Gå til innhold
Hundesonen.no

Når du går tur med hunden...


Buster

Recommended Posts

Når jeg går tur med Buster så vil han stanse og sniffe på ALT! Vi kan stoppe hvert minutt hvis han fikk bestemme. Alt er like spennende, lukten fra: katter, hunder, høner, rådyr, kaniner, fugler.. You name it, han lukter. Dette er jo noe som følger rasen hans.

Men, jeg syns jo at turene våre går noe tregt når vi stadig skal stoppe. Lar dere hunden deres stoppe opp for å lukte på alt?

Hvis ikke, hvordan unngår dere det? Eller, hvordan tar dere han med dere videre? Får litt dårlig samvittighet, siden dette er "jobben" hans.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Nei, jeg lar ikke hunden stoppe og snuse hvor ofte og hvor lenge den vil. Da hadde vi jo ikke kommet noe sted. Hvor ofte og lenge vi stopper og hun får snuse varierer litt. Som oftest er hun jo løs, så da får hun passe på å henge med selv. Men går hun i bånd lar jeg henne selvfølgelig stoppe når hun må gjøre fra seg. Hun får også snuse så mye hun vil i farta, og ganske ofte stopper jeg så hun får snuse, men veldig ofte tar jeg henne med meg videre før hun har snust ferdig. Altså kortere snusestopp enn hvis hun hadde fått velge. Hvis ikke hadde vi jo brukt flere timer på en liten kilometers tur. Og jeg tror ikke hun lider nevneverdig av å ikke få stoppe så ofte og lenge som hun vil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Går hun løs, kan hun gå som hun vil så lenge hun ikke er for langt unna (og det er hun sjelden, hun stopper for å snuse litt og kommer løpende etter når hun ser at jeg har gått fra henne).

Når hun går i bånd så er hun veldig interessert i å stoppe og snuse bortimot overalt. Skal vi , gidder jeg ikke å la henne stoppe annet enn når hun skal gjøre fra seg. Stopper hun for å snuse, drar jeg henne med videre, og synd for henne liksom. Hun skjønner også forskjellen på gå-tur og luftetur; på morgenlufteturene våre er det helt ok at hun snuser som hun vil, for da rusler jeg rolig i mine egne tanker uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har tre typer tur:

- Gå fot med båndet i halsbånd - da får han kun lukte når jeg sier det (som belønning), og det er over når jeg sier det (dette gjør vi MYE, jeg vil ha en hund som kan gå pent i alle situasjoner, og jakthund som han er har det vært vanskelig å få til, spesielt siden vi begynte litt sent og han har "litt" jaktlyst og er "litt" hormonell.)

- Gå tur med sele - da får han lukte når han vil, så lenge han holder mitt tempo - jeg stopper hvert jubelår, ellers drar jeg ham bare med meg (men det er svært sjelden nødvendig, han vet hvor langt båndet er). Deler av disse turene går han også fot med båndet i selen, da på kommando.

- Gå tur i skogen med langline - da gjør han som han vil, men må holde følge med meg - og jeg kan finne på å skifte retning ofte osv. (Svært korte) deler av disse går han også fot uten bånd i selen.

- Når jeg tenker meg om har vi en fjerde form også - jakta. Da går han fritt, men skal følge med på hvor vi er og følge de retningene vi peker ut. Da er han dog sjelden spesielt opptatt av andre luker. Her kan han også gå i bånd på transportetapper. Slik jeg ser det er det disse turene som er "jobben" hans og ingen av de andre, og jobben hans er da å finne fugl og ikke å lukte på smått og stort ellers. Tilsvarende ville jeg tenke at en harehund skal finne hare osv. Jeg har ikke dårlig samvittighet for det, han får lukte på det han trenger slik jeg ser det. Jeg tror ikke han blir lykkeligere av å snuse på alt han vil hele tiden, så lenge han får de stimuliene han trenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Emma er vel langt ifra noe jakthund, men hun er halvt terrier - og de aller fleste terriere jeg har truffet har vært veldig interessert i dyrelukter og slikt. Emma er veeeldig interessert i busker som har blitt tisset på, og hun er veldig nysgjerrig på dyrespor. På tur vimser hun alltid rundt og lukter på noe. Når vi går tur i bånd langs vei og slikt prøver hun ofte å holde meg igjen når hun finner en deilig lukt, men jeg lar henne ikke stå å kose seg i all evighet - noen ganger må vi bare videre og da får hun en "ikke nå" kommando og blir dratt videre.. Lukter flekken deilig nok kjører hun klørne ned i bakken og bruker alle sine krefter for å få lukte litt til før hun blir dratt videre :rolleyes:

Når vi går i skogen og hun er løs eller i langline så får hun snuse seg ferdig der hun vil. Tydelig at det er lykken på jord!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har ikke jeg jakthunder, men mine er også veldig glad i å lukte på alt mulig, tisseflekker, dyrelukter osv.

