Gå til innhold
Hundesonen.no

Erfaringer med Nikon D50?


Renate A

Recommended Posts

Har lyst på speilrefleks kamera og har kikket litt på Nikon D50, noen som har erfaringer med dette?

-Er det et kamera som er vanskelig å skjønne for meg som er nybegynner med speirefleks kameraer?

-Må jo lese bruksanvisninger osv...men generelt hvor vanskelig er speilrefleks kontra de vanlige små?

Noen tips til gode sider hvor jeg kan lese om speilrefleks kameraer?

Hva ville dere anbefalt meg å kjøpe? Har ikke råd til de dyreste kameraene akkurat nå, kan legge ut ca 5000-5500kr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pappa har det kameraet, og jeg har tatt MANGE fine bilder med det ! Og ikke minst, det er raskt.

Er noen innstillinger og stæsj som jeg ikke kan å bruke, men det er fordi jeg ikke har satt meg inn i det.

Jeg vil tro det er lett å bruke når man først har lært det seg.

To bilder til deg her, som er tatt med kameraet.

Men du må huske på at bildene er krympet en god del og lastet opp på nettet.

Brukte dette som bakgrunn på pcn, og det var sinnsykt klart og fint! : http://img165.imageshack.us/img165/9651/bilde020ym1.jpg

Og dette: http://i110.photobucket.com/albums/n91/Malla_85/DSC_1309.jpg

Om du vil, kan jeg sende det første bildet i full str. så ser du hvor klart og fint det blir!

Så Ja, jeg er veldig fornøyd med det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt mitt Nikon D50 i 1,5 år nå, og har tatt mange bilder jeg er godt fornøyd med. Når du kjøper et speilreflekskamera er det ikke selve kameraet som er så avgjørende, men optikken man har. Ei god linse har langt større betydning enn selve kamerahuset. På mine hjemmesider ligger det en rekke bilder (ligger veldig mye i bloggen min) jeg har tatt med mitt Nikon-kamera.

For oss amatører er Nikon D50 et utmerket kamera som er lett å bruke og lett å bruke avansert :whistle:. Det er forhåndsinnstilte programmer her som man kan benytte i starten, men man har selvsagt også mulighet til full styring av manuelle innstillinger om man ønsker.

Nå selges ikke D50 mer fra butikker og nettsider så vidt jeg vet - kameraet produseres ikke lenger, og er erstattet av D40 som liksom skal være litt lettere å betjene for nybegynnere. Ulempen med dette kameraet er at det ikke har innebygd motor for autofokus, så man er avhengig av at det ligger i optikken. Derfor kan man ikke benytte all optikk på dette kameraet (om man ikke vil fokusere manuelt da, og det er jo som regel ikke så lett når man fotograferer hunder).

Prismessig burde du kanskje sett på et av Canons kameraer dersom det er noe i prisklassen 5000-5500 du er ute etter. Canons 400D skal vel være ganske OK så vidt jeg vet. Eller du kan sjekke ut bruktmarkedet. DER kan du kanskje få gode tilbud på et D50 nå. Da rekker også pengene lenger og du kan være heldig å få kjøpt brukbar optikk i tillegg :).

De fleste digitale speilreflekskameraer på markedet er gode kamera, og det er bare små variasjoner på dem (gjerne litt smak og behag), og som sagt: kvaliteten ligger mest i optikken og den som står bak kameraet :).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Så herlig at ferien din har begynt, og at du og hunden din skal nyte den sammen! Det høres ut som dere kommer til å få masse kvalitetstid sammen, noe som er så viktig. Når det gjelder naboene og hundevennen din, det er jo flott at de har så mye tillit til deg, men jeg skjønner godt at du ikke vil overta flere hunder! Det er jo en stor forpliktelse, og det er viktig å kjenne sine egne grenser. Håper dere får en fantastisk ferie sammen, du og hunden din! ❤️
    • Odin var også dement mot slutten, og det var tøft. Han hadde ikke samme uroen, han var bare forvirret, og ville være inntil oss hele tiden (nok en kombinasjon av døvhet/blindhet også). Vi fikk Eldepryl hos Renate Nydal, det hjalp litt en stund på uroen, men ikke store forandringer. Kan være verdt forsøket.
    • Du kan ta pulsen ved å kjenne på blodåren som går ned på innsiden av låret.
    • Frøkna her begynner å bli dement, og det er utrolig vanskelig å forholde seg til. Så snart det er "dødtid" hjemme begynner hun enten å vandre frem og tilbake, eller å gå i ring. Hvis jeg avbryter henne og tar henne med ut på tur eller trening "våkner" hun og er seg selv igjen, men hun må altså ha mental input hele tiden for å ikke gå inn i disse tvangshandlingene. Jeg antar at det i stor grad skyldes kjedsomhet og uro, men ettersom hun har en ødelagt skulder er det ikke mulig å gå lange turer med henne heller. Lite fysisk aktivitet bidrar helt sikkert til problemet. Hun går på Karsivan, men synes ikke det hjelper så veldig. Det er ikke noe særlig til livskvalitet sånn som hun har det nå, men jeg kan jo ikke underholde henne konstant. Er det noen som har hatt dement hund som har noen tips til hva jeg kan gjøre for henne? Andre typer medisiner som hjelper?
    • Jeg vet ikke hvordan det skilles mellom de ulike dachsrasene, men avlsrådet i raseklubben vil kunne hjelpe deg med dette. Jeg ser ingen grunn til at det skulle bli komplikasjoner hvis begge er friske, men det er mange andre hensyn å ta før man velger å avle, så ta kontakt med avlsrådet og be om hjelp der.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...