Gå til innhold
Hundesonen.no

DK UCH


HHC

Recommended Posts

Jeg har lest litt å prøvd å fortså, men må innrømme for meg selv at topplokket ikke funker så bra på å skjønne det. Men slik jeg tror det er så må min hund ha bestått en b-prøve i Danmark for å bli DK UCH. Det finnes ikke noe parantes championer i Danmark? Om noen vet / skjønner dette og kan gi meg svaret hadde jeg blitt glad. Reglene for retrievere ligger sammen med øvrige regler på DKK's hjemmeside.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har lest litt å prøvd å fortså, men må innrømme for meg selv at topplokket ikke funker så bra på å skjønne det. Men slik jeg tror det er så må min hund ha bestått en b-prøve i Danmark for å bli DK UCH. Det finnes ikke noe parantes championer i Danmark? Om noen vet / skjønner dette og kan gi meg svaret hadde jeg blitt glad. Reglene for retrievere ligger sammen med øvrige regler på DKK's hjemmeside.

Jeg vil anta at det menes at hunden må ha bestått en slik prøve for å kunne delta i brukshundklassen i Danmark, men at de der ikke har noen brukskrav til utdeling av championat. Man kan dermed like gjerne stille i åpen klasse som i bruksklasse og ha like stor sjanse til å få cert... Det er iallefall slik på min rase: de har en bruksklasse, men de trenger ikke bruksprøver for å få championatet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ergo de deler ut 2 cert? Et i BK og et annet?

Noen som har et 100% sikkert svar her..? hehe :lol:

Nei, cert deles ut i beste hannhund- eller tispeklasse - som her i Norge. Mao - en brukshundklasse uten noen som helst funksjon - akkurat som i Norge :D.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og det svaret er helt 100% korrekt. Eller ser jeg liksom ikke vitsen med å stille i Danmark :lol:

Det var i allefall slik det var da jeg stilte min hund i Danmark. Da stilte jeg i bruksklassen - fikk der CK - og var inne igjen i beste tispeklasse og fikk certet (OG en Københavnvinnertittel :D). Men jeg skjønner at du lurer - jeg kontaktet en dansk dommer der nede jeg for å få endelig klarhet i hva som faktisk gjaldt, og da var forklaringen at man bare måtte ha meritter for å kunne delta i bruksklassen - men det var ikke noe krav til championatet.

DKK har vel kanskje lagt ut sine championatregler ? Det burde kanskje stå der DERSOM det er krav til bruksmeritter for championat på flat i Danmark.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har bare skummet reglene og er ikke heeelt sikker på om jeg forstår dem skikkelig heller, men her er min tolkning (punktvis i samme rekkefølge som punktene i DKKs regler):

* Særlige krav til enkeltraser for å kunne delta i brukshundklassen:

For at en flat skal kunne stille i bruksklassen må den ha BESTÅTT en eller annen form for jaktprøve. Jeg aner ikke hvilke av de norske prøvene som tilsvarer de nevnte danske prøvene, men som utenlandsk utstiller må du i hvert fall ha med FCIs bruksprøvecertifikat som bevis for at du har bestått.

* Særlige krav til enkeltraser for å kunne tildeles certifikat:

For at en flat skal kunne tildeles certifikat må den være påmeldt i brukshundklasse. Altså, du må ha bestått prøvene nevnt over for i det hele tatt å få stille i klassen, og du må ha stilt i denne klassen for å kunne få tildelt certet.

* Dansk eksteriørchampion - DKCH:

(først ramser de opp masse alderskrav etc som jeg ikke gadd å lese)

Av enkelte raser, blant annet flat'en, krever de i tillegg at hunden har oppnådd minst 2. premie på markprøve B, åpen klasse (eller sikkert noe tilsvarende på en norsk jaktprøve).

I tillegg hadde de en del "parentestitler".

Dansk Utstillingschampion, DKCH(U), krever ikke jaktpremieringer, men kan visst bare deles ut til Golden av retrieverrasene.

I tillegg finnes det en tittel som heter Dansk Champion med jaktpremiering, DKCH(+J), som krevde enda høyere jaktpremieringer. Og så var det jo Dansk Jaktchampionat, DKJCH.

