Gå til innhold
Hundesonen.no

Mageproblemer


Mini

Recommended Posts

Mini har hatt problemer med magen en stund nå...Om natta eller tidlig om morgenen får han kolikk(rumling og er tydlig utilpass) og diare. Har vært hos dyrlegen flere ganger og de har tatt masse prøver(blodprøver,røntgen og avføringsprøve) uten å finne ut hva som er galt...Har prøvd allergifor også uten effekt...Og han har fått antibiotika,to forskjellige typer i tilfelle infeksjon...Det ble han bare verre av...Han har også fått sprøyte mot parasitter.

Noen som har et tips om hva som kan hjelpe? Lurer på å begynne å gi han Vom og Hundemat,har hørt det er bedre enn tørrfor ved mageproblemer...Noen erfaringer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ved at der er en del hunde, der ikke kan tåle traditionel hundemad længere. Kender en med en amerikansk bulldog, hvor den kastede op hele tiden og fik dårlig mave, det var pga af hundemaden ejeren prøvede forskellige slags foder til den, og var til dyrlæge ofte for at finde ud af hvad der var galt med den. Han skiftede over til at fodre efter Barf metoden, så den fik mere "naturligt" mad. Det havde en positiv invirkning på dens mave, og han har ikke haft problemer med sin hund siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har sliti med mageproblemer på min hund i 11 måneder, prøvd alt mulig av fòr og han kastet opp nesten hver dag og hadde diare... Til slutt fant vi ut at han ikke tålte tørrfòr.. han får nå Hills i/d og specific ciw (boksmat) Han får også noe råfor i form av fisk,pasta,ris,kjøtt... han har ikke hatt noe problemer med magen siden vi satt han på dette fòret i stedet.

Sier ikke at det er det hunden din har... men at det kan ta tid å finne det ut, kan være det man minst aner :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det første jeg tenkte på med en gang jeg så tråden var V&H... prøv det en stund.. Vet om flere hunder med vond mage som har fungert super bra på V&H..... Det er også et fullverdig for, så du slipper å uroe deg for om hunden ikke får i seg alt den trenger...

Lykke til, håper dere for orden på magen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar:) Nå fikk jeg svar på blodprøvene som de sendte til Veterinærhøyskolen,og han har forhøyede lever og gallesyre verdier...Så han har problemer med å fordøye fett etter hva jeg forsto på dyrlegen.... Så nå skal jeg dra å kjøpe et spesialfor,håper det hjelper...Skal ta nye blodprøver om 14 dager for å se om verdiene har forandret seg... Siden lever verdiene var normale for 3 uker siden,trodde dyrlegen at det var en slags betennelse...Så jeg tenkte å spør han om jeg kan prøve Vom og Hundemat når/hvis verdiene blir normale..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar:) Nå fikk jeg svar på blodprøvene som de sendte til Veterinærhøyskolen,og han har forhøyede lever og gallesyre verdier...Så han har problemer med å fordøye fett etter hva jeg forsto på dyrlegen.... Så nå skal jeg dra å kjøpe et spesialfor,håper det hjelper...Skal ta nye blodprøver om 14 dager for å se om verdiene har forandret seg... Siden lever verdiene var normale for 3 uker siden,trodde dyrlegen at det var en slags betennelse...Så jeg tenkte å spør han om jeg kan prøve Vom og Hundemat når/hvis verdiene blir normale..

Jeg ville nok ikke prøvd V&H hvis han hadde problemer mer leveren og å fordøye fett. Fettinholdet i V&H er jo gigantisk, oppimot 50% av tørt materiale. Da ville jeg heller prøvd slankefôr av noe slag, med så lav fettprosent som overhodet mulig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp, jeg har den erfaringen selv med en hund her, fôret opp på V&H. Men det ble for fett, så han må gå på et spesialfôr dessverre (for både min lommebok og hans smaksopplevelser), men gir boksemat i samme serien for å "skjemme ham bort" litt - når de andre får sitt bloddryppende ferskfôr... Noen slike spesialfôr har behandlet fettinnholdet så det blir lettere fordøyelig (eller noe sånt...).

