Gå til innhold
Hundesonen.no

Lundehunden Shiba

bardmand

Recommended Posts

• Svar 102
  • Created
  • Siste svar
Så flink du har vært med slankingen :icon_redface: Hva er ca. matchvekt for en lundehundtispe på hennes størrelse?

Har ikke sånn voldsomt lang erfaring med lundehunder, så det synes jeg er litt vanskelig å si. Jeg har ikke målt henne heller, så jeg vet faktisk ikke hvor høy hun er, men jeg vil anta at hun her en del høyere enn standarden oppgir som idealet. Vil tro at hun godt kan gå ned et halvt til et kilo til, men fremdeles vil hun være tyngre enn det standarden tilsier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 weeks later...

Ny veiing! Langt mer motiverende å la det gå noen uker mellom hver gang ...

9,2 - ned 0,4 (høres ut som en børsnotering, jo) - det vil si 400 gram på tre uker, og det kan da ikke være så verst?

Har gått mye med dem i bånd i det siste (pga. tilnærmet mørketid og varierende føre), og det virker faktisk som om det er vel så effektiv mosjon som å løpe løse (for mine hunder i hvert fall). Noe har de fått være løse, spesielt i helgene, og du verden så spretten Shiba er nå i forhold til da jeg fikk henne. Da traltet hun mye i hælene på meg - nå tar hun seg gjerne en avstikker i dyp snø.

Skyen på himmelen er at Shiba er redd for smell. Det fikk jeg for så vidt vite da jeg overtok henne, men nå nærmer nyttårsaften seg, og jeg har ikke noe sted å være der vi er skjermet for den slags. I går kveld fikk vi ei påminning også - det var ett eller annet som smalt i nabolaget - og Shiba ble ganske så urolig, og det tok ei god stund før hun roa seg ned. Hun kasta også opp, og lundehundeiere skjønner at man blir engstelig da. Dog hadde hun tygd i seg noe tyggebein hos ei venninne av en sort hun ikke er vant med, så jeg lurer på om det var en del av årsaken. I dag har hun imidlertid vært i helt fint form, og vært helt fin i magen, så jeg lar det bero litt før jeg eventuelt drar til veterinær med henne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å, så fint med en oppdatering :wub: Bra at hun har gått ned enda mer :innocent: Godt å høre at hun har det bedre og bedre! Når det gjelder nyttårsaften er det jo mange som sliter med det samme, kanskje søke litt i gamle tråder, evt. snakke med veterinæren om det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som om det går bra med Shiba! :o Det er ikke på tide med noen nye bilder snart da? :P

Jo, kanskje jeg skal prøve på det... Problemet er bare at det er mørkt her hele j**la tida. Mørkt når man drar på jobb, og mørkt når man kommer hjem igjen. Får prøve til helga. Er litt spent selv på om vektnedgangen synes på bilder, da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 weeks later...

Håpløst å få tatt bilder når det knapt er dagslys, men her er i hvert fall et par fra dagens tur.

Synes faktisk Shiba ser slankere ut i virkeligheten enn på dette bildet, men så hjelper det jo ikke akkurat å stille seg med snø opp til anklene, eller ved siden av en whippet...

Shiba_gullet_langsela_desember_2007.jpg

Her leter de visst etter et eller annet - høyst sannsynlig et dødt lemen, for de fant de mange av:

Shiba_gullet_langsela_desember_2-1.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 weeks later...

Har ikke veid Shiba på ei god stund nå, og vet ærlig talt ikke om jeg blir å ta det så tungt framover. Hun er ikke mager, men heller ikke smellfeit, så så lenge hun er frisk og rørlig, spiller det mindre rolle hvor mange gram hun går opp og ned hver uke.

Noen bilder av Shiba og Gullet fra i dag:

shiba_heia.jpg

shiba_portrett.jpg

gullet_vott_dalsgrenda.jpg

shiba_frossent_vann.jpg

lek.jpg

gullet_vott.jpg

gullet_portrett.jpg

dobbelportrett.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så flinke dere har vært. Hun ser mye bedre ut. Moro å se. :ahappy: Hvordan gikk det på nyttårsaften?

Takk takk!

Joda, hun var redd: Peste mye, var hvileløs lenge, men da det sto på som verst, ble det så mye at hun bare gjemte seg bak juletreet og ble der. Heldigvis roet hun seg ganske fort ned etterpå, og det virker ikke som hun har fått noen varige men av det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 weeks later...

Var hos veterinæren på tirsdag for å kjøpe mer seniorfor, og passet på å veie Shiba når vi først var der: 8,85 kg - ned 350 gram siden sist veiing for halvannen måned siden, og det uten at vi egentlig har gjort noen spesiell innsats.

shiba_sno.jpg

Tillegg: Eller, basing i dyp snø er nok forresten god mosjon!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 4 weeks later...