Hm, dette ble veldig uoversiktlig, så jeg prøver meg på en kjapp oppsummering:

Altså, skal du ha noe håp om å få certet må du stille i bruksklassen. For i det hele tatt å kunne stille der må du ha bestått en jaktprøve. Men for å få DKCH holder det ikke at prøva er bestått, du må også ha en viss minimumspremiering. (Hvordan dette løses i praksis for hunder som har bestått men ikke fått høy nok premiering skjønte jeg ikke, kan man da få certet men ikke tittelen??). Og jo mer jaktrelatert tittel du er på jakt etter ( :lol: ) jo bedre jaktpremiering må du ha.

... Trur eg... :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:lol:

Nei, det virker som om det er en regel som sier at championatregler ikke kan være enkle og logiske :D

Mener å huske at de fleste retrieverrasene bortsett fra golden hadde ganske like regler egentlig, så fikk litt inntrykk av at de ønsket å bevare jaktegenskapene i de fleste rasene. Men golden hadde de visst gitt opp som jakthund...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eller hva med å bare kaste seg ut i det og faktisk trene hunden og få bruksmerittene ? :rolleyes:

Joda, fint om du kunne trent hunden min til det fra mars til juni. Værsågod jobben er din!

(Hvorfor skal golden slippe liksom? De trenger det MYE mer en flatten..)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, fint om du kunne trent hunden min til det fra mars til juni. Værsågod jobben er din!

(Hvorfor skal golden slippe liksom? De trenger det MYE mer en flatten..)

Nå er det jo gjerne en grunn til at man ønsker å ha krav til championat ut over at hunden er pen... Det hjelper jo lite med en pen, men udugelig hund, eller ? Jeg synes det er helt på sin plass jeg, med krav til brukspremiering på en slik rase - akkurat som det er på min rase i Sverige (og ja, min hund har greid disse kravene - og nei - det kommer ikke gratis).

Det finnes da nok av treningsmiljøer for retrievere - så det er jo bare å hive seg med det ? Til og med min lille briard har vært med og "knallet" på retrievertrening *flir*.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Bruk kode "alrute15" for å få 15% rabatt på ruta, rutebånd, blindspots og targets hos Drammen Hundepark. Gyldig til 15. oktober 2024 https://www.nettbutikk.drammenhundepark.no/categories/rute
    • Hei, er det noen som vet hva reglene er for å stille kirurgisk kastrert hannhund i utlandet er, eller hvor man kan finne slik informasjon? Jeg vet at NKK tillater å stille kastrert hannhund dersom det er gjort av medisinske årsaker og hvis man kan fremvise attest for at hunden hadde to normale testikler før kastrering. Men gjelder dette også hvis man ønsker å stille hunden for eksempel i Sverige, Finland, Frankrike etc? Eller har alle land ulike regler? Noen som eventuelt vet hvilke land som godkjenner det eller land som ikke tillater å stille kastrert hund (uansett om det er gjort av medisinske årsaker?😊
    • Hvis hun fortsatt bruker samme metodene er det jo "bare" å anmelde igjen. Ellers ville jeg sendt formelle henvendelser til klubben og NKK.
    • Jeg klagde på dette hos NKK inne på FB da det kom opp at de lot henne holde på. Det ble slettet og jeg fikk "mute" for en tid. Skremmende holdning. jeg kjenner personen fra hestemiljøet helt tilbake til 1988  da jeg kommer fra og har bodd 3 il fra hennes hjemsted. Kjenner og tilk henne fra hund selv om jeg har hatt nada med henne å gjøre.. jeg anbefaler at dere går inn og leser de grusomme sms som ble sendt mellom henne som eier og driver av kennelen - og de to ansatte..saken er mye verre enn det virker i media. Mangelen på respekt og empati er hårreisende.  Hun skal og ha blitt dømt for vold mot menneske og er kjent i området for å være "feisty". hvis man kan si det sånn.. sier ikke mer om  saken.. men rapporter og boikott.. Den som blir direkte berørt må være flink å si i fra.. Kanskje det er på tide at NOAH kommer på banen??
    • Skriv litt fort her men veit at mensen er noe kvinner har å ikke hunder. Men trudde du klarte å slå 2 fluer sammen ✨️ Vi har fikset alt å funnet ut av alt så går det ikke Ann å slette innholde heller  Så andre som sere dette så all good ok8 vi fant ut av problemet 😄
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...