Gå til innhold
Hundesonen.no

Stamtavle diskusjon

Guest Vicky

Ville du/har du kjøpt hund uten stamtavle?  

24 stemmer

1. 1.

• Det kunne jeg aldri funnet på!
      13
    • Ja det ville jeg/har jeg
      5
    • Kanskje....
      6

Recommended Posts

Skrevet
syns det er tragisk å kjøpe hund uten stamtavle... [-X

Den var litt drøy..

Så da er jeg tragisk??!

Og Ina som har en renrasede Border Collie uten Stamtavle..??

Og alle andre her inne som har/har hatt hunder uten stamtavle.

Renrasede eller Blanding.

• Svar 60
  • Created
  • Siste svar
Skrevet

Den var litt drøy..

Så da er jeg tragisk??!

Enig, det var et usaklig argument. På lik linje med klikker er bæsj. Det er helt greit å si sin mening, hva man liker og ikke liker, men den slags usmakeligheter er helt unødvendig.

Skrevet

Den var litt drøy..

Så da er jeg tragisk??!

Orket egentlig ikke å kommentere den kommentaren, siden det sjelden eller aldri kommer noe fornuftig og saklig ut av kjeften på den personen lell (Astrid jeg tenkte på altså!) Men er jeg tragisk, så fint for deg Astrid :cry:

Skrevet

du er ikke tragisk, men jeg mener det ikke er lurt å kjøpe hund uten stamtavle. jeg mener det er best å støtte seriøs avl. men jeg har aldri sagt du er noen tragisk person. det jeg mener er at det beste er å støtte rase klubbene

Skrevet
du er ikke tragisk, men jeg mener det ikke er lurt å kjøpe hund uten stamtavle. jeg mener det er best å støtte seriøs avl. men jeg har aldri sagt du er noen tragisk person. det jeg mener er at det beste er å støtte rase klubbene

Støtte raseklubbene.. Nei takk, er ikke alltid de er fornuftige heller..

Du snakker om Blandingshunder som verdens avskum elns..

Liker blandingshunder jeg.. :cry:

Hadde jeg bare fått skrevet det rett så kunne jeg sagt hvorfor jeg ikke har noe i mot blandingshunder, og ikke alltid gidder å støtte raseklubbene og alt annet som har med dette å gjøre..

Og Astrid, hvis du ikke mente det, hvorfor skrev du det????

Skrevet

jeg mener ikke personene er tragisk! jeg mener at selve handlingen er tragisk. man burde heller støtte rasene og prøve å avle på hunder med sikre gener. nå gidder ingen å støtte meg i det, for alt jeg skriver er visst feil. men jeg mener at man heller burde støtte og gjøre en god jobb for hver rase, enn å avle på usikre gener.

Skrevet
jeg mener ikke personene er tragisk! jeg mener at selve handlingen er tragisk. man burde heller støtte rasene og prøve å avle på hunder med sikre gener. nå gidder ingen å støtte meg i det, for alt jeg skriver er visst feil. men jeg mener at man heller burde støtte og gjøre en god jobb for hver rase, enn å avle på usikre gener.

Ok, så handlingen min var tragisk.. Da er det helt greit...

Skrevet
Handler91: det er jeg enig i...

Det kan du ikke gjøre, det ville være en tragisk handling..

Hunden har jo ikke stamtavle da.. :-o

Skrevet

det er forskjell på og skaffe omplaseringshund fra oppdrett/kennel og det og skaffe en fra omplasering da! omplaseringshunder har dessuten sjeldent stamtavle, da det ofte er blandinger"!

støtter ikke blandingavl, bevist, men hvem kan gjøre noe med tjuvparring lissm? liker blandinger jeg.

Skrevet
det er forskjell på og skaffe omplaseringshund fra oppdrett/kennel og det og skaffe en fra omplasering da! omplaseringshunder har dessuten sjeldent stamtavle, da det ofte er blandinger"!

støtter ikke blandingavl, bevist, men hvem kan gjøre noe med tjuvparring lissm? liker blandinger jeg.

fra omplassering er jeg ikke imot... men fra folk som avler sånn er jeg imot...

