Gå til innhold
Hundesonen.no

Apport

SCRM

Recommended Posts

Skrevet

Hei!

Vi har fått i oppgave på skolen og lære inn apport, men jeg sliter litt.. :icon_redface:

Noen som kan tispe meg med hvilket av momentene jeg skal begynne og lære inn først?? Hun kan ingen av de, men vi skal ikke ha med alt, lærern forventer at hunden sitter mens apporten blir kastet, og helt til vi sier apport. (ikke i utgangsstilling) Hun skal jo også komme tilbake med den selvfølgelig, og slippe på komando..

Noen som kan hjelpe meg?? Apporten skal fremføres i uke 46 for de andre i klassen min..

Skrevet

¨begynn med og ha hunden sittende på din venste side ta apporten til munden til hunden si apport og la hunden holde den uten å tygge på den og uten og slippe den før du sier takk eller slipp og da tar den ut av munnen.

nor hun kan detta så.

så øver du innkosten for seg sels la hunden sitte gå 10 meter vekk rop på hunden og pass på at innkosten til din venste side er god.

så nor hunden kan dette så ber du hunen sitt går ca 5 meter legger ned apporten så forstsetter du 5-8 meter du roper apport huden skal springe plokke apporten fort opp å springe inn på din venste side nor da hunden kan dette så er det bare til og ha den sitten på venste side lære den kommando bli hive apporten og si apport å hunden henter og kommer og leverer men tren på det at hunden sitte legge apporten ut så hun må hente apporten og så komme til deg for nor du da en sjelden gang hiver apporten så hvet hun va hun skal gjøre :icon_redface: lykke til :icon_redface:

Skrevet

beklager å legge ut over tråden din, men sliter med apport'en selv..

Så i steden for å lage ett nytt emne med samme så håper jeg det er ok at jeg skriver inn spm her :icon_redface:

har brukt klikker på få inn apport.. har fått klikk for å se på den, snuse på den og prøve å bite på den osv for å bli vant til den.samt godbiter/lek da.

hu kan godt hente den (tygger ikke) og komme tilbake..

men når jeg har henne i utgnagsstilling og skal ta apportbukken i munn for å lære henne å holde fast og slippe på komando så viker a helt.. selvom når hun har holdt den i munn litt og jeg forsiktig har holdt under haka for at hu ikke skal slippe.. og når a holder den da så er det gull og grønne skoger for a.. masse godbiter og leke o.l. Men alikevell så viker hun om vi prøver på det igjen.. hele hode, ansiktet, kroppen alt flytter seg... står ikke over henne, men ved siden for at ikke det skal virke truende liksom.

Noe forslag til andre metoder el noe ?

har holdt på i et par uker, kun et par ganger om dagen, avslutter alltid med en positiv opplevelse..

Skrevet

Driver med apporttrening selv nå på min GS.

Har den siste uken trent på moment "hold", og han har i ulike situasjoner holdt den i munnen en stund, uten å få slippe før jeg sier takk.

Etter en uke nå holder han både bukk og dummy, når bukken kommer frem logrer han som bare det. Skal imorgen begynne med å moment "bære".

Har to bøker osm jeg bruker: fuglehunden av Vibeke skaar, veldig grei og lettlest bok som på en enkel og ryddig måte viser metodene, men inneholder en del dressur som kanskje ikke er så nyttig for en hund som ikke skal bli fuglehund?

bok to heter apport!

begge bøkene er lettleste, grundige og enkle å følge. Anbefaler begge to.

Lykke til!

Skrevet

aldri tving hunden til og holde apporten heller lek litt og få henne til og ta den samme om hun står eller sitter og med en gang hun holden den i munnen så kaster du e leke til henne og lar henne leke en stun jenta dette og hele tiden øk tiden hun må holde apporten før hun får leken og legg til kommandoen hold :frantics: og etterhver som dette går greit så få henne til og sitt foran deg og si apport nor hun tar spporten husk og alti si apport nor hun tar apporten. og med en gang hun sitter og holden apporten hiv leken til henne :whistle:

Skrevet

takk for svar.. har lånt boken og leser som bare det :frantics:

men fikk vårt store gjennombrudd i dag.. Tok apporten i munn og holdt den helt til slipp kom av fri vilje.. Ska love det ble jul å bursdag og påske på en gang ja :whistle: ...

Skrevet
takk for svar.. har lånt boken og leser som bare det :)

men fikk vårt store gjennombrudd i dag.. Tok apporten i munn og holdt den helt til slipp kom av fri vilje.. Ska love det ble jul å bursdag og påske på en gang ja :D ...