Noen som har noe tips om hva denne hunden ellers kan få i matveien for litt variasjon? Er ikke helt "der" når det gjelder å lage all maten sjøl fra bånn og handle rundt... men noen forslag, også om hvor ting kan skaffes til veie, hadde vært kjempeflott. Synd man ikke bor rette stedet i Sverige http://www.kurant.se/ under Kurants hundtjänst...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Argon får gasskolikk grunnet sterk allergi, blir noe av det samme da han får akutt betennelse i magen hvis han får i seg noe han ikke tåler. Ettersom vom og hundemat kanskje ikke er noe alternativ for deg så kan jeg jo hvertfall fortelle om hva annet jeg gir han her som hjelper på tarmen, magen , leveren og hele pakka.

Hver dag gir jeg han 1spiseskje aloevera juice over maten som jeg kjøper i vanlig helekostbutikk. Aloevera juicen er med på å rense tarmen/kroppen slik at kroppen bedre tar opp og nyttiggjør seg av vitaminer og næring den får. dette har jo en del innvirkning på leveren også. Begynte å ta det selv også og det høres kanskje merkelig ut men jeg merker at migrenetablettene blant annet virker mye bedre nå enn før:)

Har også begynt å gi han noe som meter Probiotic 340 som er melkesyrebakterier i pulverform som man også får kjøpt hos helsekost butikk. Dette er det samme som zoolac som man kjøper hos veterinær bare det er enda renere og da litt sterkere.

bank i bordet men jeg pleier å kunne telle tilbake eller huske sånn ca sist han hadde gasskolikk men det kan jeg ikke nå så begynner å bli en stund siden. Og eneste andre tingen jeg har endret på i livet hans i det siste er å flytte på senga hans så tviler det har hatt så mye innvirkning:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar:) Nå fikk jeg svar på blodprøvene som de sendte til Veterinærhøyskolen,og han har forhøyede lever og gallesyre verdier...Så han har problemer med å fordøye fett etter hva jeg forsto på dyrlegen.... Så nå skal jeg dra å kjøpe et spesialfor,håper det hjelper...Skal ta nye blodprøver om 14 dager for å se om verdiene har forandret seg... Siden lever verdiene var normale for 3 uker siden,trodde dyrlegen at det var en slags betennelse...Så jeg tenkte å spør han om jeg kan prøve Vom og Hundemat når/hvis verdiene blir normale..

Du må ikke finne på å gi Vom og hundemat til en hund som ikke tåler fett, personlig ville jeg ikke tatt sjangsen til og med når betennelsen(?) er vekk igjen.

Ang de andre symptomene du beskrev i første posten, har du snakket med veterinær om de? Jeg er ingen veterinær, men på meg høres det veldig ut som at hunden din har en form for fôrintoleranse, det henger ofte i sammen med intoleranse for fett. Ellen Schanke på veterinærhøgskolen er veldig dyktig i indremedisin, spesielt fôrintoleranse og allergier, kanskje du kunne snakket med henne? Uansett ville jeg vært veldig nøye på å bare gi diettfôr og ingenting annet, ikke tyggebein, godbiter eller matrester, på den måten kan du lett se hva hunden din tåler av ingredienser, og hva den evnt ikke tåler. Jeg vil også tipse om et annet diettfor som er veldig bra, Eukanuba Dermatosis (basert på fisk og potet).

Lykke til. :icon_redface:

Jepp, jeg har den erfaringen selv med en hund her, fôret opp på V&H. Men det ble for fett, så han må gå på et spesialfôr dessverre...

... Noen som har noe tips om hva denne hunden ellers kan få i matveien for litt variasjon? Er ikke helt "der" når det gjelder å lage all maten sjøl fra bånn og handle rundt... men noen forslag, også om hvor ting kan skaffes til veie, hadde vært kjempeflott.

