Gå til innhold
Hundesonen.no

Abby knurret på meg i dag!


ellish

Recommended Posts

I dag morges før jeg gikk på skolen hadde Abby klart å finne seg en sko. Vanligvis når hun gjør dette så pleier jeg å få igjen tingene hun stjeler uten problemer. Men i dag nektet hun! Hun knurret på meg og nektet å gi slipp på skoen. Dette var for meg en veldig uvant situasjon. Og jeg blir ikke noe klokkere av å lese hunde bøker der alle har forskjellige meninger. Hva ville du gjort i min situasjon?

Takker på forhånd for råd:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, og så tror du at du ikke vil få like mange forskjellige meninger her inne? :)

Hva du skal gjøre, avhenger av hvordan du ellers foretrekker å trene hund - og hva du får til. Da velger du en bok eller et opplegg som passer deg, og så følger du det - uten å hoppe fra det ene til det andre.

For i en situasjon som den du nevner, som er riktig så vanlig, så kan rådene variere fra å overse, la hunden ha byttet sitt i fred fordi det er helt naturlig med bytteforsvar, bytte med godis, lære inn en hyggelig slippkommando og bruke den, til å late som ingenting og overhøre knurret og ta skoen og si "bra" - og igjen til å ta tak i hunden, si "fy" og ta fra den skoen...

"Problemet" er at ALT kan virke - fordi flere veier fører til Rom. Vingler man mellom metodene, er nølende og virker usikker, eller er inkonsekvent, så kan det gå dårlig... nær sagt, uansett metode.

Vi snakket nylig om det, noen drevne hundeeiere - at det som mer uerfarne eiere ser på som et problem, kan for den som har endel runder med ymse hunder være en bagatell som man tar på straken, fordi det er forventet og man vet av erfaring å ta fatt i slik atferd tidlig og forebyggende. Slik JEG ville sett på den episoden du nevner, ville vært "aha, nå er hun i den alderen", og jobbet ut fra det. Jeg ville bare tatt kjapt fra henne skoen uten å lage noe oppstyr, uten å kjefte, og latt som ingenting der - og så jobbet bevisst i lignende situasjoner videre, med å lære hunden at det er FINT å gi ting til meg, at det er riktig så lurt, og at det kanskje vanker en godis eller at hun får den festlige gjenstanden tilbake. Men det er MEG - det er ikke sikkert det er DEG, eller der du er :)

Så mitt beste råd er: Finn deg en god hundebok som du føler deg trygg på at du behersker metodene i, og hold deg til den...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Vel, du skal nå i alle fall få ett råd av meg...

Vi snakker om en tibbe sant?

Vel, neste gang hun tar den varianten så gjør du det enkelt, du bare tar fra henne skoen UTEN å si noe som helst, hverken nei, fy eller noe, ta skoen - henger hun fast, får du henne løs og fjerner objektet. Helt rolig UTEN å bry deg om at hun lager en masse styr.

Jeg hører en del si at den da kan slutte å gi signaler osv. - men den teorien tror jeg ingenting på sålenge man fjerner objektet uten å straffe og bruke en hel masse mas. Har i alle år gjort det sånn her, og det har funket helt fint..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

oh no, nå har hu begynt å ta etter tassen ;)

kjøp et skoskap, hu har jo allerede begynt å ødelegge sko.... Me har jo dør inn te gangen så me kan lukke, så Nilu kommer seg ikke ut til mine kjære sko, men stapp de oppi et skospa så får ikke abby tak i de...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun knurret på meg og nektet å gi slipp på skoen. Dette var for meg en veldig uvant situasjon.

Det kan ikke ha vært et lekeknurr da? Min hund knurrer "hele" tiden når vi leker. Kommer jeg får å ta "byttet" hans knurrer han, kommer jeg ikke å prøver å ta leken fra ham "knurrer" han.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Lær hunden din å slippe på komando.. Du holder bare en godbit over hunden, og når den slipper gjenstanden for å få tak i godbiten, så sier du bare slipp.. Etter et par ganger, så vil den lære det.

Da kan du bare si slipp i slike situvasjoner.. Og så vil hunden slippe.. :P

Husker at labbetuss ødela mange sko da han var valp xD

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil bare si at en Tibbe som jeg passer, knurret også til meg før, enten det var at jeg tok han i bånd, løfta han, så han inni munnen eller tok ifra han noe som ikke skulle knaskes på. Jeg overså han fullstendig. Når jeg skulle løfte han og han knurret løfta jeg han bare opp og sa flink gutt når han roa seg. Etterhvert lærte han at det ikke nytta å knurra på meg. Men gjør det fremdeles på andre, spesielt unger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...