Gå til innhold
Hundesonen.no

Dilemma Dilemma!Hund som mangler testikkel


Inustaff

Recommended Posts

Har fått mail av oppdretter at hunden jeg skal importere mangler en testikkel nedi pungen.

Denne har visstnok gått opp og ned og nå er det funnet ut at det er og forblir oppe og ukorrekt.

Jeg fikk 3 valg...

Få pengene igjen..Har ikke betalt for selve hunden,men for maintenace,rabies,blodtest,og de tingene.

Få ny valp fra et annet kull.

Eller få hunden "gratis",dvs at ikke noe mer blir betalt ved avhenting.Kun de pengene som er betalt for testene osv.

Hunden kan uansett ikke stilles i Norge da den er kupert,men den skulle jo kanskje bli vist i Sverige,og muligens avl om helsen la til rette for dette.

Jeg har gledet meg til dette,men fikk for 3 dager siden en følelse av at det kom til å bli ei greie.Idag kom mailen...

Intuisjon på det sterkeste...

Nå vet jeg ikke hvilket valg jeg skal ta...

Hva ville dere gjort?

Det står vel mest på ny valp eller den som er bestillt.Pengene tilbake er lite vits.Eller?

HJELP!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er jeg bare "lekfolk" i denne sammenheng, men jeg ville valgt ny valp, hvis du kunne tenke deg ny valp fra denne oppdretteren selvsagt (tenker på kombinasjoner, foreldredyr osv). Eller har du mulighet til å få ny valp fra samme kull, så er kanskje det det du ønsker deg mest? Å få valpen gratis har vel ingenting for seg, for du kan/bør kanskje ikke bruke en sånn hund i avl? Og pengene tilbake? Hvis du ikke kunne tenke deg valp fra samme oppdretter, så ja. Jeg stemmer også for ny valp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oppdretter er anerkjent og ansett som seriøs i flere deler av verden.

Hun har drevet med rasen i over 20 år og har kjemperesultater innen workingdogs og utstilling.

Hun beklager mye,som om jeg skulle tro at det var hennes feil stakkar.Derfor vil hun jo gi meg flere valg..

Jeg har gledet meg kjempemye til dette...Hun har hatt valpen i snart 6 mndr hos seg for å sørge for blodtesten osv.

Slik at jeg ikke skulle ha den på karantene her i landet.Valpen er klar for avreise rundt juletider,men så dukket dette opp.

Jeg begynner å bli lei av å være så kynisk at jeg "bytter ut" eller avbestiller hunder som ikke holder mål i forhold til avl,men samtidig så vil jeg ikke gjøre drømmen min om avl halvhjertet og da må man jo søke etter det beste og prøve,ellers blir det så middelmådig..

Jeg får ikke valp fra samme kull,da disse bor rundt i verden i sine nye hjem..Det er bare min hun sitter på enda..

Selfølgelig måtte jo bare den valpen jeg bestilte være uten testikkel.Som hun selv sa så var dette veldig uheldig.

Stress

Ja kombinasjonene hun bruker er også ettertraktet,og det er hunder fra henne i hele skandinavia,såvel som i Kina og andre fjerne land.

Jeg tror den utålmodige sjelen min burdte si ny valp og heller vente på noe som jeg kan realisere drømmene med,enn og ta denne her fordi jeg har ventet på den i snart 6 mndr..Men selv om jeg ikke har sett den eller møtt den så har jeg vært helt gira på bilder,gitt den navn,lagt den på hjemmesiden osv...Så jeg blir litt splittet.

Av og til føler jeg at det var kjekkere å bare ha hund for kos,enn å strebe etter noe som ser ut til å være umulig.

Og nå snakker jeg bare rot!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer an på hva du vil "ha"..

Kose-familiehund = den du allerede har bestilt.

Men hvis du ser for deg en hund man kan "bruke" til noe så er selvsagt valget en valp fra annet kull.

"Pengene tilbake" (hvis du ikke er i økonomisk krise) - synes jeg også hadde vært det siste alternativet...

Så for MIN del hadde jeg valgt:"pick of litter" ved neste korsvei...

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du snakker om potensiell avlshund, og da bør du være klar over dette:

NKK vil kreve testikkelattest før kull etter hannhunden blir registrert, med mindre det kan dokumenteres utstillingsresultat (alt annet enn 0 pga testikkelmangel godtaes) eller hunden allerede har valper registrert etter seg.

