Gå til innhold
Hundesonen.no

Ideelt tidspunkt å HD-røntge liten hund?


Caroline

Recommended Posts

Lille Villa har fylt 1 år, og jeg vil såklart veldig gjerne vite HD-status (helst igår, hehe). Saken er at hun er ganske uferdig i kroppen, så jeg hadde planer om å vente litt. Men har det egentlig noe å si? Med uferdig mener jeg at hun en periode var høy bak osv., og nå holder på å "sette seg" i bakparten.

Hva vil dere si er det ideelle tidspunkt å røntge en liten hund på?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De aller fleste raser kan få godkjent røntging når de er fylt 12 mnd, men jeg ville nok kanskje ventet med å sende inn det endelige resultatet til hunden var nærmere 16 mnd. Knott skal røntges så fort hun blir ett år, men ikke offisiell røntging før 18 mnd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som sagt så blir jo bilødene godkjente fra fylte 12 mnd, men når du sier at hun ikke er helt "ferdig" i kroppen enda, så ville jeg ventet. Det har skjedd før at en hund har f.eks B status ved 11/12 mnd, og c når den er helt ferdig utvokst, f.eks ved 18 mnd. Er hun ferdig i kroppen ville ikke jeg nølt med å sende inn bildene ved 12 mnds alder.. Men sånn som Knott skal ikke røntges offisielt før hun er 18 mnd, men jeg vil jo gjerne begynne å belaste henne litt mer fra 12 mnd, og derfor skal hun røntges da også.. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja hun er uferdig, men likevel mye mer ferdig enn for 3-4 mnd. siden.. Jeg lurer vel mest på hva som er vanlig tidspunkt å røntge små hunder på.. Har hatt inntrykket av at det er 12-15 mnd., og at 18 mnd. gjelder for større hunder liksom.. Type 40 kg.++

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som sagt så blir jo bilødene godkjente fra fylte 12 mnd, men når du sier at hun ikke er helt "ferdig" i kroppen enda, så ville jeg ventet. Det har skjedd før at en hund har f.eks B status ved 11/12 mnd, og c når den er helt ferdig utvokst, f.eks ved 18 mnd. Er hun ferdig i kroppen ville ikke jeg nølt med å sende inn bildene ved 12 mnds alder.. Men sånn som Knott skal ikke røntges offisielt før hun er 18 mnd, men jeg vil jo gjerne begynne å belaste henne litt mer fra 12 mnd, og derfor skal hun røntges da også.. :P

Beklager, nå er det sikkert jeg som har litt vondt for å forstå her. Skylde på ammetåke og våkenetter! :P

Men du skal røntge ved 12 mnd, da kan man få bildene godkjente i NKK.... men du velger å ikke ta offentlige bilder før ved 18 mnd....

Men etter det jeg har forstått så skal vetten sende inn bilder også første gangen? det er vel ikke valgfritt om man skal sende bildene inn eller ikke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo. det er valgfritt om man vil sende inn bildene til avlesning. Så man kan fint røntge mer enn en gang før man sender inn bilder, selvsagt får man bare en vurdering fra vet. om hvordan bildene ser ut og ikke en "proff" avlesning på de som ikke sendes inn. Men skjønner godt tanken til Aya her med hensyn til mer/mindre belastning etter hvordan hoftene ser ut ved 12 mnds. alder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo. det er valgfritt om man vil sende inn bildene til avlesning. Så man kan fint røntge mer enn en gang før man sender inn bilder, selvsagt får man bare en vurdering fra vet. om hvordan bildene ser ut og ikke en "proff" avlesning på de som ikke sendes inn.

Jøss det var jeg faktisk ikke klar over!

Men vil ikke folk som har raser som ikke har HD-røntging som avlskrav missbruke dette?

La meg ta min ene tispe som eksempel. Hun er ble røntget og jeg så tydelig at det var hd (viste seg å være E), da kunne jeg faktisk ha sagt at jeg ikke ville ha dem sendt inn til NKK, og faktisk da kunne avle på denne tispen (om jeg hadde vært så useriøs...) :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jøss det var jeg faktisk ikke klar over!