Skrevet

Hvem kan gjøre noe med tjuvparring???? Det er en person som kan gjøre noe med det, og det er eieren!!! Går direkte på eiers ansvar å sikre tispen i løpetiden så sant den ikke skal parres! (blir litt irritert når jeg leser sånt, grunnen: jobber i en omplasseringsforening og får inn mange tjuvparringer pr. år med de dårligeste unskyldninger fra tispens eier...)

Skrevet

Hvem kan gjøre noe med tjuvparring???? Det er en person som kan gjøre noe med det, og det er eieren!!! Går direkte på eiers ansvar å sikre tispen i løpetiden så sant den ikke skal parres! (blir litt irritert når jeg leser sånt, grunnen: jobber i en omplasseringsforening og får inn mange tjuvparringer pr. år med de dårligeste unskyldninger fra tispens eier...)

Men hvis eier ikke var klar over det da?

Nå har jeg ikke tispe elns, men vet jo at en må passe godt på tispa under løptiden.. Men kan jo skje??

Skrevet

Men hvis eier ikke var klar over det da?

Nå har jeg ikke tispe elns, men vet jo at en må passe godt på tispa under løptiden.. Men kan jo skje??

Les innlegget mitt en gang til du så står svaret på spørsmålet ditt der... Om eier er sitt ansvar bevvist så SKAL DET IKKE SKJE!!! :cry:

Skrevet

Men det er like mye på hannhundes eier, annsavaret for at han ikke stikker av.

Geisha tyvparra seg en ganmg. fattern var i hagen med henne, han snudde ryggen til får å tenne seg en røyk, da han snudde seg var det en hannbikjje på henne. enda hun var i bånd på vår eiendiom.

Noen maner kanskje at han var dum som snudde ryggen til henne for å tenne den røyken.

Men jeg mener fullt ut at det var hannhunden sin eiers annsvar. Den hannhunden hadde rømt hjemme fra! den klarte å parre seg med geisha enda vi passa på som hakuer.

Så dette er både hannhunden og tispa sin eier å passe på at det ikke blir noen tyvparringer.

Skrevet

Men det er like mye på hannhundes eier, annsavaret for at han ikke stikker av.

Geisha tyvparra seg en ganmg. fattern var i hagen med henne, han snudde ryggen til får å tenne seg en røyk, da han snudde seg var det en hannbikjje på henne. enda hun var i bånd på vår eiendiom.

Noen maner kanskje at han var dum som snudde ryggen til henne for å tenne den røyken.

Men jeg mener fullt ut at det var hannhunden sin eiers annsvar. Den hannhunden hadde rømt hjemme fra! den klarte å parre seg med geisha enda vi passa på som hakuer.

Så dette er både hannhunden og tispa sin eier å passe på at det ikke blir noen tyvparringer.

Ja det er det, men samtidig så hadde hannen aldri sluppet til om ikke tispen er klar for det.... og da er det uten betydning at tispen står i bånd...

Skrevet

Ja det er det, men samtidig så hadde hannen aldri sluppet til om ikke tispen er klar for det.... og da er det uten betydning at tispen står i bånd...

så da skal man unngå å lufte tispa når hun er klar da eller?

Skrevet

så da skal man unngå å lufte tispa når hun er klar da eller?

Hallo???? For det første så er det to forskellige ting å lufte hunden og det å la hunden stå ute i bånd.... Det er en ting jeg ALDRI kan tenke meg å gjere, å la en løpsk tispe stå ute i bånd.

