Gå til innhold
Hundesonen.no

Dette med opprykk...


Peers

Recommended Posts

Som noen kanskje har fått med seg, skal Orry og jeg starte klasse 1 igjen om ikke lenge. Håpet er jo selvfølgelig opprykk, men jeg har i den forbindelse et lite spørsmål.

Holder det at man har 160 poeng, eller er man nødt til å ha en bestått karakter (det vil si minimum 5) i alle øvelser? I bronsemerkeprøven er det jo slik at man må ha en godkjent karakter i alle øvelsene for å få bestått prøven, men jeg klarte ikke å finne en tilsvarende regel i det generelle konkurransereglementet når det gjelder opprykk (mulig jeg ikke har lest godt nok?).

Noen som kan opplyse meg?

Grunnen til at jeg spør er at det er en viss sjanse for at Orry får en 0 på hinderet, av den grunn at han er mer eller mindre livredd for det etter å ha fått et slikt hinder over seg en gang. Jeg har bygget et hinder vi har trent litt på, men dog er jeg usikker på om han klarer å karre seg over hinderet i konkurranse. Jeg lurer derfor rett og slett på om man kan gjennomføre resten av programmet til en sum over 160 og få opprykket, eller om man er nødt til å bestå alle øvelser?

For å nevne det: jeg er absolutt ikke sikker på at vi klarer 160 poeng med null på hinderet, men det er greit å vite i tilfelle det skjer :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ah, da forstår jeg. Får bare krysse fingrene for at hinderet fungerer, hvis ikke er det bare å håpe at resten går såpass greit at han i det minste får opprykk.

Tusen takk for raskt svar! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grunnen til at jeg spør er at det er en viss sjanse for at Orry får en 0 på hinderet, av den grunn at han er mer eller mindre livredd for det etter å ha fått et slikt hinder over seg en gang. Jeg har bygget et hinder vi har trent litt på, men dog er jeg usikker på om han klarer å karre seg over hinderet i konkurranse. Jeg lurer derfor rett og slett på om man kan gjennomføre resten av programmet til en sum over 160 og få opprykket, eller om man er nødt til å bestå alle øvelser?

Jeg vet det er ot, og sikker litt slemt. Men hvorfor skal du utsette Orry for dette når han er redd hinderet? Er det ikke bedre å bygge opp trygghet rundt det. For skulle han være uheldig der inne så kan du ha ødelagt mye for deg selv ved senere anledning. Det nok av utrygge elementer ved en konkurranse at da bør alle øvelsene være noenlunde sikre. Du har miljøet som sikkert er nytt, nye folk og hunder, ringtau, telt ++ og fører. For det nytter fint lite å narre seg selv til å tro at alt er ved det normale. Bikkja har avslørt oss før vi setter oss i bilen den dagen. Mor er rar og da blir hunden usikker og ramler tilbake til gammel moro. Og det er her hinderet til Orry kommer inn. Du vil mest sannsynlig ikke klare å støtte han nok her. Det er siste øvelse, du er lettet over at du i det hele tatt overlevde og snart er stolen og vennene der. Orry har opplevd ett helt program hvor du er rar, en mann følger etter og snakker og han har ikke fått godbit/ball gjennom hele programmet, og så kommer det skumle hinderet.

Det kan jo hende du er ett slikt menneske som klarer å holde hodet fullstendig kaldt og fikser alt strålende. Eller at Orry overrasker og hopper som en drøm. Jeg ville ikke tatt sjansen for å være helt ærlig.

Får bare krysse fingrene for at hinderet fungerer, hvis ikke er det bare å håpe at resten går såpass greit at han i det minste får opprykk.

Hvorfor er det så viktig med det opprykket? For å få opprykket må man ha gjennomsnittlig 8 (tror jeg) i hver øvelse. Slik jeg har forstått er du debutant og det er få unt å få opprykket ved første start. Ta det heller med ro, og prøv å gi Orry en god opplevelse. Igjen, og det ville jeg ikke tatt sjansen på nå, når han faktisk ikke liker det hinderet. For uansett hvor mye du ønsker det er du rar i det du krysser ringtauet.