Men vil ikke folk som har raser som ikke har HD-røntging som avlskrav missbruke dette?

La meg ta min ene tispe som eksempel. Hun er ble røntget og jeg så tydelig at det var hd (viste seg å være E), da kunne jeg faktisk ha sagt at jeg ikke ville ha dem sendt inn til NKK, og faktisk da kunne avle på denne tispen (om jeg hadde vært så useriøs...) :P

Yep, kan misbrukes. Men useriøse oppdrettere med raser som ikke har røntgenkrav, gidder vel ikke bruke pengene på røngten uansett?

HDrøntga collien min jeg, men vi sendte ikke inn fordi vi bare røntga for å utelukke det. Og siden vi tydelig så at det ikke var HD som var problemet så var det liksom ikke noe poeng i å sende inn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Yep, kan misbrukes. Men useriøse oppdrettere med raser som ikke har røntgenkrav, gidder vel ikke bruke pengene på røngten uansett?

ja det er jo sant det :P

Her lærer man så lenge man lever hvertfall :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På de fleste mellomstore raser tror jeg rundt 16 mnd er vanlig? Min hunds oppdretter er selv veterinær, og i min kontrakt står det at hun skal røntges ved 18 mnd. Det er nok fordi du da får det helt ærlige svaret; hofter som er helt ferdigstilt, men som ikke har blitt belastet så mye at en eventuell HD kan bli forværret. Felix ble røntget ved 6 mnd, 9 mnd og 12 mnd, og på de mnd gikk han fra fri/svak til middels/sterk. Hadde han blitt røntget ved 16 mnd, som det stod i kontrakten ville det nok ha vært sterk/sterk. Så for en avlshund på en middels/stor rase synes ikke jeg nødvendigvis det er smartest å røntge så tidlig som mulig. Og Raksha har helt rett, det er frivillig å sende inn bilder, og man kan ta bilder f.eks pga bekymring/tvil om hvordan hoftene er. Ved sykdom kan bilder også registreres før 12 mnd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er sikkert ett dumt spørsmål, men jeg har aldri hatt noen rasehund fra den var valp.

Er det slik at hundene skal røntkes uansett, eller er det hvis man skal avle på den? Og har det noen forebyggende effekt,kan det gjøre noe fra eller til? Jeg vet veldig lite om hva HD er egentlig, om det kan behandles?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er sikkert ett dumt spørsmål, men jeg har aldri hatt noen rasehund fra den var valp.

Er det slik at hundene skal røntkes uansett, eller er det hvis man skal avle på den? Og har det noen forebyggende effekt,kan det gjøre noe fra eller til? Jeg vet veldig lite om hva HD er egentlig, om det kan behandles?

Du bør røntge hunden uansett. HD, hofteleddsdysplasi, er en arvelig sykdom, som arver polygenetisk- dvs. ikke i rett linje. Det hjelper derfor lite om mor og far er fri, hvis far sin helbror har HD. HD kan absolutt forebygges, med riktig fòr, riktig trening og kosttilskudd. Det kan behandles ved en eventuell operasjon. Dersom man vet at hunden har HD bør man holde seg unna diverse aktiviteter, som tung kløv, snørekjøring/pulk, jogging/sykling på asfalt og hardt underlag osv. Det er derfor viktig å røntge alle hunder uansett. Albuer bør også røntges.

P.S. Ingen spørsmål er dumme spørsmål, og HD er fremdeles på mange måter en gåte for veterinærene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg spurte vet'en da jeg var og øyelyste idag jeg. De anbefaler på alle mindre raser ved 1 års alder. Her jobber jo en tidligere avleser for NKK pluss en som er under utdanning, så de bør vel vite hva de snakker om? :lol: Tror jeg kommer til å gjøre det ganske snart jeg. Så slipper jeg rett og slett å lure mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til dere som tror/mener/"vet" at det er frivillig å sende inn røntgenbilder:

Det er feil.