Du sier hunden er kupert, og derfor ikke skal stilles, så det betyr jo at per i dag vil ikke valper etter din hund bli registrert i NKK. Hvis man skulle finne på å bruke en hannhund med én testikkel, altså.

Vet ikke om SKK har tilsvarende krav.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Nå skal jeg være litt brutal og slem her, men når du har annonsert en CC på 10 mnd til salgs på ett annet nettsted i dag, så ser jeg ikke helt hvorfor du skal ta i mot enda en hund med en feil. Da må det være bedre å enten få tilbake pengene eller få en valp fra ett annet kull ved en senere anledning. DA jeg går utifra at du ikke selger den unge hannen fordi du skulle få en ny valp, men fordi han ikke lever opp til dine forventninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gråtass:

Du går ut ifra at det er en eksteriør feil/annen feil med hunden siden den skal selges?

Det kunne ikke hende at det var noe annet som gjør at hunden ikke passer inn?

Skal ikke gå inn på det her,men du kan kontakte meg på PM dersom du skulle lure på hvorfor jeg ikke synes at den hunden passer inn her hos oss.Ellers hører det ikke hjemme her,og jeg diskuterer det ikke.

Hunden som blir/skulle bli importert er bestillt for lenge siden.

Valget om at CC gutten skulle selges var tatt lenge før jeg bestillte denne nye hunden.Så det har ikke noen påvirkning..

Den hunden jeg har på vent er planlagt lenge,men det ser ut til å ha skåret seg litt...

Men uansett..Får tenke nøye på dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neeei..Ingen pigger..Jeg bare sier det at jeg ikke vil diskutere det...for det blir så rotete..

Så siden du lurte,så tenkte at jeg kunne svare deg,eller hvem som helst på PM..For det er jo ikke et tema..Men folk som lurer må bare spør..liksom..

Det blir så dumt å legge ut om den hunden jeg skal selge her som om han var en feil/kontra de andre med en virkelig feil...når han egentlig ikke har noen fæle feil..Han er i mine øyne feil for oss..Men for de fleste andre kan dette være positivt...

Han utstråler nemlig at han er veldig undedanig,og alle hunder han møter knøvler ham og er stygg med ham,store som små jokker på ham og han lar dem bare være slemme uansett og legger seg bare ned og vil ha fred.

For han vil ikke ha bråk,så han prøver å flykte..Mine er ikke stygg med ham,de koser med ham,vasker ham og steller ham mye,men han virker å være under press i flere hunders selskap,han gjør så mye utav det at han skal være "liten og uskyldig"..og jeg syns at det ødelegger utviklingen hans,for han får ikke "vokst" skikkelig..Høres kanskje dumt ut,men jeg føler det slik,og flere andre som har sett ham sier det samme..

Så der sa jeg det..Vet ikke om jeg fikk det riktig frem,men det var kommentaren din Gråtass som skaper press om at Igor må bli en diskusjon,på en måte..Og det er litt dumt..For det er ingenting galt med ham..Han er bare så myk og forsiktig,at han blir overkjørt av alt han møter...

Må legge til at han leker glatt med alle typer hunder,men føler og viser sterkt ubehag over hunder som små scnauzere,jack russell osv som faktisk styrer over ham.

Hunder som jeg kaller "enkle og ukompliserte" som ikke ser ut til å måle andre hunder og aldri har baktanker med noe,de fåpr han kjempekjemi med,og leker mye med.Dessverre treffer man dem sjeldent..og han utstråler tydeligvis at han er bitteliten og kan bankes og plages av alle.Trist for en så søt hund...med så god personlighet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Jeg skjønner jo ikke at dette er noe å tenke på i det hele tatt jeg........ HVA skal du tenke på? Om du skal ta en hund til Norge som er kupert og krypt?

For hva da?

Ikke kan den delta på noe som helst, hverken lydighet, agility, bruks eller noe, ikke kan den være med på tester osv. - dette fordi den er kupert - i tillegg kan den heller ikke stilles fordi den er både kupert og krypt.

Hva skal du da med den?

Nei, her bør du si "takk, jeg venter til neste kombinasjon jeg liker" og være ferdig med det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Belgerpia..

