Gå til innhold
Hundesonen.no

Forb****e læringsprinsipper...


Shilamon

Recommended Posts

Jeg er så lei, så lei og er petn nødt til å få ut litt steam og legger det i deabbtkjellern så de som blir provosert kan svare med nebb og klør.

Jeg er så lei, så dritt lei av at (nesten) alle diskusjoner om metode (selv de som er lekende lette på et nivå alle henger med på) ender opp i de f*** læringsprisnippene.

JA, læringsprisnippene forteller oss noe om hvorfor/ hvordan et individ lærer og kan dermed si noe om hvorfor/ hvordan en metode (uansett hvilken) fungerer. Men er man så pinanødt til holde krampetak i læringsprinsippene slik at man ikke kan føre en diskusjon om metode uten å klistre seg fast i panikk over at noen beveger seg vekk fra dem?

Jeg har aldri studert læringsprinsippene, men har flere lederkurs og litt sosiologi i bakhhånd og kjenner derfor igjen en del av det som kommer frem i ulike debatter her. Det betyr ikke igjen at jeg konstant må henge meg opp i innlært teori,bruke prinsipper og kronglete begreper i alle mine diskusjoner.

Vi sitter alle på ulik kunnskap som kan gjør det lett og vanskelig for andre å henge med i diskusjonen. Løringsprisnippene trenger faktisk ikke å komme frem i alle diskusjoner om metode og dressur. De sier nemlig ikke så my eom metoden, men helelr om hvordan den virker.

Trenger vi å være så "trangsynte" og teoriavhengige at vi ikke kan ha en diskusjon på et lavere nivå der teori, prinsipper, vanskelige begreper og ord blir lagt til side? Trenger virkelig læringsprinsippene komme frem i en hver diskusjon? Må man virkelig tenke over de for at man skal kunne trene hund (hest, unge, aper.. what ever)? Går det ikke ann å bruke en metode uten dem?

Jeg tror det grå helt fint jeg, man trenger ikke å dra dem frem hele tiden og vet dere hva? Jeg har fått veldresserte og samarbeidsvillige både hester og hunder uten å tenke over dem. Kjenner mange jeg med funksjonelle, ldyige, snille og brukervennlige hunder som sikkert aldri har hørt om ordet "læringsprinsipp". Vi bruker dem alle i praksis fra tid til annen, men det betyr da for pokker ikke at de må med i enhver diskusjon her inne på forumet?

Jeg er lei, men litt mindre irritert når steamen er sluppet. Hallshugg meg de som vil, men bare husk å bruke de teoretisk "riktige" læringsprinsippene deres når dere gjør det. Ellers er dere dårlige halshuggere som ikke har skjønt noken ting.

*arg*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med å starte noen tråder om praktisk trening da, i stedet for å lese alle dem som ender i læringsteori?

Antakelig vil du kunne få noen svar (også fra teoretikerne) om trening i praksis hvis du ber om det, så ikke irritér deg så fælt over diskusjonene du misliker. Start heller noen selv som du finner interessante.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en uggen mistanke om at selv de kan ende i læringsprinsipper... Og greia er vel det at det allerede noen finnes mange interresante diskusjoner om hund, men de bare renner ut i læringsprinsippene.

Det er liksom ikke vits med 5 diskusjoner om samme emnet som alle tråles inn på læringsprinsippene...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Per Olav

Et lite tips kanskje: Etter min mening er "lurking" på noen av de herværende og andres blogger vel så inspirerende m h t diskusjoner rundt praktisk trening enn hva du får her. Dessuten finner du masse godt billedstoff :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

He he

I praksis så er det vel bare én person her inne som til stadighet klarer å dreie enhver diskusjon inn på læringsprinsippene;Ingar! Vi andre forsøker å dreie det mot et mer "folkelig" språk, og overbevise ham om at det faktisk er mulig å ha en fruktbar og lærerik meningsutveksling uten hele tiden å konkludere med "let i læringsprinsippene, så får du svar". Minner forøvrig litt om det religiøse sier om sine hellige tekster. Hundetrening er praktisk, så jeg er helt enig i at å ha en praktisk tilnærming til problemene ofte er beste løsning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Per Olav
For å være helt ærlig, så skjønner jeg ikke en døyt av hva dere snakker om :P . Snakk norsk :P . Hva er foreksempel læringsprinnsippene??

Godt spørsmål :lol:

Læringsprinsippene er noen regler som beskriver hvordan man får det beste ut av hunden sin. Det som ligger i bunn hos meg har jeg hentet fra ei framifrå dame som heter Margrete Munthe. De lyder slik: "Jeg aldri mer vil hunden slå men vennlig klappe den. Dens hale til å logre få så vil den bli min venn". Og så kommer noe annet smårusk i tillegg.

