Gå til innhold
Hundesonen.no

Jakthunder er farlige!


xxx12345

Recommended Posts

For de skyter med skarpt! :blink:

Jeger skutt av egen hund

"Ifølge nyhetsbyrået AFP har han opplyst til politiet at han hadde lagt fra seg geværet på bakken for å lete etter en skutt fasan. Da han klatret over et gjerde tråkket en hund på utløseren. Geværet gikk av og skuddsalven, mer enn 100 hagl, traff Harris, som befant seg bare en meter unna, i leggen."

:poke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er dessverre ikke alle som har jaktreglene sine inne...

den elghunden som ble skutt var jo helt sykt: "jeg så ikke hva jeg skjøt på", da bør vel jegeren igrunn ikke skyte?

Og når skulle man legge fra seg ladde våpen på bakken? Uansvarlige jegere tror jeg at jeg vil kalle dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Det springer alt for mange halvfulle, grønnkledde tullinger ute i skauen hver enste høst/vinter :P noen blir skutt av hunden sin, noen skyter hunden sin eller andres, andre blir angrepet av bjørn eller skyter hverandre :P en liten innføring i våpenbruk burde i det minste være obligatorisk før en fikk lisensen, noe som tilsynelatende er helt fraværende i en del av sakene :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var vel ikke så mange år siden en jeger greide å skyte en ku også.

Så med såpass mange jaktulykker kan man jo begynne å anta at noen faktisk skyter på det meste som rører seg. Ikke en så betyggende tanke, kanskje.

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var vel ikke så mange år siden en jeger greide å skyte en ku også.

Så med såpass mange jaktulykker kan man jo begynne å anta at noen faktisk skyter på det meste som rører seg. Ikke en så betyggende tanke, kanskje.

Susanne

Ei ku? :P .. jaja.. Skulle tro folk var halvblinde der ute... Finst det kyr i skauen også?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var vel ikke så mange år siden en jeger greide å skyte en ku også.

Så med såpass mange jaktulykker kan man jo begynne å anta at noen faktisk skyter på det meste som rører seg. Ikke en så betyggende tanke, kanskje.

Susanne

Uten noen som helst tvil, kan man fastslå at en hel del av de som kaller seg jegere, aldri burde hatt noe farligere enn en knallpistol, når det kommer til våpen.. Det finnes ALT for mange tullinger ute i marka, som faktisk skyter på mer eller mindre alt som rører seg, enten det er lovlig vilt eller fredede arter. I tillegg kommer det at mange er fullstendig blottet for jaktmoral og tar allt de kan, uavhengig av "behov". Så har du alle tullingene som tror det gir status å jakte... oj,oj..kunne skrevet MYE om dette emnet men skal begrense meg..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uten noen som helst tvil, kan man fastslå at en hel del av de som kaller seg jegere, aldri burde hatt noe farligere enn en knallpistol, når det kommer til våpen.. Det finnes ALT for mange tullinger ute i marka, som faktisk skyter på mer eller mindre alt som rører seg, enten det er lovlig vilt eller fredede arter. I tillegg kommer det at mange er fullstendig blottet for jaktmoral og tar allt de kan, uavhengig av "behov". Så har du alle tullingene som tror det gir status å jakte... oj,oj..kunne skrevet MYE om dette emnet men skal begrense meg..

.. og heldigvis er dette fåtallet av de mer enn 400 000 jegere vi har i Norge - vi må ikke glemme at de aller aller fleste er ordentlige, dyktige og ansvarsbevisste jegere som vet hva de driver med. Det er de som "driter på draget" for å bruke et flåsete uttrykk som havner i media og som er med på å ødelegge for resten av jaktnorge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

.. og heldigvis er dette fåtallet av de mer enn 400 000 jegere vi har i Norge - vi må ikke glemme at de aller aller fleste er ordentlige, dyktige og ansvarsbevisste jegere som vet hva de driver med. Det er de som "driter på draget" for å bruke et flåsete uttrykk som havner i media og som er med på å ødelegge for resten av jaktnorge.

takk og lov for et fornuftig innlegg:)

Men må si meg enig i at de få tullingene som ike klarer å håndtere våpenet sitt rett kanskje aldri skulle hatt lisensen... På alle nyere jegerprøver er jo skyting og våpen en stor bit, det har det sikkert alltid vært. Men ser for meg at de eldste jegerne kanskje ikke på samme måte har fått innføring i det. ER ikke jegerprøven bare 20-25 år gammel?

synes forøvrig tittelen på emnet er litt villedende, burde hatt "de skyter med skarpt" i emnebeskrivelsen... men det er bare en liten detalj da...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men ser for meg at de eldste jegerne kanskje ikke på samme måte har fått innføring i det. ER ikke jegerprøven bare 20-25 år gammel?

