Gå til innhold
Hundesonen.no

Bronsemerket


helle

Recommended Posts

Heihei.. Jeg har tenkt til å begynne på agility men Milli, men nå var kurset hos dem jeg har tenkt til å gå hos fullt. Derfor bestemte jeg meg for å begynne på et lydighetskurs i mellomtiden. Er jo stor fordel å være litt lydig når man begynner på AG :whistle:

Jeg har aldri trent lydighet med noen hund før, og Milli har selv heller ikke trent lydighet annet enn på grunnkurset med meg.

LP kurset jeg har meldt meg på har som mål å ta Bronsemerket og/eller LP klasse 1. Vi kan få flere sjanser til å ta bronsemerket. Jeg snakket med kurslederen på telefon, og hun sa at hunden måtte kunne sitt og dekk sånn 70-80% for å få utbytte av kurset. Da jeg fortalte at Milli omtrent ikke kunne lineføring og fri ved fot så sa hun at det skulle gå greit, men vi måtte øve masse på det fram mot kurset. Jeg tror kurset er om en måneds tid, men datoene er ikke helt bestemt enda.

Sitt og dekk har vi god kontroll på, og klarer fint å øve selv, men det jeg kunne trengt litt hjelp med var lineføring og fri ved fot.

Milli arbeider best for leke, så gjør det litt vanskelig å trene lineføring syns jeg. Hun blir ofte ganske uinterresert i maten, mens om hun vet jeg har leke er hun helt med.

Det jeg lurte på var om noen kunne hjulpet meg å sette opp et "treningsprogram" som jeg og Milli kan følge fram mot kurset?? Gjerne også tips på hvordan jeg kan gjøre det gøy for Milli?? Hadde det gått an å gi godbiter, og sporadisk si fri og kaste leken til henne slik at hun hele tiden syns det er gøy, i og med at hun vet at leken KAN komme? Eller blir dette helt feil? Blir glad for alle tips :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noe treningsprogram kan jeg dessverre ikke hjelpe deg med, men dog stusser jeg på en liten ting: hvorfor skal det være vanskelig å trene lineføring/fri ved fot med leke?

Jeg vet ikke? Kanskje det ikke er så vanskelig? Jeg er ganske noob i dette her :whistle: og på grunnkurset brukte vi bare godbiter.. Hvordan kan jeg øve det med leke da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi holder på med apellmerkekurset nå. Før kurset startet kunne hun ingenting om lineføring eller fri ved fot, men nå går det omtrent knirkefritt. Det er jo nettopp dette den skal lære på kurset så jeg skjønte ikke helt den med at du måtte øve før kurset jeg..

jeg gikk ikke grunnkurs hos dem, og de andre som skulle gå på lydighetskurset hos dem hadde også hatt grunnkurs hos dem. De hadde hatt en del lineføring og slike ting på grunnkurset, og forsto det slik at de var ganske flinke de hundene der, så var for at vi ikke skulle henge etter :whistle:

Vis hunden leken og belønn med den når den går som den skal. Ikke forlang mer enn korte intervaller til å begynne med og så øker du på. "BRA" og fram med leken.

okey, det høres greit ut, hun er veldig flink når jeg har leke, men blir muligens litt FOR ivrig :) Men hvor lenge skal hun få ha leken? Skal jeg kaste den til henne, gi den til henne, ha lit drakamp med henne? Hun kommer nemlig ikke tilbake med leken igjen..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke? Kanskje det ikke er så vanskelig? Jeg er ganske noob i dette her :whistle: og på grunnkurset brukte vi bare godbiter.. Hvordan kan jeg øve det med leke da?

Treningen blir vel egentlig mye av det samme med leke som godbit faktisk, forskjellen er jo bare at belønningen blir i form av lek fremfor godbiter :) Eneste jeg lurer på er hvordan dere benyttet godbit under trening på grunnkurset?

