Gå til innhold
Hundesonen.no

Jakthund på besøk


Mud

Recommended Posts

Loke og jeg er hjemom bare en liten tur for å hente klær etc ("osloværinger" i øyeblikket). Satte Loke ut i hagen imens jeg tok meg av pusekatter og pakket. Plutselig begynte han å bjeffe men han sluttet like fort som han begynte så jeg lot han bare være ute. Etter en god stund hørte jeg litt hes bjeffing fra hagen og lurte på om han hadde satt seg fast eller noe. Det hadde han ikke, han hadde besøk. Det var besøket som bjeffet. Besøket er en utrolig liten,trivelig men litt sjenert elghundgutt. Han er utstyrt med full radiosender utstyr og burde vel strengt tatt "vært på jobb" og ikke dratt på lekebesøk i nabolaget. Den tilhører ingen av de nærmeste rundt her, det hadde jeg visst fordi den er så liten at jeg trodde nesten den var en valp. Tok Loke inn i håp om at den skulle komme på at den hadde en jobb å gjøre, men neida..den koser seg i hagen. Det er ikke mye trafikk her, men enkelte biler kjører fort så jeg har selvfølgelig angst for at den skal bli påkjørt og at jeg skal føle det er min skyld fordi jeg ikke har bindt den eller satt den ut i hundegården. Men jeg aner faktisk ikke hvordan jeg skal få kontakt med eierene, det er sannsynligvis tilreiste jegere som ikke kommer til å savne bikkja si for alvor før om noen dager.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden hunden er utstyrt med radio (GPS kanskje?) vil nok eierne finne den.

Historien din minner meg om naboens forlengst avdøde elghund som for mange år siden ved disse tider også var "på jobb". Det var lenge før man utstyrte bikkjene med elektronikk og da hunden ikke kom hjem etter endt arbeidsøkt ble naboen både oppgitt og en smule forbanna. For å gjøre historien kort, - bikkja hadde stoppa utenfor et lite hus på andre sida av åsen her, og der hadde ei snill eldre dame foret den med vaffelhjerter og andre godsaker og til slutt tok hun hunden inn i huset siden den ikke ville gå hjem. Først langt utpå kvelden ble naboen oppringt og fortalt hvor hunden hans befant seg.

Naboen var lite blid på den eiegode gamle damen og bikkja trua han med å skyte bak låven fordi det aldri ville bli noen jakthund av slikt. Vel, bikkja fikk leve men noen jakthund ble den aldri :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At eieren finner den er jeg ikke i tvil om :wub:

Min bekymring er trafikken... Har tatt inn alle hundeben etc som kan være av intresse og hvis den ikke har kommet seg avgårde innen jeg har blitt ferdig med å dusje så kjører jeg den til skogs og slipper den der. Håper bare jeg slipper den av i nærheten av der den burde være :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den er nok helt sikkert på jakt ikke så langt unna der du bor, de fleste elghunder slippes jo kun under jakta og blir lettere forvirra når de skal gjøre "jobben" sin. På meg virker det helt normalt at de forviller seg litt før de stikker til skogs igjen.

Du skjønner at elgjakta kommer like brått på elgjegerne som julekvelden på kjerringa, de rekker aldri å trene bikjene sine, gjelder veldig mange fra de er valp og det; dessverre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hunden er tilbake til skogs :wub:

Nærmeste politikammer herfra er vel hønefoss eller noe.. Nesten 1 times kjøring. Det hadde ikke blitt populært...Jeg vet at jeg ville satt pris på om ingen tuklet for mye med jakthunden min når den var på jobb, vi bor jo tross alt "midt i" jaktterrenget så han var neppe veldig på avveie. Elghunder har en stor radius når de jakter og denne hadde GPS på seg så jeg tipper alt står bra til.

Det var som sagt veien jeg var bekymret for.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...