Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvordan få hunden til å gå ordentlig i ringen?


Shilamon

Recommended Posts

Så fort hunden din begynner å passe så stopp! Fart er veldig viktig for min hund, ho har lett for å passe hvis farten blir for liten, egentlig litt slitsomt for meg da, hehe.

Tren fart før du begynner med annen ringtrening, så kommer ho sikkert ut av den "onde" sirkel. Lykke til

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så fort hunden din begynner å passe så stopp! Fart er veldig viktig for min hund, ho har lett for å passe hvis farten blir for liten, egentlig litt slitsomt for meg da, hehe.

Tren fart før du begynner med annen ringtrening, så kommer ho sikkert ut av den "onde" sirkel. Lykke til

Jeg skjønner ikke helt logikken i at man skal stoppe når hunden passer, når det er for lav fart som er problemet? Da burde man vel heller øke farten da?

Skal ikke påberope meg å kunne veldig mye om sånt, jeg har "proff belgerhandler" sjøl, og selv om mine 2 passer i gangfart begge to, så traver de i utstillingsringen - uvisst av hvilken grunn. Men jeg ville kanskje prøvd 2 ting, det ene er som nevnt å øke farten, og det andre er å kanskje "hoppe i gang" når man starter (vanskelig å forklare). Når det ser ut som at man har tenkt å spurte, så blir liksom takten en annen for hunden i utgangspunktet, så de slår over i trav av seg selv, om du skjønner hva jeg mener?

Belgerpia, du må svare her, tror jeg, det er du som er anti-pass-eksperten.. hehe :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min hund passer i sakte og middels tempo (noe som forøvrig er relativt rasetypisk), men han traver så fort jeg øker tempoet. Det er begrenset hvor fort de kan passe til syvende og sist...

Jeg ville tro at å øke tempoet er det beste for å få hunden over i trav, å sakke tempoet fører gjerne til mer passgang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke hatt problemet med hund, men av alle mine hester som har gått grisepass har det ihvertfall ikke nyttet å øke tempoet, der måtte jeg enten stoppe eller i de ekstreme tilfellene trene over en enkelt travbom for å få dem ut av rytmen. Men som sagt, dette er hest, ikke hund. Hehe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke hatt problemet med hund, men av alle mine hester som har gått grisepass har det ihvertfall ikke nyttet å øke tempoet, der måtte jeg enten stoppe eller i de ekstreme tilfellene trene over en enkelt travbom for å få dem ut av rytmen. Men som sagt, dette er hest, ikke hund. Hehe.

På hest er jeg faktisk enig :whistle: Red en hest tidligere som var veldig fan av passgang, og han nyttet det ikke å løpe i gang. Han måtte bremses helt ned, for deretter å prøve å få han i trav på nytt.

Jeg tror likevel at dette kanskje blir annerledes på hester, da de faktisk kan ha en passgang som kan gå i veldig raske bevegelser (flyveplass). Klarer ikke helt å se for meg en hund med flyvepass...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Cluet er helt enkelt (uansett om det gjelder hest eller hund), at de må ut av rytmen, dvs. man må få de ørlitt i ubalanse sånn at de bikker over i diagonalgang.

Tips 1 - passer for hunder som i utgangspunktet ikke har allverdens tempo i traven i utgangspunktet og som gjerne ikke er veldig høye, eller veier ett tonn:

- løp igang som vanlig, om hunden går i pass, heis den litt opp (sånn at frembena nesten ikke toucher bakken), vipp båndet litt utover (skap ubalanse) samtidig som du slipper hunden ned igjen.

Jada, det høres vanskelig ut - men det er ikke det - funker fint på tjuesekskilo belger, og det er gjort på to sekunder.

Tips 2 - funker for de fleste som skal ha litt fart i utgangspunktet

- Dra i gang det du er kar om sånn at hunden bråsprinter avgårde i gallopp, ta så hunden raskt tilbake i ett lavere tempo og tut og kjør, den vil da mest sannsynlig trave - cluet da er å holde tempo nok til at den fortsetter å trave og ikke stoppe opp for å se og ordne, spesielt om du skal løpe på diagonalen, viktig å holde hunden i gang også når man snur..

Det kan være vanskelig å få en hund som notorisk passer over i trav, men med litt øvelse så går det. Jeg ville forøvrig sjekket ryggen på hunden om den konsekvent velger pass fremfor andre gangarter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hmm, jeg tror kanskje jeg skulle lært litt mer om utstilling før jeg stilte dette spørsmålet.