Nei det er jo fordi jeg har gledet meg så lenge at jeg tviler på hva jeg skal,og grunnen var jo nytt blod fra en flink oppdretter,som jeg kanskje kunne bruke her til lands...men det kan jeg jo ikke da den ikke har testikklene iorden..men det var derfor tanken slo meg om jeg skulle drite i "feilen" og ha hund som jeg hadde fra jeg var liten..Uten å tenke på sånt testikkel og underbitt greier..heh..

Men men..Det er ikke mulig å stille hunden fra neste kull i Sverige heller,da den blir født etter forbudet.Så da blir det sikkert umulig å menalteste/osv den der og.Så det ble litt vanskelig.

Kuperte hunder får jo registerert valper etter seg i Norge..Det har det blitt gjort til nå..men tester er umulig.

Så egentlig så står jeg litt fast uansett...For da er hele greia strevsom..Hvor skal jeg teste og stille den eventuelle "nestekulls valpen".??Når Sverige har stengt!WÆH!

JEg kunne også fått en ukupert,men da vet jeg ikke hvilken jeg får..for alle de andre kuperes tidlig..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Velg ny valp.

En krypt hund som også er kupert, har jo ingen annen verdi enn som familiehund. Du får kanskje testa den i Sverige, men avlsverdi har den jo ikke i det hele tatt. Da hjelper det jo ikke med nytt blod.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

JEg kunne også fått en ukupert,men da vet jeg ikke hvilken jeg får..for alle de andre kuperes tidlig..

Men dersom du tar en som er kupert kan du ikke bruke den heller. Den eneste måten du kan få en valp fra denne oppdretteren er om hun velger en valp til deg som ikke kuperes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Inustaff - "nyttt blod"? Spilller DET noen rolle hvis man ikke kan bruke hunden videre til noe som helst?

"Flink oppdretter" - javel, men den er forhåpentligvis like flink neste gang?

"Stillle ut" - er DET viktig for deg, så må du selvsagt velge å få den ukupert.

"Ukupert" - ok, det er selvsagt nærmest umulig å SE på en nyfødt valp om den blir "bra" eller ikke, og MYE kan skje fra nyfødt til leveringsklar alder. Men jeg håper jo at oppdr. du har valgt faktisk kan se NOE, selv på en nyfødt.

Testikkelmangel og bittfeil kan selvsagt ikke sees i den alderen, men type og helhet kan ofte vurderes med ganske stor sikkerhet (av erfarne oppdrettere).

Så ja, fra en erfaren oppdretter av rasen, som har sett MANGE kull av eget oppdrett/linjer, så hadde jeg stolt på dennes første-vurdering av valpene. Og latt valpen forbli ukupert - slik at den faktisk kan brukes her i landet.

OK, hvis valpen får et uønsket eksteriør (annet enn testikkelmangel og bittfeil -som er diskvalifiserende), så ville jeg tatt valpen og i alle fall oppskattet LINJENE bak den. Sett på, vurdert og gledet meg over en evt. avlsverdi, og ikke minst - det mentale som forhåpentligvis er superb.

Susanne

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei men det var jo det jeg trodde jeg sa sist..At meningen var nytt blod,men at det ikke hjelper om jeg får en som ikke kan brukes...

Ja oppdretter kan sikkert finne en flott valp neste gang..

Poenget her blir vel egentlig at alt gikk i dass pga at forbudet kommer og at jeg ikke fikk valpen jeg skulle hatt...Så jeg blir litt grinete pga det..men klart at det kan bli bra neste gang..Men det er utrolig hva det går an å mase om..Jeg har vent meg til at jeg skulle ha den...Han er jo så fiiin..hehe..

Men..da har jeg vel egentlig fått masse lure svar..Som får meg til å tenke..Så da må jeg bare komme meg vekk fra denne skjermen og bestemme meg.

Male videre!Maling er terapi..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

OT: Dette forbudet som til stadighet nevnes i denne diskusjonen, hva er det? Jeg finner ingenting på hverken SKK eller klubbsider. Hva vil det i såfall innebære og hvilke raser rammes av det? Sverige har jo vært et foregangsland når det gjelder evt forbud spesiellt i fht rasediskusjoner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var mulig for meg og få stilt den valpen i Sverige,samt ta ulike tester på den i Sverige,ettersom den var født før Januar.Den kunne,om blandt annet ballene var iorden blitt brukt i avl her til lands selv om den er kupert.Flere hunder som er kuperte brukes jo..Så med mindre det blir et nytt forbud mot dette i nær fremtid så tror jeg at det skal kunne gå.

