Gå til innhold
Hundesonen.no

"Outing" av sonenmedlemmer


QUEST

Recommended Posts

Retten til anonymitet skal verdsettes ikke kritiseres, folk som velger å være anonyme i nettdiskusjoner er ikke feige men fornuftige i mine øyne. Selv er jeg "halvanonym" med nicket mitt, men det skyldes min elendige hukommelse som ikke klarer å huske annet!

Dette med anonymitet er knyttet til fundamentale grunnleggende prinsipper i et demokrati. Mest umiddelbart tenker man kanskje på dette med personlig sikkerhet, som flere har nevnt ovenfor. Da hundelov-diskusjonene gikk som verst på Canis i sin tid, fikk jeg erfare at en av de mer ubehagelige debattantene (tilfeldigvis eksinstruktør i NRH..) ikke bare hadde greid å få tak i min private E-mail, men også visste hvor jeg bodde, hvem som var i familien min etc - sånt er IKKE morsomt.

Men dette er bare en liten side av det med anonymitet, å fire på anonymitet i fora som dette og andre steder er å ta noen steg inn i overvåkningssamfunnet. Nå er det et par fine ting med overvåkningssamfunnet, kan ikke nekte for det - feks dette med videoovervåking på busser ofg offentlige plasser slik at folk kan ferdes trygt. Jeg synes det er fint jeg på en måte - men samtidig er jeg uendelig klar over at det krever svært mye av lover og regler i samfunnet for ikke å misbrukes. Hvis noen er i fare og forsøker å gjemme seg, kan slikt brukes til å forfølge og jage. Jada, virker paranoid og konspirasjonaktrig og jeg har sett for mange elendige action filmer (men jeg elsker action filmer). Men se på USA og deres håndtering av terror i form av at de firer på de mest grunnleggende rettighetene (feks dette med å bli buret inn uten å få noen forsvarer, uten en vurdering i rettsvesenet og attpåtil får de lov å bruke "moderat" tortur - dette i et samfunn som angivelig er både demokratisk og har en "god" grunnlov!).

Mange som kan bruke ting som står på nettfora uhemmet til egne formål, selv når det er så uskyldig som hundediskusjoner!

I Norge har vi en av verdens strengeste personvern-lover, som feks at spørreundersøkelser er anonyme, at du til enhver tid kan kreve å se informasjonen som er lagret om akkurat deg hos bedriftene du er kunde av, og egentlig skulle jo personnummer være sv ært beskyttet - men vi ser jo fra diverse hendelser som oppstår i forbindelse med kredittsjekker feks at person-numre får ikke den beskyttelsen de skal ha.. og nå snakker jeg meg bort her..

Nei, anonymitet er BRA!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Per Olav
Da hundelov-diskusjonene gikk som verst på Canis i sin tid, fikk jeg erfare at en av de mer ubehagelige debattantene ([--]) ikke bare hadde greid å få tak i min private E-mail, men også visste hvor jeg bodde, hvem som var i familien min etc - sånt er IKKE morsomt.

Som både Lotta og TonjeM skriver kan andres misbruk av tilsynelatende uskyldige opplysninger føre til ubehagelige opplevelser, selv om jeg vil karakterisere både TonjeM og Lottas beskrivelser som ikke av de verste (men ubehagelige nok) sammenlignet med hva andre jeg kjenner har erfart. Det er en av grunnene til at jeg er tilhenger av anonymitet i diskusjoner. Men et nick og en "fake" e-mailadresse alene gir ingen "beskyttelse" annet enn mot innhenting av opplysninger v h a automatiserte roboter - det er opplysningene man gir om seg selv som i sum gir et identifiserbart bilde og som andre kan gøre bruk av. Har man f eks en egen betalt hjemmeside ligger navn, adresse og telefonnummer bare noen tastetrykk unna, en gjennomgang av postinger til noen man har "et horn i siden til" gir nok opplysninger til å identifisere og starte "et *******" for den det gjelder. Selv om det virker utrolig finns det personer som bruker slike metoder - selv i "uskyldige" diskusjoner om dyr. Noe innleggene til Lotta og TonjeM bekrefter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt svar blir nok litt sånn "tja, jeg veit ikke helt jeg".

