Gå til innhold
Hundesonen.no

Innkomst m/apportbukk

Ingvild

Recommended Posts

Skrevet

Tinka kan utgangsstilling, hun kan innkomst, hun kan å holde fast apporbukken, hun kan å hente apportbukk, hun kan galloppere med apportbukk i munnen, hun kan snurre rundt med apportbukk i munnen, hun kan sitte bamse med apportbukk i munnen, hun har fine opptak, hun kan å sitte med apportbukk i munnen, hun kan å sitte i utgangsstilling med apportbukk i munnen, og hun kan å sitte sånn mens jeg har hånda mi på apportbukken helt til jeg sier takk. MEN - hun nekter å komme inn på plass og sette seg med apportbukken. I beste fall holder hun den fast til hun skal til å snu rundt og sette seg (har innkomst rett inn), men som oftest slipper hun den rett før hun begynner å komme på plass - enten hun har hentet den på avstand eller har fått den rett foran meg.

Jeg har prøvd å trene med apportbukk av tre, apportbukk av plast (med masse gaffatape rundt), pinne og dummy, men hun slipper den uansett.

Jeg har også prøvd å legge gjenstanden bak meg slik at hun kan gå bare rett inn og sette seg, men også da slipper hun.

Jeg har prøvd å la henne holde gjenstanden mens hun står og be henne om å sitte, men også da slipper hun den. I dag fikk jeg fram tre repetisjoner hvor hun holdt gjenstanden til ca et halvt sekund etter at hun hadde satt seg... Men jeg veit ikke om jeg kan få shapet opp tida og deretter prøve å trene innkomst igjen, og i så fall om det er en fornuftig måte å trene inn innkomst med apportbukk.

Hvordan ville dere løst dette?

Og går det an - på apporten i bruks D-lydigheten - å ha avlevering slik at hunden først kommer og setter seg foran meg, avleverer og så kommer inn i utgangsstilling? Det blir i så fall kriseløsningen om jeg ikke får til ordentlig avlevering... Det er bare dette momentet vi sliter med, alt annet sitter.

Skrevet
Jeg har også prøvd å legge gjenstanden bak meg slik at hun kan gå bare rett inn og sette seg, men også da slipper hun.

Jeg har prøvd å la henne holde gjenstanden mens hun står og be henne om å sitte, men også da slipper hun den. I dag fikk jeg fram tre repetisjoner hvor hun holdt gjenstanden til ca et halvt sekund etter at hun hadde satt seg... Men jeg veit ikke om jeg kan få shapet opp tida og deretter prøve å trene innkomst igjen, og i så fall om det er en fornuftig måte å trene inn innkomst med apportbukk.

Det ser ut til at ditt problem knytter seg til å SETTE seg med apporten i munnen ? Jeg har hatt det problemet med tungapporten i bruksen - og hadde vel egentlig gitt opp å få Babs til å sette seg for avlevering. Hun kunne gå med den i munnen, hun plukket den opp, hun hentet den etc, men slapp den altså alltid før hun satte seg - det så ut som om hun syntes den var alt for tung å holde i sittende :). Nå ser dette ut til å ha løst seg ved litt intensiv trening. Jeg terpet og terpet på at når hun kom inn til meg, så kommanderte jeg "hold" og "sitt" hver gang - om hun slapp den, måtte hun ta den opp og forsøke igjen. Etter litt terpings - så greide hun det plutselig og det ble julaften :).

Og går det an - på apporten i bruks D-lydigheten - å ha avlevering slik at hunden først kommer og setter seg foran meg, avleverer og så kommer inn i utgangsstilling? Det blir i så fall kriseløsningen om jeg ikke får til ordentlig avlevering... Det er bare dette momentet vi sliter med, alt annet sitter.

Ja, det er helt i orden å ha innsitt foran for avlevering. Husk bare å si fra til dommeren om dette. Hunden skal da sitter i 3 sek etter avleveringen før den så kommanderes inn på plass.

Skrevet
Ja, det er helt i orden å ha innsitt foran for avlevering. Husk bare å si fra til dommeren om dette. Hunden skal da sitter i 3 sek etter avleveringen før den så kommanderes inn på plass.

Hvis du skal ha innsitt i front på apporteringen, må du også ha innsitt i front på de andre øvelsene, så kanskje like greit å få inn avleveringen i stedet for å forandre de andre øvelsene dine i tillegg?

Jeg tror jeg ville prøvd å generalisere "hold fast" bedre, ved å gi henne apporten mens hun sitter, stille deg ved siden av og belønne at hun blir sittende noen ganger (men ikke gi "slipp"-kommando). Så kan du prøve å gi henne den mens hun står, stille deg inntil og se om hun setter seg for så å belønne.

Problemet hennes er tydeligvis "hold fast", så vær nøye med å ikke si slipp før du belønner, da vil du belønne slippen. Apportbukken slipper hun selv når hun skal gripe ball/kong eller hva du bruker som belønning.

Skrevet
Har du prøvd å la henne gå fri ved fot med apporten i munnen? Ved å belønne en holdt med apporten der har du jo nesten momentet du vil ha?

