Gå til innhold
Hundesonen.no

Erfaring med lang OG kort pels?


C.J

Recommended Posts

har en dvergpinscher (helt kort pels, halv cm lange hår), og en Border Collie med lang pels (dog ikke så mye pels som en golden eller tervuren)..

dvergpinschern gjør jeg aldri noe med så og si.. børster den med karde før hver utstilling, og innimellom om jeg har sett at hun har røytet..

BCen børster vi hver 3 uke, men bør gjøres oftere..

er bc hår vi ser rundt om i huset, selv om det gjerne ligger like mye hår fra DPen over alt.. Har intrykk foreløpig av at DPen røyter bitte litt hele tiden, mens borderen røyter litt, og har i tilleg de store røyteperioden før vinteren og sommeren..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå kan du ikke sammelingne det på grunnlag av pelslengde.

Har hatt korthårede hunder (JRT), mellomlengde (toller og bc blanding) , ruhårede, og langhårede (, cocker,collie, terv og groenendael)hunder i hus og av disse røytet JRT, toller og collie absolutt mest.

Collien krevde mest pelststell til tross for at hun var av den "skikkelige" typen (altså den gammeldagse typen, slik som Lassie ser ut, mye mindre pels), så cockeren, så tolleren.

Den som røytet mest var i rekkefølge: JRT, blandingen og tolleren. Den pelsen det er absolutt minst røyting og pelsstell med er langhårsbelgerens pels. Terv tispen røytet to ganger i året, begge gutta røyter/røytet en.

Med Loke stapper jeg han i dusjen når røytingen starter og børster en gang grundig igjenom han og dett er dett. Knapt et hundehår faller i etterkant og pelsen er så godt som vedlikeholdsfri. Min forrige svarting røytet noe mer men mye mindre enn noen av de andre rasene jeg har hatt ansvaret for. Til tross for at han er den som hadde absolutt lengst pels.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg orker ikke å støvsuge hver dag, gre eller kamme hunden ofte, dusje dem regelmessig, hele det pelsstellstyret der eller å ha hårballer rundt omkring i huset, derfor har jeg Boxer.

De tar jeg ut på verandan når røytingen begynner å grer dem med en slik gummisak som ligner veldig på en kardask man bruker på hest. Og thats it..

Etter at jeg har begynt å gi de regelmessig omega 3 så har pelsen blitt mye glattere, penere og detter ikke så lett av som før.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Collien min hadde så og si vedlikeholdsfri pels. Måtte børste bak øra så det ikke floka seg der og om jeg ville redusere røytingen så måtte jeg gå gjennom pelsen hans. Fordelen med hans pels var at han røyta i ferdig produserte "hybelkaniner".

Cavalieren min var den som desidert har røyta mest av mine hunder. Helt sykt med pels den lille hunden klarte å slippe, det var pels over alt, alltid! Hun hadde heller ikke noen spesifik røyteperiode.

Petiten har dvergpinscherpels omtrent, hun har hatt en liten røyteperoiode etter at jeg fikk henne, da dro jeg godt over med en gummikarde og vips var all den løse pelsen borte. Ser ikke mye pels fra henne.

Skal jeg velge hund etter pels igjen (noe jeg kommer til å gjøre) så styrer jeg langt unna cavalierpels, og går for korthåra eller langhåra, orker ikke midtimellompels som er over alt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kajsa røyter hele tiden. Når jeg masserer ryggen hennes, klør henne i nakken eller grer ørene hennes, faller det korte hår stimvis ned på gulvet, eller i fanget. Fant røytet mye da han hadde lang pels. Men siden jeg klippte han, forsvinner alt i børsten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo utrolig individuelt. Jeg har korthår (labrador og vorsteh) og langhår (aussie). Og har hatt newfoundlandshunder (langhår). Newfoundlandshundene sin røyting var ingenting i forhold til labradoren sin. Når labradoren røyter legger det seg som et teppe utover hele gulvet, mens nuffene røytet mer store dotter som var enkle å plukke opp med hendene.