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Jeg brukte for det meste lek som belønning med puddelen, han krevde en del aktivisering men han begynte ikke å bli destruktiv eller pipete om jeg var litt treg en dag eller to, det var greit. I tilfelle det er interessant har jeg en video av en ekstra lang treningsøkt ute en kveld da han trengte litt ekstra hjelp til å få ut energi. Slikt går helt fint, så lenge hunden ikke sier ifra ved å ødelegge ting 😅   Kan jo hende det blir puddel igjen, men kjekt med input i tilfelle det var noe jeg ikke hadde vurdert. Spaniel var ikke på radaren min, vet ikke om det inntrykket jeg har av dem er helt riktig for meg. Og en tråd jeg fant her inne snakket om at de luktet sterkt for noen, det gjør meg litt skeptisk, lukt er grunn til at jeg ikke ville hatt Golden retriever feks 🫣 Korthår collie så jeg på for en del år tilbake men falt ikke helt i smak. Vurderte også chodsky pes, basenji, lundehund, sort elghund, whippet etc, veldig forskjellige raser med forskjellige behov 😅 
    • Det kommer jo litt på ambisjonene mtp lydighet og sånt også. Hunder som er lette å trene krever ofte også mer aktivisering.  Med labrador er det på godt og vondt mye matfokus, det er et godt verktøy i treningen, men også en utfordring. På samme måte som at mange pudler er kresne og vanskeligere å belønne med mat. Spaniel er generelt også mer matglade, men kanskje ikke så ekstreme som labrador.  Gjeterhundrasene har ofte også en del stress, og gjerne lyd med det.  Korthårscollie er en av de jeg synes er litt annerledes og som er ok hunder på aktivitet, de røyter en god del, men ikke noe pelsstell utover børsting og støvsuging. Jeg er litt usikker på lydnivå der. Men kan være verdt en titt.
    • Takk for svar 😁 Har vurdert labrador ja, men litt redd for at den hadde spist alt den kom over 😂  Har absolutt vurdert puddel på nytt, men fra en annen oppdretter. Jeg gjorde mye research og kontaktet flere oppdrettere da jeg fikk min første, men det endte ikke så bra allikevel. Var også ikke klar over at de brune var kjent for å være ekstra gal. Jeg startet en puddelgruppe i området da jeg fikk ham og vi dro på jevnlige treff der, så vet jo at ikke alle er like ikke, men det var en del av guttene som var vanskelige å ha med å gjøre.. så hadde valgt tispe om det ble puddel, tenker jeg. Springer spaniel har jeg ikke sett noe på, har ikke særlig erfaring med den type hund. Pelsstell går helt greit. Alle har jo noe stell. Puddel var ganske mye innimellom, men det var jo ikke verre enn at jeg bare kunne glattbarbere ham om jeg ikke orket en periode. Har også blitt klok av skade og innsett at jeg må prioritere trening på ro ute 🫣
    • Ah perfekt! Takk skal du ha for heads up! Hadde litt guffen magefølelse. Takk for tips, sjekker ut disse nærmere  
    • Nydelig puddel! Selv om du var uheldig med denne så finnes det nok stabile og roligere puddler av begge kjønn. Det handler mye om gener og litt om trening. Men jeg tenker med en gang standard labrador av beskrivelsen din. Det er sjelden mye lyd, de er arbeidssomme, men (som alle raser) tåler en rolig dag så lenge de ellers får det de trenger av aktivisering både mentalt og fysisk. Ellers ville jeg kanskje tatt en titt på springer spaniel, men de kan ha litt lyd. Faktorer som spiller inn er hvor mye aktivitet du ser for deg i hverdagen, og hvor mye pelsstell som er ok. Med puddel er du jo litt vant til pelsstell, så jeg antar det går fint?  Puddel med litt bedre research både på oppdretter og linjer kan jo også være en mulighet. De er flotte arbeidshunder, og det er jo en grunn til at de er brukt som servicehunder - da skal de tåle det meste av ulike situasjoner i ulike omgivelser. Hvis det kun var stresset hos denne hunden du ikke likte med puddelen så ville jeg dratt på noen puddeltreff og snakket med noen oppdrettere.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...