Veterinærer har nå en avtale med NKK, hvor det blant annet står at bilder som taes skal sendes inn - nettopp for å unngå denne juksingen/"juksingen" en del driver med. For eksempel pynte på statistikken (få høyere friprosent på sine avkom), eller unngå vissheten om HD på avlsdyr av raser uten HD-krav, eller "forhåndsrøntge" for å vite hvem man skal beholde eller ikke (for de som beholder unge hunder en stund).

Veterinærer kan bli fratatt samarbeidsmuligheten med NKK hvis avtalen brytes - altså ikke lenger få lov til å sende inn røntgenbilder. Det er vel også snakk om tap av en del inntekter for små klinikker, hvis kunder nå må røntgenfotografere et annet sted.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til dere som tror/mener/"vet" at det er frivillig å sende inn røntgenbilder:

Det er feil.

Veterinærer har nå en avtale med NKK, hvor det blant annet står at bilder som taes skal sendes inn - nettopp for å unngå denne juksingen/"juksingen" en del driver med. For eksempel pynte på statistikken (få høyere friprosent på sine avkom), eller unngå vissheten om HD på avlsdyr av raser uten HD-krav, eller "forhåndsrøntge" for å vite hvem man skal beholde eller ikke (for de som beholder unge hunder en stund).

Veterinærer kan bli fratatt samarbeidsmuligheten med NKK hvis avtalen brytes - altså ikke lenger få lov til å sende inn røntgenbilder. Det er vel også snakk om tap av en del inntekter for små klinikker, hvis kunder nå må røntgenfotografere et annet sted.

Når kom denne avtalen i boks? Jeg har røntget min hund tre ganger uten å sende inn bildene.. Det synes jeg høres veldig merkelig ut?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til dere som tror/mener/"vet" at det er frivillig å sende inn røntgenbilder:

Det er feil.

Veterinærer har nå en avtale med NKK, hvor det blant annet står at bilder som taes skal sendes inn - nettopp for å unngå denne juksingen/"juksingen" en del driver med. For eksempel pynte på statistikken (få høyere friprosent på sine avkom), eller unngå vissheten om HD på avlsdyr av raser uten HD-krav, eller "forhåndsrøntge" for å vite hvem man skal beholde eller ikke (for de som beholder unge hunder en stund).

Veterinærer kan bli fratatt samarbeidsmuligheten med NKK hvis avtalen brytes - altså ikke lenger få lov til å sende inn røntgenbilder. Det er vel også snakk om tap av en del inntekter for små klinikker, hvis kunder nå må røntgenfotografere et annet sted.

Jeg synes jo dette er posotivt jeg da men, spesielt for raser som ikke har krav om røntging. Da kan man jo bare kjøre på i hytt og pine til tross for at man vet hunden har HD (totalt useriøst ja, men det er mange av dem desverre).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes jo dette er posotivt jeg da men, spesielt for raser som ikke har krav om røntging. Da kan man jo bare kjøre på i hytt og pine til tross for at man vet hunden har HD (totalt useriøst ja, men det er mange av dem desverre).

Jojo, men raser som ikke har krav om røntging kan jo og bare droppe å røntge ved mistanke om HD. Jeg synes det er rart, for man kan jo røntge hunder man er usikker på om kanskje kan ha HD på bekymringsgrunnlag, uten å måtte sende inn bildene? Det ville jo vært merkelig hvis annenhver eier med haltende hund måtte sende inn bildene, bare fordi man TOK bilder?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg visste heller ikke om noen avtale mellom veterinærer og NKK ang. dette. Og kan forsåvidt ikke skjønne at NKK skulle ha "monopol" på noe slikt.

JEG ville se på det som en selvfølge at jeg får velge selv om bildene skal sendes til offisiell avlesning eller ikke.