Jo, den er ikke så gammel i hvert fall. Det betyr at det er ganske mange jegere der ute som kun har fått opplæring via naturmetoden. I tillegg er det kanskje en del der ute som burde falt for en slags øvre aldersgrense... :glare:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke hvor vidt skytterprøven har endrett seg de siste 15 årene ift jaktlisensen, men da jeg for 15 år siden drev med feltskyting, ble det ofte holdt skytterprøver for jaktlisens samtidig. Dette foregikk på 100 meters hold, med kikkertsikte og muligheten til å bruke støtte :devil:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke hvor vidt skytterprøven har endrett seg de siste 15 årene ift jaktlisensen, men da jeg for 15 år siden drev med feltskyting, ble det ofte holdt skytterprøver for jaktlisens samtidig. Dette foregikk på 100 meters hold, med kikkertsikte og muligheten til å bruke støtte :devil:

Det er fortsatt sånn. Jeg sliter med å se problemet med det, riktignok. De som skyter storvilt skal ha tid nok til å legge an og sikte skikkelig, hvis ikke skal de ganske enkelt ikke skyte. Fluktskudd med rifle ønsker man ikke, blant annet fordi rifleskuddene går så langt at hvis man ikke har sikker bakgrunn, blir det ordentlig skummelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

.. og heldigvis er dette fåtallet av de mer enn 400 000 jegere vi har i Norge - vi må ikke glemme at de aller aller fleste er ordentlige, dyktige og ansvarsbevisste jegere som vet hva de driver med. Det er de som "driter på draget" for å bruke et flåsete uttrykk som havner i media og som er med på å ødelegge for resten av jaktnorge.

Jeg kan nok desverre ikke si meg enig at det dreier seg om et "fåtall" som ikke burde få lov til å bedrive jakt.. At det finnes ordentlige, dyktige og ansvarsbevisste jegere, er det ingen tvil om, men at de er majoriteten av de som forviller seg ut på "jakt", er vel en overdrivelse, for å si det mildt..

Nå kommer det selvsagt an på hvordan man definerer begrepene "ordentlig,dyktig og ansvarsbevisst" i når det kommer til å utøve denne sporten, men det er dessverre en hel del av "jegerne" som ikke kommer under noen av disse begrepene.

Jeg vil forøvrig opplyse at jeg er oppvokst med jakt og fangst, og har ingenting imot jakt, så lenge det utføres av folk som faktisk har noe ute i skauen eller på viddene å gjøre..

Jeg er ingen fanatisk motstander av jakt, så det har ikke noen hensikt å prøve å "rosemale" utøverne av denne sporten for meg. :devil:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan nok desverre ikke si meg enig at det dreier seg om et "fåtall" som ikke burde få lov til å bedrive jakt.. At det finnes ordentlige, dyktige og ansvarsbevisste jegere, er det ingen tvil om, men at de er majoriteten av de som forviller seg ut på "jakt", er vel en overdrivelse, for å si det mildt..

Nå kommer det selvsagt an på hvordan man definerer begrepene "ordentlig,dyktig og ansvarsbevisst" i når det kommer til å utøve denne sporten, men det er desverre en hel del av "jegerne" som ikke kommer under noen av disse begrepene.

Jeg vil forøvrig opplyse at jeg er oppvokst med jakt og fangst, og har ingenting imot jakt, så lenge det utføres av folk som faktisk har noe ute i skauen eller på viddene å gjøre..