Uansett så tror jeg valget er blitt å vente på et av kullene som kommer i Januar.Da blir det ikke import på meg før i september neste år..ÅÅÅÅ så lenge å vente.Men men...

Forresten hva er PICK of the litter?Betyr det at jeg plukker valpen,eller at oppdretter plukker den fine valpen til meg?

Jeg vil gjerne ha hjelp av oppdretter til det..Sist så plukket jeg valpen selv..Og den utviklet seg utrolig bra..men klart jeg fikk jo hjelp av folk da:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gråtass: forbudet det snakkes om er kupering. Sverige setter stopp 1. jan 08. Kuperte hunder født etter denne datoen kan heller ille stilles ut i Sverige lenger.

Inustaff: Pick of the litter betyr at du får førstevalget fra neste kull. Det er selvfølgelig ingenting i veien for at oppdretter gjør det for deg eller hjelper deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass
Gråtass: forbudet det snakkes om er kupering. Sverige setter stopp 1. jan 08. Kuperte hunder født etter denne datoen kan heller ille stilles ut i Sverige lenger.

Takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det virker som det eneste du er opptatt av er at den er kupert, så lenge du ikke kan vente til neste kull å få en hund som du faktisk kan bruke til noe noe annet enn familiehund. For familiehunder har du vel nok av nå ?

Har ikke fått med meg at du skal selge en 10 mnd valp, men hvor mange hunder har du egentlig nå ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er folk usedvanlige treige her eller? *oppgitt*

FOR at hun skulle få en valp hun var "sikker" på at var bra så bør den plukkes ut etter vanlig alder for kupering. Hun ønsker en bra valp fordi rasen er liten og trenger nytt blod. Men hvis hun kjøper valp som er født etter 01.08 som er kupert så får hun ikke deltatt på noen tester i sverige heller og da blir det brått mye vanskeligere å brukt den i avl liksom.

Ergo er alt blitt vanskelig og komplisert nå som det viste seg et valpen som allerede var plukket ut var kryptochid og hun må begynne å planlegge alt på nytt.. og nei, det er sikkert ikke lett å plutselig skulle si nei til en valp du har ventet såå lenge på selv om du ikke får brukt den til det som var planen allikevel.

Hun ønsker ikke en kupert familiehund av hele sitt hjerte liksom :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ett skikkelig dilemma dette synes jeg..

Etter en kort tenkepause fikk jeg rotet meg til dette;

En krypt guttevalp er selvfølgelig ubrukelig som avlsmateriale, så om du velger å få hjem valpen må det vel bli som familiehund.

Du har en 10mnd guttevalp, fra eget oppdrett antar jeg, til salgs. Dermed ressonnerer jeg med at det er en avlshund med nytt blod du er ute etter.

Jeg er av typen som er litt sånn sart når det gjelder kupering av hunder, og synes det grenser til mishandling.

(Og er gravid og hormonell og kan plutselig godt finne på å gaule en skvett når jeg ser alle de stakkars hundene som ikke har det noe greit på animal planet, og sverger blodhevn mot alle fæle mennesker som gjør sånne onde ting mot hundene- og sikkert kunne, med struttemage og alt ,gått foran i etthvert opptog mot kupering eller annen unødvenighet og ropt for full hals mot denne vederstyggelighet! Ja- hormoner og nattevakter gir disse underlige resultatene for ellers sindige hundedamer!)

Du har selvfølgelig ingen garanti for en vakker og korrekt avlshund om du sier til denne oppdretteren at du vil ha førstevalg av valp fra neste kull, og at denne skal forbli ukupert slik at den kan brukes på norske utstillinger og konkurranser.

Meeen, så gikk det ikke slik at det ble en korrekt avlshund denne gangen heller. Selv om den antakelig var plukket ut ETTER kuperingsalder.

Så.. JEG ville gjort som følger;

OM jeg anså at en familiehund til ikke var hva jeg ønsket, hadde jeg gitt beskjed til oppdretter, med gråten i halsen antakelig, at denne gutten ikke skulle eksporteres til Norge.

Men at jeg ville at det ved neste kull skulle vært åpne samtaler deg og oppdretter imellom om en hannvalp som tegnet bra (så bra som den kan hvertfall ved så ung alder) og at denne skulle komme hjem til deg- ukupert.

