Gå til innhold
Hundesonen.no

Om å fravike sine prinsipper.


belle

Recommended Posts

Jepp, har erfart det selv med forrige hunden. Vi trente generelt på å gå pent i bånd, ikke mot utagering eller noe sånt (da). Og jeg fikk også tårer i øynene da jeg så hvor fint han kunne oppføre seg, hvor nydelig han gikk, og alt det der. Jeg fikk også tårer i øynene da jeg kom hjem og så sårene han hadde fått på halsen etter strupen. Og det er vel noe jeg sitter her og tenker på i stille stunder, når det ikke er fullt så greit å vite at han ikke er her mer, og at jeg faktisk lot han gjennomgå det, og aldri kan la det stå ugjort. Og det er heller ikke så greit å tenke på at hunden jeg har nå, holdt på å skade seg gjennom et rykk. Så jeg har absolutt all medfølelse med hunden din som må betale prisen for å ha en dårlig trener, til tross for at jeg skjønner at det er fint å ha en hund som oppfører seg slik samfunnet krever at den skal. Sorry at jeg er litt skarp nå, men dette er noe jeg føler ganske sterkt for, selv om jeg har opplevd samme lykkefølelse selv.

Hvis hunden har sår i nakken etter treningsøkten, så er strupen blitt brukt på helt gal måte. Så vidt jeg har fått med meg så var det i en helt annen setting enn korreksjon med strup, nåværende hunden din nesten ble skadet. Derfor mener jeg ikke det er sammenlignbart. Trener man riktig sitter man ikke igjen med en hund med sår, nakkeskader og frykt for føreren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gode innlegg fra Akela, som vanlig. Har bare en liten kommentar til hvor man bor.

Jeg har levd med en hannhund som ikke stoler på andre hannhunder etter at han ble angrepet da han var 3,5 år og på schäfers vis forsøker han skremselspropaganda. Problemet var mindre da jeg bodd i Oslo sentrum og gikk mye tur i områder med høy hundetetthet. Da var det stort sett kun hunder som bodde innenfor en 2-3 kvartaler fra der vi bodde han reagerte på. Når vi var ute og gikk andre steder så ble det vel litt for mye hunder til at han orket å reagere noe særlig på de vi måtte passere, så sant vi ikke passerte noen av de som sto på 'hat-lista' hans. Var det eneste tispe tilstede så kunne jeg også slippe ham løs fordi han da 'tillot' seg å bruke energien på tispa og dermed ignorere hannhundene. Så flyttet jeg til et villområder hvor vi ikke traff på langt når så mange hunder og de vi traff var stort sett tisper. Da ble det voldsomme reakssjoner de få gangene vi måtte passere en hannhund på nært hold. Nå bor jeg et sted det er mange hunder og de fleste er av hannkjønn. Da har det igjen blitt mindre utagering. Hovedsakelig skyldes det nok at folk er flinke til å holde hundene sine i bånd her så det er en god stund siden han har hatt en yppete hannhund under snuta si, men det kan også skyldes at hunden (som jeg) forventer at det er hannhund vi passerer så det blir ikke ikke noe overraskelsesmoment over det hele.

Og problemet er i mye større grad mitt en hundens, akkurat som Akela er inne på. Jeg irriterer meg at hunden som ellers fungerer så fint kan være så utrolig dum i enkelte situasjoner!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Takk takk!  Bli spennende dette! Gubben tar seg av jakta, mens jeg skal kose meg med turer, snørekjøring, litt utstilling og annet gøy 🤩  Blir interessant å se hvordan gammelhunden tar det, hun er 11år nå, men kvikk og rask. Er forberedt på at de må holdes adskilt en stund, så har gjort en del forberedelser i huset, har mulighet dele av alle rom og etasjene.   
    • Oi, Haldenstøver, det er gøy!! Gratulerer så mye med søtnosen😍
    • Synd at ingen er aktive på forumet nå som har hatt to valper sammen. Hadde vært så fint å lese om de som faktisk har gjort dette før. Hvorfor tar det da lengre tid å lære dem alt av hverdagslydighet? Er det kun fordi jeg må bruke mere tid? Eller er det pga. at valpene da ødelegger for hverandre? Trener med de hver og en. Er det veldig dumt at jeg da bor alene? Vet du om de du kjenner bodde alene eller sammen med noen? Fordi ser den at det kanskje er lettere å ha en type å bo sammen med. Jeg har heller ingen barn og har derfor mere ledig tid til hundetrening men ulempen da igjen er at ikke barna kan være delaktig. Tenker da selvfølgelig på større barn eller ungdommer men kan uansett ikke basere seg på dem heller siden de nok har ett eget liv også.     
    • Ja det med at jeg bor alene er en utfordring i starten siden valpene ikke kan være alene. Og det er en utfordring når jeg da må gå lengre turer med de to voksne hundene med to valper også. Med en valp så putta jeg den bare i sekken. Men dette er den største problemet en måned eller to. Jeg vet også at en ny utfordring er når de da kommer i puberteten og begge skal finne sin rang. Jeg er da redd de to valpene skal bonde seg sammen mot de voksne hundene og at de da blir sterkere sammen. Eller er ikke dette ett problem ? Men finner ikke noe annet negativt enn det dere allerede har nevnt her. Virker som om dere er samstemte som ikke anbefaler to valper fra samme kull. Jeg har da veldig lyst til å prøve dette.
    • Ingen som er aktive på forumet nå, såvidt jeg vet. De få jeg kjenner som har gjort det sier "aldri igjen". Joda, det er krevende med flere hunder uansett, men to fra samme kull har allerede et bånd, og ikke minst nærmere i (u)modenhet. Det vil ta lengre tid å lære dem alt av hverdagslydighet. Selv om du har mye tid, så hvis du har to hunder fra før så har du kanskje allerede litt logistikk for å få til aleneturer og trening med dem? I starten kan ikke valpene være mye alene heller, så med mindre du bor sammen med andre så er jo det også en utfordring. Det hjelper nok på sitt vis å ha voksne, veloppdragne hunder, også med to valper, men hvis jeg var oppdretter ville jeg som sagt hørt de konkrete tankene bak det.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...