Gå til innhold
Hundesonen.no

Kaninen min biter..!?


Evy93

Recommended Posts

Begynte vel for noen dager siden.. når jeg tok henne opp så beit hun meg.. ikke med en gang men etter en liten stund... trodde ho bare ville si ifra at ho ville ned så jeg satte ho i utegården... men nå biter/napper ho meg hele tiden... holder ho tett intil meg så ho ikke skal føle at ho ikke er trygg. men hvordan skal jeg få henne til å slutte? jeg har prøvd (etter råd fra oppdretter) å ta henne litt i nakkeskinnet når hun gjør dette, men hun fortsetter bare...

Hvordan få henne til å slutte? ho er 16 uker gammel i morgen.

Noen som har råd? jeg blir takknemlig for alle svar :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden det er en 4 mnd gammel hunnkanin, så vil jeg si at hun er brunstig (eller kanskje hun bare holder på å bli kjønnsmoden?), og noen kaniner blir litt sure da. Får håpe det går over. Visst ikke, ville jeg vurdert å sterilisere/kastrere (med mindre du skal ha kull på henne, selvfølgelig.)

Jeg tror forresten, helt ærlig, ikke at det hjelper å ta en kanin litt i nakkeskinnet når de gjør sånn. Jeg har aldri prøvd noe sånnt, for jeg har sett kaniner som bare har blitt mer redde av denne type behandling (selv om man ikke tar hardt i).

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar:)

Hun er nok brunstig ja. hvor ofte og hvor lenge er de det?

Oppdretter sa jeg skulle ta hnne litt i nakkeskinnet for å få oppmerksomheten hennes. det virker jo, hun blir ikke redd men ser bare litt forvirra ut. Men da får jeg bare la henne være i fred når hun er sånn ;P vil jo ikke gjøre henne redd nei!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden det begynte for noen dager siden, så går det nok over snart, får vi håpe :)

Du bør samtidig ikke la henne få lov til å bite deg. En av mine, en dvergvedder (hunnkanin), blir akutt brunstig hver gang vi er på konkurranse, og da hender det hun biter/napper når jeg bærer henne, men det pleier å gå over veldig fort :icon_fun:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

takker igjen for svar=)

Hvordan gjør jeg for ikke å la henne bite meg...? idag var hun bare litt gretten :rolleyes: Men er som en mor for den lille venninna si ( som er en dag yngre =P) men er de brunstige ca en gang i månden eller oftere..?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

takker igjen for svar=)

Hvordan gjør jeg for ikke å la henne bite meg...? idag var hun bare litt gretten :rolleyes: Men er som en mor for den lille venninna si ( som er en dag yngre =P) men er de brunstige ca en gang i månden eller oftere..?

De er høgbrunstige en gang i måneden ja, men kaniner kan jo parres når som helst, egentlig, med mindre de virkelig ikke vil parres og angriper hannen da. Det er også forskjellig fra kanin til kanin om de blir "hissige" elelr ikke, og om de blir det hver mnd eller bare av og til. :icon_fun:

Håper uansett det bedrer seg, for det er ikke så veldig hyggelig med kaniner som biter. Da forsvinner gleden med å ha kanin som kjæledyr litt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

koste med henne i går kveld... (og bar hanne bort til benken fra buret som står ca 20 meter ifra) da beit hun ikke :P hun bare koste seg skikkelig :P tusen takk for hjelpen Ingrid :P

Så bra! :P

Da var det nok bare brunsten. Får håpe hun ikke begynner å bite og styre på med neste brunst også. Lykke til videre :icon_fun:

(har du lagt ut bilder av henne forresten? bilder er tvang å legge ut altså :P )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Sjekker om det lukter tiss hvor? Nei. Får det veldig godt med meg om han tisser inne, så trenger ikke å leite eller lukte. Det er en stor dam der hvis han har tisset 😂 Har gått over til å gi han tørt for til siste måltid, også har jeg faktisk vært litt "streng" og ikke luftet han på natten med mindre han virkelig gir tegn på at han må. Han har våknet 2 ganger denne uken, og ikke gitt tegn på at han virkelig må ut, bare sånn "kan vi stå opp nå, jeg er ferdig uthvilt" aktig greie. I dag virket det som han ville sove videre når klokken ringte 7, selv om han forsøkte å vekke meg i 4-tiden, så jeg tror absolutt han klarer å holde seg. 
    • PS: er det andre enn meg som går rundt å sjekker om det lukter tiss hele tiden???
    • Min har holdt seg stabil frem til nå.  Jeg har begynt å sove oppe, den sover nede i bingen. Tydligvis så sover jeg tungt, for idag etter 7 timer var hele buret og valpen fullt av tiss. Dette har ikke skjedd før... så hektisk morgen..  Lurer litt på hva jeg skal gjøre nå. Prøve igjen og se om det var et uhell, eller bare sove 6 timer så ut...
    • Ikke lett å få til disse oppstillingsbildene av valp 😂 Men tenker jeg skal forsøke å få til 1 bilde i måneden.    Tempo 4 måneder gammel.  12 kg og 42 cm høy. 
    • Jeg ønsker at prisene på valpene sank betraktelig. Både på blandinger og rasehunder. Grunnen til det er at når man nå tjener så utrolig godt på hvert valpekull, så er jeg redd det bli mer rovdrift på tispene. Og mer useriøs oppdrett. Jeg vet om flere som sper på pensjonen ved å avle kull etter kull, år etter år (på flere tisper, men likevel). Han ene får opp til ca 50 valper pr. år, og sånn har han holdt på i mange mange år. Blir penger av det gitt... 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...