Gå til innhold
Hundesonen.no

Ikke akkuratt verdens største nyhet da men


siljestokka

Recommended Posts

Leste netopp i Jærbladet at de skulle skjerpe båndtvangen i klepp og Time :glare: . Forstod det slik at de ikke var noen spesiell regel her.. Så det måtte vi få. :closedeyes: . Så båndtvangen blir hele året rundt. Man må holde hunden innegjerdet eller bundet på privat område.

Fatter ikke helt vitsen med å ha det så strengt.. bor ikke så mange folk her. Og så har det ikke skjedd så mye heller(som jeg kommer på).

Untak: Hunder på "jobb"(gjeterhunder, jakthunder osv). Dere forstår hva jeg mener.

Var også en mann som mente dette var tull. Hunder trenger å få løpe fritt, så lenge man ikke plager folk, dyr eller noe slikt. Han mente at en slik lov vil gjøre alle hundeeigere til lovforbrytere. For han sier han slipper hunden sin når det ikke er folk i nærheten.. Og det gjør jeg også..

fatter ikke at folk gidder å bry seg om slike bagateller, som egentlig ikke betyr noe særlig...

Hva synes dere om saken?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glad jeg ikke bor i klepp og Time området sier bare jeg :rolleyes:

Synes det er ganske unødvendig, hvis ikke hunden plager mennesker/andre dyr og at eieren har kontroll over hunden sin.

Da kalles nok jeg en lovbryter, for Aron får alltid gå løs :D Men så prøver jeg å gå steder der det er lite/ingen folk/dyr også da. Jeg har heller ikke den største hunden, så det er vel ikke så mye skade han kan gjøre. hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er enig i at det burde være båndtvang hele året i tettbygde områder. Vet det høres rart ut, men jeg vet det er folk der ute som er veldig redd hunder, uansett størrelse. Og det er få hundeeiere som har absolutt kontroll over sin hund.

Det jeg skulle ønske, var at kommunene, i stedet for bare å innføre et forbud mot løse hunder, kunne gjøre det i samarbeid med lokale hundeklubber. De kunne kanskje tilby inngjerdede "lekeplasser" for hunder. Områder hvor hunder kunne leke fritt, uten at eierene hele tiden må fly etter for å verne de hunderedde. Det er på tide at kommunene innser at hundene er en stor del av hverdagslivet til mange av skattebetalerne, og at det bare blir flere av dem.

Flere hunder hadde sikkert blitt mosjonert, sosialisert om vi hadde slike lekeplasser, og kanskje, bare kanskje hadde vi fått færre episoder hvor understimulerte hunder biter tilfeldige forbipasserende..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja.. Vett det er folk som er redde hunder.. Men alle er jo redde for noe.. Og de fleste må gå igjennom det.. De blir i alle fall ikke mindre redde hunder, viss dem skal ungå dem hele tiden ?? Folk burde fått sett hvor bra hunder egentlig er..

Slik som du sier Sølvjenta.. Så burde det være noen område hvor hundene kan slippes lovlig.. Uten at den må være i jobb eller noe.

Uansett jeg skjønner ikke hvor alle finner de hunderedde fra.. Er ikke mange hunderedde folk jeg har sett.. Husker bare at noen foreldre trakk til seg barna, da de såg løse hunder.. "Se, der kommer en løs hund, sa de febrilsk".. De skremmer jo barna selv..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg håper dere er klar over at båndtvangen først og fremst er for husdyr og andre dyr? Når det er båndtvang i en hel kommune, og ikke bare i boligområdene, er det kanskje en stor sauekommune, eller en kommune med store skogsområder hvor man for eksempel finner mye rådyr og fugler?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg håper dere er klar over at båndtvangen først og fremst er for husdyr og andre dyr? Når det er båndtvang i en hel kommune, og ikke bare i boligområdene, er det kanskje en stor sauekommune, eller en kommune med store skogsområder hvor man for eksempel finner mye rådyr og fugler?

hmm.. I grunnen ikke.. Det er sauer, kyr og andre dyr ja..Men ville ikke kalle det en stor sauekommune.. Litt skog har vi.. Der det er litt vilt.. Så er det mye utbygging på gang.. Men det er et stykke i fra oss... Det er mye kjelver og slikt her.. Dessuten har det ikke vært noe særlig med sauemord fra hunder i dette området.. Eneste jeg har hørt om, var på Orre (og det er ikke i desse kommunene.).

vett at alle ikke har full kontroll på hundene sine.. Derfor bør man slippe dem med vett.. På slike steder der det er lite folk, dyr og fugler.. Og der hvor man føler at man har kontroll..

Edit

For å si det slik, så har jeg aldri hørt noe om hunder som lager ugagn her i bygda.. Så føler dem lager problem ut av noe som egentlig ikke er et problem.. Da jeg leste det, så oppfattet jeg det som om det var et forslag fra en annen plass/kommune. Eller at de hadde sett at en annen kommune hadde gjordt dette, så da måtte jo vi også skjerpe reglene våres.. Eneste jeg lurer på er grunnen.. Som sakt, vet jo at folk er redde, og for at det skal skjerme viltet og andre husdyr.. Men når det egentlig ikke har vært noe problem (etter mitt synspunkt)..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, det er ikke så mange sauedrap i Trondheim heller, men jeg syns det er helt ok at de foreslår helårs båndtvang både i boligområder og i utmark selv om jeg veit at jeg kommer til å bryte den nå og da. I tillegg så er det foreslått seks inngjerdede hundeområder som skal brukes til "frislipp"/aktiviteter. Det skal også ses på ytterligere muligheter for trening av jakthund.