For å ta det først, jeg har og fått kjenne på kroppen hvor lite gøy det kan være å ikke være anonym og, hadde et særdeles lite hyggelig "besøk" av en fyr som etter uker med trusler på sms og telefon plutselig gjorde alvor av trusslene sine. Han dukket opp på jobben min og, og proklamerte ganske høylydt for sjefen (som også er min mor) hva for slags person jeg var - ikke spesielt hyggelige karakteristika egentlig - etter å ha truet med å rasere leiligheten min og mer eller mindre forsøkt å kidnappe venninna mi. Jeg ble kjent med de begge gjennom en chatte-greie, og det eneste jeg gjorde galt, var vel å ta henne i hus etter at han truet henne til hun rømte fra han (ekskjærste-opplegg).

Men, så syns jeg at dette med anonymitet blir litt sånn "jaha? Og hva har du å skjule?". Man bestemmer selv hvor offentlig man vil være på slike steder som dette, men man bør vel kanskje prøve å huske - om man ønsker å være anonym - at det er teit å legge ut personlig informasjon som faktisk kan spores tilbake til en sjøl. Du TonjeM, er f.eks ikke så innmari anonym i det du forteller at du har en basenji og en flattomsing, akkurat den rasekombinasjonen er ikke kjempevanlig, og da kan man, om man ønsker å leke litt Nancy Drew, finne ut hvem du er og hvor du bor og hele pakka. Om det er "outing" av PO... *flir* Om Per Olav ønsker å være anonym, burde han ikke legge ut linker til hjemmesiden sin stadig vekk på dette forumet.. Da er man svært lite anonym, særlig når man ikke har en rase det finnes 5000 stk av i Norge, liksom.

En som prøver å være anonym, skal selvsagt få fortsette med det - det burde være valgfritt hva som fortelles og ikke.. Men igjen, da bør man tenke litt over infoen man legger ut - det bør man vel uansett - og heller da stå for det som kommer frem, enten det var det som var meningen eller ikke (for jeg er helt ærlig dritt lei av at trådstartere skal "trekke seg" og "gidder ikke å være her mer" fordi at diskusjoner utvikler seg fra noe annet enn "haha - det var morsomt" eller "stakkars hunden din" eller "åh, hunden din er så nusselig" til noe som faktisk kunne vært interessant å diskutere - men det er meg).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

*Flir* Nei jeg følte vel ikke at jeg outet PO i særlig grad, nei.

Men 2ne har ett poeng når det gjelder anonymitet. Spørsmålet er vel egentlig, hva er anonymitet? Jeg vet hvem mange av "dere" er IRL uten å ha truffet noen på sonen treff. Kun ved resonering fra personlige innlegg evt bilder i profil. Regner med at det er flere somn har funnet ut hvem jeg er også, selv om jeg opererer under ett nick. Grunnen til at jeg ønsker en "semi-anonymitet" er av flere personlige årsaker som ikke har noe som helst med hverken trussler eller frykt for andre mennesker. Det har mest med meg og min arbeidssituasjon å gjøre. Dvs at jeg vil ikke at mine personlige meninger skal tillegges andre. Jeg syns det er helt greit, hvis noen ønsker å legge litt arbeid i å finne ut hvem "gråtass" er, må de gjerne det. Men jeg trenger ikke nødvendigvis å utlevere meg selv fullstendig på nett..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sliter litt med å gjøre meg opp en mening om dette kjenner jeg. Nå er jeg veldig nysgjerrig av natur, så slikt irriterer meg litt :icon_redface: Og man skaper seg jo gjerne, som en annen sa tidligere ett bilde av den anonyme personen. Så sjokket blir stort den dagen man faktisk møter vedkommende. H*n var jo overhodet IKKE slik som man trodde. Har en erfaring med det. Det var veldig rart, det var jo ikke den samme personen som jeg hadde bestemt meg for. Personlig har jeg valgt å ikke være anonym, siden jeg har lett for å avsløre meg. Elendig på dette med å ha filter i fingrene. Så da kan jeg like så godt bare være meg selv da. Jeg står for det jeg sier og mener det, MEN så har man det 2ne, po og tonjeM forteller om da... Er man ikke anonym så bør man kanskje være forsiktig med hva man sier og ikke minst sørge for å ha full dekning for å si det.