Jeg er ingen fanatisk motstander av jakt, så det har ikke noen hensikt å prøve å "rosemale" utøverne av denne sporten for meg. :devil:

Takk! :closedeyes:

Selv har jeg heller i prinsippet ikke noe imot jakt, men jeg synes personlig at man kan la noe være igjen til rovdyrene... At antallet jegere øker samtidig som småviltbestanden går ned bryr man seg fint lite om :rolleyes: Jeg synes at det er en uting at "alle" på død og liv skal jakte. Det har jo blitt en trend! Er ikke lenge siden jeg så kirken reklamere med jegerkurs i konfirmasjonsundervisningen for å lokke flere unge til å konfirmere seg. Selv kan jeg ikke si at det har mye med religion å gjøre... Dessverre er det folk som tjener penger på at det rekrutteres stadig nye jegere, de må jo nemlig ha utstyr osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv har jeg heller i prinsippet ikke noe imot jakt, men jeg synes personlig at man kan la noe være igjen til rovdyrene... At antallet jegere øker samtidig som småviltbestanden går ned bryr man seg fint lite om :rolleyes:

Nå er det vel fremdeles rovdyrene som tar mest av småviltet. Det er mange andre faktorer enn jakt som styrer antallet også, blant annet rovviltbestand, forvaltningen av terrengene osv. Men jeg er enig i at noe bør gjøres for å sikre bestandene, man bør bare være sikker på at tiltakene man setter inn er de riktige. Jeg er ikke sikker på om begrensning i antall jegere er veien å gå, men at grunneierne bør ha et plan for hvordan de skal utnytte terrengene sine er klart, og i denne sammenhengen er det definitivt et problem at det er en del jegere med mer penger enn jaktvett :glare: Baglimit har nok kommet for å bli, spørsmålet er om det også trengs andre tiltak. NINA har et rypeprosjekt gående som kanskje vil gi noen flere svar på hva som er veien å gå:

http://www.skoginfo.no/www/Temasider/Rypep...et_2006_-_2011/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At antallet jegere øker samtidig som småviltbestanden går ned bryr man seg fint lite om :rolleyes: ...... Jeg synes at det er en uting at "alle" på død og liv skal jakte.

Først må jeg si meg enig i den siste setningen din, men "alle" er vel et begrenset begrep. Med 400 000 registrerte jegere utgjør det bare 1/9 av norges befolkning (og enda mindre enn det også), og av de 400 000 var det bare 137 600 som jaktet forrige jaktår (06/07), dette utgjør 9,8% av mannlig befolkning og 0,6 % av kvinnelig beflokning. Dette er også nedgang i forholdet til jaktåret 05/06. At "alle" på død og liv skal jakt vil jeg derfor kalle en overdrivelse.

I år har det generelt sett også vært et meget godt fugleår flere steder i landet, flere jaktområder på østlandet har rekorder og slik var det også enkelte steder på skogsfugl ifjor. I tillegg sier statistikk fra SSb.no at det er rekordlav felling av ryper felre steder i landet (06/07). Dette kommer også av et godt smågnager år, men greit p ha med alikevel.

Det finnes mange uvettige jegere, det finnes mange som er fornuftige og mer opptatt av opplevelsen enn fellingen også. Vi jegere er i et mindre tall og de fleste av oss (iallefall 99% av de jegerne jeg kjenner) har bedre peiling og er mer opptatt av natur og miljøvern en størsteparten av befolkningen. Kanskje vanskelig å tro når det felles såpass mye vilt per år, men kan vi jegere jakt om 5-10 år om vi idag ikke tenker på fremtiden og bevaring av vilt? Nei, og fenomenet kalles bærekraft og er grunnlaget for norsk jakt og viltforvaltning. Man kan ikke skyte ut alt om man ønsker en bærekraftig jakt, dette vet de aller fleste seriøse jegere og jeg velger å tippe at av de 137 jegerne er det minst 100 000 som er seriøse, ordentlige og naturopptatte jegere med vett for våpen, vilt, andre som ferdes i terrenget samt bære kraft for viltet.

Jakt trenger på ingen måte å være allemannseie og det strengere krav til å bli jeger det bedre, men jakt er en viktig tradisjon og stor del av vår kultur. Det er ikke uten grunn at Norge, som en av de få landene i verden vurderer å ha med jakt og fangst som en del av godkjent Økoturisme. Det går på at det er en viktig del av vår kulturarv.

