Jump to content
Hundesonen.no

huff, gruer meg....

Cathrine og Killja

Recommended Posts

Det går nok bra :whistle: Bronsemerkeprøven deres gikk jo kjempebra, og det er jo ikke rare forskjellen mellom bronsemerket og klasse 1. Fellesdekk og hopp over hinder er jo det eneste, og muligens mer forstyrrelser.

Det går nok helt fint, lykke til!

for å spare tid. vi fikk velge det, så hadde vi sakt nei, hadde det blitt enkeltdekk :whistle:

Da så :)

Det blir jo forsåvidt litt feil bedømming (synes jeg), visste ikke at enkelte bronsemerkedommere praktiserte den metoden. Da lærte jeg noe nytt i dag!

vanligvis er det vel enkltdekk ja. men jeg er glad for at vi fikk tilbudet. min ligger faktisk enda bedre i fellesdekk :whistle:

Nettopp derfor jeg synes det blir feil bedømming å tillate fellesdekk på bronsemerket. Min ligger også bedre på fellesdekk (han føler seg tryggere når han har andre rundt seg, fremfor bare meg og dommer som står et stykke unna).

men det skal jo egentlig ikke spille noen rolle. hunden får beskjed om å ligge, og da skal det ikke bety noe om den er alene eller ikke

Litt enig, men det er jo et offisielt regelverk fra NKK på hvordan en bronsemerkeprøve skal gjennomføres. Poenget er at jeg synes det blir feil å gi en bedømming på fellesdekk, når reglementet klart og tydelig sier enkeltdekk. Hva om du eller noen av de andre du tok prøven med har hunder som gjør det fryktelig dårlig på enkeltdekk framfor fellesdekk? Da blir det jo feil at man skal få en god score på fellesdekk på prøven når reglementet klart sier at det skal være enkeltdekk. Da kan man jo få en poengsum som er totalt feil i forhold til kriteriene som stilles...

Hypotetisk: en person har en hund som drar i land en 10'er på en fellesdekk, men hunden er såpass utrygg på en enkeltdekk at den får en 5'er. La oss si at denne øvelsen er avgjørende for om hunden får merket eller ikke. Blir det ikke da feil at hunden skal få merket fordi den blir liggende på fellesdekk, men ikke enkeltdekk, når det faktisk er enkeltdekk som er den konkrete øvelsen for å få bestått på bronsemerket?

spiller ingen rolle for meg. denne prøven teller ingenting i den store sammenheng. enten så kan hundene dette, eller så kan de det ikke. forøvrig ble vi opplyst om at hvis vi valgte fellesdekk og det gikk galt, fikk man en sjanse til enkeltdekk. men som sagt, har det ingen betydning for videre trening!

spiller ingen rolle for meg. denne prøven teller ingenting i den store sammenheng. enten så kan hundene dette, eller så kan de det ikke. forøvrig ble vi opplyst om at hvis vi valgte fellesdekk og det gikk galt, fikk man en sjanse til enkeltdekk. men som sagt, har det ingen betydning for videre trening!

Nei, det er greit nok at det ikke har noe å si for deg. Men hvorfor tok du bronsemerkeprøven da, hvis den ikke spiller noen rolle eller teller i det hele tatt?

Og er det ikke greit at hunden kan klare en enkeltdekk også? Du sier jo selv at din egen hund er bedre på fellesdekk enn enkeltdekk, synes du ikke det er greit at den kan begge deler? Eller er kanskje det viktigste å få en god poengsum i fellesdekk, slik at du trekker opp poengsummen framfor slik den egentlig skulle vært i bronsemerkeprøven?

Jeg lurer egentlig bare på din mening angående hva som er "riktig" jeg. Å eventuelt snike seg til en bedre karakter, eller å gjennomføre programmet slik det egentlig skal gjennomføres, for å få en mest mulig riktig bedømming?

min hund ligger både 3 og 4 minutter i enkeltdekk om jeg ber om det. jeg tok prøven for å få en pekepinn på hva som var dårlig og kan jobbes mere med. den kreves jo ikke på noen måte for å kunne starte konk. men det er god trening både for meg og hunden. hun er bare 9 mnd, så erfarin tar jeg gjerne med på veien.........

min hund ligger både 3 og 4 minutter i enkeltdekk om jeg ber om det. jeg tok prøven for å få en pekepinn på hva som var dårlig og kan jobbes mere med. den kreves jo ikke på noen måte for å kunne starte konk. men det er god trening både for meg og hunden. hun er bare 9 mnd, så erfarin tar jeg gjerne med på veien.........

Jada, det er vel og bra, og jeg har da aldri sagt at du ikke skal være fornøyd med resultatet! Dere gjorde det kjempebra, og jeg er veldig imponert over det :whistle:

Det eneste spørsmålet mitt til deg, som jeg ikke har fått svar på er: synes DU det er riktig at hunder som starter en bronsemerkeprøve, skal få en god karakter i en øvelse som i prinsippet ikke er med på programmet? Hva om man får mye bedre enn man burde ha fått, og kan skryte av å ha fullført prøven med X antall poeng, når øvelsen egentlig er gjennomført feil, og man hadde fått en lavere karakter ved å faktisk gjennomføre den slik den skal?

jeg synes at en hund som starter en br.merkeprøve i utgpkt bør kunne ligge alene og sammen med andre...

Da er vi i det minste delvis enige, lenger kommer vi nok ikke :whistle:

Uansett, tilbake til topic: lykke til med klasse 1-debuten! :icon_fun:

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Recently Browsing   0 members

• No registered users viewing this page.

• Nye innlegg

• Gratulerer! Håper vi får se mer etterhvert.
    • Det er jo veldig individuelt. For meg hadde det ikke gjort noe utseendemessig, siden utstilling ikke er interessant for meg. Jeg foretrekker annen hundesport. Men det kommer helt an på graden av problemet i rasen også, jeg ville nok ikke kjøpt en valp med feil bitt med tanke på at det kan føre til helsemessige problemer senere i livet. Du sier du savner utstilling allerede, og da er jo spørsmålet. Har du tid og kapasitet til å stille andres hunder? Eller få en hund til? Kommer du til å angre om tre år når du fortsatt ikke kan stille ut hunden du har og bli høyt premiert? Det er veldig mye bedre om du leverer tilbake valpen nå, den er fortsatt ung og kan formes av nye eiere om den får et nytt hjem. Det er mye vanskeligere om et år, eller to, eller tre. Det er såklart en kostnad for å levere tilbake hunden også, og det er kanskje dyrekjøpt lærdom. Alternativt, kan du fokusere på noen annen hundesport? Nosework kanskje? Rallylydighet? Agility? Det er mange måter å ha det morsomt sammen med hunden på heller enn i utstillingsringen.
    • Hadde dere beholdt en valp som har underbitt? Savner utstilling.
    • Hei nei det har jeg ikke. Ser jo nå at jeg burde oppdaget det tidligere da han har siste året ikke kunne gå på lange turer pga han blir sliten og sover mye.. begynt og snorke også. Dyrlegen jeg har brukt er ikke spesialist men tenkte og få bestilt time til spesialist etterhvert. Han har begynt og snorke så høyt at jeg våkner av det så tror jeg snart bestiller den timen. Ingen hosting uansett og grad 2 på bilyd. Men hvordan tar du pulsen? Viste ikke om appen skal laste den ned med engang! 
    • Takk for gode råd! Det ble Springer 
  • Nylig opprettede emner

• Create New...