Det er mye som er spesielt med lundehunder - historisk, anatomisk og når det gjelder lynne. Det har også vært mye kroppsfiksering i denne tråden... Derfor er det kanskje på tide å vise fram litt av det som jeg kanskje synes er aller mest spesielt med denne rasen - uttrykket! Eller kanskje man skulle si uttrykkene. Et mer talende fjes enn det en lundehund har tror jeg man skal lete lenge etter hos noen rase. Det er ikke alltid jeg kan lese hva Shiba tenker - men noe er det nok...

shiba_sofa_skeptisk.jpg

shiba_sofa_vaken.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg skjønner ærlig talt ikke hvorfor jeg ikke har hatt lundehund før nå. Tror nok jeg har tenkt på dem litt som hunder for "voksne damer". Det er de jo også, men så mye mer!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Med denne innstillingen kommer du til å få mange overraskelser i hundeholdet ditt i årene som kommer:) 
    • Tenker at du først og fremst må stikke fingeren i jorda å innse hva slags gener valpen din har. Alle disse tre rasene har grunnleggende mye jaktinstinkt. Alt beror seg ikke på at du er flink til å trene hunden din i valpestadiet. Om du har valp etter foreldredyr/linjer med mye stress og lite impulskontroll har du mildt sagt en jobb foran deg Jeg hadde aldri, ALDRI stolt på min amerikanske bulldog alene rundt små dyr eller katter. Det ville høyst sannsynlig blitt blodbad. Ikke fordi han var slem, ond eller dårlig trent. Men fordi han hadde ett voldsomt jaktinstinkt. Jo før du innser at det mest sannsynlig kan være tilfelle med din hund og, dess bedre er det. Tilrettelegg for minimalt med triggere for hunden din og å holde dyra skilt når du ikke hjemme eller kan følge godt med på interaksjonen mellom dem er mitt beste tips til deg. Pluss, trene på impulskontroll og konsentrasjon. Atferden på hunden din kommer garantert til å forandre seg når den går igjennom de forskjellige kjønnsmodningsfasene - kanskje spesielt dersom du har hannhund.  Fortsett å trene gjennom hele livet til hunden din så minimerer du sjansen for at noe går galt. 
    • Jeg meldte en bekymring til mattilsynet i sommer. Hadde masse bevis på at dyrene ikke hadde det bra, hadde samtaler på telefon, SMS, mailkorrespondanse med saksbehandler fra Mattilsynet, pluss jeg lagde egen googledisk-folder med bilder og videoer av forholdene som hun/de fra Mattilsynet hadde fri tilgang til. Jeg vet også at Mattilsynet var der i hvert fall en gang på befaring. Det endte i at eieren fortsatt har dyrene, noe jeg syntes er heeelt hårreisende.  Hundene hadde tak over hodet, tilgang til mat og vann - så da var det ikke skjellig grunn til omplassering. På tross av at de konstant sto ute, sloss så blodet sprutet og ikke ble møkka for... Nå har jeg flytta, men da jeg fortsatt bodde i området stod det to voksne pluss fire/fem valper i samme hundegård. Alle utenom den ene var forholdsvis store driv- og jakthunder på rundt 25/30 kilo. Tror også at Mattilsynet har sykt mye å gjøre, med lite ressurser til å gjennomføre alt, at de kun har mulighet til å befare bekymringer der dyr er døende eller har veldig, veldig kummerlige livsforhold. Det du beskriver er selvfølgelig helt ******, men trolig ikke nok til at Mattilsynet kommer til gjøre noe.. Dessverre.
    • Som jeg nevnte så er alle rasene i blandingen kjente for å ha sterkt jaktinstinkt. Noe av denne kunnskapen kommer for min del fra Linn som har hatt ambull i mange år, og vi kjenner begge både oppdrettere og aktive hundesportsfolk med alle disse rasene og er aktive i sine respektive raseklubber. Det betyr ikke at det er umulig, men definitivt en langt større utfordring enn om du hadde kjøpt en labrador eller en cocker spaniel. Og det synes jeg oppdretter burde visst om med en slik kombinasjon, men tiltroen min til oppdrettere som blander slike raser er heller ikke veldig stor.  Det er jo uansett bra om det går fint, og så lenge man er bevisst på hva slags hund man har så er det bedre.
    • Hvor har du det fra??? Mage hunder blir feilaktig kalt for kattedrepere, uten at det er noe hold i det. Ja, hundene våre, uansett rase, har jaktinstinkt i større eller mindre grad, men at ambull er så mye verre enn mange andre hunder, har jeg vanskelig for å tro.  Nå kan jeg uansett fortelle at det gjøres store fremskritt her i huset. Hunden har lært seg å sitte når kattene passerer, og han viser en mye lavere interesse for de nå enn i begynnelsen. Han kan fint ligge rolig i ene enden av sofaen og en av kattene ligger i den andre delen uten at de gjør noe stort nummer av hverandre. Så jeg syns vi er på rett vei 🙂
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...