Gå til innhold
Hundesonen.no

Kaninen vår rir på bena våre


Joncis

Recommended Posts

Vi har en Tan-kanin hanne på 1 år. De siste dagene når den er ute av buret og vi er sammen med den er den veldig fokusert på bena våre og skal absolutt ri på oss. Ganske ekkelt og vi vet ikke helt hvordan vi skal takle dette. Vi har taklet det ved å dytte den vekk og gå utenfor rekkevidde. Dette er synd, for vår eldste sønn på 8 begynner å vegre seg for å være sammen med kaninen alene. Ønsker råd!

I samme runde lurer vi på om kastrering vil løse dette, og hva koster dette? Er det en stor prosess? Hva med rekonvalisensen?

Takker for mange og raske svar!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan dessverre ikke hjelpe deg der. Har hann-kaniner selv, men de rir ikke i det hele tatt. Vertfall ikke på mine ben :wub: Kastrering kan nok løse det ja. Veninnen min sin hann-kanin sluttet helt med å "ri" på mennesker og kaniner etter han ble kastrert. Men han ble mye latere og legger veldig fort på seg. Var selv med når han ble kastrert og det ble egentlig gjort ganske enkelt og greit. Han fikk sprøyte med beroligenes før han skulle kastreres og våknet noen timer etter han kom fra dyrlegen. Virket som han var veldig øm når han våknet, men neste dag var han like kvikk som før. Er ikke sikker men kan tenke meg prisen ligger på 400-600 kr for hann-kaniner. Men tenk litt på før du vurderer kastrerering vertfall, kan jo vær at han "roer" seg litt når han blir eldre? Lykke til! :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Jeg har en ukastrert hannkanin selv, men han har aldri ridd paa noen eller noe, bortsett fra paa naboens hunnkanin. Kaniner pleier a slutte a ri hvis de blir kastrert... Men jeg har ikke vart noe borti det med kanin min, og jeg har heller aldri hatt noen kaniner for som jeg matte kastrere, saa jeg kan desverre ikke hjelpe deg der... Hva med a **** med dyrlege eller i dyrebutikken? Hort at det kan hjelpe :icon_redface: Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det mye gjetting ute og går her, og dessverre kan ikke jeg heller hjelpe deg til å bli noe klokere på dette problemet. Har hatt mangemange hannkaniner og aldri vært ute for dette selv.

Men, selv om man kastrerer hannkaninen har man ingen garanti - slik det fremstilles i et par innlegg her - for at han kommer til å slutte med dette da mange hannkaniner ikke endrer oppførsel noe særlig etter at de blir kastrert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Den ene kaninen min har også pleid å ri på mine ben, det har han gjort siden han ble kjønnsmoden.

Jeg har vurdert å kastrere han flere ganger, men vil rett og slett ikke ta den risikoen. Han er ikke en veldig sprek kanin, og jeg vil nødig at skal bli enda roligere og feitere. Uten om at han "rir", har han verdens herligste personlighet, og jeg var redd han skulle endre atferd helt ved kastrering, så da ble det ikke det :)

Min hannkanin er 5 år nå, og det er utrolig sjeldent at han gjør dette nå, han har roet seg kraftig!

Jeg tror ikke det er så mye å gjøre med det, for personlig ville jeg vært forsiktig med å kastrere pga småting som dette..

Kanskje han roer seg når han blir eldre :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Veldig nydelig.
    • I natt var jeg kjempeheldig, for jeg fikk en venninne på besøk, og hun bare: kan hun ikke overnatte hos oss? Jeg bare JAAAAAAA:) Så jeg har sovet MASSE- og det trengte jeg.  Deilig at tassen din også sover gjennom natta nå. (nesten)
    • Uff, kjipt med UVI. Men bra du fikk sove 6 timer sammenhengende, det er jo ganske lenge.  Jeg tror det allerede er blitt en vane for han å våkne i 4-tiden. Han våknet igjen i natt. Lå litt å tygget på sengen og styrte, så sovnet han etterhvert. Og igjen når alarmen går klokken 7, så vil han bare sove videre, så det er virkelig ikke noe stort behov for å tømme seg. Så nå er det bare å få bort den vanen tenker jeg, så får jeg sove natten igjennom 😊
    • Så bra Her har ho begynt å tisse inne, så da var UVI et faktum.. Men men, det skjer ofte med valper.  I natt sov ho i 6 timer sammenhengende, deilig. 
    • Sjekker om det lukter tiss hvor? Nei. Får det veldig godt med meg om han tisser inne, så trenger ikke å leite eller lukte. Det er en stor dam der hvis han har tisset 😂 Har gått over til å gi han tørt for til siste måltid, også har jeg faktisk vært litt "streng" og ikke luftet han på natten med mindre han virkelig gir tegn på at han må. Han har våknet 2 ganger denne uken, og ikke gitt tegn på at han virkelig må ut, bare sånn "kan vi stå opp nå, jeg er ferdig uthvilt" aktig greie. I dag virket det som han ville sove videre når klokken ringte 7, selv om han forsøkte å vekke meg i 4-tiden, så jeg tror absolutt han klarer å holde seg. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...