Gå til innhold
Hundesonen.no

Schäfer og kløe/allergi igjen


mowgli

Recommended Posts

For noen uker siden la jeg ut en tråd her med etterlysning om råd vedrørende min valps kløe/allergi.

Vel, han har når gått 3 uker på antibiotika- og kortisontabletter, medisinsk bad ukentlig, kortisonsalve og diett. Han ble veldig fin og all eksemen og kløe forsvant og jeg begynte å ane håp om dette var forbigående.

Men den gang ei - nå har han vært medisinfri i 3 uker og eksemet/blemmene har kommet tilbake. Ringte vet'n for å spørre om hva beste skritt er og han mente utifra et helhetsperspektiv at det beste er å la han slippe dette. Oppdretter har fraskrevet seg alt ansvar og nekter å la meg heve kjøpet samt at dette ikke dekkes av forsikringen siden han hadde med seg dette fra oppdretter.

Phu! Måtte bare tømme meg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Få en annen veterinærs mening også, før du bestemmer deg for noe som helst. Bestill time hos en som er dermatolog, altså spesialist på hud/ allergi problematikk. Kan anbefale deg noen gode i østlandsområdet. Det er ikke alltid det er så ille som det kan virke. Men snakk ordentlig med oppdretter, slik at dere kan komme til enighet vedr reklamasjon evt noe tilbakebetaling. Rart at ikke forsikringen dekker noe, har ikke oppdretter forsikret valpene mot skjulte feil og mangler? Hvis det er forsikret i Agria, så skal dette dekkes, ihvertfall deler av det.

Lykke til uansett utfall!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vært hos to veterinærer i to forskjellige fylker og begge sier de det samme, desverre. Begge er annerkjente veterinærer og de sa begge to at vi kunne kontakte dermotolog og at de "visste" hva utfallet ville bli og at han ville bli en dyr hund som trengte mye oppfølging.

Dette gjør meg så innderlig fortvilet for han er en superhund med prima gemytt og med et enormt potensiale som brukshund.

Oppdretter har ett tilbud til meg: bistå ved omsalg...

Han var forsikret i Agria hos oppdretter, men hun hadde ikke den som dekker skjulte feil og mangler. Jeg flyttet valpen over til Gjensidige siden jeg allerede hadde de 3 andre forsikret der fra før av og har vært utrolig fornøyd med de.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men åssen kan ikke forsikringen dekke dette da? Jeg hadde schæferhund.. med allergi.. forsikret i gjensidige.. og fikk dekket alt?

har det noe med karens tid å gjøre? Altså at du "krevde utgifter dekket" for tidlig?

Jeg har forsikring i gjensidige nå også, og der står det jo at blandt annet immunterapi osv vil bli dekket iallefal med en bviss sum?

men, tilbake til å ha en hund med allergi.. Vondt å si det, men hvis han reagerer SÅ mye som Så ung, så ser det mørkt ut... Iallefall også siden to forskjellige veterinærer sier dette. Alternativet kan jo være å la han gå på kortison så lenge han fungerer p ådet, og på den måten utsette tiden hans noe. Men?

På en annen side.. Buffy min ble anbefalt avlivet av veterinær 5 mnd gammel, "hu kom aldri til å bli gammel uansett". Dette var da mest pga diare problemer og noe kløe... Hu fikk påvist allergi som 2 åring, og levde til det året hu fylte 7..

Men så passerte hu også godt over 100.000 i veterinær utgifter.. Jeg sluttet å telle når hu passerte 5 år...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men åssen kan ikke forsikringen dekke dette da? Jeg hadde schæferhund.. med allergi.. forsikret i gjensidige.. og fikk dekket alt?

har det noe med karens tid å gjøre? Altså at du "krevde utgifter dekket" for tidlig?

Jeg har forsikring i gjensidige nå også, og der står det jo at blandt annet immunterapi osv vil bli dekket iallefal med en bviss sum?

Ja det var pga at kravet kom før det hadde gått 20 dager. Litt surt da jeg faktisk spurte de spesifikt om karantenetid pga forhåndsforsikret i annet selskap... Fikk meg en "lærepenge" der ja.

men, tilbake til å ha en hund med allergi.. Vondt å si det, men hvis han reagerer SÅ mye som Så ung, så ser det mørkt ut... Iallefall også siden to forskjellige veterinærer sier dette. Alternativet kan jo være å la han gå på kortison så lenge han fungerer p ådet, og på den måten utsette tiden hans noe. Men?