Jeg prøvde litt på dette i dag, og jeg hadde virkelig ikke trodd at det skulle løsne så fort - vi har slitt med det en stund, liksom. Jeg var ikke så nøye på å få ordentlig fot, jeg bare ga henne apportbukken mens hun stod, gikk fra henne på en sånn måte at hun ble med hun også, og stoppet etter en liten stund, og da satte hun seg faktisk! Etter et par repetisjoner fikk hun apportbukken mens hun var bak meg og gikk og satte seg rett inn på plass.

I den andre økta fikk jeg faktisk fram innkomst med apportbukk fra ca to meters avstand. For all del, vi er ikke ferdige enda, og jeg skal passe på at det faktisk sitter før jeg øker avstand og dermed fart. Men det virker lovende! :icon_redface:

Hvis du skal ha innsitt i front på apporteringen, må du også ha innsitt i front på de andre øvelsene, så kanskje like greit å få inn avleveringen i stedet for å forandre de andre øvelsene dine i tillegg?

Jeg tror jeg ville prøvd å generalisere "hold fast" bedre, ved å gi henne apporten mens hun sitter, stille deg ved siden av og belønne at hun blir sittende noen ganger (men ikke gi "slipp"-kommando). Så kan du prøve å gi henne den mens hun står, stille deg inntil og se om hun setter seg for så å belønne.

Problemet hennes er tydeligvis "hold fast", så vær nøye med å ikke si slipp før du belønner, da vil du belønne slippen. Apportbukken slipper hun selv når hun skal gripe ball/kong eller hva du bruker som belønning.

Jeg har alltid vært veldig nøye på å ikke gi slipp-kommando når hun apporterer (enten det er i lydighet eller med dummies) - jeg avslutter med klikk og belønning etter at jeg har hatt hånda på apporten noen sekunder (så lærer hun seg at hun ikke skal slippe selv om hånda mi er i nærheten...). Ellers takk for råd, skal ha det i bakhodet om hun begynner å tulle.

Og innkomst foran i alle øvelser er nok ikke aktuelt, nei - jeg hadde blitt minst like forvirra som hunden. :icon_redface:

• 1 month later...
Skrevet
Har du prøvd å la henne gå fri ved fot med apporten i munnen? Ved å belønne en holdt med apporten der har du jo nesten momentet du vil ha?

Agreed!

Men hvis hun er så flink til å holde fast apportbukken, kan du jo heller leke det inn i utgangsstilling? Ikke gjøre det hele så veldig seriøst, liksom? :blink: Er det forfra, så er det forfra, er utgangsstillingen skeiv, så er den skeiv. Sånne ting kan man alltid pirke på seinere.

