Gå til innhold
Hundesonen.no

Sitte og vente på å få gå ut.


ida

Recommended Posts

Som man lærer på kurs og slikt, har vi også en hund som sitter pent og venter på å komme ut på tur. Men idet hun får klarsignalet nøkker hun til og prøver å sette ny verdensrekord i å spurte ned trappa (vi har trapp rett på utsiden av utgangsdøra) med eller uten en av oss på slep, for så å bråstoppe ute i gården, sette seg med kontakt og vente på godbit.... <_<

Når jeg prøver å forklare henne at "værsågod" ved døra, ikke betyr, "løp for livet før hun ombestemmer seg", ser hun bare på meg med en sånn;" herregud, vilken bok har du lest, da". :P

Ingen har gått på snørra enda, men noe må gjøres før isen legger seg som et usynlig mordvåpen på trappa! :P

Er det flere enn meg der ute som tror de har bedrevet innlæring etter boka, med et litt annet resultat enn forventet?

EDIT: Jeg ser at det her er etablert en kjede a là hunden som lærer å hoppe på folk for så å sette seg, når man tror eller ønsker at hunden blir avlært å hoppe i det hele tatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

For å prøve det enkle først. Kan hunden fri ved for? Da kan du jo bare ta trappa som en lydighetsøvelse hver gang dere skal ut. Gi på plass kommando hver gang dere skal gå ned trappa, da må hun gå pent ved siden av deg med kontakt, og problemet er løst. Evt får du et nytt ved at bikkja har blikket festa på deg og så tryner hun i trappa isteden <_< . men du kan jo prøve om hun klarer å fokusere på to ting på en gang. Hehe eller kanskje lære inn ny kommando som betyr gå ved fot, men uten blikkontakt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å prøve det enkle først. Kan hunden fri ved for? Da kan du jo bare ta trappa som en lydighetsøvelse hver gang dere skal ut. Gi på plass kommando hver gang dere skal gå ned trappa, da må hun gå pent ved siden av deg med kontakt, og problemet er løst. Evt får du et nytt ved at bikkja har blikket festa på deg og så tryner hun i trappa isteden <_< . men du kan jo prøve om hun klarer å fokusere på to ting på en gang. Hehe eller kanskje lære inn ny kommando som betyr gå ved fot, men uten blikkontakt?

Jeg har lært hunden her kommandoen "gå her", det vil si at vi går fot, uten kontakt, og ikke fult så nærme meg, men går vedsiden av meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som man lærer på kurs og slikt, har vi også en hund som sitter pent og venter på å komme ut på tur. Men idet hun får klarsignalet nøkker hun til og prøver å sette ny verdensrekord i å spurte ned trappa (vi har trapp rett på utsiden av utgangsdøra) med eller uten en av oss på slep, for så å bråstoppe ute i gården, sette seg med kontakt og vente på godbit.... <_<

Når jeg prøver å forklare henne at "værsågod" ved døra, ikke betyr, "løp for livet før hun ombestemmer seg", ser hun bare på meg med en sånn;" herregud, vilken bok har du lest, da". :)

Ingen har gått på snørra enda, men noe må gjøres før isen legger seg som et usynlig mordvåpen på trappa! :)

Er det flere enn meg der ute som tror de har bedrevet innlæring etter boka, med et litt annet resultat enn forventet?

EDIT: Jeg ser at det her er etablert en kjede a là hunden som lærer å hoppe på folk for så å sette seg, når man tror eller ønsker at hunden blir avlært å hoppe i det hele tatt.

Ja det er nok ikke boka det er noe galt med Ida. Hunden gjør bare akkurat som den har lært. "Værsågod" betyr "fri" til å gjøre det du vil og det beskriver du jo også at den gjør. Du har delt opp i et alt for stort moment nemlig ut av døra ned trappa og ut for å vente på deg. Del opp mindre i momenter.

Klikk og belønne for at hunden:

1. mestrer å sitte stille mens du åpner døren.

2. klarer å sitte stille med åpen dør.

3. Klikk og belønne for at den mestrer å gå rolig ut døren og sette seg igjen utenfor

4. Samme prosedyre ned trappa og vente rolig nede

5. Så ut av huset og i haven f. eks.

Ikke bruk "vær så god" på en stund intill de har fått en ny betydning for hunden.

Ja du har rett i at det er en etablert atferdskjede og den må du bryte opp i momenter igjen og sette sammen på nytt.