Han er 6,5 mnd og vært slik siden han ble hentet 11,5 uke gammel... Oppdaget at det var noe som ikke stemte allerede dagen etter, men kjøpte oppdretters bortforklaring om bruk av litt sterk shampoo desverre.

På en annen side.. Buffy min ble anbefalt avlivet av veterinær 5 mnd gammel, "hu kom aldri til å bli gammel uansett". Dette var da mest pga diare problemer og noe kløe... Hu fikk påvist allergi som 2 åring, og levde til det året hu fylte 7..

Men så passerte hu også godt over 100.000 i veterinær utgifter.. Jeg sluttet å telle når hu passerte 5 år...

Har en her på 6 år som har levd på lånt tid siden han var 2 år. Kronisk mage-/tarminfeksjon med påvist allergi for storfeprodukter i varmebehandlet form og det var bl.a med tanke på det "*******" jeg har (og tidvis har) med han, både økonomisk og følelsesmessig, veterinæren uttalte seg om hva som er best med og for valpen. Det er jo selvsagt sett i sammenheng med med andre ting også altså bare så det er sagt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilket fôr bruker du? Jeg mener på ingen måte å starte en ny for-debatt, men hvis du ikke har forsøkt for-bytte så kan det kanskje være en mulighet. Kortison fjerner heller ikke en sykdom men fjerner symptomene, iaff når det gjelder allergi.

Startet med 50/50 RC valpefor og V&H #33, gikk over til kun VH #33 og V&H valpefor etter tre uker og har nå de siste ukene kun foret på V&H kylling.

jah... hva tenker du selv da? Hva tror Du er beste for AC?

Nydelig gutt forøvrig, det må jeg si... Men så utrolig veldig typisk schæfer.. :)

Akkurat det er vanskelig å vite - ser jo ikke ut til å hemme eller plage han i løpet av dagen nå, men når han legger seg for kvelden ligger han å klør, sleiker og gnafser seg leeeenge.

Spørsmålet er vel hvor lenge det går før det blir like ille som han var før medisineringen, da kunne vi ikke ta på han en gang før han kastet seg rundt og klødde seg som bare f'n - og det er ikke et godt liv for en hund!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først ble han behandlet for utøy, midd og ørebetennelse samt badet i Episooth, så ble det antibiotika, kortison og Etilac i tillegg til ren V&H.

Derfor ringte jeg vet'n i dag da det har kommet tilbake for å spørre om det var noe mer vi kan prøve.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg henta han nå i slutten av juni og han har vært slik hele tiden, dvs i 4 av hans 6 mnd lange liv...

Han ble verre etter en "periode" (fra 1. dag til jeg hadde hatt han i 3,5 uker) uten medisinering, så ble han bra med medisinering i 3 uker og nå etter 3 uker har det kommet tilbake uten medisinering.

Håper jo selvfølgelig at det er noe som blir bedre med tiden, men det sa vet'n at han ikke ville bli når han startet allerede nå. Vanligvis fikk de slike problemer når de var nærmere året sa de begge.

Edit: Slik ser han ut etter å ha vært medisinfri i 3 uker:

post-1175-1193172422_thumb.jpg

post-1175-1193172431_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du har lyst til å forsøke en mulighet til så ville jeg tatt en tlf til hundehomeopatene så snart som mulig. Det er "alternativt" men det er kanskje noe som kan være verdt å vurdere hvis veterinærer ikke kan bidra med noe lengre. De er ikke så alternative at de ikke anbefaler ordinær medisin, men kan komme med innspill/behandling som kan gi en mer holistisk behandling enn det hunden din har fått til nå.

http://hundehomeopatene.no/ Det kan iaff ikke skade!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håper jo selvfølgelig at det er noe som blir bedre med tiden, men det sa vet'n at han ikke ville bli når han startet allerede nå. Vanligvis fikk de slike problemer når de var nærmere året sa de begge.

Det samme vil jeg si. Dessverre ser det ikke lyst ut når dette begynner på valpestadiet, men jeg håper virkelig du finner noe som fungerer. Er han diagnostisert i det hele tatt, eller prøver man bare litt hist og her? Hadde jo vært kjekt å vite HVA og hvorfor, liksom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er han diagnostisert i det hele tatt, eller prøver man bare litt hist og her? Hadde jo vært kjekt å vite HVA og hvorfor, liksom.

