Gå til innhold
Hundesonen.no

Hovawart


Helene

Recommended Posts

Har ei venninne som planlegger kjøp av hovawart, men min skeptiske sans slår til, da hun nok har gått mest etter utseende under valgprosessen.

Noen som kan fortelle litt om rasen - hva krever den, hvordan er de å trene, helse etc?

Evnt. oppdretter-anbefalinger/erfaringer ønskes også :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ei venninne som planlegger kjøp av hovawart, men min skeptiske sans slår til, da hun nok har gått mest etter utseende under valgprosessen.

Noen som kan fortelle litt om rasen - hva krever den, hvordan er de å trene, helse etc?

Evnt. oppdretter-anbefalinger/erfaringer ønskes også :)

Ikke kjøp hoffe fordi den er pen. det er oftest MYE hund, og den må/bør brukes. . har skrevet litt om den her: http://dyresonen.no/forum/index.php?showtopic=28558

Ligger resultat av helseundersøkelse ute på sidene til hovawart-klubben (www.hovawart.no) , finner den ikke i farta, skal prøve å finne senere:) Generelt en ganske frisk rase, noe HD som på de fleste større raser.

Hvordan de er å trene avhenger veldig av hvor god man er som trener, og om man skjønner rasen :icon_fun: Hoffen finner på noe annet om du er for kjedlig/belønner for lite ect... De kan sikkert oppeves som ganske håpløse å trene før man skjønner de. :)

Ang lynne så har alle mine vært veldig trivelige hunder, og rasen er stort sett trivelig. men man må sjekke linjer og snakke med flere oppdrettere og eiere, for man finner også individer som er mindre trivelige som hos alle raser.

Men snille og greie, kosete og arbidsomme, lettlærte, aktive og krevende, utspekulerte og utrolig gode til å finne egene belønninger ,DET er de! En HERLIG rase for mange, alt for mye hund for andre. :) Vi kommer nok alltid til å ha hoffe i hus. har nr 3 nå, samt hatt et par på for i kortere perioder.

Vet ikke om jeg vil anbefale oppdretter til noen som velger rase etter utseende egentlig, men vil hun snakke med noen om rasen så ta kontakt med kennel dratini (dratini.net).

Lykke til:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hovawart er en lækker hund, men man skal vide hvad man har med at gøre. Avlere har i flere år kamufleret den som familiehund, men man skal have i baghovedet at det er en brukshund der er avlet til vagt. Det kan være en meget dominerende de hund, der kan være extremt teritorie bevidste og beskyttende, Nogle af disse hunde bliver en del større end største delen af dem man ser. nogle få af hundene udvikler større og længere canines, hvilket man er nødt til at tage med i sine overvejelser, kender en del der har haft Hovawart i Danmark(ikke kun avlet i Danmark). Nogle hovawarter begynder at tage deres turgånings område som en del af deres teritorie og beskytte det mod intrengere. Kender en del til nogle som har "klikket" og andre som trives fint som familiehunde.

Men jeg synes du skal læse mere om dem, ikke kun her fra landet, men også fra Tyskland, hvor de har været brugt til det formål de er avlet til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...