Siden helårs båndtvang bare er et forslag i din kommune er det fremdeles muligheter for å si hva man mener - for eksempel å få et par slippområder hvis helårs båndtvang blir tilfellet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mye kjelver og slikt her..

Hva er det?

Vel, det er ikke så mange sauedrap i Trondheim heller, men jeg syns det er helt ok at de foreslår helårs båndtvang både i boligområder og i utmark selv om jeg veit at jeg kommer til å bryte den nå og da. I tillegg så er det foreslått seks inngjerdede hundeområder som skal brukes til "frislipp"/aktiviteter. Det skal også ses på ytterligere muligheter for trening av jakthund.

Siden helårs båndtvang bare er et forslag i din kommune er det fremdeles muligheter for å si hva man mener - for eksempel å få et par slippområder hvis helårs båndtvang blir tilfellet.

Vi har fått noen sånne slippområder her i Oslo. Eller, det er vel mer sånn at det er blitt lov å ha hundene sine løs hele året på enkelte plasser det var frislepp uansett. :blink: Nå er jeg veldig glad for at bikkjene kan fly løse i skauen mesteparten av året og har jeg slett ikke noe behov for å ta med frøkna på hundesletta i Frognerparken, selv om sommeren og det er båndtvang i nesten hele resten av byen. Igrunnen foretrekker jeg avtalte møljeturer, hvis jeg har behov for å slippe hunden min løs med flere andre. Kanskje fordi jeg har noen dårlige erfaringer med hundeeiere som gir f... i å ta hensyn til andre i det hele tatt på slike plasser. Fem digre shæfere som bykser imot min unghund som prøver å krype sammen for å gjøre seg aldeles usynlig, er ikke min definisjon av sunn miljøtrening. Når eierne av disse overinteresserte hundene ikke gjør mine til å etterkomme min anmodning om å kalle inn Fido og Trofast for å gjøre hilsingen litt mykere, har jeg ingen ønsker om å gjenta besøket.

Nei, stå på for å unngå helårs båndtvang. Det fordrer en kontroll på hunden og hensyn til omgivelsene, men det skulle da vel bare mangle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eneste jeg lurer på er grunnen.. Som sakt, vet jo at folk er redde, og for at det skal skjerme viltet og andre husdyr.. Men når det egentlig ikke har vært noe problem (etter mitt synspunkt)..

At folk er redde er ikke noen grunn for båndtvang, og bør heller ikke være det. Noen folk er redd for små rom, edderkopper og å bli tatt i fartskontroll av politiet, men en kan ikke kreve lover som påbyr store rom, utryddelse av edderkopper og at politiet holder seg unna landeveien heller. (Det siste kunne jo vært greit innimellom men hadde fort blitt uholdbart) Som du sier, vilt og bufe er det båndtvangen skal beskytte, resten av året er det alminnelig aktsomhet som hundeeier som gjelder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er enig i at det burde være båndtvang hele året i tettbygde områder. Vet det høres rart ut, men jeg vet det er folk der ute som er veldig redd hunder, uansett størrelse.

Jeg er pissredd katter, så jeg foreslår "helårshusarrest".. :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det er vel ikke så mange av de andre fobiene som kan forårsake like mye skade som en hund kan?

Min hund ble selv skremt av en ung jente som tydeligvis var livredd hunder. Det var et hyl hinsides enhver fornuft. Jenta sprang i en retning, valpen i den andre, og siden har vi jobbet med å la henne skjønne at ikke alle lyshårete jenter i en viss alder vil lage grusomme, skremmende lyder når du ser dem. Så det er i grunnen litt til hundens beskyttelse også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Hahah frykter absolutt puberteten med første hannhund! Wææ!😬
    • 5 mnd og en stund er det fint. Og så kommer puberteten. Da er det ikke fred å få på et par år.
    • @maysofieer vel for tiden vår lokale gjeter-ekspert. Jeg synes det høres ut som dere har greit aktivitetsnivå, og så lenge hunden får brukt seg utenom sesongen så bør det ikke være noe stort problem.
    • Syns foreløpig den 0-4 måneder var den kjedeligste fasen 😂 Vi er ved 5 måneder nå, og jeg syns alt er mye bedre nå. Fra 2-4 måneder skal de bare tisse, sove, spise og leke. Nå kan han noen få ting, han kan gå skikkelige turer, han sover i lengre strekk, tisser ikke inne, biter egentlig mye mindre nå enn før selv om han er midt i tannfelling. Men, jeg skal være forsiktig med å si det for tidlig. Han kan enda få en periode hvor han blir en skikkelig slitsom valp/unghund 😂. Men akkurat nå flyter vi på en fin rosa sky ved 5 måneder 🥰 
    • Hei! Jeg og samboer vurderer Border Collie som neste hund. Eier pdd en finsk lapphund på 13 mnd. Ny hund blir ikke för om et halvt år. Da söster har sau og ikke mulighet til å ha hund selv, tenkte det vi det kunne värt en lösning å skaffe border collie hun kan bruke under gjetning da vi uansett hadde skaffet en hund nr 2. Vi satser på å bruke hunden til lydighetstrening, ettersök og muligens bruks i tillegg til gjeting. Det vi da lurer på er hvordan det vil gå når hunden kun brukes til gjeting om hösten. Vi må jo selvfölgelig trene gjennom vinteren men dette kan jo variere i hyppighet. Dere som har bc, hvor mye aktivisering får den ila en uke/per dag? Evt andre ting vi bör vurdere og tenke over!   Takk for alle innspill!! 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...