Gå til innhold
Hundesonen.no

Tar ting og river dem i stykker


Odin1

Recommended Posts

Hej

Jeg har en mellompincher, han er en meget herlig gutt som er kosen og gla.

Men det er en liten ting som jeg sliter med, han tar ting spesiellt handuker og det er bare min handuk som får gjenomgå.

Har tar votter, luer og skjerf også men bare mine ikke gutens eller gubbens ting.

Odin (som hunden heter) er min hund det er jeg som gir han mat går tur med han osv. Han er en meget aktiv hundesort så jeg gjemmer godbiter som han må søke etter dette gjør vi hver dag. Vi går tur på mogenen en halvtimme og på kvelden en timme og i helgene blir det langtur på søndagene. Jeg syns ikke han burde være understimulert heller.

Odin er med på jobb hver dag da ligger han på kontoret og sover.

Når klokken er ca 21:30 på kvelden så vill han legge seg, da må jeg bre over han i hundesengen ( han maser til at jeg gjør det) så han er litt bortskjemt osså.

Men hva ska jeg gjøre med den stjelingen han driver på med, jeg har tatt han på fersken i det han tenker å ta handuken min og ropt A. A. så har han fått berøm for å avbryte tanken sin men alikevell så snur han seg etterpå og tar den.

På Odin fungerer det best at overse dålig oppførsel, men jeg kan ikke gjøre det med tingene, ettersom han river det i små biter.

Håper det er noen som kan gi meg noen forslag på hva man kan gjøre.

Hilsen

Diana & Odin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hej

Jeg har en mellompincher, han er en meget herlig gutt som er kosen og gla.

Men det er en liten ting som jeg sliter med, han tar ting spesiellt handuker og det er bare min handuk som får gjenomgå.

Har tar votter, luer og skjerf også men bare mine ikke gutens eller gubbens ting.

Odin (som hunden heter) er min hund det er jeg som gir han mat går tur med han osv. Han er en meget aktiv hundesort så jeg gjemmer godbiter som han må søke etter dette gjør vi hver dag. Vi går tur på mogenen en halvtimme og på kvelden en timme og i helgene blir det langtur på søndagene. Jeg syns ikke han burde være understimulert heller.

Odin er med på jobb hver dag da ligger han på kontoret og sover.

Når klokken er ca 21:30 på kvelden så vill han legge seg, da må jeg bre over han i hundesengen ( han maser til at jeg gjør det) så han er litt bortskjemt osså.

Men hva ska jeg gjøre med den stjelingen han driver på med, jeg har tatt han på fersken i det han tenker å ta handuken min og ropt A. A. så har han fått berøm for å avbryte tanken sin men alikevell så snur han seg etterpå og tar den.

På Odin fungerer det best at overse dålig oppførsel, men jeg kan ikke gjøre det med tingene, ettersom han river det i små biter.

Håper det er noen som kan gi meg noen forslag på hva man kan gjøre.

Hilsen

Diana & Odin

Hei!

Hva om du lukker døra til badet (hvis det er der han tar håndduken din)?

Ellers tenker jeg at du bør vente med å rose ham til han er kommet inn til deg, eller lenger unna håndduken før du roser ham? Gi ham et alternativ til å ta håndduken din, f.eks. starte et godbitsøk på stuegulvet el.l.

Hva har dere prøvd fra før?

Mvh Miriam

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja har prøvd det meste, saken er den at han dylter opp døra feks når jeg er på do. Kommer inn og er kjempebli han har ju pillet opp døra å så tar han handuken. Sitter egentlig litt ulempligt til da, det jeg skulle ha gjort va å sjekke så att døra var sikkelig stengt men det er ikke så lett å huske alle ganger.