Beklager om jeg tråkket deg litt på tærne, men tenker på at dere heller burde få en god opplevelse, enn en som knekker dere begge og ikke orker å starte igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå bare lurer jeg litt egentlig.. Men er det sånn i LP at man MÅ prøve på alle øvelsene? Hadde det i teorien gått an å f.eks hoppe over en øvelse om man visste hunden ikke klarte det? Blir det dumt med tanke på at hunden alltid tar øvelsene i samme rekkefølge, eller gjør den ikke det?

Jeg vet at man seff burde kunne alle øvelsene for å begynne, men mener helt teoretisk hvordan det faktisk er.. Og ja, jeg er veldig noob når det gjelder LP :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har startet i klasse 1, 4 ganger og de to siste gangene har jeg fått opprykk, hvor lenge pleier folk å gå i klasse 1 etter at de har fått opprykket ?

Når jeg trener konkurranselydighet trener jeg programmet i klasse 2, det har jeg faktisk gjort en stund nå.

Men slik jeg tenker så er det jo bedre å gå i klasse 1 til man er helt sikker på at alle øvelsene i klasse 2 sitter som de skal, fikk bare en teit kommentar sist stevne på at nå er det på tide at alle som har fått opprykk tar steget så ikke klasse 1 blir urettferdig for de som har akkuratt startet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå bare lurer jeg litt egentlig.. Men er det sånn i LP at man MÅ prøve på alle øvelsene? Hadde det i teorien gått an å f.eks hoppe over en øvelse om man visste hunden ikke klarte det? Blir det dumt med tanke på at hunden alltid tar øvelsene i samme rekkefølge, eller gjør den ikke det?

Du kan fint hoppe over en øvelse :) Tenkte ikke på det i sted jeg... Si at du hopper over en øvelse, og så fortsette videre, og nei det gjør ikke noe i forhold til rekkefølgen.

Men slik jeg tenker så er det jo bedre å gå i klasse 1 til man er helt sikker på at alle øvelsene i klasse 2 sitter som de skal, fikk bare en teit kommentar sist stevne på at nå er det på tide at alle som har fått opprykk tar steget så ikke klasse 1 blir urettferdig for de som har akkuratt startet.

I all verden! ;) At de gjør det på Hamar er en ting, men på de småstevnene er fullstendig dumt og man få lov til å gå der til man er trygg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet om en som kom til øverste klasse i bruks, selv om ekvipasjen alltid stod over en øvelse - heller enn å prøve og feile. For hunder merker, som Margrete sier, om du gruer deg spesielt til en øvelse, og da kan det gjøre det ekstra ille - hunden forbinder noe negativt, kanskje hvis du har uflaks med hele ringsituasjonen.

Med eldstehunden gikk det radig opp i klassene, men "noe" gikk alltid skeis - en øvelse pr gang gjerne. Istedet for å stoppe og se hva som i bunn og grunn ikke stemte, så stod jeg og treneren på. Og dermed ble aldri hunden så god som den kunne blitt når vi kom høyere opp; den likte ikke selve situasjonen lenger - der den før hadde "tullet" på en øvelse bare. Forskjellen var påtagelig fordi jeg drev mest med bruks etterhvert, og der fikk jeg hjelp av en ringrev som anbefalte at jeg gikk så lenge det var lov i de lave klassene, selv om jeg hadde opprykk - og der fungerte lydighetsdelen endel bedre, mens skogs- og feltsøkdelene, der både jeg og hunden hadde stor (selv)sikkerhet gikk som en drøm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm... Jeg skjønner ikke helt det med å stå over en øvelse.... Menes det feks med at man ikke går en av øvelsene ? Feks hopp over hinder?

Ja som i innleggers spørsmål. Orry liker ikke å hoppe, så da burde hun kanskje droppe den øvelsen og heller ta nullen uten at Orry får enda en negativ erfaring rundt den øvelsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet det er ot, og sikker litt slemt. Men hvorfor skal du utsette Orry for dette når han er redd hinderet? Er det ikke bedre å bygge opp trygghet rundt det. For skulle han være uheldig der inne så kan du ha ødelagt mye for deg selv ved senere anledning. Det nok av utrygge elementer ved en konkurranse at da bør alle øvelsene være noenlunde sikre. Du har miljøet som sikkert er nytt, nye folk og hunder, ringtau, telt ++ og fører. For det nytter fint lite å narre seg selv til å tro at alt er ved det normale. Bikkja har avslørt oss før vi setter oss i bilen den dagen. Mor er rar og da blir hunden usikker og ramler tilbake til gammel moro. Og det er her hinderet til Orry kommer inn. Du vil mest sannsynlig ikke klare å støtte han nok her. Det er siste øvelse, du er lettet over at du i det hele tatt overlevde og snart er stolen og vennene der. Orry har opplevd ett helt program hvor du er rar, en mann følger etter og snakker og han har ikke fått godbit/ball gjennom hele programmet, og så kommer det skumle hinderet.