De har stilt diagnosen dermatitt. Hvis jeg har oppfattet det riktig vil det si en bakteriell infeksjon i huden som kommer av at immunforsvaret hans ikke fungerer optimalt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dermatitt er jo en ganske generell diagnose. Hos mennesker, spesielt barn, så er det ikke uvanlig at det oppstår f.eks i forbindelse med matallergi. Når du skal til behandling med hunden i morgen så ville spurt litt hva vedkommende vet om fôrallergier, hunder, fôring og råfôring.

Noen som har dermatitt reagerer på gluten. Ta en titt på denne tråden, og les svaret til Moghrebi : http://dyresonen.no/forum/index.php?showtopic=28759 .Kanskje litt "far fetched" men det gir deg kanskje en litt annen innfallsvinkel til alternative måter å få hunden din frisk på.

Dessuten så er ikke dermatitt så veldig komplisert å behandle på mennesker - og det behandles også gjennom kosthold, så alt håp burde ikke være. Jeg vil også igjen oppfordre deg, hvis du skal satse på alternative behandlingsmåter, og få synspunkter fra Hundehomeopatene også. Det kan være greit med en "second opinion" her også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå går han på REN kylling og bedre "allergifor" enn det får man vel ikke? Nå skal det og sies at han hos oppdretter har voskt opp på råfor, men da i form av menneskemat ala kjøttdeig, svinkjøtt og annen mat de fikk gratis av butikken ved siden av.

Begge veterinærene uttalte at de mistenkte at han hadde fått en dårlig start hos oppdretter i form av for og miljø og at han nå betaler prisen for det i form av et svakt imunforsvar. Og tar jeg ikke helt feil er jo det en av tingene som er svært utbredt på rasen desverre.

Vi har hatt schäfere siden tidlig 70-tallet og har heldigvis aldri hatt allergi eller noe annet på noen av dem med unntak av ei tispe med HD E. Alt i alt har vi hatt 13 schäfere opp gjennom årene.

De aller fleste mener dette er forallergi ved å bare kaste et blikk på han eller at jeg sier ordet "eksem", men hverken jeg eller veterinærene tror det er det da det oppsto så tidlig. Mest sannsynlig har han et veldig svakt immunforsvar som medfører at han får allergisk reaksjon på normale ting i miljøet slik som f.eks støv o.l.

Skulle gjerne ha reist til dem men det er nærmere 3 timers kjøring herfra til Sandvika og med den erfaringen jeg har i forbindelse med en av mine andre hunders sykdom er jeg ikke helt klar for å reise strand og land rundt og legge igjen innholdet i lommeboka mi i hytt og pine. "Alle" fortalte meg at det og var forallergi men etter en utredning som kostet nærmere 13.000,- fant vi svaret i at hans betennelsesceller i magesekken oppfører seg som kreftceller pga immunforsvaret, samt allergi mot storfe og at gallevæsken renner inn i magesekken i stedet for ut i tarmen. Han er fremdeles alive and kicking men det har vært på nippen et par ganger at jeg har gitt han opp. Det er faktisk ren kyllingdiett som reddet livet hans og han ble ikke syk før han var rundt 2 år.

Er ikke meningen å virke "nebbete" eller utakknemlig, men forallergi i dette tilfellet med schäferen kjøper jeg ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sier ikke at det er fôrallergi, men det kan være det. Dermatitt er en meget svevende diagnose og matallergi er *ikke* sjeldent en av årsakene. Men, du ser selv hva du mener er best for hunden mtp medisinering og behandling. Lykke til.

Ser av papirene hans at de og har brukt diagnosen bakteriell pyodermi og skrevet forallergi med spørsmålstegn bak ved 2. besøket. Pyodermi aner jeg ikke hva er og forallergi har de nå sagt at de ikke mener det er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nedsatt immunforsvar/immunsvikt er ikke akkurat et ukjent problem hos schäferen. Slik blir det når man råavler på en rase. Er det immunforsvaret det er noe i veien med er det vel egentlig lite å gjøre. Det er lov til å håpe at det blir bedre, men hunder med kronisk kløe har det ofte bedre ett annet sted. Dessverre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nedsatt immunforsvar/immunsvikt er ikke akkurat et ukjent problem hos schäferen. Slik blir det når man råavler på en rase. Er det immunforsvaret det er noe i veien med er det vel egentlig lite å gjøre. Det er lov til å håpe at det blir bedre, men hunder med kronisk kløe har det ofte bedre ett annet sted. Dessverre.

Ja og nå i dag har vi vært hos en homeopat som arbeider med hund og hest og hun sa det samme som veterinærene - dette er ikke forallergi men et svakt og ubalansert imunforsvar.

Da vet jeg hva jeg har å gjøre desverre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svakt imunforsvar kan av og til gjøres noe med. Det har jeg et eksempel på her hjemme.