Lykke til

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Javisst kjenner jeg igjen situasjonen :rolleyes: Når hunden sitter og venter så lagrer den opp masse innoverstress, som får utløp med en gang den får fri-signalet. I sin tur gir dette et fast adferdsmønster med høyt stressnivå (Pavlov-effekten)

Tror kanskje jeg ville prøvd baklengsmetoden her.

Prøv å dele opp strekket mellom gangen og gårdsplassen i mindre enheter (slik Ingar beskriver) og tren selvbeherskelse på hver enkelt del.

Start med siste del først (f.eks ned trappa) og bygg på bit for bit inntil hunden kan gå behersket hele veien fra gangen til gårdsplassen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Javisst kjenner jeg igjen situasjonen :rolleyes: Når hunden sitter og venter så lagrer den opp masse innoverstress, som får utløp med en gang den får fri-signalet. I sin tur gir dette et fast adferdsmønster med høyt stressnivå (Pavlov-effekten)

Tror kanskje jeg ville prøvd baklengsmetoden her.

Prøv å dele opp strekket mellom gangen og gårdsplassen i mindre enheter (slik Ingar beskriver) og tren selvbeherskelse på hver enkelt del.

Start med siste del først (f.eks ned trappa) og bygg på bit for bit inntil hunden kan gå behersket hele veien fra gangen til gårdsplassen.

Hvordan skal jeg kunne starte med siste del først, når vi er inne og skal ut? Mener du at jeg skal trene på vei inn fra tur, da? Jeg mistenker den bråstoppen på gårdsplassen for å være et slags innlært sisteledd. Det nestsiste blir jo de tre skrittene fra bånn av trappa og bort dit hvor hun pleier å sette seg. Hm. Unnskyld, hvis jeg har litt tungt for det.

Nå skal jeg blåse støv av grumklikkeren (ja, det ligger en fem seks stykker rundt omkring) og prøve med lista framlengs først. Så tar vi den baklengs når vi kommer tilbake. (Her kan dørstokkmila bli en langvarig affère, bokstavelig talt.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, nei... Du lar henne rase ut som vanlig, men starter med at hun faktisk må gå et lite stykke fint, før du tillater henne å sette seg fint i gården med kontakt og få godbiten sin... Start med kun en liten meter eller to...

Når hun har lært det, bestemmer du at hun skal gå gjennom hele gården før hun får godbiten sin, så kanskje siste del av trappen osv...

Edit: så nå at du hadde lagt til litt mer i svaret ditt.... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, nei... Du lar henne rase ut som vanlig, men starter med at hun faktisk må gå et lite stykke fint, før du tillater henne å sette seg fint i gården med kontakt og få godbiten sin... Start med kun en liten meter eller to...

Når hun har lært det, bestemmer du at hun skal gå gjennom hele gården før hun får godbiten sin, så kanskje siste del av trappen osv...

Edit: så nå at du hadde lagt til litt mer i svaret ditt.... :)

Har jo ikke rota meg ut enda, så nå sitter jeg her og lurer på hva jeg skal gjøre, da. Framlengs eller baklengs? Men klikkeren må nok frem uansett, for da er det ikke tvil om at vi trener, liksom. :) Er det noe som heter betinget forsterker for treningsmodus, sånn generellt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan skal jeg kunne starte med siste del først, når vi er inne og skal ut?

Jeg mener at du må ta hunden i bånd inntil hun har lært ny adferd. *Redigert: ha hunden i bånd, la henne storme ut som hun pleier, men for å få tilgang til siste leddet (ut porten?) MÅ hun selvbeherske. Når hun får til siste ledd tilfredsstillende, kan du plusse på nest siste ledd (gå til porten?), etc*

Eller kanske ta en annen vei ut (verandadøra?vinduet?? :) ) når dere ikke trener

Men...mulig det finnes en enklere løsning enn dette :closedeyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En annen ting:

Vet ikke hva du har bestemt deg for enda. Men om du velger baklengsmetoden, så anbefaler jeg at du jobber hardest med siste leddet:

Pass på at hun ikke "lurer" deg til å tro at hun er rolig, da forflytter du antagelig problemet og hun vil agere rakett etter at porten er passert. Hunden skal være helt avslappet når den får passere porten, så hva med å spandere noen skikkelige rotreningsøkter ved porten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. mestrer å sitte stille mens du åpner døren.

Delte opp i enda en faktor. "Låse opp døra". 2 repetisjoner

2. klarer å sitte stille med åpen dør.