Edit: Første delen av første linja har nå aldri vært aktuell men jeg måtte ta det med for rimets skyld :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt spørsmål :lol:

Læringsprinsippene er noen regler som beskriver hvordan man får det beste ut av hunden sin. Det som ligger i bunn hos meg har jeg hentet fra ei framifrå dame som heter Margrete Munthe. De lyder slik: "Jeg aldri mer vil hunden slå men vennlig klappe den. Dens hale til å logre få så vil den bli min venn". Og så kommer noe annet smårusk i tillegg.

Det var dagens Per Olav! :D

*klappe på Per Olav*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og så kan vi jo fortsette med Munthes læringsprinsipper for tradisser:

Nei,nei gutt dette må bli slutt!

Ikke storme inn i stua før du har tatt av deg lua.

Tørk av foten din, og gå stille inn.

Den tenker jeg satt :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt spørsmål :lol:

Læringsprinsippene er noen regler som beskriver hvordan man får det beste ut av hunden sin. Det som ligger i bunn hos meg har jeg hentet fra ei framifrå dame som heter Margrete Munthe. De lyder slik: "Jeg aldri mer vil hunden slå men vennlig klappe den. Dens hale til å logre få så vil den bli min venn". Og så kommer noe annet smårusk i tillegg.

Edit: Første delen av første linja har nå aldri vært aktuell men jeg måtte ta det med for rimets skyld :P

:P:P:D

Fram for å tabloidisere trening av hund. Da tror jeg vi hadde truffet langt flere med lærdommen :P.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Per Olav
Fram for å tabloidisere trening av hund. Da tror jeg vi hadde truffet langt flere med lærdommen :lol:.

Mmm ja :D Hvorfor gjøre alltingen så innmari vanskelig? Etter min mening er Hunden Blå noe av det viktigste som har skjedd m h t opplæring i f t hund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å være helt ærlig, så skjønner jeg ikke en døyt av hva dere snakker om :) . Snakk norsk :) . Hva er foreksempel læringsprinnsippene??

Læringsprinsippene (lovene) forteller hvorfor hunden for eksempel setter seg når du sier sitt...eller hvorfor den ikke gjør det. For noen er det kjekt å vite slikt. :) Og de griper inn i all viljestyrt atferd. Når du f. eks. gir hunden godbit fordi den setter seg, fører det til at den lærer å sette seg. Da snakker vi om læringsprinsippene og de er alltid i bruk i praksis så det er lite teoretisk over dem egentlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

He he

I praksis så er det vel bare én person her inne som til stadighet klarer å dreie enhver diskusjon inn på læringsprinsippene;X Vi andre forsøker å dreie det mot et mer "folkelig" språk, og overbevise ham om at det faktisk er mulig å ha en fruktbar og lærerik meningsutveksling uten hele tiden å konkludere med "let i læringsprinsippene, så får du svar". Minner forøvrig litt om det religiøse sier om sine hellige tekster. Hundetrening er praktisk, så jeg er helt enig i at å ha en praktisk tilnærming til problemene ofte er beste løsning.

(Teddy, jeg fjernet navnet fra quoten din, da det egentlig er uvesentlig i mitt svar.)

Her er du så absolutt inne på noe Teddy.. Hvis man går ut fra at diskusjoner om diverse treningsmetoder har til hensikt å lære leserne noe, så er det en fordel å bruke utrykk som de aller fleste forstår. Selv om vi er en hel del som skjønner "gresk", så ønsker man vel å nå ut til flest mulig med sin kunnskap og/eller overbevisning? Det nytter ikke om man er aldri så lærd/kunnskapsrik, hvis man ikke evner å formidle kunnskapen til " elevene", på en forståelig måte..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

(Teddy, jeg fjernet navnet fra quoten din, da det egentlig er uvesentlig i mitt svar.)

Hvis man går ut fra at diskusjoner om diverse treningsmetoder har til hensikt å lære leserne noe, så er det en fordel å bruke utrykk som de aller fleste forstår.

Hva er egentlig poenget ditt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det framgår forhåpentligvis av innlegget?

Nei det er diffust fordi du tok utgangspunkt i, sitat; ""Hvis man går ut fra at diskusjoner om diverse treningsmetoder har til hensikt å lære leserne noe""

Og det er da ingen som har til hensikt å lære leserne her på sonen noe om de ikke ber om hjelp. Selv har jeg i alle fall ikke den hensikten og stiller på linje med alle andre som skriver etter hva jeg føler, mener og tror. Skal jeg lære bort noe så er det altså til de som spør om hjelp og det er en helt annen sak.

Så hva er poenget?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...