Gå til innhold
Hundesonen.no

Saccovogn


Recommended Posts

Heihei :)

Har akkurat begynt å lese endel om saccovogn osv. og det ser så utrolig gøy ut! Har en wheaten terrier tispe, på ca 16 kg. Vi har snørekjørt mye, og hun har også noe erfaring i å trekke pulk. Lurer på om hun er for liten til å trekke en saccovogn? Hvor tung er den?.. Isåfall, hvor tungt kan hun trekke? Hun trekker nevøen min på 7 helt greit i pulk.

Håper på svar : D

LINE OG LUCY <3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjører saccovogn med min hund. Vogna veier litt over 30 kg, så kommer passasjeren i tillegg. Den er på hjul så på rette strekninger går det veldig fint. Men i oppoverbakker blir det straks tyngre. Trenger ikke være store bakken heller. Min hund er stor og sterk og klarer seg fint så lenge bakkene ikke er alt for bratte, men ser for meg at din hund kanskje kan streve litt.

Du kan jo kanskje prøve å få lånt en slik vogn å prøve? Er litt dumt å kjøpe en så dyr vogn hvis den alikvele ikke kan brukes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I klubben vår har vi en saccovogn, jeg tror nok at den blir litt tung for en wheaten-terrier, men sammen med en annen hund burde det gå greit (kan ha to drag).

Se om du finner en hundekjørerklubb i nærheten, de har ofte sånt utstyr du kan se på og teste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjører saccovogn med min hund. Vogna veier litt over 30 kg, så kommer passasjeren i tillegg. Den er på hjul så på rette strekninger går det veldig fint. Men i oppoverbakker blir det straks tyngre. Trenger ikke være store bakken heller. Min hund er stor og sterk og klarer seg fint så lenge bakkene ikke er alt for bratte, men ser for meg at din hund kanskje kan streve litt.

Du kan jo kanskje prøve å få lånt en slik vogn å prøve? Er litt dumt å kjøpe en så dyr vogn hvis den alikvele ikke kan brukes.

Litt ot men jeg er litt nysgjerrig på hvordan dere trener hundene i forkant til å klare denne belastningen (du vet jeg er jo kropps og trenings freak...:thumbs: ), for rask hode regning så kommer det på ganske mange kg som hunden må dra på?

Som jeg forstår så kjører dere både en og to hunder sant?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt ot men jeg er litt nysgjerrig på hvordan dere trener hundene i forkant til å klare denne belastningen (du vet jeg er jo kropps og trenings freak...:thumbs: ), for rask hode regning så kommer det på ganske mange kg som hunden må dra på?

Som jeg forstår så kjører dere både en og to hunder sant?

Vi har og saccovogn, og før vi begynte å bruke den på pointeren var han i god form. Han løper jo veldig mye, men så pleier vi også å svømme mye, han har blitt snørekjørt med, han har trukket stokker og ofte når jeg går tur med han har jeg sele på ham slik at han på en måte trekker meg når vi går. Også har vi så langt kjørt kun på flat mark og veldig slakke oppoverbakker og ikke lenge om gangen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Renate: Hunden har blitt syklet med før, og løper mye løs om dagen. Itillegg trener vi regelmessig med kløv med vekt i. (+ mye svømming på sommeren, trekk på fjelltur med meg i magebeltet eller på ski/snowboard om vinteren.

Vi begynte med små runder og kjørte ikke langt. Etterhvert som kondisen gikk opp, kjørte vi lengere. Vi går av vogna i oppoverbakker. Og ja vi har også kjørt med to hunder. Vi kjører ikke hunden veldig hard nå, men har en grei runde som vi føler er passe langt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gøy å se hvordan hundene blir trent foran en sånn oppgave :thumbs:

Har veldig lyst til å prøve Saccovogn selv, men da må det bli med evt neste hunden min, Chicka har får dårlige bein til å klare det, desverre.

Kos dere masse på tur *misunnelig* :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...