Trodde man måtte vise hunden i BÅDE skritt og trav, men om det bare er traven som teller i utstillingsringen er problemet løst allerede, for han har en flott og stabil trav (begynner nesten å høres ut som en hest). Det er når han skulle gått 4-taktig skritt at det slår over til 2-taktig pass. Men om skritten ikke skal vises på utstilling går det kanskje greit?

Tipsene er vel uansett kjekke å ha om en senere hund skulle nekte å trave, er liksom ikke helt det samme med hest som med hund. Der kjenner jeg det litt bedre og har lettere for å fikse det. Men hund er en annen sak. Takk for tips, tar gjerne imot flere fra utstillingerne;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Testet min mors Sheltie litt på det der... Hun passet konsekvent hvis jeg bare gikk hurtig med henne. Hvis jeg tok henne helt ned i fart, gjorde en sving, og så satte tempoet opp litt, slik at jeg måtte småjogge, da travet hun kjempefint!

Scâferhunder, som virkelig skal trave, vet jeg de løfter opp på et steg for så å sette dem ned på et steg (få dem i rett rytme) Dette gjøres i fart.

(For de som har ridd litt dressur, blir det som å finne rett diagonal i travet..Man sitter ned over ett steg, for å komme rett på neste..)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en hund som ofte går passgang. Men hun går over i trav når jeg øker farten, men jeg må hele tiden passe på å holde jevn fart her. Blir farten for liten glir hun over i passgang på et øyeblikk.

Før jeg øker farten på henne, får jeg kontakt med hunden. Akkurat på henne bruker jeg kommandoen på plass :P . Ellers bruker jeg ikke LP kommandoer i utstillingsringen lenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er problemet løst:) Han går aldri i passgang når vi løper, er en sterk traver som gjerne tripper av sted i trav, men når han må gå fot og i skritttempo blir det lateralt. Men om det ikke har noe å si så kan han jo bare fortsette med det:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Bruk kode "alrute15" for å få 15% rabatt på ruta, rutebånd, blindspots og targets hos Drammen Hundepark. Gyldig til 15. oktober 2024 https://www.nettbutikk.drammenhundepark.no/categories/rute
    • Hei, er det noen som vet hva reglene er for å stille kirurgisk kastrert hannhund i utlandet er, eller hvor man kan finne slik informasjon? Jeg vet at NKK tillater å stille kastrert hannhund dersom det er gjort av medisinske årsaker og hvis man kan fremvise attest for at hunden hadde to normale testikler før kastrering. Men gjelder dette også hvis man ønsker å stille hunden for eksempel i Sverige, Finland, Frankrike etc? Eller har alle land ulike regler? Noen som eventuelt vet hvilke land som godkjenner det eller land som ikke tillater å stille kastrert hund (uansett om det er gjort av medisinske årsaker?😊
    • Hvis hun fortsatt bruker samme metodene er det jo "bare" å anmelde igjen. Ellers ville jeg sendt formelle henvendelser til klubben og NKK.
    • Jeg klagde på dette hos NKK inne på FB da det kom opp at de lot henne holde på. Det ble slettet og jeg fikk "mute" for en tid. Skremmende holdning. jeg kjenner personen fra hestemiljøet helt tilbake til 1988  da jeg kommer fra og har bodd 3 il fra hennes hjemsted. Kjenner og tilk henne fra hund selv om jeg har hatt nada med henne å gjøre.. jeg anbefaler at dere går inn og leser de grusomme sms som ble sendt mellom henne som eier og driver av kennelen - og de to ansatte..saken er mye verre enn det virker i media. Mangelen på respekt og empati er hårreisende.  Hun skal og ha blitt dømt for vold mot menneske og er kjent i området for å være "feisty". hvis man kan si det sånn.. sier ikke mer om  saken.. men rapporter og boikott.. Den som blir direkte berørt må være flink å si i fra.. Kanskje det er på tide at NOAH kommer på banen??
    • Skriv litt fort her men veit at mensen er noe kvinner har å ikke hunder. Men trudde du klarte å slå 2 fluer sammen ✨️ Vi har fikset alt å funnet ut av alt så går det ikke Ann å slette innholde heller  Så andre som sere dette så all good ok8 vi fant ut av problemet 😄
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...