OK, på raser som har krav om HD-røntgen for avl kommer man selvsagt ikke unna, men hvofor betale NKK 200,- for avlesning hvis man stoler på sin egen veterinær å se om det er noe veldig ille-ille..

MEN, jeg vet om folk som har fått meget "spesielle" diagnoser fra egen veterinær - og den off. avlesningen har sagt omtrent motsatt.. Vet om folk som har avlivet hunden hos vet'en når den ble røntget, men fikk tilbake bildene fra NKK pga at vet'en der så en eller annen skade i den ene hoften. Men hoftene så fine ut, ellers..

Så man får jo bare vurdere hvor mye man stoler på SIN veterinærs uttalelse, da..

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg visste heller ikke om noen avtale mellom veterinærer og NKK ang. dette. Og kan forsåvidt ikke skjønne at NKK skulle ha "monopol" på noe slikt.

JEG ville se på det som en selvfølge at jeg får velge selv om bildene skal sendes til offisiell avlesning eller ikke.

OK, på raser som har krav om HD-røntgen for avl kommer man selvsagt ikke unna, men hvofor betale NKK 200,- for avlesning hvis man stoler på sin egen veterinær å se om det er noe veldig ille-ille..

MEN, jeg vet om folk som har fått meget "spesielle" diagnoser fra egen veterinær - og den off. avlesningen har sagt omtrent motsatt.. Vet om folk som har avlivet hunden hos vet'en når den ble røntget, men fikk tilbake bildene fra NKK pga at vet'en der så en eller annen skade i den ene hoften. Men hoftene så fine ut, ellers..

Så man får jo bare vurdere hvor mye man stoler på SIN veterinærs uttalelse, da..

Susanne

Det er akkurat det jeg tenker og. Hva med folk som eier en stor og tung rase, men som allikevel ikke er under 18-mnds minimumskravet for offisiell avlesning. Disse vil vel ofte gjerne også ha røntging av hunden før de begynner å belaste i noen stor grad/noen grad i det hele tatt, uten å sende inn bildene fordi hunden strengt tatt ikke er utvokst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Vi" beardisfolk pleier i alle fall å røntge nærmest så tidlig som mulig, da. Stort sett sånn i 12-13 mnd alder.

De som da evt. får en svak grad har ved flere tilfeller blitt røntget igjen et halvår/år senere og fått en fri-grad. Men de få av "slike" jeg vet har gått i avl senere, har ikke hatt god statistikk på avkommene sine i forhold til HD i hvertfall..

