Gå til innhold
Hundesonen.no

Gode boktips

starlight

Recommended Posts

Skrevet

Tenkte vi kunne ha en tråd for utveksling av boktips, det er jo tross alt høst :frantics:

Jeg har selv gått tom for bøker å lese (hysj, hysj, ingen trenger å nevne alle pensumbøkene som burde vært lest..), og trenger derfor anbefalinger..

Jeg kan like alt og ingenting, men er spesielt interessert i historie da. Skal til med å lese Roy Jacobsen - Frost så snart den kommer i posten. Tror denne passer meg utmerket, da handlingen utspiller seg i vikingtiden (min historiske favorittid). Er også veldig glad i serier som folket på Innhaug og Nattens brød. Når det er sagt så skal det sies at jeg også liker Harry Potter og jeg elsker bag of fun bøker, så her er jeg åpen for alle forslag :whistle:

Selv vil jeg anbefale disse bøkene:

* Per Petterson - ut å stjæle hester (Kjempebra roman, uten drama eller noen ting. Bare koselig historie, og den handler ikke om hester til tross for tittelen).

* Anne Karin Elstad - Folket på Innhaug (serie, 4 bøker. Kjempebra historier om en familie på 1800tallet. Man blir bare oppslukt. Leste serien på 4 dager)

* Johan Falkberget - Nattens brød (serie, 4 bøker. Historien om den ikke så lite kjente Ann-Magritt i gruvesamfunnet på Røros på 1600-tallet)

* Maureen Martelle - Et nytt og verre liv (bag of funbok)

* Katie Agnew - Baby blues (bag of funbok)

* Valeire- Anne Baglietto - Ikke min type (bag of funbok)

* Denise Rudberg - Serie på 3 bøker; Venninnen, str. 37 og Prinsen (utrolig bra bag of funserie)

* Denise Rudberg - Jenny S (enda en bra bag of funbok. Denise Rudberg skriver superbra)

* Svensk forfatter jeg ikke kommer på navnet på - I hästars närhet (Superbra bok, hvor hester bare er en del av boka).

Skrevet

Som det står på Damm sine hjemmesider:

"Den nye jentelitteraturen, feelgood-bøker, har vokst frem i kjølvannet av Bridget Jones-bølgen: en genre som kjennetegnes av humor, selvironi, dating og sex. Bøkene er lettleste, treffende og underholdende".

Skrevet

Jeg vil heller anbefale forfattere.

Mary Higgins Clark og Clive Cussler har skrevet noen av de beste krim/spenningsromaner jeg har lest. Clive Cussler skrev bl. a. boken "Hev Titanic" som ble til film. Får jeg en ny bok av en av disse to er det stor fare for nattevåk her i heimen.

Skrevet

Nå kommer en del bøker uten forfattere, må bare skrive ned superkjapt: Historien om Pi, The Curious Incident of the dog in the night-time, The Kiterunner, The alchymist, Mannen som elsket Yngve. Av Bag of Fun: les alt av Marian Keys.

Skrevet

Hmmm... Siste boken jeg leste var "The catcher in the rye", synes ikke den var så verst :whistle:

Hvis vi er inne på krim, er jeg glad i en del av Henning Mankell sine bøker.

Edit: Lord of the flies, Papillon og Den uendelige historie (leste den første gang når er var 10 år, men er fortsatt veldig glad i den :frantics:) er også bøker jeg liker, hvis jeg skal ramse opp det som datt inn i hodet mitt akkurat nå.

Skrevet

Jeg er svak for fantasy så alle bøker av R. A. Salvatore og da spesielt serien om Drizzt. Ellers kan jo Snorres Kongesagaer anbefales om du har god tid og ikke har noe imot litt kronglete språk. :frantics:

Skrevet

Jeg kan jo nevne noen forfattere/bøker jeg liker.

Nick Hornby: "How to be good"

Stephen Fry: "Making History"

Terry Pratchett: Alle discworlsnovels..

Alexander McCall Smith: Serien om damenes detektivbyrå

Carlos Ruiz Zafon: "The shadow of the wind"

Noen norske:

Ingvar Ambjørnsen: Hvite niggere, 23 salen, serien om Elling.. egentlig alt..

Amalie Skram: Hellemyrsfolket, Constanse Ring, Forradt osv osv.. Veldig gode boker!