Votter og slikt passer han på å ta når jeg ikke er oppmerksom. Han er kjempeflink på å vite når jeg ikke er oppmerksom, hvis jeg later som jeg ikke er oppmerksom feks sitter og later som jeg leser så tar han ikke betet, han er en skikkelig luring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan du ikke låse dodøra når du er på badet? Sørg for at han ikke får muligheten til å ta tingene, og om det betyr at du må "følge etter ham overalt" en periode, ja, så gjør det ;) Hvis du ikke gjør noe, kommer han til å fortsette.. Etterhvert lærer man seg å bruke sidesynet en del, og da blir det lettere å få med seg hva han gjør samtidig som du gjør andre ting. Min hund, f.eks. elsker å ligge i senga vår, men jeg vil ikke ha hund i senga samt at hun har husstøv og lagermiddallergi (altså er senga egentlig hennes dødsfiende). Hun er veldig glad i å gå rundt i leiligheten, og særlig er det stas å ligge ved døra. Etter at jeg er blitt mer bevisst på at hun fort kan forflytte seg ganske ubemerket fra døra og til soverommet er det ikke lenger noe problem å merke når hun går mot soverommet ;)

Poenget mitt er at du må bli mer oppmerksom på hvor han går hen, og prøve å være litt føre var ;) Rett og slett få litt øyne i nakken...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Artig lite problem, handler det EGENTLIG om en slags tilfeldig ulydighet - eller er det mer dette med en form for overfokus på dine ting, som det lukter veldig deg av? At det har noe med en slags "overintensitet" på deg og ditt?

Har jo hørt om hunder som er stuerene, men som likevel tidvis hygger seg med å tisse på eierens dyne, hunder som er grusomme trusetyver - for ikke å snakke om kattene som alltid stakk av med underbuksene til herrebesøket en bekjent hadde... Min egen valp tok vel i sin tid fjernkontrollen, som sikkert stinker "meg", og gnagde den i stykker, men det var når jeg ikke var hjemme - en slags trøst, som jeg tror er LITT annerledes enn de to foregående eksemplene og ditt, fordi disse skjer når det er folk i hus.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Javisst skulle det ha vært så at man var et supermenske, men jeg er ikke det i det hele tatt og kommer aldri at bli det til min manns store ergelse.

Derfor må Odin lære seg at la tingene mine være i fred. Han rører ikke guttens ting.... han kaster til og med lua på gulvet i gangen, den rører ikke Odin.

Hvis jeg legger vottene mine på øya i kjøkkenet og telefonen ringer så har Odin tatt dem med 100% sikkerhet.

Har satt opp spion kamera også som jeg koblet på tvn, men det virker som han skjønner det. Før da tar han ikke vottene.

Ti en liten opplysing så er han nå 3år Odin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Javisst skulle det ha vært så at man var et supermenske, men jeg er ikke det i det hele tatt og kommer aldri at bli det til min manns store ergelse.

Derfor må Odin lære seg at la tingene mine være i fred. Han rører ikke guttens ting.... han kaster til og med lua på gulvet i gangen, den rører ikke Odin.

Hvis jeg legger vottene mine på øya i kjøkkenet og telefonen ringer så har Odin tatt dem med 100% sikkerhet.

Har satt opp spion kamera også som jeg koblet på tvn, men det virker som han skjønner det. Før da tar han ikke vottene.

Ti en liten opplysing så er han nå 3år Odin.

Som sagt; sørg for at han ikke får muligheten til å ta tingene dine. Synes Nirm sa det veldig bra:

Votter og luer puttes oppi kasser, skuffer eller opp på hyller slik at han ikke får tak i det. Dører lukkes skikkelig. Og problemet blir jo borte da...

Trenger ikke å være supermenneske, men bare planlegge og organisere litt ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi er vel alle ulike mensker, jeg har organisert. Det er bare at jeg aldrig husker og putte ting på rett plass. Hade ikke trengt å huske det hvis Odin la være å ta tingene mine

Men da er det kanskje det du kan jobbe med? Å huske at du må legge tingene på plass. Forstår at det kan være vanskelig å huske "alt" i en hektisk hverdag med mann, barn, bolig og hund, men hvis du husker å legge tingene på plass så vil en del av "problemene" med Odin løse seg automatisk, ikke sant? ;)

Samtidig kan du jo også prøve å følge mer med på ham, og som jeg sa tidligere; når du ser at han er på vei til badet el.l. for å ta noe han ikke skal ta, kall ham inn til deg, og gi ham et alternativ. Evt. gå en tur (kanskje han kjeder seg?), gi ham et tyggebein, eller be ham om å legge seg osv...

