Gå til innhold
Hundesonen.no

Stamtavle diskusjon


Guest Vicky

Ville du/har du kjøpt hund uten stamtavle?  

24 stemmer

  1. 1.

    • Det kunne jeg aldri funnet på!
      13
    • Ja det ville jeg/har jeg
      5
    • Kanskje....
      6


Recommended Posts

syns det er tragisk å kjøpe hund uten stamtavle... [-X

Den var litt drøy..

Så da er jeg tragisk??!

Og Ina som har en renrasede Border Collie uten Stamtavle..??

Og alle andre her inne som har/har hatt hunder uten stamtavle.

Renrasede eller Blanding.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 60
  • Created
  • Siste svar

Den var litt drøy..

Så da er jeg tragisk??!

Og Ina som har en renrasede Border Collie uten Stamtavle..??

Og alle andre her inne som har/har hatt hunder uten stamtavle.

Renrasede eller Blanding.

Enig, det var et usaklig argument. På lik linje med klikker er bæsj. Det er helt greit å si sin mening, hva man liker og ikke liker, men den slags usmakeligheter er helt unødvendig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den var litt drøy..

Så da er jeg tragisk??!

Og Ina som har en renrasede Border Collie uten Stamtavle..??

Og alle andre her inne som har/har hatt hunder uten stamtavle.

Renrasede eller Blanding.

Orket egentlig ikke å kommentere den kommentaren, siden det sjelden eller aldri kommer noe fornuftig og saklig ut av kjeften på den personen lell (Astrid jeg tenkte på altså!) Men er jeg tragisk, så fint for deg Astrid :cry:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

du er ikke tragisk, men jeg mener det ikke er lurt å kjøpe hund uten stamtavle. jeg mener det er best å støtte seriøs avl. men jeg har aldri sagt du er noen tragisk person. det jeg mener er at det beste er å støtte rase klubbene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

du er ikke tragisk, men jeg mener det ikke er lurt å kjøpe hund uten stamtavle. jeg mener det er best å støtte seriøs avl. men jeg har aldri sagt du er noen tragisk person. det jeg mener er at det beste er å støtte rase klubbene

Støtte raseklubbene.. Nei takk, er ikke alltid de er fornuftige heller..

Du snakker om Blandingshunder som verdens avskum elns..

Liker blandingshunder jeg.. :cry:

Hadde jeg bare fått skrevet det rett så kunne jeg sagt hvorfor jeg ikke har noe i mot blandingshunder, og ikke alltid gidder å støtte raseklubbene og alt annet som har med dette å gjøre..

Og Astrid, hvis du ikke mente det, hvorfor skrev du det????

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg mener ikke personene er tragisk! jeg mener at selve handlingen er tragisk. man burde heller støtte rasene og prøve å avle på hunder med sikre gener. nå gidder ingen å støtte meg i det, for alt jeg skriver er visst feil. men jeg mener at man heller burde støtte og gjøre en god jobb for hver rase, enn å avle på usikre gener.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg mener ikke personene er tragisk! jeg mener at selve handlingen er tragisk. man burde heller støtte rasene og prøve å avle på hunder med sikre gener. nå gidder ingen å støtte meg i det, for alt jeg skriver er visst feil. men jeg mener at man heller burde støtte og gjøre en god jobb for hver rase, enn å avle på usikre gener.

Ok, så handlingen min var tragisk.. Da er det helt greit...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det er forskjell på og skaffe omplaseringshund fra oppdrett/kennel og det og skaffe en fra omplasering da! omplaseringshunder har dessuten sjeldent stamtavle, da det ofte er blandinger"!

støtter ikke blandingavl, bevist, men hvem kan gjøre noe med tjuvparring lissm? liker blandinger jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det er forskjell på og skaffe omplaseringshund fra oppdrett/kennel og det og skaffe en fra omplasering da! omplaseringshunder har dessuten sjeldent stamtavle, da det ofte er blandinger"!

støtter ikke blandingavl, bevist, men hvem kan gjøre noe med tjuvparring lissm? liker blandinger jeg.

fra omplassering er jeg ikke imot... men fra folk som avler sånn er jeg imot...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det er forskjell på og skaffe omplaseringshund fra oppdrett/kennel og det og skaffe en fra omplasering da! omplaseringshunder har dessuten sjeldent stamtavle, da det ofte er blandinger"!

støtter ikke blandingavl, bevist, men hvem kan gjøre noe med tjuvparring lissm? liker blandinger jeg.

Hvem kan gjøre noe med tjuvparring???? Det er en person som kan gjøre noe med det, og det er eieren!!! Går direkte på eiers ansvar å sikre tispen i løpetiden så sant den ikke skal parres! (blir litt irritert når jeg leser sånt, grunnen: jobber i en omplasseringsforening og får inn mange tjuvparringer pr. år med de dårligeste unskyldninger fra tispens eier...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvem kan gjøre noe med tjuvparring???? Det er en person som kan gjøre noe med det, og det er eieren!!! Går direkte på eiers ansvar å sikre tispen i løpetiden så sant den ikke skal parres! (blir litt irritert når jeg leser sånt, grunnen: jobber i en omplasseringsforening og får inn mange tjuvparringer pr. år med de dårligeste unskyldninger fra tispens eier...)

Men hvis eier ikke var klar over det da?

Nå har jeg ikke tispe elns, men vet jo at en må passe godt på tispa under løptiden.. Men kan jo skje??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvis eier ikke var klar over det da?

Nå har jeg ikke tispe elns, men vet jo at en må passe godt på tispa under løptiden.. Men kan jo skje??

