Gå til innhold
Hundesonen.no

KORAD tittel

Benedicte

Recommended Posts

Skrevet

Hvordan oppnår man en korad tittel? Alt jeg har fått med meg er at det består av en eksteriør og en mentalitetsdel og at man må til Sverige. Får man tittelen "med seg" tilbake til Norge? Blir den registrert på stamtavlen? Må hunden oppnå tittelen før fylte 2 år? Og hva kreves på mentalitetsdelen og hva kreves på eksteriørdelen?

Skrevet

Noen andre kunne sikkert svart bedre enn meg, men jeg vet at KORAD-tittelen er forbeholdt såkalte bruksraser, og at du må gjennomføre en korning med (tror jeg) en viss poengsum mimimum. Eksteriør aner jeg ikke noe om. Hvis du søker på MH, FA og sånne ting under atferd og trening, tror jeg du skal finne listen over bruksrasene. Ellers står det kanskje noe om det på svenske sider.

Skrevet

Tok et kjapt søk, jeg:

http://www.boxerklubben.nu/klubbinfo_korningkrav.htm

http://www.aktivhund.se/TavlingarProv/Korn...asp?menuindex=7

Her har jeg klippet ut listen over brukshunderasene, fra den øverste linken:

Australisk Kelpie och Cattle dog

Australian Shepherd

Beauceron

Belgiska Vallhundar; Groenendael, Tervuren, Laekenois, Malinois

Berger Picard

Bouvier des Flandres

Boxer

Briard

Collie; korthårig, långhårig

Dobermann

Hollandse Herdeshond

Hovawart

Riesenschnauzer; svart, peppar och salt

Rottweiler

Schäfer

Svart terrier

Skrevet

En korning er svenskenes variant av vår funksjonsanalyse, pluss en bedømmelse av hundens eksteriør. Da er det mentaltestdommere som vurdere hunden gjennom funksjonsanalysen, mens en eksteriørdommer måler og vurderer hundens utseende. Her skal det på begge være et minimumskrav for å få tittelen KORAD som du får med deg til Norge og står foran hundens navn. Dette er altså et avlsverktøy som gir hunden et bevis på at den en mentalitet og et utseende som er forenelig med rasens standard.

Testen er forøvrig nylig gjort om der man bl.a. har mulighet til å utfordre de hundene som tåler det ennå mer for å kunne dra frem forsvar/agressjon på hunder som tåler mye, for å se hvor grensen til hunden går. Det er også gjort om enkelte andre moment.

De fleste tester hundene når de er mellom 2 og 3 år. Før dette er det MH som gjelder.

Skrevet

For å bli Korad må hunden ha godkjent mental beskriving, godkjent eksitørbeskrivning, og hofteleddrøngen med resultat A eller B.

Titelen kan ikke tas med til Norge, og hunden trenger ikke være under 2 år.

Skrevet
Titelen kan ikke tas med til Norge, og hunden trenger ikke være under 2 år.

De hundene som har fått tittelen i Sverige skriver også denne tittelen foran navnet her i Norge. De fleste her som er interessert vet hva tittelen står for, og det er jo det som er hele poenget. Det er riktig forøvrig, at hunden må ha utstillingsresultater i tillegg for å kunne bli champion i LP eller bruks (sikkert agility også, men den grenen vet jeg ikke noe om). Så vidt jeg vet, så faktisk hunden være over 2 år for å ta testen.

Skrevet
De hundene som har fått tittelen i Sverige skriver også denne tittelen foran navnet her i Norge. De fleste her som er interessert vet hva tittelen står for, og det er jo det som er hele poenget. Det er riktig forøvrig, at hunden må ha utstillingsresultater i tillegg for å kunne bli champion i LP eller bruks (sikkert agility også, men den grenen vet jeg ikke noe om). Så vidt jeg vet, så faktisk hunden være over 2 år for å ta testen.

Her og her står det mere om korad. Det står også at hunden skal være mellom 24 og 48 måneder for å ta testen.