Når de går i bånd varierer det på hvor lenge og hvor mye de får lukte, jeg syns det er en stor uting at hunden skal lukte på absolutt alt, så jeg drar de ofte med meg.

Om jeg tar de med på turer til byen eller jeg tar de med på kontoret for å hente noe f.eks, altså at det ikke er noen luftetur for at de skal få gjort fra seg, men en tur jeg må på og tar de bare med fordi jeg har mulighet til det, så tillater jeg så og si ingen lukting, da forventer jeg at de skal oppføre seg og gå pent.

Om de stopper opp uten å få lov så drar jeg de med meg, min eldste har lært seg at når jeg korter inn lina hans så er lukting forbudt, prøver han seg likevell skal det bare et let napp til for at han forstår poenget.

Om jeg syns det er nok snusing på et sted så sier jeg navnet deres, hører de ikke da, så drar jeg de med meg.

Syns ikke det minste synd i de, de får lukte mer enn nok når de er løse i skogen, og jeg er en temmelig utålmodig person til tider( :cry: ), derfor gidder jeg rett og slett ikke å stå i flere minutter på samme stedet.

Når de er løse derimot kan de lukte så mye de vil sålenge de ikke går for langt unna meg, noe de sjeldent gjør, de lukter en stund også kommer de løpende etter, men jeg stopper aldri opp og venter på de, de må holde følge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta

Her i huset så er det å gå tur. Enten så går vi fot og da er det ingen lukting. Går vi pent i band tur så er det lov til å lukte fra den finner flekken i lina til jeg har passert så langt at lina begynner å strammes, noen få ganger så stopper vi så dem får lukte. Ellers når dem er løs så lukter dem jo som dem vil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hihi, kjenner meg godt igjen ja! Snusing er himmelen, og i følge Tina ordner alt seg bare man får snust nok. Vi varierer litt hvor mye hun får snuse, noen dager går vi tur, og da er det minimalt med snusestopp. Hun skal allikevel prøve seg, og det er ikke sjelden jeg får skuldra ut av ledd pga bråstopp ved en bæsj eller no <_< Andre dager loffer vi bare, og da stopper vi gjerne både her og der. Når vi er på fjellet får hun snuse det hun vil, bare hun henger med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når vi går tur i halsbånd, og bånd skal hun gå fin vedsiden av meg uten å stappe nesa borti alt. Hun får kun lukte når jeg gir henne lov, dvs som belønning :P Når hun går med sele og bånd, bryr hun seg ikke så mye om å lukte, da er det fremmover det går :P

Men når hun er løs får hun lukte så mye og lenge hun vil, men som regel kommer hun fort hvis hun ser jeg går.

Og om morgenen eller på små lufte turer får hun lov å lukte og slikt, og selvsagt i begynnelsen av alle turer slikt at hun får gjøre ifra seg :P

Edit; skrivefeil, og dette ble ganske likt breton sitt svar :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:blink: Må bare svare for jeg kjenner meg sånn igjen!

Som du ser, så har jeg en Basset fauve bretagne, ganske lik din med andre ord. Bassetene er jo bare RÅ til å snuse!

Jeg har også syntes det har vært veldig vanskelig å få kontroll over snusingen, den er til et hinder ofte fordi den gjør det vanskelig å få kontakt med hunden. Som igjen gjør mye hverdagslydighet vanskelig.

Breton sitt innlegg var veldig bra, og slik jeg hadde ønsket at jeg hadde fått det til :poke:

Dessverre har jeg ikke fått lært inn første punktet til Breton med å gå pent i bånd uten snusing... Vi er begge (meg og hunden) veldig innkjørt og har fått vaner som er vanskelig å bryte etter 6 år.

Jeg har kun prøvd å lære det inn som konkurranselydighet å gå fot, men slik går vi selvsagt ikke når vi går vanlig tur fordi det innebærer at han går og ser opp på meg og dette er jo slitsomt.

På vanlig tur bruker jeg bare sele på han, og da får han gå og snuse i mitt tempo mens vi går. Det hender vi stopper hvis han har funnet en god flekk uten å trekke i båndet, men da skal han gå videre når jeg sier det. Ofte drar jeg han bare med meg videre. Selv om jeg burde lære inn en kommando, ved å belønne når han frivillige begynner å gå etter meg.

Han får ikke trekke i sela, men det krever mye stopping og roe ned han i starten av turen.