For ca. to år siden vurderte jeg sterkt å avlive min hund. Da så han nesten ut som en naken amstaff. Utrolig lite pels, blemmer mellom tærne og "nupper" over hele kroppen (noe ala det du viser på bildene) som det gikk hull på.

Det hele startet med mistanke om reveskabb, hunden fikk 3 sprøyter, ingen bedring.

I løpet av 5 måneder gikk han på 3 heftige antibiotikakurer, bedring under kuren, forværring etterpå.

Han ble testet for allergi med resultat: reagerer på husstøvmidd og lagermidd.

Jeg begynte med v&h 33. Litt bedring, men fremdeles en god del kløe og "nupper", samt blemmer mellom tærne.

Ved en tilfeldighet oppdaget jeg at han var allergisk mot fisk. Han hadde i perioder fått omega-3 olje og selolje, for det skal jo være så bra for imunsystemet... vel ikke for ham.

Jeg oppdaget også at han ble rød og irritert i huden av svinekjøtt, så koteletter ble bannlyst.

Hunden ble litt bedre, men jeg syns fremdeles at han klødde vel mye, samt at "nuppene" var der, og det samme gjalt blemmene mellom tærne. Pelsen var også en tragedie.

Jeg kjørte 200 mil til Hundehomeopatene i Sandvika.

Etter konsultasjonen (jeg hadde med en egen perm hvor jeg hadde skrevet opp alt han hadde vært gjennom og hva jeg hadde gjort) så fikk vi utskrevet noen piller (lignet på sukkerpiller) som han skulle ha 3 av pr. dag i 10 dager. Dette skulle gi imunsystemet hans en kickstart. Jeg ble også anbefalt å gi ham blåbærtabeletter som hvistnok skal være bra for imunsystemet.

Dagen etter at han begynte på sukkerpillekuren begynte en utvikling jeg aldri har sett maken til.

Han begynte å skifte hud... Harde "nupper" og pels ramlet av og ny pels vokste opp. Det begynte på hodet, beveget seg bakover ryggen, nedover bena og buken til sist.

Han skiftet til og med tredeputer! Det gikk hull på de "gamle" tredeputene og under var det nye.

Jeg har aldri sett noe sånt før. Vanligvis blir det jo sår hvis det går hull på en tredepute, men her var det altså nye under.

Hele denne "hudskifteperioden" tok ca. ett halvt år.

Jeg har i ettertid stilt ham på utstilling, fått flere cert, og de fleste dommerne komenterer den fine og blanke pelsen hans.

Det var til og med en dommer som ville vite hva jeg forer ham med..

Konsultasjonen hos Hundehomeopatene var ikke dyr, det var heller ikke "sukkerpillene".

Det kostet mer i kroner og øre å kjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svakt imunforsvar kan av og til gjøres noe med. Det har jeg et eksempel på her hjemme.

For ca. to år siden vurderte jeg sterkt å avlive min hund. Da så han nesten ut som en naken amstaff. Utrolig lite pels, blemmer mellom tærne og "nupper" over hele kroppen (noe ala det du viser på bildene) som det gikk hull på.

Det hele startet med mistanke om reveskabb, hunden fikk 3 sprøyter, ingen bedring.

I løpet av 5 måneder gikk han på 3 heftige antibiotikakurer, bedring under kuren, forværring etterpå.

Han ble testet for allergi med resultat: reagerer på husstøvmidd og lagermidd.

Jeg begynte med v&h 33. Litt bedring, men fremdeles en god del kløe og "nupper", samt blemmer mellom tærne.

Ved en tilfeldighet oppdaget jeg at han var allergisk mot fisk. Han hadde i perioder fått omega-3 olje og selolje, for det skal jo være så bra for imunsystemet... vel ikke for ham.

Jeg oppdaget også at han ble rød og irritert i huden av svinekjøtt, så koteletter ble bannlyst.

Hunden ble litt bedre, men jeg syns fremdeles at han klødde vel mye, samt at "nuppene" var der, og det samme gjalt blemmene mellom tærne. Pelsen var også en tragedie.

Jeg kjørte 200 mil til Hundehomeopatene i Sandvika.

Etter konsultasjonen (jeg hadde med en egen perm hvor jeg hadde skrevet opp alt han hadde vært gjennom og hva jeg hadde gjort) så fikk vi utskrevet noen piller (lignet på sukkerpiller) som han skulle ha 3 av pr. dag i 10 dager. Dette skulle gi imunsystemet hans en kickstart. Jeg ble også anbefalt å gi ham blåbærtabeletter som hvistnok skal være bra for imunsystemet.