ot

Synd noen skal ødelegge tråden med å prate tull, jeg prøver å følge med i tråden jeg. Så gidder noen å flytte innleggene i en egen tråd på "generelt"?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er man ikke anonym så bør man kanskje være forsiktig med hva man sier og ikke minst sørge for å ha full dekning for å si det.

Skal jeg måtte være anonym fordi folk får lyst til å drepe meg fordi jeg er for importforbud av nye kamphundraser til Norge? Eller mener du jeg skal være forsiktig med å ha slike meninger fordi noen kan få lyst til å drepe meg og "vet hvor jeg bor"??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trodde ikke jeg var så utleverende på nett jeg. Helt til jeg har opplevd å bli "kjent igjen" på forskjellige plasser av forumfolk.

Skal man være helt anonym på nett, så er det ikke så mye man kan si egentlig. Er mange som er flinke til å legge to og to sammen og klarer å resonere seg frem til utrolig mye rart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal jeg måtte være anonym fordi folk får lyst til å drepe meg fordi jeg er for importforbud av nye kamphundraser til Norge? Eller mener du jeg skal være forsiktig med å ha slike meninger fordi noen kan få lyst til å drepe meg og "vet hvor jeg bor"??

Nei, blir jo ikke rett det heller... Det er jo ytringsfrihet. Har selv mange meninger, men er for feig til å ytre dem i offentlig fora, nettopp pga slikt :icon_redface: For min del må folk få være det de er, velger de å være anonyme så bør jo det være ok, sett bort i fra at det pirrer nysgjerrigheten til noen. Og nei, det er ikke ok å "oute" noen overhodet! Kjente jeg ble litt satt ut her forlenden hvor en respektert debatant gjorde nettopp dette, det var så til de grader ufint og respekten gikk rett vest.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Per Olav

Såvidt jeg forsto på trådstarter holdt h*n innlegget i generelle vendinger - altså om hvorvidt "outing" var greit.

Jeg synes ikke det. Jeg synes det bør være opp til den enkelte å avgjøre hvilke "private" opplysninger som er hensiktsmessig å formidle i en tråd - uavhengig av hva vedkommende har formidlet i andre tråder.

Og - by the way - hvem eller hva som befinner seg bak et nick er meg knekkende likegyldig dersom jeg synes det er berikende, interessant og morsomt å diskutere med vedkommende :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Såvidt jeg forsto på trådstarter holdt h*n innlegget i generelle vendinger - altså om hvorvidt "outing" var greit.

Jeg synes ikke det. Jeg synes det bør være opp til den enkelte å avgjøre hvilke "private" opplysninger som er hensiktsmessig å formidle i en tråd - uavhengig hva vedkommende har formidlet i andre tråder.

Da må jeg jo bare spørre, syns DU at du har blitt "outet"?

Det blir jo litt tull det du sier her, PO - skal alle diskusjoner begynne på 0 da, liksom? Så jeg kan f.eks være i mot raseforbud i en tråd, mens jeg er veldig for i en annen, uten at noen skal kunne si noe om at jeg virrer i standpunktene mine? Eller påstå at jeg klikkertrener i en tråd, og si at jeg bruker positiv straff og annen "moro" i en annen tråd?

