Gå til innhold
Hundesonen.no

Min mexikanske nakenhund


web-linn

Recommended Posts

  • Svar 55
  • Created
  • Siste svar

hehe... ja likte det navnet jeg også kjempe godt

---

16 dager igjen til jeg kan henta han :icon_fun:

---

Jeg har laget en egen side for mexicanske nakenhunder. skal finne et domene etter vært. må bare bygge opp siden først. noen som vil legge inn noe? litt fakta eller tips?

http://linn.linkit-norway.com/mexicansknakenhund

*Dobbelpost, mod Nina*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Jeg har en xoloitzcuintle jeg også. Han er en naken hanne av den store typen på 6 måneder.

En skikkelig villbass, MASSE energi, men utrolig sjarmerende, og til tider riktig så koselig... hehe men for det meste bare vill og gal. Hadde vært koselig å komme i kontakt med andre av rasen, jeg kjenner ingen som har slike, forutenom oppdretteren jeg kjøpte han av, og noen oppdrettere i Sverige jeg har vært en del i kontakt med.

Skal legge inn bilde av han når jeg finner ut hvordan dette her fungerer :)

---

Jeg har forresten bodd et år i Mexico, var der jeg falt for denne rasen, da xoloitzcuintle er Mexicos nasjonalrase. Var på noen utstillinger der nede for å bli kjent med rasen, og falt pladask. Var på verdens utstillingen som ble holdt i Mexico city i år, å der var det blandt annet en Xoloitzcuintle som fikk 3 BIS, og det er helt fantastisk.

I Mexico jobber de for å finne en standard på de med pels, så her bak noen som spurte om de med pels var sett på som en egen rase, og det er de ikke, men de kan fortsatt ikke stilles ut, rett og slett fordi de ikke har en standard på de. De med pels kan ha langt hår, kort hår, stående ører, hengende ører, flekker, ensfarvet, you name it. Var på ei spesiell utstilling i Mexico for xoloitzcuintle MED pels, bare for å vise de fram, og helt utrolig mange varianter av denne.

Xoloen er en meget flott hund, både utseende messig, og av personlighet. Så klart har den sine negative sider også, det har jeg fått erfare med min gutt nå som han er begynt å vokse til. Han er skrekkelig selvstendig, noen dager har han ikke behov for kontakt i det hele tatt, andre dager kan han hoppe opp på fanget og sovne. Han har et ekstremt vakt instink, står å vakter hele dagen, både ute og inne, han er VELDIG sta, men lettlært. At han ikke VIL sitte når han får beskjed, betyr ikke at han ikke kan. Vår gutt er en energi bombe så det holder, han er helt ekstrem, men jeg liker å se at han leker og styrer, godt å se en hund med litt fart i. Han kan gå laaaange turer uten å bli sliten, så flott rase for de som er glad i mosjon, men han kan godt sove foran peisen hjemme også, ingen problem, veldig alsidig. Ser på han når han kjeder seg, da begynner han å bite på ting, biter i meg, maser rett og slett, "kom kan vi ikke finne på noe"....

Selv om den uten pels har lite tenner, så behandler man de som en vanlig hund, de spiser tørrfor, de gnager kjøttbein, de tygger møbler (selv om det ikke er lov), så dette med tenner er ingen hindring.

Er ikke så mye arbeid med hudpleie som mange kanskje tror. Vi bader vår gutt 1-2 ganger per måned, nå på vinteren blir det nok mindre. I sommer måtte han bades fordi han gravde stooooore gjørmete hull i hagen hver dag, og var grisete over hele seg. Når han bader skrubber jeg han med en skrubbehanske, for å peele huden, og bruker en parfymefri hundeshampoo fra apoteket. Ellers så er det bare vanlig pleie, klippe negler, rense ører, se til tenner osv. Smører med hudkrem etter bad og ved behov, og solkrem når det har vært kjempevarmt ute.

De er så klart litt mere utsatte enn andre raser, får lett arr og kutt. Det har vi fått erfare. Vår gutt fikk rivet av en bit av øret på hundetrening for et par uker siden, og måtte til dyrelege å brennes. Ellers så er de akkurat som alle andre hunder, på godt og vondt :P

*dobbelpost, endret av mod. Charleen*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

FCI har visst åpnet for utstilling av den pelsede varianten så nå er det bare å vente på at norsk kennel klubb følger på og åpner for utstilling av den her i landet og. Den vil da kunne vises med og uten stående ører (de taper ørene på de nakne).

Gadihund:Du har antageligvis broren til "søsteren" min sin meksikaner du da,om han er fra hun i drammensområdet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

FCI har visst åpnet for utstilling av den pelsede varianten så nå er det bare å vente på at norsk kennel klubb følger på og åpner for utstilling av den her i landet og. Den vil da kunne vises med og uten stående ører (de taper ørene på de nakne).

Gadihund:Du har antageligvis broren til "søsteren" min sin meksikaner du da,om han er fra hun i drammensområdet.

Jeg har valp fra der :icon_fun: Hokksund. like ved drammen. oppdretter Rachel :rolleyes:

husk siden jeg har laget da for denne rasen

www.meksikansknakenhund.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...