Gå til innhold
Hundesonen.no

Apport


SCRM

Recommended Posts

Hei!

Vi har fått i oppgave på skolen og lære inn apport, men jeg sliter litt.. :icon_redface:

Noen som kan tispe meg med hvilket av momentene jeg skal begynne og lære inn først?? Hun kan ingen av de, men vi skal ikke ha med alt, lærern forventer at hunden sitter mens apporten blir kastet, og helt til vi sier apport. (ikke i utgangsstilling) Hun skal jo også komme tilbake med den selvfølgelig, og slippe på komando..

Noen som kan hjelpe meg?? Apporten skal fremføres i uke 46 for de andre i klassen min..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

¨begynn med og ha hunden sittende på din venste side ta apporten til munden til hunden si apport og la hunden holde den uten å tygge på den og uten og slippe den før du sier takk eller slipp og da tar den ut av munnen.

nor hun kan detta så.

så øver du innkosten for seg sels la hunden sitte gå 10 meter vekk rop på hunden og pass på at innkosten til din venste side er god.

så nor hunden kan dette så ber du hunen sitt går ca 5 meter legger ned apporten så forstsetter du 5-8 meter du roper apport huden skal springe plokke apporten fort opp å springe inn på din venste side nor da hunden kan dette så er det bare til og ha den sitten på venste side lære den kommando bli hive apporten og si apport å hunden henter og kommer og leverer men tren på det at hunden sitte legge apporten ut så hun må hente apporten og så komme til deg for nor du da en sjelden gang hiver apporten så hvet hun va hun skal gjøre :icon_redface: lykke til :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

beklager å legge ut over tråden din, men sliter med apport'en selv..

Så i steden for å lage ett nytt emne med samme så håper jeg det er ok at jeg skriver inn spm her :icon_redface:

har brukt klikker på få inn apport.. har fått klikk for å se på den, snuse på den og prøve å bite på den osv for å bli vant til den.samt godbiter/lek da.

hu kan godt hente den (tygger ikke) og komme tilbake..

men når jeg har henne i utgnagsstilling og skal ta apportbukken i munn for å lære henne å holde fast og slippe på komando så viker a helt.. selvom når hun har holdt den i munn litt og jeg forsiktig har holdt under haka for at hu ikke skal slippe.. og når a holder den da så er det gull og grønne skoger for a.. masse godbiter og leke o.l. Men alikevell så viker hun om vi prøver på det igjen.. hele hode, ansiktet, kroppen alt flytter seg... står ikke over henne, men ved siden for at ikke det skal virke truende liksom.

Noe forslag til andre metoder el noe ?

har holdt på i et par uker, kun et par ganger om dagen, avslutter alltid med en positiv opplevelse..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Driver med apporttrening selv nå på min GS.

Har den siste uken trent på moment "hold", og han har i ulike situasjoner holdt den i munnen en stund, uten å få slippe før jeg sier takk.

Etter en uke nå holder han både bukk og dummy, når bukken kommer frem logrer han som bare det. Skal imorgen begynne med å moment "bære".

Har to bøker osm jeg bruker: fuglehunden av Vibeke skaar, veldig grei og lettlest bok som på en enkel og ryddig måte viser metodene, men inneholder en del dressur som kanskje ikke er så nyttig for en hund som ikke skal bli fuglehund?

bok to heter apport!

begge bøkene er lettleste, grundige og enkle å følge. Anbefaler begge to.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

aldri tving hunden til og holde apporten heller lek litt og få henne til og ta den samme om hun står eller sitter og med en gang hun holden den i munnen så kaster du e leke til henne og lar henne leke en stun jenta dette og hele tiden øk tiden hun må holde apporten før hun får leken og legg til kommandoen hold :frantics: og etterhver som dette går greit så få henne til og sitt foran deg og si apport nor hun tar spporten husk og alti si apport nor hun tar apporten. og med en gang hun sitter og holden apporten hiv leken til henne :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

takk for svar.. har lånt boken og leser som bare det :)

men fikk vårt store gjennombrudd i dag.. Tok apporten i munn og holdt den helt til slipp kom av fri vilje.. Ska love det ble jul å bursdag og påske på en gang ja :D ...

En av de bøkene jeg anbefalte? eller en annen bok?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Som @maysofie er inne på, jeg vil vite at en person med utdanning innen hund og adferd er til stede og ansvarlig til enhver tid. Jeg hører om kenneler som stort sett har studenter og utenlandske ansatte uten noe særlig erfaring. Selvfølgelig kan de alltids fint mate og lufte hunder, men om man skal ha ansvaret for de rundt andre, fremmede hunder, og ikke minst sørge for at de har det bra i fremmede omgivelser, så må man ha litt mer erfaring og kunnskap. Personlig foretrekker jeg privat pass der ikke fremmede skal avgjøre om hundene mine skal omgåes andre eller ikke.
    • Jeg har klart en natt hvor hun sov i  syv timer i strekk, men det var unntaket. Men hun er ikke 16 uker enda. 
    • Det som er viktig for meg når jeg har dyret mitt på dyrehotell er at jeg er sikker på at det har det godt. Det vil si at jeg er opptatt av at de oppholder seg på en koselig, ren og hygienisk plass med stort område å bevege seg på. Jeg er også opptatt av sikkerheten til dyret. At det ikke kan stikke av og at andre dyr eller uvedkommende ikke kan komme inn til mitt dyr. Det er også viktig at de har en avtale med veterinær som kan komme straks om noe skulle skje. Jeg er også opptatt av at dyret skal få mye daglig aktivitet og lek. Det er også fint med oppdateringer daglig, gjerne flere ganger hver dag med bilder og video av hvordan dyret har det, gjerne av aktiviteter og lek.
    • Vanlige 'gammel-manns vorter' (dog uten betennelse og puss) og dessverre kreft er vel det jeg har vært borti på gamle hunder. 
    • Takk for svar.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...