Dagen etter at han begynte på sukkerpillekuren begynte en utvikling jeg aldri har sett maken til.

Han begynte å skifte hud... Harde "nupper" og pels ramlet av og ny pels vokste opp. Det begynte på hodet, beveget seg bakover ryggen, nedover bena og buken til sist.

Han skiftet til og med tredeputer! Det gikk hull på de "gamle" tredeputene og under var det nye.

Jeg har aldri sett noe sånt før. Vanligvis blir det jo sår hvis det går hull på en tredepute, men her var det altså nye under.

Hele denne "hudskifteperioden" tok ca. ett halvt år.

Jeg har i ettertid stilt ham på utstilling, fått flere cert, og de fleste dommerne komenterer den fine og blanke pelsen hans.

Det var til og med en dommer som ville vite hva jeg forer ham med..

Konsultasjonen hos Hundehomeopatene var ikke dyr, det var heller ikke "sukkerpillene".

Det kostet mer i kroner og øre å kjøre.

WOW! Det her høres jo nesten for godt ut til å være sant og jeg forstår den lettelsen og gleden du må ha opplevd da det løsnet og han frisknet til.

Men lurer på et par ting:

1) Hvor gammel var hunden da problemet oppsto?

2) Hvor mange/lange behandlinger trengtes?

3) Hvordan tilretteleggges/oppfølges dette etter endt behandling?

4) Er problemet borte for godt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Det bør du ikke. Gå god for dem. En av eierne der nå er anmeldt av veterinær, for dyremishandling. Etter at en valp på 6 mnd som var på kurs der ble strupt og holdt opp i luften etter kobbelet (Med struphålsbånd) og fikk påført varige skader på luftrør og strupehode.  Fordi den "utagerte" mot andre hunder. Som om valper bjeffer av annen grunn enn usikkerhet.... Veterinæren ble så rystet over skadene at mat-tilsynet ble meldt.    Så styr langt unna er mitt råd. Man risikerer at hunden blir varig skadet på kropp og sinn. 
    • Vill var 12kg ved 17 uker/4mnd, og har endt opp på 19,5kg og rett over 50 cm😅 Roet seg betraktelig etter 5mnd😅
    • Tenkte det passet fint med en liten oppdatering, nå som jeg snuser litt innpå forumet igjen og Sydney har blitt en gæmlis Om tre dager har hun rund dag, og har vokst et ordentlig hvitt skjegg. En god gammel dame har hu altså blitt, men ennå sprek som bare det. Akkurat nå chiller vi etter å ha tatt oss en fin tur på fjellet Lett og deilig regn, og lite folk. Tok ikke med kamera, så blir mobilbilder! Hun ser så kompakt og rar ut her, haha Er igrunn spinkel.
    • 13-åringen min har også bare ett gir, og hun løper alle turer. Hun har i tillegg en del muskelsvinn, bilyd på hjertet og en skranglete skulder, så en frisk 13-åring tenker jeg i hvert fall det er uproblematisk å løpe med. Jeg har fått beskjed fra veterinæren om at jeg bare skal la min styre tempoet som hun vil.
    • Jeg har en eldre hannhund på 13 år, blandingshund, mor er husky. Han er et sportstype, bygd lett og rask. Veier 26-29 kg, varier i vekt, pga han fortsatt blir like surrete når nabotispene har løpetid 🙊 Han har alltid vært med på lange gåturer og sykling/løping/ski. Har redusert litt på turene som han er med på, men har han med på intervall løping, maks 4 km.  Han er usedvanlig sprek og holder koken på tur, dersom han sakker tempoet så følger jeg han. Veterinæren sier han er ekstremt sprek og frisk for alderen. Har minimalt med muskelsvinn og bevegelsesapparatet er som på en unghund. Ellers frisk med god hjerte/lunge helse. Hun mener han bare har godt av løpeturene, men jeg bekymrer meg alltid for at det blir for mye.. Han har aldri vist tegn til at det er for mye, han elsker å løpe, og vi går både før og etter løpingen. Han henter seg like fort inn som alltid etter løpeturene.  Har han aldri med på løpetur i solsteik eller over 20 varmegrader. Da holder vi oss til å gå.    Er det noen som har eldre senior hund som de løper med? Skjønner at jeg bare skal være veldig fornøyd med sprek og frisk gammelmann i hus, men jo eldre han blir, jo mer bekymret blir jeg for at noe skal skje han ❤️ 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...