Det jeg har begynt med i det siste er å ha med godbiter (ordentlig gode!), og ved tegn til frivilig kontakt får han godbit. Dette har ført til at han er mye mer oppmerksom på meg og tilbyr kontakt under tur. Nå øker jeg kravet innimellom også, så han må gå pent et stykke før han får godbiten. Dette gjør at jeg positivt forsterker kontakten med meg, istedet for å gå å snuse i sin egen verden.

I skogen bruker vi langline. Han får da gå som han vil og snuse osv, jeg venter på han litt, men han får ikke springe mer enn de 15m langlina er foran meg uten å vente. Jeg har lært inn kommandoen "vent" og da får han godbit.

Igjen får han godbiter for å tilby kontakt å gå sammen meg istedet for å snuse.

Til slutt så har vi begynt å gå en del blodspor. Dette er en ny hobby, jeg ser han digger villt!!

Jeg håper da å få etablert snusing i form av å ta spor på en egen arena, vi kun gjør der.

Samtidig som det gir meg bedre samvittighet fordi jeg vet han får bruke seg for det han er ment for, og jeg slik kan nekte han en del snusing uten å føle jeg fratar han noe særlig.

Dette er jo jakthunder med sterke sterke instinkt. Egentlig er min mening at de kun burde eies av noen som også bruker de til jakt. Så jeg fraråder folk ofte rasen som familiehund alene.

Men lik mange andre hadde jeg ikke satt meg godt nok inn i rasen da jeg kjøpte den, og ble fortalt at de fungerte fint som kun selskapshunder. Så nå gjør vi bare det beste utav det og får det til å funke på et vis.

De er jo herlige hunder på mange andre måter!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De er alle tiders! Har du egen tråd om din hund her?

Buster er skudd redd så han har vel ikke noe "ønske" om å jakte på skikkelig.

Føler jeg har en del å lære... Ble liksom en del nye ord her... Blod spor, langline...

Hvor kan jeg lære meg alt dette??

Noe frivillige?? :icon_confused:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Langline er en lang line (he-he) med en karabinkrok i den ene enden. Det er ingen løkke eller noe i lina, for meningen er at man ikke skal gå å holde i den hele tiden - men la den henge løst etter hunden. Trenger man å stoppe hunden kan man ta opp lina eller i værste fall tråkke på den. :icon_confused:

Når man går blodspor så legger man ut et spor med dyreblod i skauen. Man lar blodet ligge en stund før man tar hunden til sporet og ser om den fanger opp sporet. Når den begynner å snuse seg fremover etter sporet går man rolig etter noen meter bak hunden mens man holder løst i lina. Blodspor kan man konkurrere i. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja godt å høre at det ikke bare er meg som drar hunden med meg på tur. :icon_confused:

Han er også "snuse" hund, og skal stoppe opp hele tiden. Bruker også det å få snuse på noe som belønning. Veldig effektivt. Bruker litt doggy zen på han på tur. Det funker veldig bra, og han vet ka han skal gjøre forå få lov til å snuse eller gå i grøftekanten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Langline er en lang line (he-he) med en karabinkrok i den ene enden. Det er ingen løkke eller noe i lina, for meningen er at man ikke skal gå å holde i den hele tiden - men la den henge løst etter hunden. Trenger man å stoppe hunden kan man ta opp lina eller i værste fall tråkke på den. ;)

Når man går blodspor så legger man ut et spor med dyreblod i skauen. Man lar blodet ligge en stund før man tar hunden til sporet og ser om den fanger opp sporet. Når den begynner å snuse seg fremover etter sporet går man rolig etter noen meter bak hunden mens man holder løst i lina. Blodspor kan man konkurrere i. ;)

Føler meg litt klokere nå! :icon_confused:

Blodspor høres spennende ut. Kjøper dere blod hos slakteren?

Takk for hjelpen! (føler seg litt blond for å spørre om alt slags rare ting... ;) )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når vi går tur langs veien så snuser bikkjene det de kan uten at båndet strammes. Av og til stopper jeg opp slik at de får snuse ekstra på noe, men vanligvis ikke. Ellers hadde vi ikke hatt rare framdriften for å si det slik :rolleyes:

Noe annet er det når vi går tur i skogen og de er løse. Da snuser de i vei som de vil såklart.

Buster: du lurte på dette med blodspor osv. Gå inn på hjemmesida mi om du vil. Der står masse info. om hvordan trene blodspor fra bunnen av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Føler meg litt klokere nå! :icon_confused:

Blodspor høres spennende ut. Kjøper dere blod hos slakteren?