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Jeg har noen til å passe inni,men ikke noe fast. Jeg jobber skift, og hunden har noen å være med når jeg jobber natt. Han har også noen å være med litt på kvelden når jeg jobber ettermiddag. Det er de dagene jeg jobber dag som er problemet. Det er ikke sånn at jeg ikke har tenkt på at det er ansvar med hund. Men jo, jeg trodde han var klar for å være alene nå.. Oppdretter sa valpene klarte det greit etter ca 12 uker...med trening så klart. Mulig jeg ikke har trent godt nok..har jo aldri dratt lenge fra han. 
    • Takk for et veldig fint og beroligende svar. Det betyr mye å høre det fra noen som har litt erfaring med hvordan oppdrettere tenker. Diva er akkurat sånn du beskriver en trygg voksenhund. Vi har aldri hatt problemer med henne ingen utagering, ingen aggresjon, ingen ressursforsvar eller noe som helst i den retningen. Hun er en hund som alltid har vært stabil rundt både folk og andre hunder, og hun har vokst opp med små hunder rundt seg helt siden hun var valp selv. Hun er typen som går mellom hvis to hunder bråker, men uten å lage noe drama ut av det. Bare rolig og tydelig. I tillegg er hun vant til et veldig rolig og forutsigbart hjemmemiljø, siden det alltid er noen hjemme på grunn av hjemmekontor. Hun får masse nærhet, rutiner og trygghet, og det smitter veldig over på hvordan hun oppfører seg. Det er nok mest meg som syns det er litt skummelt å bli dømt før folk faktisk har møtt henne. Jeg vet jo at hun er en fantastisk hund, men man hører så mye forskjellig, og jeg vil ikke at noen skal misforstå situasjonen. Jeg kommer til å fortelle oppdretteren om Diva når vi vet at sjansen er større for at vi faktisk får valpen, så det ikke blir unødvendig stress eller misforståelser. Men det du skriver roer meg veldig. Det er godt å høre at en trygg voksenhund som Diva faktisk kan være et pluss, og ikke noe negativt.
    • Det du beskriver er dessverre ganske vanlig hos valper i den alderen, og det betyr ikke at du har gjort noe feil. Noen valper takler alenetrening helt fint, mens andre trenger mye lengre tid enn det «boka» legger opp til. Det viktigste nå er å unngå at han får panikk hver gang du går, for det kan gjøre treningen tyngre for dere begge. Når en valp hyler sammenhengende i 30 minutter, så er det et tegn på at han ikke er klar for det nivået av alenetid ennå. Det handler ikke om stahet, men om at han blir oppriktig stresset. Da er det lurt å gå noen steg tilbake i treningen og gjøre det lettere for ham. Noen ting som ofte hjelper: •     Start helt på nytt med bittesmå steg, og hold deg på det nivået han faktisk mestrer. Det kan være 5 sekunder, 10 sekunder, 30 sekunder – det er helt greit. Det viktigste er at han opplever at du alltid kommer tilbake før han får panikk. •     Unngå bur akkurat nå, siden du allerede ser at det gjør ham mer stresset. Det er ikke alle valper som finner ro der. •     Gi ham et mindre område, men ikke bur. Et valperom, grind eller et avgrenset område kan gjøre det lettere for ham å finne ro. •     Tren på ro før du går. Mange valper blir mer stresset hvis det skjer mye aktivitet rett før du forlater leiligheten. •     Gå ut og inn mange ganger uten at det betyr noe. Ta på sko, gå ut, kom inn igjen. Gjenta til det blir kjedelig for ham. •     Bruk lyder som gjør at han ikke føler seg helt alene. Radio, hvit støy eller en vifte kan hjelpe noen valper. Når det gjelder jobbsituasjonen: Det er helt forståelig at du må på jobb, men valper på 15 uker klarer som regel ikke å være alene i lange perioder uten at det går utover tryggheten deres. Hvis det finnes noen muligheter for midlertidig hjelp nabo, familie, hundepasser et par timer, eller en venn som kan stikke innom, så kan det gjøre en enorm forskjell mens dere trener. Du gjør så godt du kan, og det er tydelig at du prøver å gjøre dette riktig. Det viktigste nå er å ta det i hans tempo og unngå at han får panikkopplevelser som setter dere tilbake. Det blir bedre, men noen valper trenger litt mer tid og litt mer støtte i starten. eller så vil du oppleve med at du vil få en hund som er stresset og kan bli `farlig` når han blir stor. om du har skaffet deg valp og ikke viste at valpen ikke kan være alene, så kanskje tenke på å sette den bort til noen som kan ta seg av den til den har blitt større. veit mange kan få det til og funke. men fleste hunder som vokser opp med å være alenen så mange timer av dagen sliter ofte med stress og sånnt ting.  det er ikke enkelt men noen ganger må man tenke på dyre og ikke seg selv, så kan være lurt å kanskje finne noen. se eter barnevakt eller hundebarnehage. for å sette en liten valp så lenge alene er ikke bra for han. jeg håper du finner ut av det og at han slipper unna å bli en nærvøs hund som voksen. ikke ment vondt eller sårende 
    • Det er jo nettopp det jeg sier, at de færreste har mulighet til å være hjemme fra jobb i 6 mnd. Hvis du leser litt rundt på forumet her vil du se ulike løsninger. Noen har med hunden i bil og lufter i pausene. Såklart uaktuelt i denne kulden. Noen har venner, naboer eller familie som passer halv dag eller stikker innom og lufter. Noen har hjemmekontor eller kan ta med hund på jobb. Når man er flere i familien har man kanskje mulighet for å tilpasse slik at noen starter sent på jobb, andre tidlig, og/eller har barn som kommer hjem fra skolen og lufter hund. Det er mange løsninger. Men det er ikke naturlig å forvente at den 4 mnd gammel valp skal kunne være alene hjemme en hel arbeidsdag. Om du ikke har mulighet for å tilrettelegge dette er det stor fare for at hunden utvikler separasjonsangst og ikke kan være alene i det hele tatt. Det er 20 år siden jeg fikk min første  hund, jeg har vært aktiv i hundesport og ulike hundemiljøer, og alle som har skaffet seg valp har planer og løsninger for dette. Som du også vil finne på forumet her vil alle som spør bli anbefalt å ha en plan og ikke forvente at en valp kan være alene hjemme en hel arbeidsdag.  Og så kan du jo se på finn.no hvor mange unghunder som omplasseres fordi de ikke "får tiden til å gå opp". Det er mange av disse "normale menneskene" som ikke har hatt en god plan for alenetreningen når de har skaffet seg hund.
    • Ja, jeg går gode turer først, og aktiviserer han. Gir han kong eller tyggebein når jeg går. Prøvd å lage en god rutine hjemme.  Men at du sier jeg skal levere hunden tilbake fordi jeg må på jobb, det blir for dumt! Han er 4 mndr, og ytterst få mennesker har mulighet til å være så lenge hjemme.  Rart så mange bikkjer klarer seg greit i hverdagen egentlig,  mtp at alle må være hjemme minimum 6 mndr(noe ganske få har vært..)  Og ikke alle har mulighet for å dra hjem fra jobb i lunsjen, eller ha bikkja med på jobb.. Hvor er dere normale mennesker med hund henn? Er dere ikke på forumer kanskje? Er dere jeg gjerne ville hørt fra..
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...