Gå til innhold
Hundesonen.no

En hund som man mistenker for å være farlig

Inustaff

Recommended Posts

Skrevet

Dette var veldig trist og høre ! Jeg vet jo hvem du er .Visste ikke han var slik!

Marco hadde ikke dårlig gemytt,og han kom ifra ei som hadde hatt rasen før og er hundeflink og kjekk dame.

Balder,en kullbror, har ikke dårlig gemytt,og han bor i samme by sammen med en familie.

Hugo omplassert-dårlig gemytt

og tydeligvis Bob -omplassert med dårlig gemytt.

Nå vet ikke jeg hvilke eiere Bob har hatt før,men Hugos 3 forrige har etter hva omplasseringen sa ikke vært helt gode!

Det er egentlig en kjennsgjerning at napper er dårlige omplaserings kandidater!

Det er ikke vits å ta sjangser!

Jeg tror han som solgte dem har vært for naiv med hvem han solgte til.

Skrevet

Jeg traff to av de aller tidligste neoene i Norge, det er mange år siden nå, og vedkommende som eide dem fortalte at særlig den ene var veldig vaktsom - kona hans skulle inn fra hagen, hun stod i sollyset, hunden fikk ikke umiddelbart ferten av hvem det var, og skremte nærmest livet av henne, som hadde hatt med hunden å gjøre like mye som mannen.

Hva er "dårlig gemytt" - og hva er avlen? Som vi har diskutert tidligere med amstaff og pitbull: Med mindre man ikke bevisst avler VEKK den bagasjen ulike raser har med seg fra opprinnelig bruk/tidligere tider, så kan ting ligge der selv om de faktisk ikke brukes til dette lenger.

Hva med mentaltesting? Hva med å ta med noen av disse hundene opp til for eksempel Terje Østlie, og se hva "dommen" er? Kanskje det ER en hund for spesialister, eller kanskje noen linjer er "dårligere" enn andre - altså skarpere, skarp som i "reagerer brått og heftig på ting"? Kanskje det ikke ER hundeeierne det hele ligger på, bare det at når en slik hund kommer til eiere som forventer en "normal hund", så har rasen ting med seg som gjør at det blir verre enn om de hadde vært en annen type hund avlet for annet formål?

Det er trist å lese, det er flotte hunder.

Skrevet

Det står jammen respekt av det valget du har gjort, skulle ønske flere var som deg.

Kjenner til en omplassert blandingshund med et ekstremt forsvar som ikke burde vært omplassert, bedre om den hadde blitt avlivet, denne hunden skal trenes opp til å bli redningshund. Vet ikke helt om jeg liker tankegangen til denne hundeeieren, men det går jo utover hunden om det skulle skje noe, men sånn tenker ikke denne eieren; dessverre.

Jeg har selv ei tispe som er veldig myk og forsiktig, jeg har bestemt at det ikke skal avles på henne for det gagner ikke rasen å føre dette videre, hun finnes ikke agressiv, ikke tendenser til det heller, men det er et valg jeg har tatt med tanken på rasens utvikling videre.

Jeg har bare møtt forståelse for dette.

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Da får jeg prøve å se etter ett annet navn til den kommende valpen min da. Siden ingen av dem falt i smak. Har dere noen andre forslag på fine navn til tispe?
    • Hva gjør dere om 10-15 år? Kommer dere til å fortsette å ha ny hund da? Det er umulig å vite men hva tror dere? Hvor gamle er dere? Jeg selv aner ikke. Ser ingen liv utenom hund men nå har jeg hatt hund hele voksne liv. Men om jeg skal fortsette med hundetrening,kurs,utstilling vites ikke. Da må jeg ha noe annen hobby men jeg vet ikke hva. Hva tror dere dere skal?
    • Var ingen av dem fine?
    • Hvilket navn er finest av Emmy, Lilly eller Sally?
    • Det er variasjon i egenskaper innad i rasen, men generelt vil jeg påstå at Hovawarten er mer samlet mentalt. De skal ha arbeids- og samarbeidslyst. Til forskjell fra mange av gjeterne kan de nok virke litt sta og egenrådige, men mitt inntrykk er at det veldig ofte er fører som ikke har knekt koden for å motivere til samarbeid med en hund som gjerne arbeider selvstendig. Det som gjør at jeg tror hoffen kan passe deg ut i fra din beskrivelse av ønsker er: - "atletiske og friske bruksschäfere der «mykere» egenskaper vektlegges" - Hoffen er en generelt frisk rase, med en funksjonell bygning. Det finnes dessuten et enormt helseregister hvor det er god oversikt over forskjellige sykdommer.  -  "Hunden som jeg ser etter er atletisk og lett, elsker å bruke nesen til f eks smeller, fungerer bra til lydighet, veldig lite skarp og ikke like mye drifter og «heithet» som hos de heftigste bruksschäfere, men ellers med forventede egenskaper av en schäferhund i en sunn kropp." - dette er for meg egentlig essensen av en hoffe. De er veldig alsidige uten å være ekstreme, og perfekte som aktive familiehunder med kapasitet for langt mer. De er atletiske og holdbare (noe variasjon i størrelse er det). Elsker å bruke nesa og trener gjerne lydighet. Den gjennomsnittlige hoffen har lite skarphet. De har (og skal ha) en del drifter, men de aller fleste er mer moderate enn de heftigste bruksschäferne. Det en skal være klar over, er at det er en vokter. De skal dog ikke vokte på alt og alle. Mine følger for eksempel gjerne med på det som skjer utendørs, men varsler kun i veldig spesielle tilfeller (hvis det plutselig står en ukjent hund på gårdsplassen eller om det er unormal aktivitet på natta). De reagerer for eksempel ikke om det banker på døra. Lager ikke lyd når jeg kommer hjem eller om noen de kjenner kommer inn uanmeldt når jeg ikke er hjemme. Vet ikke hvor du holder til, men send meg en PM om du har spørsmål og/eller eventuelt ønsker å møte en eller flere hoffer så skal jeg finne noen i nærheten av deg
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...