Litt OT, men jeg er misunnelig fordi du har en hund som faktisk digger leke... Jeg kunne SÅ ønske at jeg hadde en hund som foretrakk leke, hadde hjulpet veldig mye i store deler av treningen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Treningen blir vel egentlig mye av det samme med leke som godbit faktisk, forskjellen er jo bare at belønningen blir i form av lek fremfor godbiter :whistle: Eneste jeg lurer på er hvordan dere benyttet godbit under trening på grunnkurset?

Litt OT, men jeg er misunnelig fordi du har en hund som faktisk digger leke... Jeg kunne SÅ ønske at jeg hadde en hund som foretrakk leke, hadde hjulpet veldig mye i store deler av treningen.

vi klikket og gav godbit ofte.. hver gang hunden så opp.. Den kurskvelden jeg hadde indrefilet med til Milli var hun kjempeflink, men kan jo bli litt dyrt i lengen :rolleyes:

hun elsker leke, serlig pipeleke, hun er så konsentrert at hun nester dirrer.. Så kanske jeg er heldig? Men skulle ønske hun var litt mer interresert i mat også..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

okey, det høres greit ut, hun er veldig flink når jeg har leke, men blir muligens litt FOR ivrig :whistle: Men hvor lenge skal hun få ha leken? Skal jeg kaste den til henne, gi den til henne, ha lit drakamp med henne? Hun kommer nemlig ikke tilbake med leken igjen..

Hva med å introdusere en leke spesielt for treningen? Kong med snor, da kan dere leke litt mens du samtidig enkelt kan ta den fra henne. Jeg mener hvor mye lek kan sammenfalle med lengden på intervallen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

på fri v fot og lineføring har jeg brukt synsbelønning. men variert noe hvor jeg setter den. best bak , hvis du har en hund med mye framdrift :whistle:

okey, merker at jeg er ganske ny i dette her.. Hadde du giddet å utdype det du mener? Altså, belønn hver gang hunder har kontakt, og helst når den er litt bak (Milli har mye framdrift ja)?

Ja, bruker klikker, men kanskje ikke sånn som klikkeren skal brukes, altså ikke med shaping.. Bruker den vel kun som betinget forsterker.. For å få det mer presist, er litt vanskelig siden hun kun er 30 cm høy. :)

Hva med å introdusere en leke spesielt for treningen? Kong med snor, da kan dere leke litt mens du samtidig enkelt kan ta den fra henne. Jeg mener hvor mye lek kan sammenfalle med lengden på intervallen.

Ja, vi har en spesiell leke for trening, en liten krokodille pipeleke (piper ikke lenger da, er noen hull i den :rolleyes: ) kan forøvrig enkelt ta fra henne alle mulige ting og leker..

Nå gleder jeg meg litt til å trene igjen, trodde det ikke var bra å trene inn lineføring med leke :) Milli dyret er jo sååå flink når jeg har leke, smeller ned i dekk, og spretter opp i sitt igjen..mens for godbit er det andre boller, skulle tro hun var en sneile...... <_<

Har egentlig så og si kun brukt leke når jeg har trent med henne...

Når jeg skrev treningsprogram mente jeg vel heller kansekj en pekepinn på hvor mye jeg bør trene hver dag... :P

*Trippelpost. Nirm*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

okey, merker at jeg er ganske ny i dette her.. Hadde du giddet å utdype det du mener? Altså, belønn hver gang hunder har kontakt, og helst når den er litt bak (Milli har mye framdrift ja)?

Ja, bruker klikker, men kanskje ikke sånn som klikkeren skal brukes, altså ikke med shaping.. Bruker den vel kun som betinget forsterker.. For å få det mer presist, er litt vanskelig siden hun kun er 30 cm høy. :whistle:

