Jump to content
Hundesonen.no

KORAD tittel

Benedicte

Recommended Posts

Hvordan oppnår man en korad tittel? Alt jeg har fått med meg er at det består av en eksteriør og en mentalitetsdel og at man må til Sverige. Får man tittelen "med seg" tilbake til Norge? Blir den registrert på stamtavlen? Må hunden oppnå tittelen før fylte 2 år? Og hva kreves på mentalitetsdelen og hva kreves på eksteriørdelen?

Noen andre kunne sikkert svart bedre enn meg, men jeg vet at KORAD-tittelen er forbeholdt såkalte bruksraser, og at du må gjennomføre en korning med (tror jeg) en viss poengsum mimimum. Eksteriør aner jeg ikke noe om. Hvis du søker på MH, FA og sånne ting under atferd og trening, tror jeg du skal finne listen over bruksrasene. Ellers står det kanskje noe om det på svenske sider.

Tok et kjapt søk, jeg:

http://www.boxerklubben.nu/klubbinfo_korningkrav.htm

http://www.aktivhund.se/TavlingarProv/Korn...asp?menuindex=7

Her har jeg klippet ut listen over brukshunderasene, fra den øverste linken:

Australisk Kelpie och Cattle dog

Australian Shepherd

Beauceron

Belgiska Vallhundar; Groenendael, Tervuren, Laekenois, Malinois

Berger Picard

Bouvier des Flandres

Boxer

Briard

Collie; korthårig, långhårig

Dobermann

Hollandse Herdeshond

Hovawart

Riesenschnauzer; svart, peppar och salt

Rottweiler

Schäfer

Svart terrier

En korning er svenskenes variant av vår funksjonsanalyse, pluss en bedømmelse av hundens eksteriør. Da er det mentaltestdommere som vurdere hunden gjennom funksjonsanalysen, mens en eksteriørdommer måler og vurderer hundens utseende. Her skal det på begge være et minimumskrav for å få tittelen KORAD som du får med deg til Norge og står foran hundens navn. Dette er altså et avlsverktøy som gir hunden et bevis på at den en mentalitet og et utseende som er forenelig med rasens standard.

Testen er forøvrig nylig gjort om der man bl.a. har mulighet til å utfordre de hundene som tåler det ennå mer for å kunne dra frem forsvar/agressjon på hunder som tåler mye, for å se hvor grensen til hunden går. Det er også gjort om enkelte andre moment.

De fleste tester hundene når de er mellom 2 og 3 år. Før dette er det MH som gjelder.

Titelen kan ikke tas med til Norge, og hunden trenger ikke være under 2 år.

De hundene som har fått tittelen i Sverige skriver også denne tittelen foran navnet her i Norge. De fleste her som er interessert vet hva tittelen står for, og det er jo det som er hele poenget. Det er riktig forøvrig, at hunden må ha utstillingsresultater i tillegg for å kunne bli champion i LP eller bruks (sikkert agility også, men den grenen vet jeg ikke noe om). Så vidt jeg vet, så faktisk hunden være over 2 år for å ta testen.

De hundene som har fått tittelen i Sverige skriver også denne tittelen foran navnet her i Norge. De fleste her som er interessert vet hva tittelen står for, og det er jo det som er hele poenget. Det er riktig forøvrig, at hunden må ha utstillingsresultater i tillegg for å kunne bli champion i LP eller bruks (sikkert agility også, men den grenen vet jeg ikke noe om). Så vidt jeg vet, så faktisk hunden være over 2 år for å ta testen.

Her og her står det mere om korad. Det står også at hunden skal være mellom 24 og 48 måneder for å ta testen.

Så vidt jeg vet, så faktisk hunden være over 2 år for å ta testen.

Det står også at hunden skal være mellom 24 og 48 måneder for å ta testen.

Det er mulig jeg er kørka, men sier dere ikke akkurat det samme ang alder? 2 år er så vidt jeg veit 24 mnd? :(

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Recently Browsing   0 members

• No registered users viewing this page.

• Nye innlegg

• Tatt bilder av pliktfølelse i dag. Han pleier være flink til å bli sittende/stående/liggende når jeg står oppreist, ter seg som et skolelys, men somehow har han tolket det at jeg setter meg ned på huk som: "Kom!" Forståelig nok. Et ekstra håndsignal mens jeg setter meg ned var alt som skulle til for å fikse den, men når jeg tar frem mobilen virker det som han er redd den skal fange mamsen, og han klarer ikke holde posisjonen, men haster inn for å redde turen fra den gledesdreperen der.  En real tålmodighetsprøve for begge å få lov til å ta bilder av de flotte sitt/dekk/stå han vanligvis har, da vi ikke snakker samme språk og har vidt forskjellige oppfatninger av hva den der svarte, flate greia er for noe, men vi fikk det da til etterhvert. Tjue bilder av naturskjønne omgivelser forsøplet av en lilla gummisnor, noen av dem også med hale og rumpestump på lagt i søpla, og så presenterer vi oss som om vi har litt fotoskills og hverdagslydighet sånn noenlunde på stell. Å få tatt fine bilder med langlina skjult eller litt penere dandert får være neste mål.    BTW, han har fått seg en praktisk custom klipp. Korrekt riesen frisyre drar nemlig inn sånne MENGDER med sand, en blir tullerusk. Fra å være vant med korthårede hunder på asfalt og gress i bymiljø, ble jeg virkelig smågal av all sanden de nydelige riesenbeina dro inn fra gårdsveiene her. Dessuten er flared jeans silhuett SÅ 90's. Vi gikk for en 2020 women's jeans fashion silhuett istedenfor. Praktisk. Ørene klarer jeg ikke klippe før det blir virkelig varmt, for han er så nuskesnusk kosemose søt med sånn spanielpels på dem. Litt sånn Lady og Landstrykeren hybrid look nå. Gen Z synes sikkert han ser ut som en skikkelig kjekkas hen/them/they. 
    • Dette albumet har flere låter han liker. Artisten har gitt ut flere: https://music.youtube.com/playlist?list=PLQKkIV10JKf_ZFZxjvkB-LUc00Kyiifhz&si=Hc2-qFcJVQEsqZ_G
    • Om økonomien er stram låner man bøker på biblioteket. 100% positiv hverdagslydiget (eller Hverdagslydighet fra valp til voksen som den nye versjonen heter), På talefot med hunden, eller andre gode hundebøker. Men ta en titt på fra Bølle til bestevenn-seriene, Maren bruker mye metoden der med å få hunden til å legge seg og være trygg i sengen sin.
    • Jeg har ikke lyst til å beskrive metode å trene inn ro med tekst på internett. Kroppspråk, toneleie, timing og ikke minst følelser. Jeg anbefaler å leie inn en instruktør. Det er alltid det beste, fordi de ser en utenifra. En ser ikke sitt eget kroppsspråk, og når en har fokus på hunden og barna så er det fort gjort å glemme eget kroppsspråk. Alternativt, om økonomien er veldig stram: Dunbar Academy abonnement? 
    • Jeg tenker at hvis du har en solid "gå og legg deg på plassen din"-kommando så er det en fin avledning når hun maser sånn. Men pass også på at hun ikke blir eksludert når det er barn inne i bildet. Ellers så er det kontrollert og rolig omgang med barn. Sett dere ned på litt avstand til en barnehage i hentetid, og belønn ro og kontakt. Gå tur sammen med små barn og/eller barnevogn, helst uten nærkontakt mellom hund og barn. Lær hunden at hun får være med selv om det er barn der, men at hun ikke trenger å bry seg om dem.
  • Nylig opprettede emner

• Create New...