Lykke til! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Disse nykkene han har til å ta ting (dvs han tar bare mine), er når jeg er konsentrert om noe. Eks skriver melding på mobilen, skriver en mail, eller et innlegg her, sitter i telefon eller sitter på toalettet.

Han tar ikke tingene hvis jeg lager mat, rydder, se på tv eller tar oppvasken da vet han at jeg har et halvt øre og et halvt øye på han.

Han føles noe utspekulert av og til, det virker som at jeg ikke får konsentrere meg "for mye" på andre ting.

Og så kan vi ikke ha det, jeg må få lov til å feks snakke i tlf uten at Odin finner på noe fanskap.

Det ska også legges til at når jeg har husket å stenge dodøra, putte alle votter, luer osv unna så tar han kjøkken-handuken den er det i stortsett bare jeg som bruker eller noe annet som er mitt.

Han finner egentlig alltid noe som er mitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men du, nå får jeg litt inntrykk av at du ikke helt tar til deg det som blir skrevet av råd til deg her. Som jeg har skrevet nå flere ganger, tror jeg det handler litt om å være oppmerksom på ham "hele" tiden. Med det mener jeg ikke at han skal få oppmerksomhet hele tiden, men at du må følge litt med på ham når du sitter i tlf., skriver mail/innlegg o.l. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er en konsentrert så er en konsentrert, gubben får ju lov å være konsentrert han ta aldri hanses ting.... Er du aldrig konsentrert om noe? Det er noen episoder hver dag det man må være konsentrert på noe spesiellt, man må ju i allafall få drite på toalettet feks.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men kjære deg, hvorfor så defensiv? I alle innleggene mine i denne tråden, har jeg kun forsøkt å komme med råd til hva du kan gjøre, ser ikke hvorfor du "forsvarer deg"?

Lås døra når du er på do, så er det problemet løst. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis at jeg stenger døra, så sjekker han døra å så hør jeg at han styrer men noe. Da er det kanske likar at den er åpen.... Hvis den er åpen så ligger håndduken risigt til, jeg kan jo feks putte han i bilen hvis jeg må på do. Men det er ikke altid man har så god tid på sig før nøden tar ut sin lag. Jeg har prøvd med griseøre feks, men han bare driver og gjemmer slike ting, spiser dem ikke, bare prøver å gjømme det. Så jeg sluttet å gi han det følte egentlig at det var stressende for han å passe på griseøret/tyggebeinet. Jeg kan feks bette ham i trappen, men da har jeg en hund som hyler til jeg er ferdig på do, har ikke prøvd dette men kan tenke meg at det blir så. Alternativt er å legge ut / gjemme godteri som han må finne men er nok ferdig med det før jeg er, og det spørs om man har tid til det hvis man må på do. Har du andre forlag så er dem godt komne. Jeg prøver ikke på noen som helst måte å forsvare meg eller noe men blir nok litt frustrert over at du kanskje ikke skjønner men det har nok med at jeg ikke er noen verdensmester på å forklare ting. Jeg er oppvekst med hund og dette er nå min 3de hund som jeg har sjølv, jeg har ikke hatt denne rasen før men jeg er ikke direkt noen grønjøling heller.

Jeg har aldri hatt en hund som er så avhengig av meg som han er heller, hvis jeg dra på butikken og gubben er hjemme så sutrer han. Men hvis vi drar allesammen og han er alene i huset så går det bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du prøvd å ha ham i bur? Hvis han er vant til det, kan du jo kanskje sette ham der mens du gjør ditt fornødne? Kanskje ikke alltid man rekker det heller, men hvis det er flere hjemme sammen med deg kan du jo evt. be dem om å holde et øye med ham?

Kommer ikke på så veldig mye annet akkurat nå, men jeg kan gå litt i tenkeboksen og høre litt med andre jeg kjenner. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har han holdt på med dette i tre år, er det klart at det ikke er lett å trene det vekk. Men jeg tror det handler om et litt "overintenst" forhold som han har til deg, siden han er så utrolig opptatt av deg og ditt og din oppmerksomhet og dine håndklær eller hva det nå måtte være.

