Gå til innhold
Hundesonen.no

Størrelse på sele fra Norsk Hundeutstyr


Peers

Recommended Posts

Orry trenger en ny sele, og jeg har lest en del positivt om denne. Foreløpig har han bare brukt "standard" sykkelsele, men kunne tenke meg noe annet.

Har noen erfaringer med selen over, eventuelt andre seler? Jeg bruker sele til spor og tur. Krav til sele er at den skal være god å ha på, slitesterk og med god bevegelsesfrihet for hunden.

Om jeg velger den over: har noen peil på størrelsene? De har bare 0, 1, 2 og 3, aner jo ikke hva det vil si...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Selestørrelser

Str 04: Chihuahua &quottispe"

Str 03: Chihuahua &quothanne"

Str 02: Papillon

Str 01: Jack Russel Terrier &quottispe"

Str 0: Passer til hunder som er mellom 45 cm og 65 cm rundt magen/brystet.

Str 1: Passer til sort elghumd(Hanne)

Str 2: Passer til grå elghund(Tispe)

Str 3: Passer til hunder på størrelse med border collie, kelpie og springer spaniel.

Str 4: Passer til små retriever tisper, små belgiske fårehunder og dalmatinere.

Str 5: Passer til hunder på størrelse med større retrievere og schäfertisper.

Str 6: Passer til hunder på størrelse med store retrievere, schäfere og rhodesian ridgeback."

Står på siden deres :twitch: Så størrelse 3 må vel du ha. Har tenkt litt på denne selen jeg også, den har jo fått endel skryt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skrev med målet rundt skallen på bikkjen på bestillingen, for var usikker på hvilke som passet. Fikk to stk som passet helt perfekt :P

Da må jeg bare spørre: hvorfor måle skallen? Selen sitter jo ikke der :twitch: Og i tillegg, hvordan målte du skallen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi selen skal tres over hodet på hunden og passe akkurat for å sitte best mulig :twitch: Brukte en hyssing og 'tredde' den over hodet og fant lengden der hunden var bredest.

Aha, da forstår jeg. Eneste problemet er at dyret mitt har et relativt kraftig hode i forhold til kroppen, men antar de kan hjelpe meg likevel :P Takk forresten!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Christine

Har den selen jeg også, størrelse 3 til min engelsk setter(relativt liten og spinkel).

Eneste minuset med denne selen er at hunden har stor brystkul slik at den ikke ligger riktig, men blir liggende skjevt på hunden. Trekker han så blir han jo helt feilbelastet, noe som absolutt ikke er ok.

Men hvis det ikke hadde vært for den brystkulen så tror jeg at jeg hadde vært veldig fornøyd :twitch:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han har ikke veldig markert brystkul, så tror det går greit... Selen skal ikke brukes til trekk, og han trekker ikke i bånd på tur, så sånn sett er det heller ikke noe problem.

Jeg har egentlig vært ganske fornøyd med de vanlige sykkelselene, eneste er at jeg synes de hemmer bevegelsene litt. Så er derfor på utkikk etter noe annet, som mest av alt kommer til å brukes til tur, og noe spor. Eventuelt sykling, hvis jeg får ut fingeren med å prøve det med han :twitch:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Christine
Han har ikke veldig markert brystkul, så tror det går greit... Selen skal ikke brukes til trekk, og han trekker ikke i bånd på tur, så sånn sett er det heller ikke noe problem.

Jeg har egentlig vært ganske fornøyd med de vanlige sykkelselene, eneste er at jeg synes de hemmer bevegelsene litt. Så er derfor på utkikk etter noe annet, som mest av alt kommer til å brukes til tur, og noe spor. Eventuelt sykling, hvis jeg får ut fingeren med å prøve det med han :twitch:

Da tror jeg at denne selen er et godt valg :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har denne selen og er strålende fornøyd!

Den blir brukt til tur, spor, sykling, ski... Ja det meste!

Merethe (jaktlabbe) har str 3 + noen ekstra cm forlengelse på ryggstykket

Birk (pyren.gjeterh) har str 2 + 1 cm i halsen (han e tjukk i hue....)

Også super service, ettersom ingen av mine hunder var standard mål, fikk jeg tilpassede seler uten problem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...