Gå til innhold
Hundesonen.no

Valgets kval


xxx12345

Recommended Posts

Saken er den at i jula reiser vi på bryllupsreise til Mexico. Samtidig er ny valp sannsynligvis leveringsklar. Oppdretter har sagt at valpen gjerne må bli boende litt ekstra. Planen er da å hente valpen når vi kommer hjem fra Mexico.

Så er spørsmålet: bør vi reise hjem og ha et par dager med ulldotten som har vært på "ferie" i to uker før vi henter valpen? Skal vi ta med valpen med en gang? Reisen går fra Oslo så økonomisk er dette det greieste, svipptur til Gøteborg og ta med valpen hjem samtidig. Hvis vi gjør det siste er det også to alternativer: la Freya og valpen møtes med en gang vi kommer hjem eller la valpen venne seg til sitt nye hjem en dag eller to før "gamlemor" kommer hjem.

Tips? Erfaringer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi skal jo selvfølgelig ikke hente den før vi har kommet hjem fra Mexico. Spørsmålet er om vi skal hente den direkte etter ankomst fra Mexico eller om vi skal hjem og ha noen dager med "gamlemor" før vi henter valpen. Eller om vi skal ta med valpen med en gang vi kommer og la valpen få et par dager alene sammen med oss før vi henter gamlemor hjem fra ferie - eller ta alt i en smell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun er veldig knyttet til oss ja (meg spesielt), men hun går også veldig fint sammen med andre hunder hvis de ikke er for store. Vet faktisk ikke helt hvordan hun vil reagere på å få en annen hund i huset sånn til å begynne med.

Hun er veldig sosial og leker godt med andre hunder av liten til middels størrelse, men setter seg raskt i respekt om den andre er litt for kjepphøy - litt småsjefete med andre ord. Litt av denne sjefstispeholdningen kommer nok som et resultat av at hun er litt usikker. Sånn sett burde jeg vel reist hjem og vært hjemme med henne noen dager før jeg henter valpen..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi skal jo selvfølgelig ikke hente den før vi har kommet hjem fra Mexico. Spørsmålet er om vi skal hente den direkte etter ankomst fra Mexico eller om vi skal hjem og ha noen dager med "gamlemor" før vi henter valpen. Eller om vi skal ta med valpen med en gang vi kommer og la valpen få et par dager alene sammen med oss før vi henter gamlemor hjem fra ferie - eller ta alt i en smell.

Hmm. Hvem er gamlemor? x)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm. Hvem er gamlemor? x)

Gamlemor er dvergschnausertispen Freya på 2 år.

Sånne problemstillinger finnes ikke, spør du meg. Det er da ikke unger i fosterhjem vi snakker om her. Ta alt i en smell, du. Såpass får de begge tåle.

(Jeg henter valp på vei hjem fra to ukers ferie, og har ikke tenkt å skape noe problem ut av det.) :P

Jeg heller mot det selv også siden det sparer meg for ekstra utgifter og reising. Ville bare høre om noen frarådet det med tanke på at hun er litt usikker og har vært borte fra oss i over to uker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Jeg vil bare sige at jeg synes at det ville være bedst om i hentede hvalpen direkte efter jeres ferie, så hvalpen får tid til at vænne sig til jer og sine nye omgivelser, før i henter jeres anden hund og præsenterer den for hvalpen.

Hilsen

Einstein & Charlie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Så herlig at ferien din har begynt, og at du og hunden din skal nyte den sammen! Det høres ut som dere kommer til å få masse kvalitetstid sammen, noe som er så viktig. Når det gjelder naboene og hundevennen din, det er jo flott at de har så mye tillit til deg, men jeg skjønner godt at du ikke vil overta flere hunder! Det er jo en stor forpliktelse, og det er viktig å kjenne sine egne grenser. Håper dere får en fantastisk ferie sammen, du og hunden din! ❤️
    • Odin var også dement mot slutten, og det var tøft. Han hadde ikke samme uroen, han var bare forvirret, og ville være inntil oss hele tiden (nok en kombinasjon av døvhet/blindhet også). Vi fikk Eldepryl hos Renate Nydal, det hjalp litt en stund på uroen, men ikke store forandringer. Kan være verdt forsøket.
    • Du kan ta pulsen ved å kjenne på blodåren som går ned på innsiden av låret.
    • Frøkna her begynner å bli dement, og det er utrolig vanskelig å forholde seg til. Så snart det er "dødtid" hjemme begynner hun enten å vandre frem og tilbake, eller å gå i ring. Hvis jeg avbryter henne og tar henne med ut på tur eller trening "våkner" hun og er seg selv igjen, men hun må altså ha mental input hele tiden for å ikke gå inn i disse tvangshandlingene. Jeg antar at det i stor grad skyldes kjedsomhet og uro, men ettersom hun har en ødelagt skulder er det ikke mulig å gå lange turer med henne heller. Lite fysisk aktivitet bidrar helt sikkert til problemet. Hun går på Karsivan, men synes ikke det hjelper så veldig. Det er ikke noe særlig til livskvalitet sånn som hun har det nå, men jeg kan jo ikke underholde henne konstant. Er det noen som har hatt dement hund som har noen tips til hva jeg kan gjøre for henne? Andre typer medisiner som hjelper?
    • Jeg vet ikke hvordan det skilles mellom de ulike dachsrasene, men avlsrådet i raseklubben vil kunne hjelpe deg med dette. Jeg ser ingen grunn til at det skulle bli komplikasjoner hvis begge er friske, men det er mange andre hensyn å ta før man velger å avle, så ta kontakt med avlsrådet og be om hjelp der.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...