Så lenge det ikke er snakk om en spesiell fôrintoleranse kan du jo i og for seg gå amok i kjøttdisken (helst i Sverige kanskje). :P Svinefilet, kyllingfilet, kalkunkjøtt, hel frossen kylling(høne), fårikål kjøtt er billig nå (men velg de magre delene), frosne seiblokker. Det er ofte halv pris på kjøtt som snart går ut på dato. Kaninkjøtt er ganske magert, og kan skaffes billig hos kaninoppdrettere, ta kontakt med Norges kaninavlsforbund. Fiske fisk selv er jo også en mulighet. Nå i jakttiden er det også elg-hjort-rådyr/kjøtt/skav o.l til salgs, da står det ofte annonser i avisa. Reinsdyrkjøtt kan jo også være et alternativ. Hestekjøtt kanskje også? Om du har en slakter i nærheten går det også ann å be pent om å få kjøpt slakteavfall.. :P

Eneste jeg ville vært nøye på når du har en hund som har litt sart mage er å steke spesielt kyllingen godt. Kylling kan inneholde campylobact bakterier og de kan gjøre mye ugang i en allerede sart mage.

Mvh LivB

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for fine svar med mange gode tips:) Nå har jeg snakket med dyrlegen og kjøpt spesialfor( Royal Canin Hepatic). Han tror at Mini har hatt en infeksjon i kroppen som har påvirket leveren.Blodprøvene for noen uker siden var nemlig helt fine. Så nå skal han få det spesialforet i 3 uker,så skal han ta nye blodprøver.

Men han har sannsynligvis problemer med fordøyelsen siden han har hatt ofte kolikk og diare.... Allergifor har ikke hjulpet...Har prøvd både Specific CDD og Eukanuba Intensial.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

En liten oppdatering:

Jeg begynte å gi Mini våtfor(Specific CDW) for en måned siden pluss at han fikk Probiotika kapsler. Han ble da bra,og har ikke hatt kolikk eller diare siden da...Inntil for et par dager siden,da begynte det på igjen... Har snakket med dyrlegen nå,og vi har funnet ut at jeg skal reise med han til Vet.høyskolen i Oslo for en grundig utredning. Må prøve å finne ut hva som er galt... Der skal de bla. ta ut en prøve av tarmen og ta en del nye blodprøver...Det blir nok dyrt,så jeg er glad for at han er forsikret...

Hvis noen vet om rimelig overnatting i Oslo,gjerne i nærheten av Vet.høyskolen,så gi meg gjerne et tips :no:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Litt av problemet er at om man avler renrasede hunder så får man konsekvenser i det at man ikke får registrert valpene, mens med blandingshunder så er det litt mer "fritt frem". Dessverre. Og det er lite man kan gjøre så lenge hundene har tilgang til mat, vann og ly, og får det tilsynet de har behov for helsemessig.
    • Hei.. Jeg blir så frustrert.. Noen jeg så hadde valper liggende ute på finn i starten av året (valpene født i Desember), har nå parret tispa igjen på første løpetid etter forrige kull, dette skjer så ofte og jeg blir kvalm! Er det virkelig ingen lov som skjermer de stakkars tipsene for sånt? De blir jo brukt som pengemaskiner. "Oppdretter" får søte små valper og itillegg så tjener de GODT på det, vinn vinn tenker de..  Ikke bare skal de ha nytt kull, men rett etter å solgt valpene fra forrige kull så ble både mor og far (de eier begge selv) lagt ut for omplassering på finn, dette ett eller annet vås om at de skulle bruke tid på Gud og hadde blitt frelst og blabla. Jeg blir helt paff.. Men viser seg jo at hundene aldri ble omplassert allikevel for nå har de lagt ut ny annonse om at de venter valper i August, fra samme tispe og hannhund... Har forresten screenshot fra annonsen til forrige kull. Er det lov å holde på sånn? Rådrift på tispa for at de har funnet ut at de tjener gode penger på det?!  Gjelder forresten Malamute/husky blanding, hvite hunder, du finner de på finn 🤪
    • Takk for tipset, fikk plass så nå får vi testet ut<3
    • Hei! ☺️ Er det noen her som forer med Dyrisk? Er dere fornøyde?
    • Nei, hu har i grunn spist det samme i en stund nå, og er vant til å spise variert. Jeg får ta meg en tur til veterinæren og snakke med de. Takk for svar 😊
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...