Det er ikke alle ting det nytter å overse. Og jeg skjønner... helt ærlig... ikke hvorfor man tar og stopper det i starten, ved å forebygge at det skjer og faktisk også si at "nei, dette ER ikke lov". Noen ganger er et nei et nei, og det er absolutt. Begynner man med liten nok valp, så går det lettere inn - verre blir det jo eldre hunden blir, og har lyktes med oppførselen mange nok ganger.

Men du må nok finne på noe annet, uten at jeg helt vet hva jeg ville foreslått - det virker litt pussig. Det handler vel om en måte å finne frem til at han ikke klarer å "manipulere" deg til å gi seg oppmerksomhet, enten det er ting han rapper eller ting han gjør. NOE får han igjen for dette, en eller annen form for oppmerksomhet - og får han ikke den, så har han hatt glede av å rive i filler håndkleet ditt, noe som er en "belønning" i seg selv.

Vil du virkelig gjøre noe med det - utover rett og slett å sørge for å eliminere mulighetene - så har du tre års vranglære bak deg. Da tar det tid, og du må være forberedt på det. Alternativt kan det jo være i en periode å klare å VÆRE flink til å henge opp ting og rydde dem vekk, og se om du ved å hindre ham i å gjøre dette rett og slett får ham til å "komme over" denne uvanen. Jeg mener... er han lydig, kan du be ham om å sitte eller dekke utenfor toalettet med åpen dør, så er det jo relativt greit.

Men som sagt.. ingen her har sett hunden og ditt forhold til ham, og jeg tror det er DER det ligger - siden han ikke rører tingene til de andre i husholdningen. Kanskje er det en form for stress, kanskje har du ufrivillig bygd oppunder det på andre måter, men det har med deg og ham å gjøre. Noen må nesten se det, så vil du gjøre noe, bør du kanskje snakke med en hundetrener - som sikkert også vil be deg om å passe bedre på i en periode ;)

Jeg trente på "mobiltelefonulydighet" ved å få forståelsesfulle hundevenner til å ringe meg, slik at jeg faktisk kunne bare slenge vekk telefonen og ta fatt i synderen! Sette opp situasjoner der du er villig til å trene, altså gå på do når du egentlig ikke "må" :rolleyes:

Er han ellers en lydig hund? Er han "sjalu" på andre hunder når de kommer nær deg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjalu.... Ja Når dverpincheren til veninnen er på besøk og hun sitter i knæ så prøver han å dytter ned henne. Av og til så finner han ut at han ska sitte imellom når guten på 7 og jeg sitter i sofan. Det får han ikke da men prøver ja det gjør han.

Siden har det vært endel andre uheldige situasjoner med andre hunder der Odin faktisk har blitt bitt, men det er bare hanhunder. En gang da han var i bånd utenfor et vennepar til oss så kom det en løs hund som bet han. En gang av en am bullterier der var skikkelig ille og en gang av en "labbetuss", han bet fast at Odin låg på rygg og når jeg slet han av Odin så bet "labbetussen" meg. Dette var også en løshund Odin hadde jeg i bånd. Så dette er noe man må jobbe forsiktig med.

Jeg har faktisk prøvd å sette opp situasjoner men det er som om han vet når ting er arrangert og ikke, av og til lurer jeg på om han leser tankene mine.

Jeg har prøvd at få snu på skjemaet på ettermiddagene, eks jeg går tur med Odin direkt etter jobb og får gubben til at lage mat. Gubben var ikke enig i det da... Heller ikke at han skulle gå tur med Odin. Så her er det litt så at det er vanskelig at få endret på noe. Middag senere var også uaktuellt, så da er godbitjakt i stua noe som vi har på dagsorden.