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begge Dina-døtrene på forumet her har blitt røntget mellom 12 og 13 mnd gamle (Emma 28/8, Nyx 4/9 i år, de er født 7/8-06), og begge disse er fri både foran og bak. Så en sheltie burde vel kunne røntges når den er rundt året uten å være for uferdig? :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Et oppstillingsbilde.  Tempo 3 måneder. 8,7 kg og 36 cm høy.   
    • Få hunder krever pelsstell mer enn 2-3 ganger i uken, spørsmålet er mengden klipping og børsting. Med kravene dere har ville jeg vurdert en voksen omplasseringshund, der dere vet litt mer hva dere får. En valp er mye jobb, både å lære inn renslighet, hverdagslydigheten og det å lære inn å være alene hjemme. Ingen hunder er født trent til å være alene, og det kan ta mye tid. Selv med en omplasseringshund må dere regne med å bruke noen uker på tilvenning til å være alene hjemme en hel arbeidsdag i nytt hjem. Med valp må dere regne med å være hjemme de første 4 ukene eller så, og videre ha mulighet for tilpasning, ha med valp på jobb, korte dager eller hjelp fra andre, for å gradvis tilvenne lange dager alene hjemme. Vår forrige hund kunne ikke være alene en arbeidsdag før han var 6 måneder. I tillegg til daglig tur må dere huske at hunden må også ut innimellom for å gjøre fra seg, morgen og kveld. Den skal fôres, stelles, oppdras, og selvfølgelig ha kos og kvalitetstid. Det går mye tid på å ha hund utenom de 1-2 timene med tur. De fleste hunder setter også pris på mental stimulering i form av søk, triksetrening eller lignende. Jeg tenker umiddelbart at en collie kunne passet dere, enten kort- eller langhår. De krever litt børsting, røyter en del, men er relativt enkle hunder som ikke krever veldig mye. Men jeg vil også forslå at dere låner/passer en hund en ukes tid eller to, for å se om dette er et liv dere kan tenke dere. Det er ofte koslig med tanken på å ha en hund til selskap, men få er klar over hvor mye tid og fokus det faktisk tar i hverdagen.    
    • Jeg og min samboer ønsker oss veldig en pelskledd venn i vårt selskap, vi har følt oss klare til å skaffe oss en hund det siste halvåret. Vi har noen ønskelige krav når det kommer til hundens personlighet og atferd, men vi syntes det er vanskelig å finne den mest perfekte rasen for oss. Blant de kravene vi har er: - lite bjeffing. Dette er en grunn ved at vi bor i leilighet og ikke vil være til sjenanse for de andre beboerene.  - ikke en alt for aktiv hund. Vi har ikke hatt vår egen hund før, og er bekymret for om vi får gitt nok fysisk stimuli for rasen. Vi vil rett og slett ha en hund vi ikke er bundet til å måtte gå mer enn 2 timer om dagen med, fordi vi er usikre på vårt eget energinivå i denne sammenhengen.  - ikke et krav om å være mye ute i hagen. Vi bor i borettslag uten egen hage, men vi har et fellesområde med hage som vi kan benytte.  - vi trenger en hund som kan være alene hjemme. Vi er begge i 100% stilling i jobb på dagtid og hunden må være hjemme i opptil 8 timer alene på hverdagene. (utenom jobb er vi stort sett alltid hjemme). Som personer er vi veldig avslappet og rolige og ser etter en selskapshund som kan bli vår venn i hverdagen. Vi er ikke spesielt aktive av oss nå, men vi håper vi kan bli det med en hund i hus. Vi tar gjerne hunden med oss hvis vi skal bort, for å være mest mulig med hunden. Vi er i en familiekjær familie som vi er mye sammen med og ønsker å ha med oss hunden på besøk. Vi har ikke barn nå men vi ønsker oss det i fremtiden.    vi bor i en leilighet på 70 kvadratmeter på et boligfelt utenfor sentrum, med muligheter for både bading og skogsturer med voffsen.  selvom utseende på hunden ikke skal bestemme hvilken rase man skal velge så har vi noen ønsker til utseende. Vi ønsker en hund med en god pels å kose med, men som ikke krever noe særlig mer en pelsstell mer enn 2-3 ganger i uken. Vi har mest lyst på en hund mellom 7-25 kilo +/- som kan trives i leilighet.   vi har lenge vært inne på tanken på en golden retriver, men er usikker med tanke på aktivitetsnivået og størrelsen.
    • Jeg har heller ikke lov å gjerde inne utenfor, så jeg har en hau kompostgrinder stående som jeg drar ut og bruker som gjerde når jeg vil. Funker gull og ikke noen som kan si noe på det. 😊 Dog er egen hage et must når jeg en gang flytter, firte på det kravet her fordi jeg fikk så mye annet jeg ville ha og jeg kan gjøre som jeg gjør nå med grindene. 
    • Foreslår som Simira, langline. Da jeg bodde i Trondheim hadde jeg heller inne inngjerdet hage. Den lydige hunden gikk løs, den ikke så lydige var i langline. Haha, nei, si det. Man blir vandt med det etterhvert. Men det er mange ganger hvor jeg teller etasjene for å motivere meg  I tillegg har jeg drømt om å på en eller annen måte kunne gå rett ut fra 4.etasje og ned på gress. Vi koser oss ekstra mye når vi er på hytten hvor vi kan ta to skritt fra soverommet, også er vi ute.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...