En av de bøkene jeg anbefalte? eller en annen bok?

Skrevet
En av de bøkene jeg anbefalte? eller en annen bok?

Jupp den apportboken.helt knall :) pluss din hund fortsetter og lydighet i teori og praksis.. så nå har jeg nok å lesa på ..

hehe

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Med denne innstillingen kommer du til å få mange overraskelser i hundeholdet ditt i årene som kommer:) 
    • Tenker at du først og fremst må stikke fingeren i jorda å innse hva slags gener valpen din har. Alle disse tre rasene har grunnleggende mye jaktinstinkt. Alt beror seg ikke på at du er flink til å trene hunden din i valpestadiet. Om du har valp etter foreldredyr/linjer med mye stress og lite impulskontroll har du mildt sagt en jobb foran deg Jeg hadde aldri, ALDRI stolt på min amerikanske bulldog alene rundt små dyr eller katter. Det ville høyst sannsynlig blitt blodbad. Ikke fordi han var slem, ond eller dårlig trent. Men fordi han hadde ett voldsomt jaktinstinkt. Jo før du innser at det mest sannsynlig kan være tilfelle med din hund og, dess bedre er det. Tilrettelegg for minimalt med triggere for hunden din og å holde dyra skilt når du ikke hjemme eller kan følge godt med på interaksjonen mellom dem er mitt beste tips til deg. Pluss, trene på impulskontroll og konsentrasjon. Atferden på hunden din kommer garantert til å forandre seg når den går igjennom de forskjellige kjønnsmodningsfasene - kanskje spesielt dersom du har hannhund.  Fortsett å trene gjennom hele livet til hunden din så minimerer du sjansen for at noe går galt. 
    • Jeg meldte en bekymring til mattilsynet i sommer. Hadde masse bevis på at dyrene ikke hadde det bra, hadde samtaler på telefon, SMS, mailkorrespondanse med saksbehandler fra Mattilsynet, pluss jeg lagde egen googledisk-folder med bilder og videoer av forholdene som hun/de fra Mattilsynet hadde fri tilgang til. Jeg vet også at Mattilsynet var der i hvert fall en gang på befaring. Det endte i at eieren fortsatt har dyrene, noe jeg syntes er heeelt hårreisende.  Hundene hadde tak over hodet, tilgang til mat og vann - så da var det ikke skjellig grunn til omplassering. På tross av at de konstant sto ute, sloss så blodet sprutet og ikke ble møkka for... Nå har jeg flytta, men da jeg fortsatt bodde i området stod det to voksne pluss fire/fem valper i samme hundegård. Alle utenom den ene var forholdsvis store driv- og jakthunder på rundt 25/30 kilo. Tror også at Mattilsynet har sykt mye å gjøre, med lite ressurser til å gjennomføre alt, at de kun har mulighet til å befare bekymringer der dyr er døende eller har veldig, veldig kummerlige livsforhold. Det du beskriver er selvfølgelig helt ******, men trolig ikke nok til at Mattilsynet kommer til gjøre noe.. Dessverre.
    • Som jeg nevnte så er alle rasene i blandingen kjente for å ha sterkt jaktinstinkt. Noe av denne kunnskapen kommer for min del fra Linn som har hatt ambull i mange år, og vi kjenner begge både oppdrettere og aktive hundesportsfolk med alle disse rasene og er aktive i sine respektive raseklubber. Det betyr ikke at det er umulig, men definitivt en langt større utfordring enn om du hadde kjøpt en labrador eller en cocker spaniel. Og det synes jeg oppdretter burde visst om med en slik kombinasjon, men tiltroen min til oppdrettere som blander slike raser er heller ikke veldig stor.  Det er jo uansett bra om det går fint, og så lenge man er bevisst på hva slags hund man har så er det bedre.
    • Hvor har du det fra??? Mage hunder blir feilaktig kalt for kattedrepere, uten at det er noe hold i det. Ja, hundene våre, uansett rase, har jaktinstinkt i større eller mindre grad, men at ambull er så mye verre enn mange andre hunder, har jeg vanskelig for å tro.  Nå kan jeg uansett fortelle at det gjøres store fremskritt her i huset. Hunden har lært seg å sitte når kattene passerer, og han viser en mye lavere interesse for de nå enn i begynnelsen. Han kan fint ligge rolig i ene enden av sofaen og en av kattene ligger i den andre delen uten at de gjør noe stort nummer av hverandre. Så jeg syns vi er på rett vei 🙂
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...