Noe man kan spørre seg er om alle de som har jaktet før 1986 (eller når jegerprøven ble innført) kanskje burde ta en ny prøve for å bli godkjent jeger? Og kanskje burde jaktlisensen fornyes med jevne mellomrom, det hender jo at man glemmer en del ting etterhvert som årene går...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noe man kan spørre seg er om alle de som har jaktet før 1986 (eller når jegerprøven ble innført) kanskje burde ta en ny prøve for å bli godkjent jeger? Og kanskje burde jaktlisensen fornyes med jevne mellomrom, det hender jo at man glemmer en del ting etterhvert som årene går...?

Det var jo en god ide.

Tror bare den vil møte MYE motbør dessverre.

Nettopp på grunn av mange eldre jegere som mener de har hevd på jakta. Jeg synes som Shilamon at ALLE jeger bør ha jegerkurset som et minstekrav. Det er det dessverre ikke i dag. Så lenge det finnes jakt vil det forekomme jaktulykker.

Ingen her som vil forby bilen vel? Den dreper mellom 400 og 600 ALLE år.

Eller toget? Eller trikken? Eller flyet? Eller ferjer?

Poenget er at det skjer ulykker i de fleste sammenhenger hvor menesker er innvolvert. Når det gjelder konfirmasjonskritikken så kan man jo bare huske på at kirka sin del av overgripere, vet ikke om det er noe bedre.

De som går på jakt tar risken frivillig i hvertfall.

Ikke så mange jegere som setter i fra seg hagla med skudd i løpet da, ikke alle sikringer som sperrer tenn-nåla. Det burde jo alle vite.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes mange uvettige jegere, det finnes mange som er fornuftige og mer opptatt av opplevelsen enn fellingen også. Vi jegere er i et mindre tall og de fleste av oss (iallefall 99% av de jegerne jeg kjenner) har bedre peiling og er mer opptatt av natur og miljøvern en størsteparten av befolkningen. Kanskje vanskelig å tro når det felles såpass mye vilt per år, men kan vi jegere jakt om 5-10 år om vi idag ikke tenker på fremtiden og bevaring av vilt? Nei, og fenomenet kalles bærekraft og er grunnlaget for norsk jakt og viltforvaltning. Man kan ikke skyte ut alt om man ønsker en bærekraftig jakt, dette vet de aller fleste seriøse jegere og jeg velger å tippe at av de 137 jegerne er det minst 100 000 som er seriøse, ordentlige og naturopptatte jegere med vett for våpen, vilt, andre som ferdes i terrenget samt bære kraft for viltet.

Jeg skal selvfølgelig ikke uttale meg om de jegerne du kjenner Shilamon, da jeg går ut fra at vi ikke kjenner de samme personene. Det er jo selvsagt mulig at de jegerne både du og jeg kjenner til, er lite representative for jegerstanden, som sådan. Jeg for min del "kjenner" meg overhodet ikke igjen, i din beskrivelse av majoriteten av jegerne.. Det skorter på både "peiling" og reell interesse for natur og miljø/naturvern hos skuffende mange..

"Naturvernet" mange av jegerne står for, er å desimere "rovdyr"bestanden mest mulig, og med "rovdyr" så mener de nærmest alt som ikke vanligvis regnes som vilt.. <_< "Jegere" som med alle lovlige og ulovlige (og motbydelige) metoder med liv og lyst kverker alt som de mener kan "konkurrere" med dem om viltet, og som i høye ordelag skryter av sine bedrifter.. Ja, utrolig nok, så kan man finne de samme "jegerne" på fjellet i yngletiden for f.eks, ryper, i full gang med å trene bikkjene sine på nyklekkede rypekyllinger..

Som sagt, det FINNES absolutt jegere med naturvett og forståelse for at de ikke er de eneste som har "rett" til å beskatte viltbestanden men at de er i majoritet..må jeg nok si meg uenig i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan nok desverre ikke si meg enig at det dreier seg om et "fåtall" som ikke burde få lov til å bedrive jakt.. At det finnes ordentlige, dyktige og ansvarsbevisste jegere, er det ingen tvil om, men at de er majoriteten av de som forviller seg ut på "jakt", er vel en overdrivelse, for å si det mildt..

