Gå til innhold
Hundesonen.no

Holder på å lære Mike å rydde


Turnip

Recommended Posts

I den siste tiden, så har jeg prøvd å lære Mike å rydde inn lekene sine og putte de i lekekassen sin. Dette syns han er kjempeartig, og er ganske flink faktisk, men han rydder opp en haug av andre ting som ikke skal oppi lekekassa si, hvordan lærer jeg at det skal oppi kassen men ikke det? Skal jeg la vær å klikke når han prøver å putte sofaputen i lekekassa?? Han gjør det jo på en måte riktig, men vil ikke at han skal rydde opp alle mine ting oppi der, bare han sine ting som han drar uttover hele tiden. Hitill så har jeg ikke belønnet at han tar mine ting oppi kassen, men da blir han forvirret... Noen som skjønner? Eller vet hvordan jeg kan forklare han at det er KUN han sine ting som skal oppi der og ikke alle ting som ligger løse overalt..

(er ikke fordi jeg er lat eller noe jeg har lært han å rydde, men hodebry for han rett og slett)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med å legge hans ting lett tilgjengelige ikke langt fra kassen, sammen med noen av dine ting som han vet han ikke får lov til å leke med og sånt.. Og så klikker du kun for at han legger riktig ting oppi? Sånn at det går raskere tid mellom hvert klikk..

Jeg tror du er på rett vei altså, han skjønner det sikkert etter mer trening vil jeg tro..

Eller kanskje avbryte når han gjør feil, gå vekk eller noe...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Jeg er ikke helt sikker på om dette vil hjelpe Mike, men det fungerte i hvertfall for Josie. Saken var at jeg hadde lært henne en grisefin apportering, hun plukket opp det aller meste med liv og lyst og det virket nesten som om hun plutselig oppdaget at hun var en retriever - og at hun dermed var "skapt" for å hente og bære. skulle jeg lære henne å tråkke på matta, men det var klin umulig. Hun skulle bare apportere den, og var så fast bestemt på at det var sånn det egentlig skulle være (jeg hadde bare ikke skjønt det :) ). Det jeg gjorde var å lære henne et feilsignal; i all enkelhet sa jeg bare "Feil" når hun apporterte den og klikket når hun lot den være og bare sto og lurte på hva hun skulle da. Det gjelder å være tålmodig (kan tenke meg at han kan være noe sta som cockere flest), og være bestemt/konsekvent. Josie skjønte det relativt fort, så kanskje det kan hjelpe for Mike også? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mange måter å gjøre det på, men som miriam sier. Jeg har også lært inn et feil-signal på han her, da han hadde lett for å henge seg opp eller da etter mye forsøk ta alt han kunne og røre sammen i en stor suppe og fremføre til slutt i ren frustrasjon:) ha et signal som sier "nei, det er ikke akuratt detta jeg er ute etter, prøv noe nytt"

Ellers kan du jo samle alle tingene hans veldig nær lekekassa og ha alt annet godt unna slik at du viser at det er visse objekter dere skal bruke. Og hvis han velger å gå å hente noe annet så ikke belønn. Det blir prøve og feile. Hva skal oppi kassa? Nei, det er ikke hva som helst. La hunden jobbe litt og tenke selv også. Kan han det godt og kan klikketrening nå så kan du kreve mer av han og at det faktisk er visse regler på hva som nå skal oppi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for hjelp! Da skal jeg lære inn et "feil" signal, i går så begynte han å ta ting ut av hyllene for så putte inn i lekekassa si... ganske artig å se på han prøvde å presse en sofapute nedi lekekassa si :closedeyes:

jeg tror han egentlig vet godt hva som skal i kassa si, men når det ikke er mer å rydde opp, så drar han ut andre ting og henter mine ting for å rydde opp. Han har også begynt å dra ut alle lekene sine for å rydde de opp igjen. Men vi er ganske i startfasen på dette her, så noe tull bli det jo.

En ting som hvertfall sitter er at han rydder opp matskåla si etter seg når han har spist ferdig. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det som også kan være lurt er å ha et avsluttningssignal/ avluttnings rituale. Sånn som du sier at etter at han er fedig med å ta sine ting så begynner han med alt annet.

Så med en gang han tar siste tingen sin, hva med å vise han at nå er oppgaven slutt i form av å gå til et annet rom å belønne med lek, eller belønne også sette seg ned med han og roe ned litt?

Dette er hvertfall noe jeg har brukt mye også i tillegg til "feilsignal" fordi hundene skal lære seg at nå er vi ferdig med en treningsøkt så nå kan du gå og lagre/koble ut litt også begynner det en ny snart. Kunne skille mellom økter/øvelser. Også får man en hund man lettere kan skru av og på under trening og man bruker ikke masse ekstra/unødvendig energi og stress.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Enig med Simira, meld dere på et valpekurs om dere ikke allerede går/har gått. I tillegg har for eksempel Maren Teien en veldig fin kanal som heter Hverdagslydig+ (https://boon.tv/hundetrener-maren), der er det også en egen kanal for valpeeiere. Vet at flere har hatt god nytte av hennes forelesninger og videoer i valpeperioden. Finnes helt sikkert noen gratis alternativer også, men det har jeg ingen oversikt over. 
    • Først av alt må du slutte å la ham hilse på andre hunder på tur. Hvis ikke får du en hund som trekker i båndet i alle retninger, og stresser seg opp hver gang han ser en hund. Det er ikke alle som kan eller vil hilse, og det er heller ikke trygt. Prøv å holde dere til kjente, trygge hunder. Om du ikke kjenner så mange kanskje det er noen du møter ofte på tur, eller du kan ta kontakt med en klubb i nærheten, en turgruppe eller noe. Jokking er en typisk stressadferd i den alderen, og tegn på at han girer seg opp for mye. Avbryt lek eller hilsing så fort det er tilløp til jokking, og jobb med at han skal være rolig og ha kontakt med deg. For å få slutt på biting i føtter ville jeg først og fremst sørget for at han har nok biteleker, og avlede med dem. Når han først begynner å bite på føttene, stå helt stille og ignorere ham til han slutter. Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å gå et valpekurs om du ikke har gjort det allerede. Alt dette er helt vanlig for valper i den alderen, og på et kurs vil du få hjelp til å håndtere det. Du finner også mange vanlige problemer og råd for dem i trådene under valpeprat her på forumet, så ta en titt gjennom her.
    • Kikket litt i dogweb og ser at hundene fra lundehundprosjektet ligger der sånn som alle andre, med en X på slutten reg. nummeret. Den som ble utstillingschampion var 3. generasjon, og ser tittelen ligger inne. Da skulle man jo gjerne tro at de kan ta andre championat også, og at det samme vil gjelde for cavalierprosjektet, som trossalt er ganske så ekvivalent? Det var jammen ikke lett å finne informasjon på dette! 
    • Jeg har en Dvergpuddel gutte valp som er 5 mnd. Han har siden han var ny hatt oppheng i sokker og biter og henger seg etter føttene dine så lenge d har sokker på. Hvordan få det til å slutte.    Å jokker på andre hunder under samvær ute, møtes på tur og får hilse og på alle størrelser og hunder i alle aldre. Hva gjør jeg? - helt fersk i hunde verden, ønsker kun seriøse svar😅😭
    • Er vel først fra fjerde generasjon at de potensielt kan stambokføres etter typegodkjenning?
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...