Mulig jeg misforstår deg skikkelig her, men?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Per Olav
Da må jeg jo bare spørre, syns DU at du har blitt "outet"?

Det blir jo litt tull det du sier her, PO - skal alle diskusjoner begynne på 0 da, liksom? Så jeg kan f.eks være i mot raseforbud i en tråd, mens jeg er veldig for i en annen, uten at noen skal kunne si noe om at jeg virrer i standpunktene mine? Eller påstå at jeg klikkertrener i en tråd, og si at jeg bruker positiv straff og annen "moro" i en annen tråd?

Mulig jeg misforstår deg skikkelig her, men?

Flir. Neida, jeg synes ikke jeg har blitt "outet" - jeg har aldri vært i "skapet" så "outing" er helt uaktuelt i denne sammenhengen. Jeg forstår heller ikke hvorfor min ringe person skal gjøres til tema - jeg har ikke bedt om noen diskusjon rundt det og det har sikkert ikke trådstarter heller :frantics: - men i likhet med erfaringene til noen andre i denne tråden ønsker jeg ikke legge ut privat informasjon på et forum som dette.

Nei, jeg mener ikke at alle diskusjoner må starte fra "null". På den andre siden ser jeg ikke nødvendigheten av å presentere informasjon som emm er irrelevant i f t trådens innhold. Det var det jeg antok trådstarter mente og som jeg er enig i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har valgt å være så anonym som mulig. Jeg forsøker konsekvent å ikke nevne hundenes navn eller rase, foruten hvilken gruppe rasen tilhører. Hvorfor? Fordi jeg ikke ønsker, eller har behov, for å dele så mye av privatlivet mitt. Ikke har jeg hjemmeside, og ikke skriver jeg blogg. Jeg tror rett og slett ikke folk har så stor interesse over hva jeg bedriver og mener, og da er det like greit å forholde seg anonym på hundeforum.

De som jeg har møtt fra sonen, og som vet mitt virkelige navn og hundens navn, de bruker de navnene når det er PM, men kun "terrier" offentlig, og det synes jeg er fint.

Allikevel syns jeg det er en grei regel at hvis man vil være anonym, og noen kjenner deg privat, så BE dem om å bevare anonymiteten din. Hvis man ikke spesifikt ber om det, kan man kanskje ikke forvente at de skal holde tett heller?

Jeg kjenner flere av de på sonen som er mest anonym, men det vet de ikke selv engang for det er ikke relevant hvem vi er på privaten.

Hvis man skal bruke folks private navn eller oppgi annen informasjon som kan gjøre at man gjenkjenner personen, er det helt vanlig folkeskikk at man SPØR først. Det som irriterer meg mest er de som knipser bilder på hundearrangementer og legger ut bilder av meg og hunden (hundene), med navn osv. uten å spørre meg om tillatelse først. At vi bevarer andres anonymitet så fremt vi ikke er sikre på at det er OK for personen at vi legger ut info, syns jeg er alfa omega i all forumprat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å "oute" noe selv om det gjelder den personens identitet, rase, seksuelle legning etc er en uting. Uansett om man er på sonen, et annet nettsted eller i det virkelige liv.

Man skal respektere at andre ikke ønsker å brette hele sin identitet ut over nettet, uansett hvilke grunner de har til det. 2ne forteller jo om virkelig trivelige ting som faktisk kan skje, og folk må få kunne ha sitt liv i fred. Uten at folk skal videforteller alt de veit av "sladder" de har fått vite om folk... Noe faktisk hundemiljøet ikke klarer har jeg erfart. :glare:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Just me!!
??? HVa i all verden har kjønn med saken å gjøre? Vi er da på et hundeforum..ikke en "par i hjerter"side..?

Hah, ikke sonen nei. Men det kan være lett å bomme.

Skal ikke ironi brukes om det ikke kommer fra en eldre, vis bruker? :frantics:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...