Les innlegget mitt en gang til du så står svaret på spørsmålet ditt der... Om eier er sitt ansvar bevvist så SKAL DET IKKE SKJE!!! :cry:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvem kan gjøre noe med tjuvparring???? Det er en person som kan gjøre noe med det, og det er eieren!!! Går direkte på eiers ansvar å sikre tispen i løpetiden så sant den ikke skal parres! (blir litt irritert når jeg leser sånt, grunnen: jobber i en omplasseringsforening og får inn mange tjuvparringer pr. år med de dårligeste unskyldninger fra tispens eier...)

Men det er like mye på hannhundes eier, annsavaret for at han ikke stikker av.

Geisha tyvparra seg en ganmg. fattern var i hagen med henne, han snudde ryggen til får å tenne seg en røyk, da han snudde seg var det en hannbikjje på henne. enda hun var i bånd på vår eiendiom.

Noen maner kanskje at han var dum som snudde ryggen til henne for å tenne den røyken.

Men jeg mener fullt ut at det var hannhunden sin eiers annsvar. Den hannhunden hadde rømt hjemme fra! den klarte å parre seg med geisha enda vi passa på som hakuer.

Så dette er både hannhunden og tispa sin eier å passe på at det ikke blir noen tyvparringer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det er like mye på hannhundes eier, annsavaret for at han ikke stikker av.

Geisha tyvparra seg en ganmg. fattern var i hagen med henne, han snudde ryggen til får å tenne seg en røyk, da han snudde seg var det en hannbikjje på henne. enda hun var i bånd på vår eiendiom.

Noen maner kanskje at han var dum som snudde ryggen til henne for å tenne den røyken.

Men jeg mener fullt ut at det var hannhunden sin eiers annsvar. Den hannhunden hadde rømt hjemme fra! den klarte å parre seg med geisha enda vi passa på som hakuer.

Så dette er både hannhunden og tispa sin eier å passe på at det ikke blir noen tyvparringer.

Ja det er det, men samtidig så hadde hannen aldri sluppet til om ikke tispen er klar for det.... og da er det uten betydning at tispen står i bånd...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

så da skal man unngå å lufte tispa når hun er klar da eller?

Hallo???? For det første så er det to forskellige ting å lufte hunden og det å la hunden stå ute i bånd.... Det er en ting jeg ALDRI kan tenke meg å gjere, å la en løpsk tispe stå ute i bånd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Noen som har hund med Cushings sykdom? Får alle pelsløse flekker? 
    • Vell valpen, selvfølgelig. Kan du fortelle meg hvilken forskning som dette baseres på? For jeg kan bla opp med ganske så mange som beviser at valper skal sove mye og hvorfor dette er så viktig for en voksende valp. Hvorfor tror du babyer sover så mye? Bare for at foreldrene skal få litt pause? Så fint at du har fått minimale med skader, hjemme her er de på null. Å ha en grind er et viktig verktøy for mange for å beskytte valpen, ikke møblene sine. Veldig uheldig om en overtrøtt og overstimulert valp får i seg noe skummelt.  Ja friske valper har mye energi og det skal de få utløp for ila en dag, men det finnes en balanse. For heftig med turer og for mye aktivitet kan ha betydelige skader på både kropp og sinn for resten av livet. Og om vi skal leke med tanken din om at en valp har masse energi den må få ut og ikke burde stenges inne, tror du ikke en valp bare ville blitt destruktiv og sytete om den ble det? Men nei, de legger seg og sover fordi de er trøtt. Ro må hos mange valper læres og det er ikke alle som er like flink til det, og om man ikke lar de sove nokk går det over i uønsket atferd. Uansett ser ikke dette ut som noe vi blir enige om, så vi kan bare la det ligge  
    • Uenig har du selvsagt all rett til å være men hvem tror du det gagner mest at hvalpen sover mye? Eier eller hund? Jeg har en sterk mistanke om at det er førstnevnte som finner det praktisk at hvalpen skal sove mesteparten av døgnet.. For klart er det både praktisk og enkelt at hvalpen ‘sover’ mesteparten av døgnet ( denne ‘sovingen’ er gjerne et resultat av at hvalpen ikke har noe annet valg, innestengt som den er i bur eller binge).   Jeg har ennå tilgode å oppleve en valp som sover mesteparten av døgnet og jeg har hverken bur, binge eller andre stengsler i bruk. Skadene på innboet er etter overs 40 års hundehold aldeles minimale. Faktisk har kattene stått for mye mer ødeleggelser og de var aldri mer enn tre. (dette var katter som var frittgående). Friske hvalper har masse energi og da bør man som god eier  la de få utfolde energien på en for hvalpen god måte.ikke bruke ulike former for tvangsroing. Det gavner ikke hunden at man ‘elsker den helt ekstremt’ om man ikke omsetter denne ‘elskingen’ i for hvalpen/hunden meningsfylt tilværelse.. 
    • Jeg blir stadig overrasket over at så mange anbefaler hvalpekurs  til ‘alle’ uten å ha peiling på hva man egentlig sender valp/eier avgårde til.. Jeg nekter å tro at flesteparten av de som ivrer så for hvalpekurs, har fullstendig oversikt over alle disse ‘instruktørene’ fra Jæren   til Alta..og hva slags metoder de utsetter valp/eier for. 
    • Hei! Har tidligere hatt irsk setter fra oppdretter i Sandnes med fokus på jaktlinjer. Elsker rasen og synes det er en fantastisk familiehund og turkamerat både hjemme og på fjellet. Nå er jeg mer interessert i en "show dog" setter som er større, mørkere og med lenger pels. Er det noen her som kjenner til oppdrettere i Norden eller England som avler mer i show dog retning fremfor jaktretning?     
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...