Det kan jo hende du er ett slikt menneske som klarer å holde hodet fullstendig kaldt og fikser alt strålende. Eller at Orry overrasker og hopper som en drøm. Jeg ville ikke tatt sjansen for å være helt ærlig.

Hvorfor er det så viktig med det opprykket? For å få opprykket må man ha gjennomsnittlig 8 (tror jeg) i hver øvelse. Slik jeg har forstått er du debutant og det er få unt å få opprykket ved første start. Ta det heller med ro, og prøv å gi Orry en god opplevelse. Igjen, og det ville jeg ikke tatt sjansen på nå, når han faktisk ikke liker det hinderet. For uansett hvor mye du ønsker det er du rar i det du krysser ringtauet.

Beklager om jeg tråkket deg litt på tærne, men tenker på at dere heller burde få en god opplevelse, enn en som knekker dere begge og ikke orker å starte igjen.

Takk for et godt svar! Jeg føler meg absolutt ikke tråkket på tærne, derimot ser jeg poengene dine (og er enig).

Dog ser jeg at jeg kanskje har formulert problemet litt feil, selv om løsningen i bunn og grunn kanskje blir den samme uansett. Han er skeptisk til hinderet, det faktumet kan jeg ikke stikke under en stol. Samtidig er det ikke noe problem å få ham til å hoppe dersom han har fått litt tid på seg til å sjekke ut hinderet først. Akkurat det har han jo ikke mulighet til under konkurranse selvfølgelig, så det er, som du sier, tryggheten rundt hinderet som er problemet.

Vi har startet LP én gang tidligere, men det er en god stund siden. Da løp han rundt hinderet på første forsøk, men dommeren lot oss prøve igjen selv om vi fikk 0. På andre forsøk hoppet han glatt over, da syntes han hinderet var "greit" likevel.

Etter dette har vi fått prøvd oss lite på hindre, rett og slett fordi jeg ikke har hatt det tilgjengelig.

Tidligere denne uken bygde jeg et provisorisk hinder selv. Helt likt som et LP-hinder ble det ikke, men det er i det minste med to støtter og løse planker som bygges oppover i høyden. Dette har vi trent på, og han har klart det meget bra, og synes til og med det er moro.

MEN: selv om dette har gått bra, er jeg usikker på reaksjonen hans når han ser et ordentlig hinder, som han ikke er kjent med. Da er jeg redd vi havner tilbake til å løpe rundt, sjekke det og deretter godkjenne.

Jeg kan selvfølgelig droppe øvelsen, og vente med den til han er helt trygg. Samtidig tenker jeg at jeg denne gangen kanskje kan gi det et forsøk, for jeg VET jo ikke hvordan det går. Dersom han trekker seg vekk nå, er jo det selvfølgelig et klart tegn på at han ikke er klar, og da vil jeg ikke prøve igjen før jeg vet han kan takle det. Men hvordan kan jeg finne ut hvordan han tar det, uten å faktisk prøve første gangen?

Forrige gang vi konkurrerte gikk det jevnt over bra i alle øvelser, med unntak av noe slurv på noen få øvelser og denne hindernullen. Vi manglet kun noen få poeng til opprykk den gangen, så dersom jeg kan perfeksjonere de andre øvelsene mer, kan han nok klare det uten å gjennomføre hinderet.

Og nei, det er ikke superviktig med opprykk. Samtidig hadde det vært spennende å rette mer fokus mot trening til høyere klasser, selv om jeg bare vil konkurrere med han for å ha det gøy. Vi har ingen store ambisjoner utover det.