Oskar Bråthen. Ungen, Ulvehiet, Mathilde (liker du Falkberget liker du Bråthen forresten.. :frantics:

Alexander Kielland: Karen (pensum i sin tid), Gift, Fortuna osv.. Veldig gode bøker det også. :whistle:

Mvh LivB

Skrevet

Phillip Pullman -> Den mørke materien (Trilogi) Leser på tredje boka nå | Spennende! Fantasy/+ bittelitt science fiction

Cornelia Funke -> Blekkblod --> fantasy

Skrevet

Tore Renberg - Mannen som elsket Yngve

Tore Renberg - Kompani Orheim

Lars Saabye Christensen - Beatles

Lars Saabye Christensen - Bly

Lars Saabye Christensen - Saabyes cirkus

Lars Saabye Christensen - Amatøren

Ingvar Ambjørnsen - Innocentia Park

Ingvar Ambjørnsen - Brødre i blodet

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Vi har hittil foret vår valp på 13 uker med fire måltider om dagen og har planer om å gå ned til tre måltider om dagen. Ved fire måltider ga vi frokost ca 07-07.30, lunsj 12, middag 16 og kveldsmat 19.30.  hvilke tidspunkter forer dere valpene deres og hva har fungert for dere?
    • Hei @Betan, min erfaring strekker seg fra 2002 da jeg fikk min første bull-hund. Min første ambull ble født i 2007 og jeg har hatt mange verv i det norske raseklubbens styre, nå sitter jeg i den svenske klubbens styre. Jeg har som oftest hunder i par og jeg er utdannet innefor atferd men også jobbet som hundetrener i mange år. Nå for tiden konkurerer jeg med min ambull-tispe. Vi er i kl 3 i RL f.eks og har flere sporprøver bak oss, tatt i Sverige. Så erfaringen strekker seg fra egne hunder til mange av norges og sveriges ambuller. Holder det?
    • Med denne innstillingen kommer du til å få mange overraskelser i hundeholdet ditt i årene som kommer:) 
    • Tenker at du først og fremst må stikke fingeren i jorda å innse hva slags gener valpen din har. Alle disse tre rasene har grunnleggende mye jaktinstinkt. Alt beror seg ikke på at du er flink til å trene hunden din i valpestadiet. Om du har valp etter foreldredyr/linjer med mye stress og lite impulskontroll har du mildt sagt en jobb foran deg Jeg hadde aldri, ALDRI stolt på min amerikanske bulldog alene rundt små dyr eller katter. Det ville høyst sannsynlig blitt blodbad. Ikke fordi han var slem, ond eller dårlig trent. Men fordi han hadde ett voldsomt jaktinstinkt. Jo før du innser at det mest sannsynlig kan være tilfelle med din hund og, dess bedre er det. Tilrettelegg for minimalt med triggere for hunden din og å holde dyra skilt når du ikke hjemme eller kan følge godt med på interaksjonen mellom dem er mitt beste tips til deg. Pluss, trene på impulskontroll og konsentrasjon. Atferden på hunden din kommer garantert til å forandre seg når den går igjennom de forskjellige kjønnsmodningsfasene - kanskje spesielt dersom du har hannhund.  Fortsett å trene gjennom hele livet til hunden din så minimerer du sjansen for at noe går galt. 
    • Jeg meldte en bekymring til mattilsynet i sommer. Hadde masse bevis på at dyrene ikke hadde det bra, hadde samtaler på telefon, SMS, mailkorrespondanse med saksbehandler fra Mattilsynet, pluss jeg lagde egen googledisk-folder med bilder og videoer av forholdene som hun/de fra Mattilsynet hadde fri tilgang til. Jeg vet også at Mattilsynet var der i hvert fall en gang på befaring. Det endte i at eieren fortsatt har dyrene, noe jeg syntes er heeelt hårreisende.  Hundene hadde tak over hodet, tilgang til mat og vann - så da var det ikke skjellig grunn til omplassering. På tross av at de konstant sto ute, sloss så blodet sprutet og ikke ble møkka for... Nå har jeg flytta, men da jeg fortsatt bodde i området stod det to voksne pluss fire/fem valper i samme hundegård. Alle utenom den ene var forholdsvis store driv- og jakthunder på rundt 25/30 kilo. Tror også at Mattilsynet har sykt mye å gjøre, med lite ressurser til å gjennomføre alt, at de kun har mulighet til å befare bekymringer der dyr er døende eller har veldig, veldig kummerlige livsforhold. Det du beskriver er selvfølgelig helt ******, men trolig ikke nok til at Mattilsynet kommer til gjøre noe.. Dessverre.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...