feil hver gang hunden gjør noe feil. Hver gang hunden "feiler" sier du "feil" og snur ryggen til med belønningen i hånden. Når hunden har lært seg at "feil" betyr `det DER gjorde du feil, så det får du ingen belønning for` kan du bare snu ryggen til hunden i 5 sekunder, og så mindre og mindre. På Cita kan jeg bare si feil uten å snu ryggen til, for under innlæringen lærte jeg henne at hun gjorde det feil. Huff, dette ble rotete, men du må altså begynne med å snu ryggen til slik at hunden lærer seg at feil ikke betyr nei, og at det kun betyr at han ikke får godbit. (Nå ble det jo enda mer rotete :) )

Dersom jeg kun hadde sagt "feil" uten å i begynnelsen kunne hunden ha trodd at jeg mente nei/fy etc.. Veldig mange klikkertrente hunder blir "deppa" når de fører ordet feil, og hvis det skjer med dere kan du forsøke å le litt når du snur ryggen til hunden, smile litt, synge en slags "ædabæda, du får ikke godbit!" . Det kan høres teit ut, men det funker som oftest :) Vær også glad når dere skal starte øvelsen på nytt, og si "feil" med en glad tone :P

Lykke til med treningen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har fått noen tis på at det egentlig er bedre å si "prøv igjen" eller noe i den duren. Det er nye lettere å si det i en blid tone en det er å si "feil"

Når hunden har gjort den samme feilen for 100ede gang så er det ikke bestandig så lett å si "feil" i en blid tone!! (snakker av erfaring her ja...!) Men "prøv igjen" kommandoen er lettere å si i en blid tone når du egentlig har lyst å slenge hunden i murveggen og hoppe på den etterpå! (Bare et uttrykk dere...! :wink: )

Ble litt rotete dette også men dere skjønner helt sikkert hva jeg mener...! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når hunden har gjort den samme feilen for 100ede gang så er det ikke bestandig så lett å si "feil" i en blid tone!!

Men har du ikke forstått meningen med klikkertrening da?

For det første, så er det snakk om tålmodighet i klikkertrening :)

For det andre, så skal vi gjøre alt for at hunden ikke feiler. Men ofte hender det, selv når hunden kan øvelsen veldig godt. Ingen klikkerhunder skal gjøre den samme feilen 100ganger. Vi skal gjøre det så enkelt at hunden nesten alltid gjør rett, og når den feiler mer enn 1 av 4 ganger, så skal vi gå tilbake i treningen slik at hunden ikke feiler neste gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, takk skal dere ha :) Jeg er da en crossover trener med en crossover hund så det er mye som skal inn på en gang... :wink: Jeg har bare brukt å snu ryggen til han når han gjør det for seint/feil. Så da er vi iallefall på riktig vei :mrgreen:

Har du noen tips til meg når den nye valpen kommer i hus? Har lest litt på nettsider (dagbøker) til folk om trener klikketrening med valper, og lest bøker... Men hva foreslår du?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men har du ikke forstått meningen med klikkertrening da?

For det første, så er det snakk om tålmodighet i klikkertrening :)

For det andre, så skal vi gjøre alt for at hunden ikke feiler. Men ofte hender det, selv når hunden kan øvelsen veldig godt. Ingen klikkerhunder skal gjøre den samme feilen 100ganger. Vi skal gjøre det så enkelt at hunden nesten alltid gjør rett, og når den feiler mer enn 1 av 4 ganger, så skal vi gå tilbake i treningen slik at hunden ikke feiler neste gang.

Joda jeg har forstått poenget m klikkertrening...! Jeg skrev det sånn bare to prove a point egentlig, men noen ganger er det lett foe en liten krutt-tønne som meg å bli litt irritert(jobber iherdig med saken...)noen ganger og da kanordet feil komme litt sint ut.. Har sett mange andre som er sånn også, så jeg syns d ihvertfall er lettere å si prøv igjen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...