For å lage et kortfattet spørsmål ut av det jeg har skrevet ovenfor: burde jeg prøve hinderet denne gangen for å se hvordan det går (med tanke på at han hopper fint på trening med vårt hinder), altså for å få en bekreftelse på hvordan han ligger an? Eller burde jeg rett og slett droppe hele øvelsen, i tilfelle han (i aller verste fall) blir redd og får en negativ opplevelse med hele konkurransesituasjonen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å lage et kortfattet spørsmål ut av det jeg har skrevet ovenfor: burde jeg prøve hinderet denne gangen for å se hvordan det går (med tanke på at han hopper fint på trening med vårt hinder), altså for å få en bekreftelse på hvordan han ligger an?

Nei. Du burde få bygd deg ett hinder å trene mer på det for å ikke skape det du sier under her. Dumt å sjanse på noe du må slite med oppigjennom alle klassene. Hadde det vært markør i kl 2 hadde jeg nok svart anderledes.

Eller burde jeg rett og slett droppe hele øvelsen, i tilfelle han (i aller verste fall) blir redd og får en negativ opplevelse med hele konkurransesituasjonen?

Ja :) Du får en null, men mitt motto er at så lenge det er en glad null så er det en fin null. Triste nuller er veldig triste... Så om du har ett godt program fra før av kan det jo hende du får opprykket ditt

Og det er jo ikke noe i veien for å trene øvelser fra de andre programmene nå, selv om du er i klasse en ;) Kanskje det er tingen for han. Gjøre hinderet til noe mer attraktivt ved å starte på med hopp sitt, eller hopp apport? Eller rett og slett leke med hinderet... nå skle jeg helt ut, du ba jo ikke om løsninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du sier hinderet går bra nå? Så hvordan skal du ellers finne ut om det går bra i en konkurranse? En gang må jo være den første. Du vil ikke på noen annen måte finne ut hvordan dere ligger an. Men som sagt, kun om han klarer hinder du har prøvd med nå uten problemer. Du sier han syns det er morsomt til og med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei. Du burde få bygd deg ett hinder å trene mer på det for å ikke skape det du sier under her. Dumt å sjanse på noe du må slite med oppigjennom alle klassene. Hadde det vært markør i kl 2 hadde jeg nok svart anderledes.

Ja ;) Du får en null, men mitt motto er at så lenge det er en glad null så er det en fin null. Triste nuller er veldig triste... Så om du har ett godt program fra før av kan det jo hende du får opprykket ditt

Og det er jo ikke noe i veien for å trene øvelser fra de andre programmene nå, selv om du er i klasse en :) Kanskje det er tingen for han. Gjøre hinderet til noe mer attraktivt ved å starte på med hopp sitt, eller hopp apport? Eller rett og slett leke med hinderet... nå skle jeg helt ut, du ba jo ikke om løsninger.

Løsninger er også fint, tusen takk ;)

Du sier hinderet går bra nå? Så hvordan skal du ellers finne ut om det går bra i en konkurranse? En gang må jo være den første. Du vil ikke på noen annen måte finne ut hvordan dere ligger an. Men som sagt, kun om han klarer hinder du har prøvd med nå uten problemer. Du sier han syns det er morsomt til og med.

Nettopp. Hvordan skal jeg vite om han er klar eller ei, dersom vi faktisk ikke prøver? I en treningssituasjon kan "alt" fungere, men jeg er da nødt til å teste i konkurransesituasjon for å se hvordan det faktisk går?

Margrete, som vedlegg ligger hinderet jeg bygget, som vi har trent på de siste dagene. Vi har ikke trent inne altså, men satte opp hinderet i stua for å få tatt et bilde.

post-2163-1191606821_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Margrete, som vedlegg ligger hinderet jeg bygget, som vi har trent på de siste dagene:

*ler* Så for meg noe skikkelig primitivt som stokker over to benker eller noe jeg nå... sorry... Peers kom deg på konkurranse og se hvor du ligger an. IKKE hopp over dette med hinderet, for det hinderet du har her er jo kjempefint. Nesten ørlite granne misunnelig. Bare husk å støtt han litt og heller få trekk for dobbelkommando om du merker at han synes hinderet er dumt. Lykke til :)

Edit: Jeg mener at du bør fullføre hele programmet inkludert hinderet... ser jeg var litt uklar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Løsninger er også fint, tusen takk :)

Nettopp. Hvordan skal jeg vite om han er klar eller ei, dersom vi faktisk ikke prøver? I en treningssituasjon kan "alt" fungere, men jeg er da nødt til å teste i konkurransesituasjon for å se hvordan det faktisk går?