Så du mener at flertallet av jegerne i Norge (ca 400 000) er "dårlige" jegere du da? At det kun er et fåtall som er ordentlige, dyktige og ansvarsbevisste? Det er en ganske så drøy påstand vil jeg mene - håper du kan legge fram dokumentasjon på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opplevelsene kan nok være forskjellig og der skal jeg være enig med deg quest, men i likhet med jaktlykke synes jeg det er drøyt å si at majoriteten av jegerne er uansvarlige. Men ingen av oss kan vel ikke sitte på svaret, for på akkurat dette punktet mangler det nok litt statistikk (som kanskje burde fremskaffes?). Av 400 000 så er det jo iallefall 300 000 som er "ansvarlige", de er jo ikke på jakt i det hele tatt (om enn kanskje noe usaklig å dra frem).

Forøvrig vil jeg dele en litt morsom sak: undersøkelser gjort i forbindelse med en Bachleor grad i utmarksforvalting ved Høgskolen i Hedmark viser at rypejegere med hund statistisk sett trenger færre felte vilt sammenlignet med ikke "hundejegere". Litt artig det synes nå jeg! Men sånn er det vel for mange, så lenge hundene gjør det bra så er det ikke så farlig med resten...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så du mener at flertallet av jegerne i Norge (ca 400 000) er "dårlige" jegere du da? At det kun er et fåtall som er ordentlige, dyktige og ansvarsbevisste? Det er en ganske så drøy påstand vil jeg mene - håper du kan legge fram dokumentasjon på det.
Om ikke majoriteten av jegerne er "uegnede", så kan jeg heller ikke si meg enig i at mesteparten er det.. Når det gjelder dokumentasjon, så blir det vanskelig..Da hadde jeg i stor grad vært avhengig av båndopptaker/videokamera og rent bortsett fra at det ikke er lovlig, uten samtykke, så er det ikke noe jeg har for hånden.

For å ta ett enkelt eksempel; "Jegere" som blir fløyet ut i marka med helikopter og bikkjer de har kjøpt ferdigtrent, og som de knapt vet navnet på, siden dyret ikke bor hos dem i det daglige, er dette jegere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om ikke majoriteten av jegerne er "uegnede", så kan jeg heller ikke si meg enig i at mesteparten er det.. Når det gjelder dokumentasjon, så blir det vanskelig..Da hadde jeg i stor grad vært avhengig av båndopptaker/videokamera og rent bortsett fra at det ikke er lovlig, uten samtykke, så er det ikke noe jeg har for hånden.

For å ta ett enkelt eksempel; "Jegere" som blir fløyet ut i marka med helikopter og bikkjer de har kjøpt ferdigtrent, og som de knapt vet navnet på, siden dyret ikke bor hos dem i det daglige, er dette jegere?

De er vel jegere, men skal gå med på at de kanskje ikke er jegere av det kaliberet man ønsker seg. Det blir mer "show" en jakt som står i fokus kanskje? Men om forholdene rundt er lsik, det betyr vel ikke at de er uansvarlige jegere? Selv om det kanskje er en mer "suspekt" (i mangel på bedre ord) måte å bedrive jakt på. Selv er det å gå ut i terrenget, trene hund og tilbringe timesvis i skogen før selve jakta MINST halve opplevelsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er fortsatt sånn. Jeg sliter med å se problemet med det, riktignok. De som skyter storvilt skal ha tid nok til å legge an og sikte skikkelig, hvis ikke skal de ganske enkelt ikke skyte. Fluktskudd med rifle ønsker man ikke, blant annet fordi rifleskuddene går så langt at hvis man ikke har sikker bakgrunn, blir det ordentlig skummelt.

Hvis en får lov til å bruke støtte og kikkertsikte på 100 m, så vil vell det i praksis si at en må være full under skyteprøven for å ikke bestå...det anser jeg som en stor del av problemt... :rolleyes:

Min tidligere svigerfar var kjent for å være hard på flaska...både før, under og etter jakta ;) Var ikke uvanlig at han kneip en hjort med nattsikte og lyddemper litt "utenfor" sesongen ;) var med de kara der noen ganger i skauen, større gjeng med tullinger skal en lete lenge etter... :rolleyes: Men det ble mye hjort i gryta...den skal de ha :(

Målet helliggjør middelet... :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...