Gå til innhold
Hundesonen.no

Fenris, Frost og Spot


Angilja

Recommended Posts

Fenris er en 2 år gammel hovawart-gutt. Han er en livsglad, sosial og energisk, rett og slett en herlig type! Fenris kom til oss når han var 9 uker, fra kennel Dratini. Han var 3-4 uker første gangen vi besøkte ham. Jeg satt på gulvet og Fenris kravla opp i fanget mitt. Det var høyt opp, men Fenris ga seg ikke; han skulle opp, og opp kom han til slutt. Fenris hadde valgt hvem han skulle bo hos, og jeg har ikke tvilt et sekund på at jeg har fått riktig hund... Fenris har utvikla seg til å bli en kjempegod hund. Sevfølgelig har han sine uvaner og rariteter, men han er stort sett helt super. Vi har gått valpekurs, grunnferdighetskurs og lydighetskurs, og har lært kjempemye sammen. Fenris er en hoffe med masse motor og arbeidslyst, akkurat som jeg var ute etter. Sammen med motor og arbeidslyst har han en super av/på knapp.

I høst var vi på MH, og den ble godkjent (sett i forhold til norsk hovawart-klubbs avls-regler) . Han er også nettopp HD/AA røntget, og har A på både hofter og albuer. Vi har vært på 3 utstillinger og fått et cert.

Vi trener litt agility for morroskyld, og har vært med på et par stevner. Har planer om å stille lydighet også etter hvert. Vi trives best med å gå lange turer i skog og fjell, og velger ofte det fremfor organisert hundetrening.

Fenris er klikkertrent etter beste evne, og her en herlig hund å jobbe med!

Planene fremmover er utstillingskurs som begynner neste uke, utstilling i Orklahallen i november samt NKK på Hamar.

Her er noen bilder av god-gutten:

u5nr2-full.jpg

galfenris-full.jpg

fenrisgutten-full.jpg

Spot:

Spot kom til oss høsten 2006, nesten 3 år gammel . Spot var blitt brukt litt som gjeterhund, men var litt for svak på sau.

Hos oss lever Spot det gode liv, med masse kos og lite sau. Vi bruker ham på sau noen ganger om sommeren, men passer på at det ikke blir for mye for ham. Spot er en herlig border collie, han finnes ikke stressa til daglig, og det skal MYE til for å få ham stressa. Han er rolig og uredd i de fleste miljø, han elsker mennesker til tross for at han er overdrevent underdanig. Spot elsker å få være med til byen, der er det masse mennesker han gjerne skulle ha snakka med, og med Spot sitt utseende er det mye oppmerksomhet å få også.

Spot er en matglad hund. Så lenge det er folk i huset er han en engel. Men er vi borte nøler han ikke med å hoppe opp på kjøkkenbordet og sluke det som er. En gang slukte han en tube med smøreost. Den kom ut igjen uten komplikasjoner.

Spot trener litt agility, og stort sett synes han det er morsomt. Han har vært med på noen stevner med resultater som forventet.

Frost:

15.08.08 kjørte vi den lange veien til Linköping i Sverige for å hente hjem lille Frost. Frost er en samojed-gutt på nå 9 uker. Han var rolig og grei hele den lange veien hjem til Norge. Frost ble født som nr 7 i en søskenflokk på 9, hvorav 4 hanner og 5 tisper.

Frost er et lite matvrak, og glad i lek så denne gutten blir nok grei å trene med. Planen foreløpig er at han skal være tur og trekk hund, i det ligger vel at det kommer flere samojeds i hus med tiden.

Mer info kommer når vi blir bedre kjent med ham.

frost.jpg

15087.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 52
  • Created
  • Siste svar
Vakker var han :blink: finnes hoffer i flere farger? :blink:

Hoffen finnes i sort, blond og sort med tegninger (som Fenris). Jeg hadde ei tispe som var vilt-farga for noen år siden, men den fargen er ikke godkjennt. Bilder av henne på hjemmesiden min under "til minne" og i "galleriet" (Chaisy). har også bilder av en sort hanne jeg hadde hunder "til minne" og i "galleriet" (Buck).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nydelig! Jeg tror hoffen ofte er en rase som blir "glemt", men som fortjener mer populæritet enn de har. Veldig OK hunder, er det ikke? Lyst til å fortelle litt om temperament, bruksområder og sånt? Det er vel en gruppe 1 hund? Hm, nå kjente jeg at jeg visste lite. Men de er lekre!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nydelig! Jeg tror hoffen ofte er en rase som blir "glemt", men som fortjener mer populæritet enn de har. Veldig OK hunder, er det ikke? Lyst til å fortelle litt om temperament, bruksområder og sånt? Det er vel en gruppe 1 hund? Hm, nå kjente jeg at jeg visste lite. Men de er lekre!