Takk for hjelpen! (føler seg litt blond for å spørre om alt slags rare ting... ;) )

Har nettopp lært meg dette om blodspor jeg også! Så det er ingen grunn til å føle seg blond ;)

For min egen del synes jeg det er greiest å lære slikt gjennom kurs. Da får man gjerne noen å gjøre det sammen med også! Og man lærer mer enn kun å lese tror jeg. Men man må gjøre det på den måten man liker best sjøl såklart.

Blodet jeg bruker er visst tilsatt noe kjemisk slik at det ikke koagulerer og dermed holder seg flytende. Det kalles visst bare sporblod og ja, jeg tror det var hos slakter man får kjøpt det. Jeg har enda ikke trengt å handle fordi jeg har fått det inkludert på kurset, og har litt til overs enda... ;)

Man kan også få hunden til å gå spor etter fotspora dine, slepespor hvor man drar en leke langs bakken et stykke osv. Masse fine aktiviteter for slike små basset!

De er alle tiders! Har du egen tråd om din hund her?

Har ingen tråd om hunden min her nei... Er det en egen plass man gjør det eller?

Men for å si det sånn, så er jeg ingen ekspert på basset som rase. Det eneste jeg kan og vet er det jeg har lært etter å ha hatt min i 6 år. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når vi går tur langs veien så snuser bikkjene det de kan uten at båndet strammes. Av og til stopper jeg opp slik at de får snuse ekstra på noe, men vanligvis ikke. Ellers hadde vi ikke hatt rare framdriften for å si det slik :rolleyes:

Noe annet er det når vi går tur i skogen og de er løse. Da snuser de i vei som de vil såklart.

Buster: du lurte på dette med blodspor osv. Gå inn på hjemmesida mi om du vil. Der står masse info. om hvordan trene blodspor fra bunnen av.

Skal se på siden din, virker spennende. Samtidig kjekt å la ham "jobbe" litt.

edit, har nå sett på siden din og har lagt den til favoritter. Tror jeg skal prøve dette ut. ;)

Har nettopp lært meg dette om blodspor jeg også! Så det er ingen grunn til å føle seg blond ;)

For min egen del synes jeg det er greiest å lære slikt gjennom kurs. Da får man gjerne noen å gjøre det sammen med også! Og man lærer mer enn kun å lese tror jeg. Men man må gjøre det på den måten man liker best sjøl såklart.

Blodet jeg bruker er visst tilsatt noe kjemisk slik at det ikke koagulerer og dermed holder seg flytende. Det kalles visst bare sporblod og ja, jeg tror det var hos slakter man får kjøpt det. Jeg har enda ikke trengt å handle fordi jeg har fått det inkludert på kurset, og har litt til overs enda... :icon_confused:

Man kan også få hunden til å gå spor etter fotspora dine, slepespor hvor man drar en leke langs bakken et stykke osv. Masse fine aktiviteter for slike små basset!

Så greit at jeg ikke er helt blond da :P

Kanskje de selger slikt blod på felleskjøpet også?

Har ingen tråd om hunden min her nei... Er det en egen plass man gjør det eller?

Men for å si det sånn, så er jeg ingen ekspert på basset som rase. Det eneste jeg kan og vet er det jeg har lært etter å ha hatt min i 6 år. :P

Det er en egen plass for det ja.. Se under hundesonen. Husker ikke helt hva det heter.. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har jo en snuserase så i likhet med min dachs så er det viktigste av alt å snuse (og jage vilt) så synes dette høres helt normalt ut. Langs veien har vi litt av det "problemet" at han vil snuse lenge på ymse ting men har sjelden det i skogen hvor vi bruker langline eller han får gå fri (hvis det er liten sjanse på å treffe vilt) og han da får mer tid og mulighet til å snuse og så løpe videre til neste gøye duft.

Og som foreslått tidligere, blodspor fungerer veldig bra for bassets, dachser og andre "snusehunder". Etter 400m og 40min nattespor er han sliten som to-tre timers tur i fjellet. (Men start i det små og ta det gradvis)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Nikita (elghund) er ikke så ille på det der. Men jeg har ikke i tankene en gan gå slippe henne. Hun snuser litt. Men jeg korter båndet og går fort/jogger for hun vil så gjerne være forann meg så da setter hun også opp farten :yawn: Men i jakt sesongen, asså før/etter er det værst.. Men det er jo klart :closedeyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mine Huskyer er veldig forskellige når det gjelder å snuse på alt mulig. Odin han skal snuse og skvette for hver tiende meter, så jeg må dra han med meg ellers kommer vi ingen vei, jeg bruker å si til han "er det du eller jeg som er trekkhund :yawn: " Inka har ikke tid til å snuse, hun skal bare rett fram, hun har nok mye trekkhund gener i seg. Men når de får på seg trekkselene og skal ut på snørekjøre tur, da er det ikke antydning til snusing hos Odin heller, da er det bare en ting som gjelder-fortest mulig framover.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Av og til lurer jeg på om bikkja mij er halvt jakthind/terrier. Her i huset er det han som fjerner mesteparten av rotter/mus.. Vi vet dem bor nedi i stallen, for vi ser det på hele hunden. Pluss at rotta graver opp singelen hele tiden etter at vi fylt hulet.