hvis du bruker en skål, og legger godbiten, eller leken i bak der du går lineførinen fra, vil hunden etterhvert skjønne at det som den vil ha er bak, og da er det ofte mindre framdrift når du går :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde ringt instruktøren og spurt om å få en treningstime / privat time med h*n, slik at du kunne få en innføring i de metodene de bruker på innlæring av fvf og lf. Som instruktør syns ihvertfall jeg det er bedre å bruke en ekstra time på noen elever på forhånd slik at de lærer det riktig, enn at de har prøvd seg fram med ørten metoder som er skriftlig forklart på nettet. (No offence, men så lenge man ikke har sett hunden eller kunnskapsnivået, er det vanskelig å anbefale noe som helst. Når det i tillegg blir kortfattet forklart og ikke illustrert eller vist, er det vanskelig å oppfatte og trene riktig.) Da må jeg som regel bruke mere tid senere for avlæring og riktig nyinnlæring. Så ta en telefon, så skal du se at det sikkert ordner seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde ringt instruktøren og spurt om å få en treningstime / privat time med h*n, slik at du kunne få en innføring i de metodene de bruker på innlæring av fvf og lf. Som instruktør syns ihvertfall jeg det er bedre å bruke en ekstra time på noen elever på forhånd slik at de lærer det riktig, enn at de har prøvd seg fram med ørten metoder som er skriftlig forklart på nettet. (No offence, men så lenge man ikke har sett hunden eller kunnskapsnivået, er det vanskelig å anbefale noe som helst. Når det i tillegg blir kortfattet forklart og ikke illustrert eller vist, er det vanskelig å oppfatte og trene riktig.) Da må jeg som regel bruke mere tid senere for avlæring og riktig nyinnlæring. Så ta en telefon, så skal du se at det sikkert ordner seg.

Ja, sikkert lurt. Lurer på om jeg gjør dette jeg.. Dumt viss jeg begynner å trene inn noe feil.. Vi har jo hatt litt om de på grunnkurset.. men følr ikke helt at jeg kan nok om det likevel...

Takk for hjelp alle sammen :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men ETT godt råd kan du få - som i alle fall ikke ødelegger noe treningsopplegg... Ha TO like morsomme leker (gjerne like) - da får hun en og herje med, og når du vil ha den tilbake viser du henne den andre.

Jeg har også en lang taustump (ca 1 meter) på lekene - slik at man lettere kan ha dralek med dem - uten å risikere fingrene sine (kommer litt ann på hvor forsiktig hunden din er selvsagt..).

Og, ja - jeg startet på bronsjemerkekurs uten å ha en hund som kunne mer enn kanskje sitt - med godbit foran nesa.. Ikke noe problem å følge med på kurset, og ta igjen endel av de andre - men da var/er vi flinke å trene hjemme hver dag imellom kursdagene også. Littegranne trening og mye moro og lek..

Lykke til!

Lykke til!

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men ETT godt råd kan du få - som i alle fall ikke ødelegger noe treningsopplegg... Ha TO like morsomme leker (gjerne like) - da får hun en og herje med, og når du vil ha den tilbake viser du henne den andre.

Jeg har også en lang taustump (ca 1 meter) på lekene - slik at man lettere kan ha dralek med dem - uten å risikere fingrene sine (kommer litt ann på hvor forsiktig hunden din er selvsagt..).

Og, ja - jeg startet på bronsjemerkekurs uten å ha en hund som kunne mer enn kanskje sitt - med godbit foran nesa.. Ikke noe problem å følge med på kurset, og ta igjen endel av de andre - men da var/er vi flinke å trene hjemme hver dag imellom kursdagene også. Littegranne trening og mye moro og lek..

Lykke til!

Lykke til!

Susanne

Okey, det var lurt.. Den leken hun har nå er ganske liten, uten tau.. men kan helt sikkert få tak i en pipeleke med snor i også som hun kommer til å digge, hun er generelt glad i leker så skal ikke være så vanskelig å finne noe som faller i smak.. Hun er ikke veldig volsom, altså, er volsom for trørrelsen gjerne :whistle: men hun veier jo bare 4,5 kg, grenser for hvor volsomme de kan være, og fingrer og hender er hun generelt flink med.. Tror det er eneste valpen jeg har vært borti som ikke har hatt valpebiting :)

Kan jeg spørre hvor lenge ditt kurs varte? Vårt har bare 7 fremmøter tror jeg..

Det er bra å høre at andre har klart deg også, uten så mye forkunnskaper.. Håper det går bra med oss også, om vi trener bra under kurset.. :)

Trente med milli nå ute, og det gikk kjempe bra.. Lineføring.. trente i litt over 15 min, og hun var helt med hele tiden..