Skrevet
Så vidt jeg vet, så faktisk hunden være over 2 år for å ta testen.

Det står også at hunden skal være mellom 24 og 48 måneder for å ta testen.

Det er mulig jeg er kørka, men sier dere ikke akkurat det samme ang alder? 2 år er så vidt jeg veit 24 mnd? :(

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Vi har hittil foret vår valp på 13 uker med fire måltider om dagen og har planer om å gå ned til tre måltider om dagen. Ved fire måltider ga vi frokost ca 07-07.30, lunsj 12, middag 16 og kveldsmat 19.30.  hvilke tidspunkter forer dere valpene deres og hva har fungert for dere?
    • Hei @Betan, min erfaring strekker seg fra 2002 da jeg fikk min første bull-hund. Min første ambull ble født i 2007 og jeg har hatt mange verv i det norske raseklubbens styre, nå sitter jeg i den svenske klubbens styre. Jeg har som oftest hunder i par og jeg er utdannet innefor atferd men også jobbet som hundetrener i mange år. Nå for tiden konkurerer jeg med min ambull-tispe. Vi er i kl 3 i RL f.eks og har flere sporprøver bak oss, tatt i Sverige. Så erfaringen strekker seg fra egne hunder til mange av norges og sveriges ambuller. Holder det?
    • Med denne innstillingen kommer du til å få mange overraskelser i hundeholdet ditt i årene som kommer:) 
    • Tenker at du først og fremst må stikke fingeren i jorda å innse hva slags gener valpen din har. Alle disse tre rasene har grunnleggende mye jaktinstinkt. Alt beror seg ikke på at du er flink til å trene hunden din i valpestadiet. Om du har valp etter foreldredyr/linjer med mye stress og lite impulskontroll har du mildt sagt en jobb foran deg Jeg hadde aldri, ALDRI stolt på min amerikanske bulldog alene rundt små dyr eller katter. Det ville høyst sannsynlig blitt blodbad. Ikke fordi han var slem, ond eller dårlig trent. Men fordi han hadde ett voldsomt jaktinstinkt. Jo før du innser at det mest sannsynlig kan være tilfelle med din hund og, dess bedre er det. Tilrettelegg for minimalt med triggere for hunden din og å holde dyra skilt når du ikke hjemme eller kan følge godt med på interaksjonen mellom dem er mitt beste tips til deg. Pluss, trene på impulskontroll og konsentrasjon. Atferden på hunden din kommer garantert til å forandre seg når den går igjennom de forskjellige kjønnsmodningsfasene - kanskje spesielt dersom du har hannhund.  Fortsett å trene gjennom hele livet til hunden din så minimerer du sjansen for at noe går galt. 
    • Jeg meldte en bekymring til mattilsynet i sommer. Hadde masse bevis på at dyrene ikke hadde det bra, hadde samtaler på telefon, SMS, mailkorrespondanse med saksbehandler fra Mattilsynet, pluss jeg lagde egen googledisk-folder med bilder og videoer av forholdene som hun/de fra Mattilsynet hadde fri tilgang til. Jeg vet også at Mattilsynet var der i hvert fall en gang på befaring. Det endte i at eieren fortsatt har dyrene, noe jeg syntes er heeelt hårreisende.  Hundene hadde tak over hodet, tilgang til mat og vann - så da var det ikke skjellig grunn til omplassering. På tross av at de konstant sto ute, sloss så blodet sprutet og ikke ble møkka for... Nå har jeg flytta, men da jeg fortsatt bodde i området stod det to voksne pluss fire/fem valper i samme hundegård. Alle utenom den ene var forholdsvis store driv- og jakthunder på rundt 25/30 kilo. Tror også at Mattilsynet har sykt mye å gjøre, med lite ressurser til å gjennomføre alt, at de kun har mulighet til å befare bekymringer der dyr er døende eller har veldig, veldig kummerlige livsforhold. Det du beskriver er selvfølgelig helt ******, men trolig ikke nok til at Mattilsynet kommer til gjøre noe.. Dessverre.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...