Både med tanke på utstillinger og også andre konkurranser som det forhåpentligvis ville blitt aktuelt å starte gutten i for å sikre en så god linje som mulig når det først skal startes på nye blodslinjer.

Om det da skulle vise seg at også denne valpen skulle bli krypt eller ha andre skavanker aner det meg at du hadde blitt nødt til å ha ham siden han var ukupert, og oppdretter i landet du kjøper fra kanskje ville fått vansker med å selge ham videre.

Ja, da hadde jeg heller valgt å tatt hjem den gutten.

Så nå håper jeg at jeg har klart i min gravid-tåkete, søvndepriverte tilstand har gitt deg ett usedvanlig godt råd.

Jeg har hvertfall forsøkt etter beste nåværende evne.

Uansett- masse lykke til :icon_confused:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville ikke tatt i mot denne valpen, vent heller til neste kull. Kan du ikke be om at din valp ikke skal bli kupert? Hvis det er det nye blodet og utstilling som er viktig, så er vel ikke det noe problem? Man får ikke alltid i "pose og sekk" ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Nei, hu har i grunn spist det samme i en stund nå, og er vant til å spise variert. Jeg får ta meg en tur til veterinæren og snakke med de. Takk for svar 😊
    • Kan hende ja? Rocky rant liksom alltid litt på den siden som var tett såvidt jeg husker, på tross av nedsatt tåreproduksjon også. 🤔 Saltvannsdrypping og eventuelt falske tårer ble løsningen for oss. Var også snakk om en operasjon for å åpne inn mot munnen eller noe? For at spytt? Kunne fungere som tåreveske eller noe? Eller om det var for drenering pga den tette kanalen? Er så lenge siden at jeg husker ikke for å være helt ærlig. Ble ikke gjort i hans tilfelle uansett så kan ikke si noe om hvordan det hadde hjulpet heller. (Han hadde øyebetennelse ofte, så ble mye drypping)    Har du endra på fôr i det siste? Kan være en reaksjon på noe der eventuelt. 
    • Han er så fin @maysofie! 😍 Blir spennende å se hvordan han utvikler seg! 😍 
    • Gode hundemøter med hunder jeg kjenner først og fremst, ellers så kan de lære seg at ikke alle skal hilses på/være nøytrale. Jeg bor jo midt i et turområde for bydelen min, så smittepresset bare i «Hagen» er sånn sett høyt her, jeg liker jo ikke det akkurat, men så lenge det ikke går noe i området så begrenser jeg ikke der heller. Jeg føler meg absolutt tryggere når 12 ukers vaksinen er satt, men foreløpig så har valpene jeg har/har hatt fått 8 ukersen også før jeg hentet dem. (Tror de nye anbefalingene sier at den ikke er nødvendig lenger?)    Jeg avventer valpekurs til etter 12 uker, ikke pga vaksine, men fordi jeg vil at de skal ha mental stamina til å faktisk få noe særlig utav det. (Trening med distraksjoner etc) Kontaktlyd/innkalling/miljø har jeg liksom kunnskapen til å gjøre på egenhånd nå før den tid. Begrenset hvor mange valpekurs man kan gå som trener og få noe nytt utav dem, så valpene sosialisering og samarbeidet vårt er hovedfokuset mitt med ett valpekurs + eventuelt få en feeling for nye kursholdere i området etc jeg ikke har vært hos før. Førstegangs hundeeiere anbefaler jeg at går tidligere, fordi de som eiere/hundetrenere får noe utav det uten at valpen nødvendigvis trenger å klare hele øktene uten å få overtenning/bli overtrøtt. De trenger gjerne hjelp til å gjenkjenne sånt også, så sånn sett like greit at det skjer på kurset eventuelt. 
    • Tenker de er forskjellige og ting går i orden etterhvert. Om han bare vil på do og sovner fort etterpå så hadde jeg bare fortsatt med å gå ut. Men vært dritkjedelig sånn et det ikke er noe belønning i å våkne utover at han får gå på do. ❤️  Limit måtte jeg lufte ganske ofte, opptil ca halvt år gammel, men sovna fort igjen. Karma sover foreløpig 6-8 timer i strekk på natta, men er da VÅKEN når hun har vært på do. 😂(Turboturid den der) Så blir tidlige morgener og heller en hvil på sofaen ila morningen isteden. 😴
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...