Vorstehhunden røyter nesten ikke i det hele tatt, og aussien røyter, men mest i store dotter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns dalmatiner pels er det mest forferdelige jeg noen gang har vært borti :) Tykke, tunge hår som legger seg OVERALT! Sambo fant et dalmatinerhår midt imellom fortenna når han satt og spiste frokost her en dag. Alt av gulvtepper er "hvitt" av dalmatinerhår, alt av klær er pyntet med X antall dalmatinerhår og jeg har alltid minst 60 dalmatinerhår sittende på meg selv.

Jeg tror jeg holder en knapp på langpelsa hunder, med underull. Da legger pelsen seg for det meste i sånne fine dotter i hjørner og under møbler, enkelt å støvsuge opp - man må ikke stå å gnu støvsugeren ned i gulvteppet uten at hårene så mye som rører på seg (-som ved dalmatinerpels.)

Emma har nokså lang pels, men hun har null underull. Det lille hun røyter legger seg langs listene i leiligheta og er enkle å se (mørk farge) og enkle å støvsuge opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er faktisk glad hundene mine har den lange pelstypen de har... De gangene jeg er hos bekjente med korthårede hunder (f eks labrador eller dalmis), blir jeg frustrert over de korte, stikkende hårene som er OVERALT. Her i huset ligger røytehår som fine små hybelkaniner, klare til å støvsuges opp. I tillegg er de mye lettere å plukke vekk fra klær, og å fjerne fra tepper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt dalmatiner og har pomeranian.

Dalmisen sine hår var et h*** uten like. Hvite,stive,spisse hårstrå som kiler seg fast i møbler,klær,bilen ja you name it.

Vi har enda hvite hår i bagasjerommet..... :)

Pommene røyter dotter og/eller lange hårstrå som legger seg fint i kroker og krinker, så de er lett å få tak i når man støvsuger. Eneste jeg liker bedre ed korthår er at jeg har mer lang pels i maten, enn det jeg hadde av kort pels ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Så herlig at ferien din har begynt, og at du og hunden din skal nyte den sammen! Det høres ut som dere kommer til å få masse kvalitetstid sammen, noe som er så viktig. Når det gjelder naboene og hundevennen din, det er jo flott at de har så mye tillit til deg, men jeg skjønner godt at du ikke vil overta flere hunder! Det er jo en stor forpliktelse, og det er viktig å kjenne sine egne grenser. Håper dere får en fantastisk ferie sammen, du og hunden din! ❤️
    • Odin var også dement mot slutten, og det var tøft. Han hadde ikke samme uroen, han var bare forvirret, og ville være inntil oss hele tiden (nok en kombinasjon av døvhet/blindhet også). Vi fikk Eldepryl hos Renate Nydal, det hjalp litt en stund på uroen, men ikke store forandringer. Kan være verdt forsøket.
    • Du kan ta pulsen ved å kjenne på blodåren som går ned på innsiden av låret.
    • Frøkna her begynner å bli dement, og det er utrolig vanskelig å forholde seg til. Så snart det er "dødtid" hjemme begynner hun enten å vandre frem og tilbake, eller å gå i ring. Hvis jeg avbryter henne og tar henne med ut på tur eller trening "våkner" hun og er seg selv igjen, men hun må altså ha mental input hele tiden for å ikke gå inn i disse tvangshandlingene. Jeg antar at det i stor grad skyldes kjedsomhet og uro, men ettersom hun har en ødelagt skulder er det ikke mulig å gå lange turer med henne heller. Lite fysisk aktivitet bidrar helt sikkert til problemet. Hun går på Karsivan, men synes ikke det hjelper så veldig. Det er ikke noe særlig til livskvalitet sånn som hun har det nå, men jeg kan jo ikke underholde henne konstant. Er det noen som har hatt dement hund som har noen tips til hva jeg kan gjøre for henne? Andre typer medisiner som hjelper?
    • Jeg vet ikke hvordan det skilles mellom de ulike dachsrasene, men avlsrådet i raseklubben vil kunne hjelpe deg med dette. Jeg ser ingen grunn til at det skulle bli komplikasjoner hvis begge er friske, men det er mange andre hensyn å ta før man velger å avle, så ta kontakt med avlsrådet og be om hjelp der.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...