Hun ser vel på meg i sånn 4 sek, og fram 2 sek og så på meg igjen.. Jeg prøver å gi godbit hver gang hun ser på meg. Kan det være en ide og trene mer kontakt?

*Dobbelpost, mod Nina*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde enda en vellykket treningsøkt med Milli nå. Trente på på plass (komme rett i utgansstilling når jeg roper på henne). Syns det gikk veldig bra for å være første gang vi trener på dette..

Jeg trente med leke, og hun var helt konsentrert hele tiden. Bjeffet ikke på naboene en gang når de kom! :o

Først stillte jeg meg baklengs når jeg ropte på henne, og da kom hun jo korrekt på plass.. Etterhvert snudde jeg meg litt mer på skrå når jeg ropte på henne, og hun setter seg ofte rett.. De gangene hun ikke gjorde det klappet jeg meg på foten, og hun satte seg nærmere.. Vet ikke om det er rett fremgangsmåte? Noen som har andre tips for å få henne til å komme direkte til foten?

(Jeg vil forresten ikke ha henne rundt bak meg, men direkte inn viss dere skjønner.)

Jeg har ikke kommet så langt enda at jeg står rett mot henne og hun kommer i utgangsstilling da. Roper jeg på henne, og jeg står rett mot henne setter hun seg rett forran meg. Men er i alel fall strålende fornøyd med den 20 min treningsøkten vi hadde nå..

Fint om noen har noe konstruktiv kritikk og komme med, eller noen tips :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Vet beds kan man enkelt klippe til selv og er veldig populært for bruk i bilbur. 
    • Hei! Kjøpte nylig et pent brukt 4Pets Herkules hundebur, men jeg trodde det ville være enklere å finne pute til det. Er dette en eldre versjon av 4Pets sine bur? Finnes det en type hundeseng man kan klippe til selv, som ikke er ren ull? Bikkja er fryktelig varm av seg.
    • Goldentispe av utstillingslinjer høres ut som kan passe fint, men bare husk på at alle valper og unghunder er generelt krevende og at trening på å takle å være hjemme alene en hel arb.dag kan ta lang tid. 
    • Et oppstillingsbilde.  Tempo 3 måneder. 8,7 kg og 36 cm høy.   
    • Få hunder krever pelsstell mer enn 2-3 ganger i uken, spørsmålet er mengden klipping og børsting. Med kravene dere har ville jeg vurdert en voksen omplasseringshund, der dere vet litt mer hva dere får. En valp er mye jobb, både å lære inn renslighet, hverdagslydigheten og det å lære inn å være alene hjemme. Ingen hunder er født trent til å være alene, og det kan ta mye tid. Selv med en omplasseringshund må dere regne med å bruke noen uker på tilvenning til å være alene hjemme en hel arbeidsdag i nytt hjem. Med valp må dere regne med å være hjemme de første 4 ukene eller så, og videre ha mulighet for tilpasning, ha med valp på jobb, korte dager eller hjelp fra andre, for å gradvis tilvenne lange dager alene hjemme. Vår forrige hund kunne ikke være alene en arbeidsdag før han var 6 måneder. I tillegg til daglig tur må dere huske at hunden må også ut innimellom for å gjøre fra seg, morgen og kveld. Den skal fôres, stelles, oppdras, og selvfølgelig ha kos og kvalitetstid. Det går mye tid på å ha hund utenom de 1-2 timene med tur. De fleste hunder setter også pris på mental stimulering i form av søk, triksetrening eller lignende. Jeg tenker umiddelbart at en collie kunne passet dere, enten kort- eller langhår. De krever litt børsting, røyter en del, men er relativt enkle hunder som ikke krever veldig mye. Men jeg vil også forslå at dere låner/passer en hund en ukes tid eller to, for å se om dette er et liv dere kan tenke dere. Det er ofte koslig med tanken på å ha en hund til selskap, men få er klar over hvor mye tid og fokus det faktisk tar i hverdagen.    
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...