Er bare en ting å gjøre det, og prøve. En treningssituasjon og på et stevne vil uansett være ulikt, men hvordan skal man vite at hunden er helt klart uten å prøve seg på et stevne?

Og forresten, så var det et ganske så fint hinder du har laget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*ler* Så for meg noe skikkelig primitivt som stokker over to benker eller noe jeg nå... sorry... Peers kom deg på konkurranse og se hvor du ligger an. IKKE hopp over dette med hinderet, for det hinderet du har her er jo kjempefint. Nesten ørlite granne misunnelig. Bare husk å støtt han litt og heller få trekk for dobbelkommando om du merker at han synes hinderet er dumt. Lykke til :)

Edit: Jeg mener at du bør fullføre hele programmet inkludert hinderet... ser jeg var litt uklar

Tusen takk! ;) Da prøver vi oss, bare for å se hvordan han takler det. Tusen takk for innspill, jeg er veldig enig med deg på mange områder. Vi prøver oss nå, planen er at jeg skal hjelpe han en del med både stemme og kroppsspråk. Jeg bryr meg døyten om vi får trekk for at jeg hjelper han over med dobbeltkommandoer, så lenge han kanskje klarer det, og faktisk får noe positivt ut av det hele.

Ellers til dere andre: tusen takk for lykkeønskninger!

Kan sikkert lage hinder på oppdrag vi, men advarer om at det er noe vaklevorent før plankene blir satt inn :Laugh: Men billig er det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...

Heisann.

Jeg så det var noen her som lurte på hvor lenge du kunne være i klasse 1.

der kan du være så lenge du vil helt til du stiller i klasse2 på ett offisielt stevne.

Ville ikke brydd meg om hva andre sier var jeg deg, selv om det sikkert er ment som en vennelig dytt i ræva.Bruk den tiden du trenger du, ikke still i klasse 2 post-3124-1196902632_thumb.jpgfør du føler deg trygg å har lyst til det selv

Regner med dett er din første lp hund å da anbefaler jeg på det sterkeste at du stiller på så mange konkurranser du kan å har lyst til å gå!

På den måten får jo du å hunden din masse konkurranse erfaringer som dere får bruk for siden!

uansett så masse lykke til med lydigheten alle sammen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 8 months later...
Jeg har startet i klasse 1, 4 ganger og de to siste gangene har jeg fått opprykk, hvor lenge pleier folk å gå i klasse 1 etter at de har fått opprykket ?

Når jeg trener konkurranselydighet trener jeg programmet i klasse 2, det har jeg faktisk gjort en stund nå.

Men slik jeg tenker så er det jo bedre å gå i klasse 1 til man er helt sikker på at alle øvelsene i klasse 2 sitter som de skal, fikk bare en teit kommentar sist stevne på at nå er det på tide at alle som har fått opprykk tar steget så ikke klasse 1 blir urettferdig for de som har akkuratt startet.

Jeg mener at frem til Elite så skal man bare raskt igjennom de andre klassene. Det er liten vits å perfeksjonere alle klassene. Det gjør man i Eliten, det er jo der man skal bli værende. Men nå har jo jeg holdt på noen år da, i begynnelsen konkurrete jeg masse i feks kl1 til jeg var klar for kl2. Men det var mest for konkurranse treningen for min egen del...

Men bare husk på det at noen av øvelsen i de lavere klassene kan lage problemer for øvelsene i de høyere klassene hvis de terpes på og perfeksjoneres for mye. Feks så kan ut til boks i kl2 gjøre det vanskeligere med ruta i kl3 og Elite.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener at frem til Elite så skal man bare raskt igjennom de andre klassene. Det er liten vits å perfeksjonere alle klassene. Det gjør man i Eliten, det er jo der man skal bli værende. Men nå har jo jeg holdt på noen år da, i begynnelsen konkurrete jeg masse i feks kl1 til jeg var klar for kl2. Men det var mest for konkurranse treningen for min egen del...

Men bare husk på det at noen av øvelsen i de lavere klassene kan lage problemer for øvelsene i de høyere klassene hvis de terpes på og perfeksjoneres for mye. Feks så kan ut til boks i kl2 gjøre det vanskeligere med ruta i kl3 og Elite.

