Gå til innhold
Hundesonen.no

Lundehunden Shiba


bardmand

Recommended Posts

  • Svar 102
  • Created
  • Siste svar
Så flink du har vært med slankingen :icon_redface: Hva er ca. matchvekt for en lundehundtispe på hennes størrelse?

Har ikke sånn voldsomt lang erfaring med lundehunder, så det synes jeg er litt vanskelig å si. Jeg har ikke målt henne heller, så jeg vet faktisk ikke hvor høy hun er, men jeg vil anta at hun her en del høyere enn standarden oppgir som idealet. Vil tro at hun godt kan gå ned et halvt til et kilo til, men fremdeles vil hun være tyngre enn det standarden tilsier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Ny veiing! Langt mer motiverende å la det gå noen uker mellom hver gang ...

9,2 - ned 0,4 (høres ut som en børsnotering, jo) - det vil si 400 gram på tre uker, og det kan da ikke være så verst?

Har gått mye med dem i bånd i det siste (pga. tilnærmet mørketid og varierende føre), og det virker faktisk som om det er vel så effektiv mosjon som å løpe løse (for mine hunder i hvert fall). Noe har de fått være løse, spesielt i helgene, og du verden så spretten Shiba er nå i forhold til da jeg fikk henne. Da traltet hun mye i hælene på meg - nå tar hun seg gjerne en avstikker i dyp snø.

Skyen på himmelen er at Shiba er redd for smell. Det fikk jeg for så vidt vite da jeg overtok henne, men nå nærmer nyttårsaften seg, og jeg har ikke noe sted å være der vi er skjermet for den slags. I går kveld fikk vi ei påminning også - det var ett eller annet som smalt i nabolaget - og Shiba ble ganske så urolig, og det tok ei god stund før hun roa seg ned. Hun kasta også opp, og lundehundeiere skjønner at man blir engstelig da. Dog hadde hun tygd i seg noe tyggebein hos ei venninne av en sort hun ikke er vant med, så jeg lurer på om det var en del av årsaken. I dag har hun imidlertid vært i helt fint form, og vært helt fin i magen, så jeg lar det bero litt før jeg eventuelt drar til veterinær med henne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å, så fint med en oppdatering :wub: Bra at hun har gått ned enda mer :innocent: Godt å høre at hun har det bedre og bedre! Når det gjelder nyttårsaften er det jo mange som sliter med det samme, kanskje søke litt i gamle tråder, evt. snakke med veterinæren om det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som om det går bra med Shiba! :o Det er ikke på tide med noen nye bilder snart da? :P

Jo, kanskje jeg skal prøve på det... Problemet er bare at det er mørkt her hele j**la tida. Mørkt når man drar på jobb, og mørkt når man kommer hjem igjen. Får prøve til helga. Er litt spent selv på om vektnedgangen synes på bilder, da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Håpløst å få tatt bilder når det knapt er dagslys, men her er i hvert fall et par fra dagens tur.

Synes faktisk Shiba ser slankere ut i virkeligheten enn på dette bildet, men så hjelper det jo ikke akkurat å stille seg med snø opp til anklene, eller ved siden av en whippet...

Shiba_gullet_langsela_desember_2007.jpg

Her leter de visst etter et eller annet - høyst sannsynlig et dødt lemen, for de fant de mange av:

Shiba_gullet_langsela_desember_2-1.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Har ikke veid Shiba på ei god stund nå, og vet ærlig talt ikke om jeg blir å ta det så tungt framover. Hun er ikke mager, men heller ikke smellfeit, så så lenge hun er frisk og rørlig, spiller det mindre rolle hvor mange gram hun går opp og ned hver uke.

Noen bilder av Shiba og Gullet fra i dag:

shiba_heia.jpg

shiba_portrett.jpg

gullet_vott_dalsgrenda.jpg

shiba_frossent_vann.jpg

lek.jpg

gullet_vott.jpg

gullet_portrett.jpg

dobbelportrett.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så flinke dere har vært. Hun ser mye bedre ut. Moro å se. :ahappy: Hvordan gikk det på nyttårsaften?

Takk takk!

Joda, hun var redd: Peste mye, var hvileløs lenge, men da det sto på som verst, ble det så mye at hun bare gjemte seg bak juletreet og ble der. Heldigvis roet hun seg ganske fort ned etterpå, og det virker ikke som hun har fått noen varige men av det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Var hos veterinæren på tirsdag for å kjøpe mer seniorfor, og passet på å veie Shiba når vi først var der: 8,85 kg - ned 350 gram siden sist veiing for halvannen måned siden, og det uten at vi egentlig har gjort noen spesiell innsats.

shiba_sno.jpg

Tillegg: Eller, basing i dyp snø er nok forresten god mosjon!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Det er mye som er spesielt med lundehunder - historisk, anatomisk og når det gjelder lynne. Det har også vært mye kroppsfiksering i denne tråden... Derfor er det kanskje på tide å vise fram litt av det som jeg kanskje synes er aller mest spesielt med denne rasen - uttrykket! Eller kanskje man skulle si uttrykkene. Et mer talende fjes enn det en lundehund har tror jeg man skal lete lenge etter hos noen rase. Det er ikke alltid jeg kan lese hva Shiba tenker - men noe er det nok...

shiba_sofa_skeptisk.jpg

shiba_sofa_vaken.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg skjønner ærlig talt ikke hvorfor jeg ikke har hatt lundehund før nå. Tror nok jeg har tenkt på dem litt som hunder for "voksne damer". Det er de jo også, men så mye mer!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Sjekker om det lukter tiss hvor? Nei. Får det veldig godt med meg om han tisser inne, så trenger ikke å leite eller lukte. Det er en stor dam der hvis han har tisset 😂 Har gått over til å gi han tørt for til siste måltid, også har jeg faktisk vært litt "streng" og ikke luftet han på natten med mindre han virkelig gir tegn på at han må. Han har våknet 2 ganger denne uken, og ikke gitt tegn på at han virkelig må ut, bare sånn "kan vi stå opp nå, jeg er ferdig uthvilt" aktig greie. I dag virket det som han ville sove videre når klokken ringte 7, selv om han forsøkte å vekke meg i 4-tiden, så jeg tror absolutt han klarer å holde seg. 
    • PS: er det andre enn meg som går rundt å sjekker om det lukter tiss hele tiden???
    • Min har holdt seg stabil frem til nå.  Jeg har begynt å sove oppe, den sover nede i bingen. Tydligvis så sover jeg tungt, for idag etter 7 timer var hele buret og valpen fullt av tiss. Dette har ikke skjedd før... så hektisk morgen..  Lurer litt på hva jeg skal gjøre nå. Prøve igjen og se om det var et uhell, eller bare sove 6 timer så ut...
    • Ikke lett å få til disse oppstillingsbildene av valp 😂 Men tenker jeg skal forsøke å få til 1 bilde i måneden.    Tempo 4 måneder gammel.  12 kg og 42 cm høy. 
    • Jeg ønsker at prisene på valpene sank betraktelig. Både på blandinger og rasehunder. Grunnen til det er at når man nå tjener så utrolig godt på hvert valpekull, så er jeg redd det bli mer rovdrift på tispene. Og mer useriøs oppdrett. Jeg vet om flere som sper på pensjonen ved å avle kull etter kull, år etter år (på flere tisper, men likevel). Han ene får opp til ca 50 valper pr. år, og sånn har han holdt på i mange mange år. Blir penger av det gitt... 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...