Jeg skjønner jo at Odin ønsker litt fart etter at vi har vært på arbeid en heldag. Men det finns faktisk andre i familien også som også må fungere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Lister meg stille inn hit 😂😂 Ikke min valp, men gubben sin ❤️ Blir veldig spennende!     
    • Føler så inderlig med deg. Det var helt ****** med Rocky også. ❤️ Virkelig det vanskeligste og mest hjerteskjærende med å ha hund. ❤️
    • Usikker på om det er noen som systematisk f.eks går MH/K test med hundene sine før avl i Norge, men det finnes hvertfall de der ute som fokuserer på mentalitet. Av kortis Alertness kanskje? Føler jeg har sett flere der med MH test gjennomført. Tine (Laabanden) har vel hvertfall de 2 yngste sine MH testet. I Sverige er det vel regler på score på mentalitet på kortisen i hvertfall før de kan avles på i disse dager. Finland er de vel også ganske på å mentalitets teste? Har vært vanskelig å få plass på MH i Norge har jeg skjønt pga mangel på figuranter. Bare såvidt jeg selv fikk gått for noen år siden, og vi hadde en del tilreisende også ikke bare lokale. Tror faktisk ikke det blir arrangert i år og usikker på om de arrangerte i fjor her heller. 🤔 Virker som det er vanskelig nok å få valpekjøpere til å røntge for HD/AD samt øyelyse, så å få dem til å gå MH om de må reise og tilrettelegge mer er nok enda værre.  Dessverre går det noen mentalt svakere hunder i avl med ujevne mellomrom fordi de genetisk er «verdt det» for mangfoldet sin skyld da både kort og langhår har forholdsvis liten genpool og få individer sånn sett som går i avl. Nå fikk vi vel igjennom noen grenser for matadoravl eller prøvde i hvertfall på generalforsamlingen i år og i fjor ble det åpnet for lang/korthårsparringer for de som ønsker å gjøre det. Så forhåpentligvis hjelper det litt. NCK har eller skal sende forespørsel til NKK sin advokat ifht om innavlsgraden på collie er innafor reglementet sånn mtp alt som har skjedd med dyresbeskyttelsen og rettssaken der. Jeg er vel av minioriteten som mener vi må ha et kryssingsprosjekt slik som lundehunden har hatt. (Om noen syns sånt er spennende så er Angela Harvey, kennel Wicani, sitt Tofty prosjekt gøy å følge. ) Å jobbe med smal genpool er veldig krevende.  Men det er ikke til å stikke under en stol at det er miljøberørt individer der ute, min egen inkludert. Nå er jeg såpass fersk i miljøet at jeg kan ikke si noe om at det har blitt bedre eller ei med årene, men jeg har sett hunder omtrent krype i svinger inne i hall på utstilling, hunder som nekter å løpe i det hele tatt. Jeg har hørt om hunder dommer ikke har fått tatt på engang, uten at det er nevnt i kritikken (det har jeg også sett i andre raser, så unikt for collien er det ikke).  Men er det flertallet? Gjennomsnittet? Mindretallet? Det kan jeg ikke svare på, det kjenner jeg altfor få til å gi noe svar på. Jeg er ikke skremt bort fra rasen og Limit blir ikke min siste, tvert imot. En god collie er gull. Og jeg tenker det ikke er uten grunn de er ansett som en av «the fab 5» i statene for service hund arbeid. ❤️ 
    • Takk for fine ord ☺️ Da var 1 ukes valpepermisjon over, og i morgen blir det hjemmekontor. Det kan bli interessant. Skulle gjerne hatt en lenger periode med fri. Føler vi såvidt har kommet i gang med noe som helst. Nå gikk mandag og store deler av tirsdag til kjøring da, så fullt en hel uke føler jeg ikke vi har hatt på oss.    I går hadde vi det første bæsje inne uhellet. Jeg var akkurat kommet ut fra dusjen, stod med håndkle på hodet og ingen klær da jeg så bæsjetrynet på var på gang. Prøvde å distrahere han mens jeg rev av meg håndklet og løp for å finne klær, men da var det allerede gjort. Ellers ingen uhell i går. I dag har vi hatt 1, kanskje 2 tissedammer.    Ellers har vi startet såvidt å trene. Jeg har begynt med å lære han å snurre rundt seg selv. Jeg syns det er en fin øvelse å starte med for å lære han å tilby adferd osv. som vil bli nyttig i videre trening. Innkalling trener vi også på litt daglig ☺️
    • Nå har han blitt 14 kg! Spent på hvor stor han blir når han blir voksen 😊  Vi har vært tre ganger på valpekurs, og det har vært veldig lærerikt! Godt å få noen tips og triks til innlæring av ting. Vi har også vært på Rally lydighet en gang, det var mye å huske på, men tror vi har lyst til å prøve det flere ganger! 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...