Gå til innhold
Hundesonen.no

Analkjertler


Turnip

Recommended Posts

Mike hadde endel løs mage lørdag og søndag, og la merke til at han akte litt på stumpen etter at han hadde gjort bomelibom, har også sett at han har "akt" 3-4 ganger før, med kanskje 1 månedes mellomrom. Kan han ha fulle analkjertler da? Eller har det en sammenheng med diare? Han "søla" endel på seg selv, og mulig han ville få det bort? Blir litt i tvil her bare... Noen som vet?

Han gar forresten fått ormkur for et par uker siden, så tror ikke det kan være mark heller...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Chicka er sånn som må "tørke" seg litt selvom hun har fast avføring og ikke fylte analkjertler, så jeg har funnet ut at jeg må leve med litt aking :thumbs:

På Mike kan det være at han vil tørke bort avføringen selv hvis den var løs, men du kan jo kjenne etter selv om analkjertlene er fylte hvis du tror det er det som er problemet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, tipper han bare ville tørke seg.. han tørker seg også når han har spist, da hiver han seg på alle tepper og gnir snuta helt febrilsk, selv om jeg har tørket han først. Men hvordan finner jeg ut om han har fylte analkjertler??? er ikke så dreven på sånne ting...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, tipper han bare ville tørke seg.. han tørker seg også når han har spist, da hiver han seg på alle tepper og gnir snuta helt febrilsk, selv om jeg har tørket han først. Men hvordan finner jeg ut om han har fylte analkjertler??? er ikke så dreven på sånne ting...

Du tar på deg engangshansker og kjenner :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Istedenfor å ta på seg hanskene.. så kan du bare sette knærne dine rundt hoften på hunden sånn at når du lener deg ned, har du rompa hans nedenfor deg.. Så tar du tak i halen og løfter den opp og "over" ryggen (alt har sin grense, du skal ikke knekke den eller noe). Da vil det være rimelig tydelig dersom Mike har fylte kjertler fordi det ser du på utsiden...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klemte de ut selv, en ganske guffen opplevelse! Det spruta! Men tydelig bedre for henne etterpå.

Ja, det er fullstendig mulig å gjøre det selv. MEN, ikke før en har blitt vist det av en veterinær. Det er absolutt det mest trygge for hunden sin del.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

I ettermiddag i dag ser jeg at Mike går litt krum i ryggen, og setter seg litt plutselig ned når han egentlig holder på å gjøre noe annet (leke, spise, slappe av) Har jo vært litt frem og tilbake mht at han har "akt" litt innimellom...

Jeg løfter på halen, og det lukter ikke noe særlig bak der, klipper ned all pelsen der for å få litt bedre "oversikt" og var ikke noe pent syn... Han var hoven, hadde røde vorter, verk, og sånn gult belegg som satt inntill haleroten og litt nedover...

Føler meg som en skikkelig dårlig hundeeier som ikke har oppdaget dette da almenntilstanden hans har vært helt fin om dagen. Ringer selvfølgelig til veterinæren, men ikke bare bare å finne det på en fredag ettermiddag... Så fikk tak i en på akuttvakta, og kjørte fort bort dit med Mike.

Og joda... hovne og betente analkjertler... Fikk klemt de ut og det kom så mye illeluktene "gørr" ut.. Han syns dette her ikke var noe særlig og skreik det han klarte og syns veldig synd på seg selv. Veterinæren sa vi kunne dope han ned, men det var så fort gjort, så vi gjorde det ikke, selv om jeg kanskje skulle ønske det da han glatt vil huske dette negative og bli redd veterinærer igjen.

Fikk vasket bak der og renset og fikk resepter og salve. Så nå blir han helt bra igjen, men var stor sjanse for at de fylte seg opp ganske fort igjen fikk jeg vite, så skal inn med han snart igjen for å sjekke vortene han har og utslettet hans der bak.

Får vondt i magen da jeg burde dratt til en veterinær mye før, er ikke den personen som venter for lenge med å kontakte veterinær, men har faktisk ikke lagt merke det alt der bak.. Men fremover så blir pelsen hans holdt kort der bak så vi får holdt øye med utslett og vorter.

Er utrolig gla for at veterinærene har akuttvakt i helgene. Fikk vite at hvis jeg hadde ventet til mandag, så hadde det ikke være noen "snill" betennelse bak der, og han kunne ha sprukket opp der bak, og behandlingen hadde vært langt mer krevende. Så nå er lommeboka tømt og jeg skulle ønske man fikk sånn "frikort" på hunder, for blir brått dyrt med akutt tilegg og kveldstilegg :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Litt av problemet er at om man avler renrasede hunder så får man konsekvenser i det at man ikke får registrert valpene, mens med blandingshunder så er det litt mer "fritt frem". Dessverre. Og det er lite man kan gjøre så lenge hundene har tilgang til mat, vann og ly, og får det tilsynet de har behov for helsemessig.
    • Hei.. Jeg blir så frustrert.. Noen jeg så hadde valper liggende ute på finn i starten av året (valpene født i Desember), har nå parret tispa igjen på første løpetid etter forrige kull, dette skjer så ofte og jeg blir kvalm! Er det virkelig ingen lov som skjermer de stakkars tipsene for sånt? De blir jo brukt som pengemaskiner. "Oppdretter" får søte små valper og itillegg så tjener de GODT på det, vinn vinn tenker de..  Ikke bare skal de ha nytt kull, men rett etter å solgt valpene fra forrige kull så ble både mor og far (de eier begge selv) lagt ut for omplassering på finn, dette ett eller annet vås om at de skulle bruke tid på Gud og hadde blitt frelst og blabla. Jeg blir helt paff.. Men viser seg jo at hundene aldri ble omplassert allikevel for nå har de lagt ut ny annonse om at de venter valper i August, fra samme tispe og hannhund... Har forresten screenshot fra annonsen til forrige kull. Er det lov å holde på sånn? Rådrift på tispa for at de har funnet ut at de tjener gode penger på det?!  Gjelder forresten Malamute/husky blanding, hvite hunder, du finner de på finn 🤪
    • Takk for tipset, fikk plass så nå får vi testet ut<3
    • Hei! ☺️ Er det noen her som forer med Dyrisk? Er dere fornøyde?
    • Nei, hu har i grunn spist det samme i en stund nå, og er vant til å spise variert. Jeg får ta meg en tur til veterinæren og snakke med de. Takk for svar 😊
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...