Gå til innhold
Hundesonen.no

Kaninen vår rir på bena våre

Joncis

Recommended Posts

Vi har en Tan-kanin hanne på 1 år. De siste dagene når den er ute av buret og vi er sammen med den er den veldig fokusert på bena våre og skal absolutt ri på oss. Ganske ekkelt og vi vet ikke helt hvordan vi skal takle dette. Vi har taklet det ved å dytte den vekk og gå utenfor rekkevidde. Dette er synd, for vår eldste sønn på 8 begynner å vegre seg for å være sammen med kaninen alene. Ønsker råd!

I samme runde lurer vi på om kastrering vil løse dette, og hva koster dette? Er det en stor prosess? Hva med rekonvalisensen?

Takker for mange og raske svar!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan dessverre ikke hjelpe deg der. Har hann-kaniner selv, men de rir ikke i det hele tatt. Vertfall ikke på mine ben :wub: Kastrering kan nok løse det ja. Veninnen min sin hann-kanin sluttet helt med å "ri" på mennesker og kaniner etter han ble kastrert. Men han ble mye latere og legger veldig fort på seg. Var selv med når han ble kastrert og det ble egentlig gjort ganske enkelt og greit. Han fikk sprøyte med beroligenes før han skulle kastreres og våknet noen timer etter han kom fra dyrlegen. Virket som han var veldig øm når han våknet, men neste dag var han like kvikk som før. Er ikke sikker men kan tenke meg prisen ligger på 400-600 kr for hann-kaniner. Men tenk litt på før du vurderer kastrerering vertfall, kan jo vær at han "roer" seg litt når han blir eldre? Lykke til! :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Jeg har en ukastrert hannkanin selv, men han har aldri ridd paa noen eller noe, bortsett fra paa naboens hunnkanin. Kaniner pleier a slutte a ri hvis de blir kastrert... Men jeg har ikke vart noe borti det med kanin min, og jeg har heller aldri hatt noen kaniner for som jeg matte kastrere, saa jeg kan desverre ikke hjelpe deg der... Hva med a **** med dyrlege eller i dyrebutikken? Hort at det kan hjelpe :icon_redface: Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det mye gjetting ute og går her, og dessverre kan ikke jeg heller hjelpe deg til å bli noe klokere på dette problemet. Har hatt mangemange hannkaniner og aldri vært ute for dette selv.

Men, selv om man kastrerer hannkaninen har man ingen garanti - slik det fremstilles i et par innlegg her - for at han kommer til å slutte med dette da mange hannkaniner ikke endrer oppførsel noe særlig etter at de blir kastrert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 weeks later...

Den ene kaninen min har også pleid å ri på mine ben, det har han gjort siden han ble kjønnsmoden.

Jeg har vurdert å kastrere han flere ganger, men vil rett og slett ikke ta den risikoen. Han er ikke en veldig sprek kanin, og jeg vil nødig at skal bli enda roligere og feitere. Uten om at han "rir", har han verdens herligste personlighet, og jeg var redd han skulle endre atferd helt ved kastrering, så da ble det ikke det :)

Min hannkanin er 5 år nå, og det er utrolig sjeldent at han gjør dette nå, han har roet seg kraftig!

Jeg tror ikke det er så mye å gjøre med det, for personlig ville jeg vært forsiktig med å kastrere pga småting som dette..

Kanskje han roer seg når han blir eldre :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 month later...

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Jeg skal hente valp om 14 dager, og nå ser det ut som tispen min får løpetid svært snart. Har noen erfaring med å få en ny valp inn i familien samtidig med at den voksne hunden får løpetid? Bør jeg be om å utsette henting av valpen?
    • Det er mange måter å gjøre dette på. Og man bør definitivt ha en plan, for alenetrening fram til en hel arbeidsdag kan ta tid. Med den siste hunden vår tok det 6 mnd. Jeg var da delvis ufør, så mannen hadde ham med på kontoret de dagene jeg var på jobb. Personlig mener jeg at man bør være hjemme med valpen minimum en uke, helst to, for å bruke tid sammen, bli kjent både med hverandre og den nye hverdagen, og etablere litt rutiner, før man i det hele tatt kan starte alenetreningen gradvis. Så bruker man tiden man har, men minst et par uker med systematisk alenetrening hjelper for de fleste. Når man må tilbake på jobb er det mange muligheter. Det viktigste er å ikke pushe valpen for lenge for tidlig, da risikerer man i verste fall å få en hund som ikke tåler å være alene hjemme i det hele tatt, og det er ganske slitsomt. Hjemmekontor. Ta med hunden på jobb.  Hundepasser/hundebarnehage (NB! Vær ekstremt nøye på hundebarnehage, der trenger valpen også tilvenning, og 5 dager i uken er alt for mye. Det er MYE stimuli, stress og påvirkning på slike steder, og det bør være en god plan for hvordan hundene får nok ro i løpet av dagen. Sjekk gjerne at de som håndterer hundene til daglig, altså ikke bare daglig leder, har kursing og faktisk kunnskap om språk og adferd hos hund, å "bare være glad i hunder" er ikke nok på slike steder). Om man er flere i huset, kan man flekse på jobbtid slik at en kan dra tidlig på jobb og komme tidlig hjem, og den andre drar sent. Nabo/familie/venn som passer valpen på dagtid og etterhvert stikker innom og lufter. Omplasseringshund som er vant til å være alene hjemme, heller enn valp. Da bør man også bruke tid på å bli kjent, og starte rolig og gå forsiktig frem med alenetrening på nytt sted, men så lenge de er vant til (og komfortabel med!) å være alene så bør treningen gå ganske raskt.  
    • Jeg lurer på hvor lenge man bør ta fri fra jobb for å være hjemme med den nye valpen, dersom man ikke har mulighet for hjemmekontor? Jeg har en valpebok der det anbefales 5-6 uker, men dette er jo ikke så enkelt i praksis. Det kan sikkert variere mye når valpen er tilvendt å være alene hjemme også. Noen tips?
    • Har ikke egenerfaring, men omgåttes en håndfull whippets. Tur i typisk norsk skog er meg bekjent ikke noe nevneverdig problem. Herjer hunden i skogen kan det såklart bli en skramme her eller der uavhengig av rase, men jeg har aldri hørt at det er noe vesentlig verre med whippet. Når det gjelder munnkurv mtp. jaktlyst så vil det hindre skade og drap av byttedyr, men jagingen og stresset blir jo det samme. Hunden skal ikke jage vilt (eller tamt strengt tatt) så du bør ha tilgang til åpne og/eller inngjerdede områder som hunden kan få løpe fra seg på. 
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...