2 repetisjoner

3. Klikk og belønne for at den mestrer å gå rolig ut døren og sette seg igjen utenfor

Her hadde hun skjønt pointet og satte seg uten nøling.

4. Samme prosedyre ned trappa og vente rolig nede

Siste trapptrinn ble repetert èn gang

5. Så ut av huset og i haven f. eks.

Fot og kontakt opp til postkassa, ut på veien og bort til barnehagen (femti meter). Flere passeringer og klikk. Avsluttet ved barnehagen. Hun må få se på de dødsskumle toåringene mens hun går forbi.

Hele greia tok 2 minutter. Tok en repetisjon på "Gå pent ut for h....." som jeg døpte øvelsen, da vi kom tilbake fra tur. :) Det ble klikk for hvert delmoment og ingen feil! Det var det og takk for hjelpen. :)

Minne meg selv på at klikkeren er min venn.

Takk for beklengstips. Skal ta dem fram ved senere behov. Fibi går forresten alltid i bånd i sentrale strøk. Ser ingen motsetning mellom å trene på dette og å gå i bånd. Hadde hun vært løs, ville det jo ikke vært noe problem om hun løp ned trappen og satte seg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan skal jeg kunne starte med siste del først, når vi er inne og skal ut? Mener du at jeg skal trene på vei inn fra tur, da? Jeg mistenker den bråstoppen på gårdsplassen for å være et slags innlært sisteledd. Det nestsiste blir jo de tre skrittene fra bånn av trappa og bort dit hvor hun pleier å sette seg. Hm. Unnskyld, hvis jeg har litt tungt for det.

Nå skal jeg blåse støv av grumklikkeren (ja, det ligger en fem seks stykker rundt omkring) og prøve med lista framlengs først. Så tar vi den baklengs når vi kommer tilbake. (Her kan dørstokkmila bli en langvarig affère, bokstavelig talt.)

Når man baklengskjeder så bruker man bare momenter hunden kan i fra før.

Øv på de enkelte momenter hver for seg og i den rekkefølgen du finner naturlig. Shape inn trinn for trinn. Når hunden mestrer alle trinn hver for seg og individuellt, kan du sette dem sammen i bakvendt rekkefølge om du ønsker og skal baklengskjeding ha effekt, så skal kun siste ledd i kjeden belønnes. I ditt tilfelle når hunden sitter foran utgangsdøren etter endt tur. Skal du ut med hunden kan du baklengskjede når dere kommer tilbake men forutsettningen er altså at hunden klarte alle momentene når dere gikk ut. Dette er så vidunderlig effektivt fordi når hunden oppdager at den for lov til å fortsette til neste moment, og det gjør den bare om det foregående var riktig utført, så er det belønning i seg selv. I baklengskjeder er altså momentene i seg selv selvfortserkende. Men altså kun momenter hunden mestrer innenfor 80% regelen kan være med. men hunden må jo ut og i mellomtiden som du trener på dette, så er det lurt å ta bånd på hunden og bare gå ut vennlig og bestemt. Da unngår du at den ruser ut av seg selv og det er viktig..menet vitkig til og med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når man baklengskjeder så bruker man bare momenter hunden kan i fra før.

Øv på de enkelte momenter hver for seg og i den rekkefølgen du finner naturlig. Shape inn trinn for trinn. Når hunden mestrer alle trinn hver for seg og individuellt, kan du sette dem sammen i bakvendt rekkefølge om du ønsker og skal baklengskjeding ha effekt, så skal kun siste ledd i kjeden belønnes. I ditt tilfelle når hunden sitter foran utgangsdøren etter endt tur. Skal du ut med hunden kan du baklengskjede når dere kommer tilbake men forutsettningen er altså at hunden klarte alle momentene når dere gikk ut. Dette er så vidunderlig effektivt fordi når hunden oppdager at den for lov til å fortsette til neste moment, og det gjør den bare om det foregående var riktig utført, så er det belønning i seg selv. I baklengskjeder er altså momentene i seg selv selvfortserkende. Men altså kun momenter hunden mestrer innenfor 80% regelen kan være med. men hunden må jo ut og i mellomtiden som du trener på dette, så er det lurt å ta bånd på hunden og bare gå ut vennlig og bestemt. Da unngår du at den ruser ut av seg selv og det er viktig..menet vitkig til og med.