Jeg mener at skal man bli supergod i eliten, bør man gå i de lavere klassene til man føler at hunden er med, slik at man ikke er grønn og kvalm av nervøsitet hver gang lenger. Men man burde ikke gå for å vinne de lavere klassene hver gang, for skal man vinne, må man pirke og perfeksjonere øvelsene, noe som kan være dumt å gjøre med øvelser man ikke finner i eliten, ja.

Tilbake til topic:

Nå er vel ikke dette så aktuellt lenger, men i den situasjonen du var da, vill jeg tenkt slik: På hinderet anbefaler jeg deg å rose masse, bruke kroppsspråk til det ekstreme og håpe på å få en 5'er. Får du el null, så burde det være fordi du hjalp hunden for mye :lol: Får du en slik null, kan du bare være stolt! Gi hunden en positv opplevelse, prøv deg, men ikke tenk på hvor mange poengtrekk du kan få. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener at skal man bli supergod i eliten, bør man gå i de lavere klassene til man føler at hunden er med, slik at man ikke er grønn og kvalm av nervøsitet hver gang lenger. Men man burde ikke gå for å vinne de lavere klassene hver gang, for skal man vinne, må man pirke og perfeksjonere øvelsene, noe som kan være dumt å gjøre med øvelser man ikke finner i eliten, ja.

Enig, for ikke å snakke om å trygge hunden i konk.situasjon. Mange hunder er unge når de setter igang, og gjerne umodne når de kommer til elite. Så med neste hund kommer jeg nok til å ta meg god tid på turen opp, for opp skal vi :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor er det så viktig med det opprykket? For å få opprykket må man ha gjennomsnittlig 8 (tror jeg) i hver øvelse. Slik jeg har forstått er du debutant og det er få unt å få opprykket ved første start.

Jeg må bare spørre: Hvorfor er det ikke vel unt å få opprykket ved første start? Om man har jobbet veldig hardt med øvelsene i forskjellige miljøer (også konkurranser man ikke deltar på), trent konkurransemessig etc så må det vel være rettferdig å få opprykket ved første start?

Også bare fordi jeg er nysgjerrig: Blir ikke konkurranse ofte avklæring slik at det er bedre å kun gå når man mener man er så klar at man har stor sannsynlighet for å få opprykk? Jeg er veldig fersk i gamet, så jeg bare lurer. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Odin var også dement mot slutten, og det var tøft. Han hadde ikke samme uroen, han var bare forvirret, og ville være inntil oss hele tiden (nok en kombinasjon av døvhet/blindhet også). Vi fikk Eldepryl hos Renate Nydal, det hjalp litt en stund på uroen, men ikke store forandringer. Kan være verdt forsøket.
    • Du kan ta pulsen ved å kjenne på blodåren som går ned på innsiden av låret.
    • Frøkna her begynner å bli dement, og det er utrolig vanskelig å forholde seg til. Så snart det er "dødtid" hjemme begynner hun enten å vandre frem og tilbake, eller å gå i ring. Hvis jeg avbryter henne og tar henne med ut på tur eller trening "våkner" hun og er seg selv igjen, men hun må altså ha mental input hele tiden for å ikke gå inn i disse tvangshandlingene. Jeg antar at det i stor grad skyldes kjedsomhet og uro, men ettersom hun har en ødelagt skulder er det ikke mulig å gå lange turer med henne heller. Lite fysisk aktivitet bidrar helt sikkert til problemet. Hun går på Karsivan, men synes ikke det hjelper så veldig. Det er ikke noe særlig til livskvalitet sånn som hun har det nå, men jeg kan jo ikke underholde henne konstant. Er det noen som har hatt dement hund som har noen tips til hva jeg kan gjøre for henne? Andre typer medisiner som hjelper?
    • Jeg vet ikke hvordan det skilles mellom de ulike dachsrasene, men avlsrådet i raseklubben vil kunne hjelpe deg med dette. Jeg ser ingen grunn til at det skulle bli komplikasjoner hvis begge er friske, men det er mange andre hensyn å ta før man velger å avle, så ta kontakt med avlsrådet og be om hjelp der.
    • Hei, Av ren nyskjerrighet kan man blande en tispe kanindachs med en hann dvergdachs dersom begge er friske og har ingen skjulte sykdommer?    Vil det oppstå komplikasjoner eller hvordan er det? Si hun blir max 5 kg og han blir max 7,5 kg
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...