Jeg kan godt skrive litt mer om rasen i "raseleksikonet" her på sonen en dag. Det er forresten en gruppe 2 hund :rolleyes:

Litt kort om mitt inntrykk av rasen (etter 10 år med hoffe):

Elsker å jobbe, jo dårligere vær jo bedre...

Kreative på godt og vondt ( kan være "interessant" å komme hjem fra arbeid når en litt understimulert hoffe har vært alene hjemme hele dagen...)

Elsker å bære ting (supert å få bære en pinne/sokk/sko/avis i munnen på tur og når det kommer besøk hjemme)

Matvrak

Noen har mye vokt i seg.

Alltid klar for action, men rolig og avslappa inne.

Umulige å slite ut fysisk, jeg har ikke klart det enda iallfall.

Allsidige bruksområder (familie _og_ brukshund, spor, lydighet, redning, agility, vakt, kløv++ )

Mye hund, både i størrelse og hva de "krever" av eier. Det er ikke en stor golden :(

De kan være krevende i perioder, spesielt som unghunder.

Ang. temperament er det krav om gjennomført mentaltest for avl gjennom klubben. Mitt inntrykk er at temperamentet stort sett er veldig bra (sosiale, omgjengelige hunder), men man finner også her individer som ikke har ønskelig temperament.

Personlig er jeg forsiktig med å si for mye positivt om rasen, rett og slett fordi man må være klar over at det (oftest) er en rase som krever mer en å leve som familiehund med turer som bare består av å traske gatelangs en time om dagen. I de rette hendene er de flotte og godmodige koseklumper:)

Skriver mer i raseleksikonet siden:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...
  • 4 months later...

I helga var Fenris på utstilling, fikk 1/1 HP .

Kritikken hans: "Stor kraftig, meget god type , men må ikke bli tykkere. Utmerket beinstamme, godt hode, men ørestillingen kunne vært bedre. meget gode proporsjoner, kropp. vel vinklet fram og bak. Rygg må bli strammere. Utmerket pels og farge. "

fenris2804.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fenris er så PEN !

Synes ikke han ser noe for stor ut jeg, men det er kanskje fordi vår hoffefrøken er litt brei over baken. :ahappy:

Hvor mye veier han?

Må bare si det at han er slett ikke tjukk! Han har mye muskler siden han trekker så mye og får så mye mosjon, men FEIT, DET er han i alle fall IKKE! Jeg skjønner ikke hvordan dommeren klarte å misforstå muskler for fett, jeg.. :ahappy: Man kan jo kjenne ribbeina på han godt, det eneste er vel at han har litt mye "løshud", men det er jo ikke akkurat fett det heller, og det er rimelig vanskelig å slanke bort.. :rolleyes:

Tror han veier noen og førti kg? Eller husket jeg helt feil nå? ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fenris er så PEN !

Synes ikke han ser noe for stor ut jeg, men det er kanskje fordi vår hoffefrøken er litt brei over baken. :ahappy:

Hvor mye veier han?

Han er 38,6 kg og 67 høy... Den dommeren synes han var tjukk og da er det ikke annet å gjøre en å respektere det synet, selv om min oppfattning av ham ikke er den samme... :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Som @maysofie er inne på, jeg vil vite at en person med utdanning innen hund og adferd er til stede og ansvarlig til enhver tid. Jeg hører om kenneler som stort sett har studenter og utenlandske ansatte uten noe særlig erfaring. Selvfølgelig kan de alltids fint mate og lufte hunder, men om man skal ha ansvaret for de rundt andre, fremmede hunder, og ikke minst sørge for at de har det bra i fremmede omgivelser, så må man ha litt mer erfaring og kunnskap. Personlig foretrekker jeg privat pass der ikke fremmede skal avgjøre om hundene mine skal omgåes andre eller ikke.
    • Jeg har klart en natt hvor hun sov i  syv timer i strekk, men det var unntaket. Men hun er ikke 16 uker enda. 
    • Det som er viktig for meg når jeg har dyret mitt på dyrehotell er at jeg er sikker på at det har det godt. Det vil si at jeg er opptatt av at de oppholder seg på en koselig, ren og hygienisk plass med stort område å bevege seg på. Jeg er også opptatt av sikkerheten til dyret. At det ikke kan stikke av og at andre dyr eller uvedkommende ikke kan komme inn til mitt dyr. Det er også viktig at de har en avtale med veterinær som kan komme straks om noe skulle skje. Jeg er også opptatt av at dyret skal få mye daglig aktivitet og lek. Det er også fint med oppdateringer daglig, gjerne flere ganger hver dag med bilder og video av hvordan dyret har det, gjerne av aktiviteter og lek.
    • Vanlige 'gammel-manns vorter' (dog uten betennelse og puss) og dessverre kreft er vel det jeg har vært borti på gamle hunder. 
    • Takk for svar.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...