Gå til innhold
Hundesonen.no

feig eller tøff?


Shilamon

Recommended Posts

Min kjære rex har nå tippet 2,5 år og etter 6 mnd som enebarn har nok selvtilliten økt i takt med hormonene og han har blitt en tøff liten sak. Han er fortsatt en myk sofapute innendørs og grei, om enn sta, utendørs (så lengde det ikker er bekkasiner i nærheten som kan jages skogen rundt...).

Men i den senere tid har han begynt å tøffe seg ovenfor andre hunder. Tidligre var dette omtrent bare av redsel, om ikke en fremmed hund lot han være når han ba om det knurret han og gikk sin vei ( og med det var de fleste situasjoner løst). Nå derimot reiser han bust, nurrer og "staser" seg opp ovenfor det meste på 4 ben med pels, poter og baller, men må vite at om han havner i nærkontakt med en slik en gjemmer vi oss bak mor og knurrer litt der istedet. Han har også "gått på" en hannhund direkte en gang under trening på fjellet (dessverre var det med pappa og ikke meg, så vet ikke helt omstendighetene rundt).

Hva er beste metode for å komme igjennom denne 2åringens hormoner og ut av det med en like grei og omgjengelig hund som vi gikk inn i det med?

må si det er flott å overta en hund i sin rette alder:P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Feig vil jeg sige. han er i en fase hvor han er ved at finde ud af om han kan skremme de andre hunde ved at puste sig op og være skremmende. havde det samme med cockeren. jeg gjorde det at han skulle hen og sige "hej" til den anden hund, men hvis han begyndte at gø eller puste sig op fik han et nej, men stadig skulle han hilse medmindre den anden hund følte sig truet af det. Hvis han blev ved med at puste sig op når han hilste på den anden hund eller hoppede på den (ikke dominans) så blev han straks korrigeret og skældt ud, og ros ved korrekt hilsen. Det har hjulpet med ham, han hilser på alle hunde, med undtagelse af en rase. jeg har ingen problemer mere med det, måske kan det være til hjælp for dig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

En hund med slik adferd er stort sett usikker om med testostreon som kommer inn i tillegg så øker det stressnvået.

Dette er en selvforsterkende adferd.D.v.s at hunden føler det funker fordi han for dn avstanden fra andre hunder som han ønsker hver gang.Å gå inn å korrigere direkte å¨adferden her blir feil og gjør det værre og muligheten for at hunden omdirrigerer og biter eier (uten vilje).Her må man lære inn en uforenelig adferd.Dvs en adferd som gjør at hunden ikke kan utagere.Han kan bar gjøre en ting i slengen!Eker det beste over tid, shaping!Men, det er ordel å gå kurs for å få lagt opp treningsmetoden som passer for deg og akkurat DIN hund:Anbefaler Lundqvist hundeskole:Bare du ikke havner på kurs hos noen som ber deg"ta bikkja" o.s.v.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...