Men nå har vi altså fulgt ditt første forslag og klikket det inn på 2 minutter. Kommer til å klikke oss ut en stund til, men hvorfor balle så skrekkelig med det når det funker slik vi gjorde det. Hun skal ikke ruse mer. Derimot får hun en haug med klikk og godbiter på samme strekningen, fordi hun går fot (og setter seg når jeg stopper).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men nå har vi altså fulgt ditt første forslag og klikket det inn på 2 minutter. Kommer til å klikke oss ut en stund til, men hvorfor balle så skrekkelig med det når det funker slik vi gjorde det. Hun skal ikke ruse mer. Derimot får hun en haug med klikk og godbiter på samme strekningen, fordi hun går fot (og setter seg når jeg stopper).

Nei du skal ikke balle som du sier med det fordi du får det til funke så flott som du gjør. Baklengskjeding trenger du ikke tenke på egentlig men ønsker du det kan du gjøre det når alle momentene er lært inn. Bare banana fortsett som du gjør..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Det kan ikke være en brist i en tå eller noe sånt da? Små sår har jeg også oppdaget at de blir fryktelig utilpass av, selv om de nærmest er mikroskopiske. Min hund ble tilnærmet invalid når hun hadde et bittelite gnagsår mellom to tær, ville ikke legge vekt på den foten i det hele tatt 🙈
    • Jeg forstår hva du mener, og jeg kan sette meg inn i situasjonen din. Om det hadde vært en hunderase som ikke var tallrik; der foreldredyr og linjer bakover utmerket seg, f.eks ved å ha god mentalitet og fantastiske brukshundsegenskaper ville jeg kanskje kunne ha firet noe på krava. Men om det er en tallrik rase (som schæfer, rottweiler, belgisk fårehund, golden eller labrador) ville det måtte en god del overtalelse til for at jeg hadde takket meg til en hund med potensielle leddsjukdommer eller mentale brister.  Hunder er levende vesener og vi er selvfølgelig ikke garantert at de holder seg friske. Og det kan jo hende at du uansett ender opp med en hund med både HD og svak mentalitet for det jeg vet. Men hvorfor ta sjansen? Om det så skjer, kan du i minste trøste deg med at du gjorde det du kunne for å få en frisk hund, og at bare har hatt uflaks. 
    • Det er en vanskelig balanse. Jeg er godt i gang med å analysere alt han gjør for å unngå skader og slikt. Går han rart, virker han mer sliten enn normalt. Spiser han som han burde? Hvis han begynner å røyte mer enn vanlig, er det tegn på stress og at han har ondt, eller er det på grunn av årstidsskifte? Mange krisetanker etter hvert, ja 😪 Enn så lenge tror jeg at jeg trykte på alarmknappen unødvendig.. Sikkert ikke siste gangen, i og med at han ikke er noe ungdom lengre.  Tusen takk svar, setter pris på at dere setter av tid til å hjelpe meg ❤️ 
    • Det er skummelt med godt voksne hunder. Hva er filleting og hva er viktig å legge merke til, liksom. God bedring, håper dette bare var en filleting!
    • Takk for svar, @simira❤️ er veldig nøye på å ta på ulldekken når vi har vært på trening/tur og han skal i bilen. han ligger mjukt og varmt inne buret. skal se på back on track dekken. Har jo lest og hørt mye bra om disse dekkene gjennom årene.  6 tenner er en del, men merker at han er mye mer oppesen etter operasjonen. Han virker mye mer fornøyd med livet   Den gode nyheten nå er at jeg *kan* ha vært en smuuule hysterisk. Etter tannoperasjonen nå i april ser jeg etter tegn til vondter på ham, jeg er kjemperedd for å overse ett eller annet. som jeg gjorde med tennene.. Jeg mistenker at det "kun" er våteksem som har oppstått innimellom tredepotene 😅 Kan hende et eller annet har vært kilt innimellom der, som jeg ikke har sett. Jeg syntes det gir mening i og med at vi har gått i mye vått terreng, og at jeg ikke har vært spesielt flink til å tørke ham. Pluss, han er allergiker og får fort sår og eksem av tilsynelatende ingenting. Har begynt behandling og håper det fort går over 😊 Har en bulldog med utypisk smerteterskel for kan ikke skjønne at det lille greiene kan gjøre *så* vondt. Blir om eieren: Dramaqueen!! Tusen takk for gode ønsker ❤️  Enn så lenge puster jeg letta ut. Men, vil fortsatt begynne med tilskudd til leddene. Noen forslag? Hva skal jeg se etter i et godt tilskudd, eller er det bortkasta pæng? 🤷‍♂️
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...