Og så en gang hadde jeg han bare løs liksom. Det var sånn oversvømmelse i skogen på en måte.. Ligger rett ved et vann. Så gikk han liksom litt foran meg i en sving. Plutselig såg jeg at noe dukket i vannet. Så jeg ropte han inn. Jeg merket at tingen svømte inn i sivet og tenkte at det var en and eller noe. Så den kunne jo bare fly videre liksom. Så jeg slapp han igjen.. Såg iveren mens han svømte ut mot sivet... kanksje ikke så lurt, men jeg tenkte at interresen ville slokne raskt når han ser det er ei and.. Han er ikke interresert i fugler. Men det var ingen and. Skapningen svømte ut av sivet og forbi meg liksom i vannet.. bikkja var da inne i sivet og snuste/svømte rundt. Så jeg tenkte det var best at fikk være der til minken hadde komt seg bort. Så etter en liten stund kom han ut da. Og hab svømte seriøst rett over der minken hadde svømt i vannet :shocked: Var veldig tydelig at han hadde færrten av det derre dyret..

Ikke noe spesielt med saken å gjøre. Men såg at noen snakket om at hundene deres snuste slik på spor og sånn :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Takk takk!  Bli spennende dette! Gubben tar seg av jakta, mens jeg skal kose meg med turer, snørekjøring, litt utstilling og annet gøy 🤩  Blir interessant å se hvordan gammelhunden tar det, hun er 11år nå, men kvikk og rask. Er forberedt på at de må holdes adskilt en stund, så har gjort en del forberedelser i huset, har mulighet dele av alle rom og etasjene.   
    • Oi, Haldenstøver, det er gøy!! Gratulerer så mye med søtnosen😍
    • Synd at ingen er aktive på forumet nå som har hatt to valper sammen. Hadde vært så fint å lese om de som faktisk har gjort dette før. Hvorfor tar det da lengre tid å lære dem alt av hverdagslydighet? Er det kun fordi jeg må bruke mere tid? Eller er det pga. at valpene da ødelegger for hverandre? Trener med de hver og en. Er det veldig dumt at jeg da bor alene? Vet du om de du kjenner bodde alene eller sammen med noen? Fordi ser den at det kanskje er lettere å ha en type å bo sammen med. Jeg har heller ingen barn og har derfor mere ledig tid til hundetrening men ulempen da igjen er at ikke barna kan være delaktig. Tenker da selvfølgelig på større barn eller ungdommer men kan uansett ikke basere seg på dem heller siden de nok har ett eget liv også.     
    • Ja det med at jeg bor alene er en utfordring i starten siden valpene ikke kan være alene. Og det er en utfordring når jeg da må gå lengre turer med de to voksne hundene med to valper også. Med en valp så putta jeg den bare i sekken. Men dette er den største problemet en måned eller to. Jeg vet også at en ny utfordring er når de da kommer i puberteten og begge skal finne sin rang. Jeg er da redd de to valpene skal bonde seg sammen mot de voksne hundene og at de da blir sterkere sammen. Eller er ikke dette ett problem ? Men finner ikke noe annet negativt enn det dere allerede har nevnt her. Virker som om dere er samstemte som ikke anbefaler to valper fra samme kull. Jeg har da veldig lyst til å prøve dette.
    • Ingen som er aktive på forumet nå, såvidt jeg vet. De få jeg kjenner som har gjort det sier "aldri igjen". Joda, det er krevende med flere hunder uansett, men to fra samme kull har allerede et bånd, og ikke minst nærmere i (u)modenhet. Det vil ta lengre tid å lære dem alt av hverdagslydighet. Selv om du har mye tid, så hvis du har to hunder fra før så har du kanskje allerede litt logistikk for å få til aleneturer og trening med dem? I starten kan ikke valpene være mye alene heller, så med mindre du bor sammen med andre så er jo det også en utfordring. Det hjelper nok på sitt vis å ha voksne, veloppdragne hunder, også med to valper, men hvis jeg var oppdretter ville jeg som sagt hørt de konkrete tankene bak det.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...